• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان عاشقانه و جنایی کاراکال به قلم حدیثه شهبازی کلیک کنید
  • خرید رمان عاشقانه، غمگین، معمایی دلداده به دلدار فریبا میم قاف کلیک کنید

متفرقه اصطلاحات حقوقی در یک نگاه

  • نویسنده موضوع MAHTA☽︎
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 0
  • بازدیدها 136
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

MAHTA☽︎

مدیرارشد بازنشسته+نویسنده اختصاصی
نویسنده اختصاصی
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-15
نوشته‌ها
1,739
لایک‌ها
12,268
امتیازها
113
کیف پول من
9,253
Points
2
🔰اصطلاحات حقوقی


🔻عقد فضولی:عقدی است که کسی بدون داشتن سمت و اجازه از سوی غیر برای او انجام می‌دهد. برای مثال الف بدون داشتن سمت وکالت، اتومبیل ب را می‌فروشد.

🔻عملیات اجرایی: اقدامات قانونی که برای اجرای یک حکم یا یک قرار قطعی به‌وسیله دایره اجرای دادگاه یا اجرای ثبت اسناد یا سایر مقامات اجرایی صورت می‌گیرد.

🔻عندالمطالبه: صفت اسناد یا بدهی است که به محض مطالبه دارنده آن باید پرداخت شود. مانند مهریه که به محض مطالبه زوجه باید از سوی زوج پرداخت شود.

🔻ظهرنویسی: دارنده سند بدهی مانند چک، سفته و... در پشت آن، امضا و دستور می‌دهد که مبلغ سند به شخص دیگری پرداخت شود.

🔻عاریه: عقدی است که به موجب آن یک طرف به طرف دیگر اجازه می‌دهد که از عین مال او مجانا استفاده کند؛ در حالی که عین مال از بین نرود. مانند آن که الف کتابش را به دیگری عاریه دهد.

🔻عاقله: بستگان ذکور نسبی پدر و مادر قاتل به ترتیب طبقات ارث هستند که تحت شرایطی مسئولیت پرداخت دیه را دارند. برای مثال دیوانه‌ای که مرتکب قتل غیرعمد شود، پرداخت دیه با عاقله‌اش است.

🔻ضرر مادی و معنوی: ضرر مادی همان ضرر مالی و بدنی است و ضرر معنوی، ضرری است که به شرف و حیثیت افراد وارد می‌آید. برای مثال با تخریب ملک دیگری، به او ضرر مادی وارد می‌شود و با اشاعه اکاذیب و دادن نسبت ناروا یا فحاشی، به او ضرر معنوی وارد خواهد شد.

🔻شخص حقوقی: گروهی از افراد انسانی یا منفعتی از منافع عمومی که قانون آن را در حکم شخص حقیقی و طبیعی (انسان) قرار داده است و آن را موضوع حقوق و تکالیف قرار می‌دهد. مانند شرکت‌های تجاری و موسسات دولتی، شهرداری‌ها و غیره. شخص حقوقی موضوع هر حق و تکلیفی قرار می‌گیرد جز آنچه که اختصاص به انسان‌ها دارد. مانند اینکه شخص حقوقی نمی‌تواند پدر شود یا ازدواج کند و....ولی می‌تواند دارای حساب بانکی شود یا بدهکار و بستانکار به حساب آید.

🔻سرقت: عبارت است از ربودن مال واشیای دیگری بدون رضایت او و بر خلاف حق. سرقت به دو دسته عمده سرقت تعریزی و سرقت حدی تقسیم می‌شود.

🔻ضمان درک: مسئولیت فروشنده کالا نسبت به بهایی که در ازای فروش کالا از خریدار دریافت کرده، در هنگامی که کالای فروخته‌شده مال غیر باشد. در این حالت فروشنده باید بهای معامله را به خریدار رد کند.عین همین مسئولیت را خریدار نسبت به فروشنده در مورد بهای معامله دارد. یعنی اگر بهای معامله‌ای که او پرداخته است، مال غیر درآید، خریدار باید کالای خریداری‌شده را به فروشنده بازگرداند. در اصطلاح ر معاملات نوشته می‌شود که فروشنده ضامن درک بیع است.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

امضا : MAHTA☽︎
بالا