یکی از مشکلاتی که روان شناسان و پزشکان با آن رو به رو هستند، رفع اختلالات روانی کودکان و نوجوانان است. که اغلب این مشکلات مربوط به سازش با محیط خانوادگی است. از آنجایی که مهمترین قسمت دوران زندگی کودک در خانواده سپری میشود، اولین تجربههای سازشی پدر و مادر و خواهران و برادرانی خواهد بود و مشکلات سازشی مربوط به سازش با همین افراد میشود که تعارضهایی در زمینهای رقابت با برادر و خواهر یا حل عقده ادیب را مشخص میسازد. علاوه بر این اختلالات روانزاد که در زمینی عاطفی یا عقلی نیز هستند نمایان میشوند. این تعارضها یا اختلالات با مصاحبه آشکار نمیشوند و بدتر از این آنکه ترتیب بر همه اینها مهر سکوت میزند و در نتیجه کودک واقعیترین افطار و احساسات را میپوشاند و ابراز نمیکند. بخصوص اگر تعارض شدیدی بین کودک و یکی از اعضای خانوادهاش وجود داشته باشد.
برای نمایان ساختمان این افکار و احساسات میتوان از کودک خواست که نقاشی کند. چرا که کودک در نقاشی تمایلات سرکوفته در زمینه ناهشیار خود را بطور آزادانه بیرون میریزد.
البته لازم به ذکر است که غالباً اگر دستور العملی برای نقاشی کودک تأیین تعیین کنیم، احساسات، حالات عاطفی، خواستهها، ترسها، کنشها و انزجارهای کودک بر آن دستورالعمل فائق میآیند.
در ادامه به تفسیر نقاشی کودکان وهمچنین تفسیر رنگ بندی آنها میپردازیم: نقاشی کودکان را میتوان از سه زاویه مورد تفسیر قرار داد:
برای نمایان ساختمان این افکار و احساسات میتوان از کودک خواست که نقاشی کند. چرا که کودک در نقاشی تمایلات سرکوفته در زمینه ناهشیار خود را بطور آزادانه بیرون میریزد.
البته لازم به ذکر است که غالباً اگر دستور العملی برای نقاشی کودک تأیین تعیین کنیم، احساسات، حالات عاطفی، خواستهها، ترسها، کنشها و انزجارهای کودک بر آن دستورالعمل فائق میآیند.
در ادامه به تفسیر نقاشی کودکان وهمچنین تفسیر رنگ بندی آنها میپردازیم: نقاشی کودکان را میتوان از سه زاویه مورد تفسیر قرار داد: