• رمان عاشقانه و جنایی کاراکال به قلم حدیثه شهبازی کلیک کنید
  • خرید رمان عاشقانه، غمگین، معمایی دلداده به دلدار فریبا میم قاف کلیک کنید

نحوه برخورد با کودک دچار تب و تشنج

  • نویسنده موضوع aliasghar
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 4
  • بازدیدها 112
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

aliasghar

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2021-07-26
نوشته‌ها
531
لایک‌ها
130
امتیازها
43
محل سکونت
تبریز
کیف پول من
501
Points
0
برخورد با کودک دچار تب و تشنج





پزشكان تب را درجه حرارت دهاني بالاي 37.5 درجه سانتيگراد و درجه حرارت مقعدي بالاي 38 درجه تعريف مي‌كند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، پزشكان براين باورند كه اثرات مضر تب به تنهايي بسيار نادر است و در كودكاني كه دچار پنوموني شديد هستند

حتي تب بسيار بالا در حد 42 درجه سانتيگراد نيز ديده ‌شده است ولي در اغلب موارد تب بالا در كودكان زير 5 سال منجر به تشنج مي شود .

پزشكان تب را به عنوان زنگ خطر براي كودكان مي دانند به طوري كه حدود 3تا 5 درصد كودكان زير 5 سال به دنبال تب تشنج مي كنند.

تشنج‌ ناشي‌ از تب‌ به‌ دنبال‌ افزايش‌ ناگهاني‌ دماي‌ ب*دن‌ شيرخواران‌ و كودكان‌ به‌ وجود مي‌آيدكه در اين‌ حالت‌ هوشياري‌ كودك‌ تغيير پيدا مي‌كند و انقباضات‌ ناگهاني‌ و غير قابل‌ كنترلي‌ در عضلات‌ وي‌ پديد مي‌آيد.

كودكان زير 5 سال ، به ويژه كودكان 6 ماهه تا 3 ساله مستعد تب تشنج دار هستند و زماني بروز مي كندكه درجه حرارت مقعدي اين كودكان 40 يا بالاتر باشد .

با توجه به شیوع تب و تشنج در کودکان و اینکه اکثر والدین اولین کسانی هستند که با آن مواجه می شوند داشتن اطلاعات در مورد اقدامات درمانی اورژانس در این موارد جهت پدرها و مادرها ضروری است.

حدود 99 درصد تب و تشنج در كودكان خودبه خود متوقف مي شود و معمولا كمتر از 5 دقيقه كنترل مي شود ولي با اين حال رعايت اقدامات اوليه اصول بهداشتي توسط والدين و مراجعه به مراكز درماني و بيمارستاني ضروري است .

علايم تشنج چيست؟

وقتي كودكي تشنج مي كند ممكن است شما هر يك از اين علايم را ببينيد:

1- كودك دچار اختلال هوشياري شود؛ يعني اطرافيان را نشناسد و متوجه زمان و مكان نباشد، همچنين به صدا زدن شما پاسخ ندهد يا بي هوش روي زمين بيفتد.
2- حركاتي غير ارادي در اعضاي ب*دن كودك ظاهر شود، اين حركات ممكن است قسمتي از ب*دن يا تمام اعضا را درگير كند. ممكن است كودك بشدت دست وپا بزند، روي زمين بيفتد، سروچشمهاي كودك به يك طرف بچرخد يا اينكه فقط يك دست يا يك پاي كودك دچار حركات تكان دهنده شديد شود و اين حالت چند ثانيه تا چند دقيقه طول بكشد. معمولاً اين حملات كمتر از 10 دقيقه طول مي كشد.
3- ممكن است كودك در زمان حمله، كنترل ادرار خود را از دست بدهد.
4- گاهي كودك به صورت ناگهاني رفتاري غير عادي نشان مي دهد؛ مثلاً بدون آنكه متوجه اطراف باشد، شروع به دويدن مي كند.

5- ممكن است كودك براي چند لحظه به نقطه اي خيره شده و در اين مدت متوجه اطراف نباشد.

اگر كودك شما مبتلا به حملات تشنج در زمان تب مي شود به اين نكات دقت كنيد:

1- هرگاه كودك شما به علت سرماخوردگي يا هر عفونت ديگري دچار تب شديد شد حتماً با استفاده منظم از داروي ضد تب ( استامينوفن ) و پاشويه با آب ولرم تب كودك را كاهش دهيد.
2- هيچ گاه براي كاهش تب كودك از آسپرين يا آمپولهاي تب بر استفاده نكنيد .
3- كودك را براي بررسي علت تب نزد پزشك ببريد .
4- در صورتي كه پزشك احتمال مننژيت را بدهد، كشيدن مايع نخاع كودك براي آزمايش و تشخيص بيماري ضروري است. در اين زمينه با پزشك همكاري كنيد .
5- اگر كودك شما سابقه تب و تشنج دارد، با نظر پزشك در زمان تب شديد علاوه بر استامينوفن و پاشويه كردن كودك، از داروي ضد تشنج به مقداري كه پزشك دستور داده، استفاده كنيد تا از تشنج كودك پيشگيري شود.
6- اگر بعد از تشنج كودك، پزشك دستور داد تا كودك شما به مدت طولاني ( حدود دو سال ) از داروهاي ضد تشنج استفاده كند، حتماً اين داروها را طبق دستور در زمان مناسب مصرف كنيد و از كم كردن يا قطع كردن خودسرانه داروها بپرهيزيد. منبع : سایت پزشکان بدون مرز
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

aliasghar

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2021-07-26
نوشته‌ها
531
لایک‌ها
130
امتیازها
43
محل سکونت
تبریز
کیف پول من
501
Points
0
اقدامات درمانی در هنگام تشنج شامل:

۱) حفظ آرامش و ماندن در کنار کودک
۲) قرار دادن بیمار در وضعیت خوابیده به شکم و یا به یک پهلو بگونه ای که سر هم سطح و یا پایینتر از تنه باشد . این وضعییت مانع آسپیراسیون ترشحا ت بخصوص هنگام استفراغ میشود .
۳) باز کردن و آزاد کردن لباسهای تنگ
۴) بازکردن د*ه*ان کلید شده اگر زبان تحت فشارنباشد توصیه نمیشود . باید از گذاشتن اجسام سخت بین دندانها خودداری کرد زیرا احتمال آسیب به لثه و دندانها وجود دارد .
۵) دورکردن بیمار از محل خطرناک و یا کنار گذاشتن اجسامی که در هنگام حرکات اندامها باعث صدمه شود, توصیه میشود .
۶) هرگز سعی در جلوگیری از تشنج نشود .
۷) سیلی زدن , نیشگون گرفتن و یا هر تحریکی در جهت توقف تشنج توصیه نمیشود .
۸) گرفتن شیرخوار زیر شیر آب سرد ممنوع است.
۹) تجویز داروی ضد تشنج رکتال
۱۰) زمان شروع تشنج را یادداشت نمود و اگر از ۵ دقیقه متجاوز شد سریعا به پزشک مراجعه شود و در اورژانس به عنوان استاتوس درمان گردد . منبع : سایت پزشکان بدون مرز
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

aliasghar

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2021-07-26
نوشته‌ها
531
لایک‌ها
130
امتیازها
43
محل سکونت
تبریز
کیف پول من
501
Points
0
تشنج چیست؟

تشنج، تغییر ناگهانی فعالیت حرکتی در فرد است كه ناشی از اختلال در فعالیت الکتریکی مغز بوده و در کودکان شایع است. یکی از شایع‌ترین انواع تشنج در کودکان تشنج ناشی از تب است که البته معمولا سرنوشت خوبی دارد، اما گاهی نیز به علت یک بیماری خطرناک مانند مننژیت (التهاب و عفونت پرده‌های مغزی) ايجاد مي‌شود. تشنج ناشی از تب معمولا در کودکان ۱ تا ۵ سال رخ می‌دهد، هرچند گاهی قبل از یک سالگی یا بعد از ۵ سالگی هم دیده می‌شود. در برخی خانواده‌ها تشنج بسیار شایع‌تر بوده که به علت استعداد ژنتیک است.

تشنج ناشی از تب معمولا با افزایش سریع درجه حرارت ب*دن رخ می‌دهد. البته گاهی نیز کودک در ابتدا دچار تشنج شده و پس از آن والدین متوجه وجود تب در کودک خود می‌شوند.

بعضی از والدین هيچ پيش فرضي درباره تشنج ندارند و حتی در صورت بروز علائم آن متوجه نمی‌شوند. بنابراين به طور خلاصه به بعضی از علائم آن اشاره می‌شود:

در گروهی از بیماران هنگام تشنج ابتدا هوشیاری آنان از بین رفته، سپس دچار انقباضات عضلات می‌شوند که معمولا حدود ۱۰ تا ۳۰ ثانیه طول می‌کشد. در این زمان بعضی از بیماران دچار ک*بودی صورت (به اصطلاح سیانوز) یا انحراف چشم‌ها به سمت بالا و عقب می‌شوند. انقباضات باعث خم شدن و قوس برداشتن ب*دن می‌شود و پس از آن بیمار به طور متناوب دچار حرکات انقباض و انبساط عضلات می‌شود که به صورت لرزش‌های پرشی تند دیده می‌شود. در انتهای این علائم معمولا وضعیت تنفس بیمار به حالت قبل بازگشته و ک*بودی بیمار نیز از بین می‌رود. بیماران بزرگ‌تر در پایان ممکن است دچار بی‌اختیاری ادرار شوند. پس از تشنج ممکن است بیمار دچار خواب آلودگی و بی‌حالی شود. آنچه ذکر شد کامل‌ترین و معمول‌ترین علائم تشنج به خصوص هنگام تب است وگرنه بسیاری از بیماران ممکن است این علائم را به صورت کامل یا بعضی از آنها را تجربه کنند. منبع : سایت برترین ها
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

aliasghar

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2021-07-26
نوشته‌ها
531
لایک‌ها
130
امتیازها
43
محل سکونت
تبریز
کیف پول من
501
Points
0
هنگام تشنج چه کنیم؟

هنگامي که کودک دچار تشنج می‌شود به هیچ وجه استرس نداشته باشيد. آرامش خود را حفظ کرده و كنار کودک خود بمانید. کودک را به یک طرف بخوابانید تا در صورتی که استفراغ کرد، مواد استفراغی باعث خفگی او نشود و لباس‌های او را آزاد کنید. در صورتی که قبلا پزشک برای کودک‌تان دارویی به منظور استفاده در هنگام تشنج (البته فقط به صورت مقعدی) تجویز كرده آن را با آرامش به کار ببرید. نیازی نیست دندان‌های کودک را از هم باز کنید، فقط مطمئن شوید زبان کودک تحت فشار نباشد. بعضی از والدین هنگام تشنج به خصوص در همراهی با تب سعی می‌کنند او را پاشویه کنند یا زیر آب سرد بگیرند. به یاد داشته باشید هیچ کدام از این روش‌ها موثر نيستند. بعد از توقف تشنج اگر کودک‌تان تب داشته باشد، می‌توانید از شیاف استامینوفن استفاده کنید. از آنجا که تشنج ناشی از تب گاهی ناشی از علل مهم و خطرناک است و همچنین به دلیل این‌که بعضی از علل تشنج‌های بدون تب مثل کمبود قند و کلسیم نیاز به درمان اختصاصی دارد، بلافاصله پس از بروز تشنج به اورژانس زنگ بزنید یا کودک را سریعا به نزدیک‌ترین بیمارستان برسانید.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

aliasghar

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2021-07-26
نوشته‌ها
531
لایک‌ها
130
امتیازها
43
محل سکونت
تبریز
کیف پول من
501
Points
0
چگونه از تکرار تشنج پیشگیری کنیم؟

پس از ترخیص از بیمارستان اگر دارویی برای کودک‌تان تجویز شده است به منظور پیشگیری از تکرار تشنج آن را همیشه و به موقع مصرف کنید. فراموش نکنید داروی کودک را در مهمانی یا مسافرت به همراه داشته باشید. اگر کودک‌تان دچار تشنج با تب بوده در سایر موارد تب (به هرعلتی) درمان اولیه شما باید کاهش تب با استفاده از تب‌برهایی مانند استامینوفن یا در صورت نیاز پروفن باشد. همچنین استفاده از پاشویه با آب ولرم بدون استفاده از ا*ل*ک*ل یا نمک نیز مفید است. فراموش نکنید در مواقع تب یا تشنج در مورد استفاده از داروهای خاص مانند دیازپام به صورت خوراکی یا مقعدی قبل از ترخیص، از پزشک کودک‌تان یک دستورالعمل بگیرید و مطمئن شوید روش استفاده از آن را به خوبی فرا گرفته‌اید.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا