• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان عاشقانه و جنایی کاراکال به قلم حدیثه شهبازی کلیک کنید
  • خرید رمان عاشقانه، غمگین، معمایی دلداده به دلدار فریبا میم قاف کلیک کنید

ریفلاکس معده شیر خواران(راه های پیشگیری و علایم)

  • نویسنده موضوع aliasghar
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 6
  • بازدیدها 101
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

aliasghar

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2021-07-26
نوشته‌ها
531
لایک‌ها
130
امتیازها
43
محل سکونت
تبریز
کیف پول من
501
Points
0
ریفلاکس معده در نوزادان و شیرخواران را به 5 دسته کلی میتوان تقسیم نمود که در هر مورد راه کارهای درمانی و تشخیصی تا حدودی متفاوت و مختص به همان دسته خواهد بود . 1. ریفلاکس معده فیزیولوژیک : در این دسته که شایعترین موارد را شامل میشود نوزاد و شیرخوار فاقد اختلال در سیستم گوارشی و متابولیک میباشد و علت بروز علایم ریفلاکس معده در این گروه مربوط به پرخوری و بدخوری شیر میباشد به این صورت که این دسته از شیرخواران بیش از حد تحمل و گنجایش معده شیر مصرف میکنند که یا به علت تمایل غیر عادی خود شیرخوار و یا ه علت اصرار مادر در تغذیه از س*ی*نه و یا شیشه و بیشتر با هدف افزایش وزن گیری کودک میباشد که گاه همراه با بلع مقدار زیاد هوا و عدم زمان دهی مناسب بین وعده های شیردهی تشدید میشود و به علت افزایش حجم شیر وارد شده به معده شیرخوار و نداشتن زمان کافی برای تخلیه معده اضافی شیر خورده شده از دریچه کاردیای مری مجدد به سمت مری و گلو بازمیگردد و علایم ریفلاکس و اسپیراسیون را در شیرخوار سبب میشود . 2. ریفلاکس معده پاتولوژیک با منشا گوارشی : در این موارد به علت کوتاهی مری شکمی و نارسایی در عملکرد دریچه کاردیای مری و یا هایپرتروفی دریچه پیلور انتهای معده که تخلیه شیر به ابتدای روده کوچک را مختل میکند گنجایش معده شیرخوار کاهش میابد ودرصورتی که شیرخوار به مقدار معمول شیر بخورد باز هم به دلیل نقص در عملکرد طبیعی دریچه های معده که عامل بازدارنده برگشت شیر به داخل مری هستند مقداری از شیر خورده شده به داخل مری و تا گلو و ابتدای نای بالا خواهد امد و علایم ریفلاکس و اسپیراسیون را در این شیرخواران به وجود خواهد اورد دراین دسته از کودکان کنترل شیر خورده شده و استفاده از داروهای انتی ریفلاکس و انتی اسید برای جلوگیری از بروز علایم و عوارض ریفلاکس الزامی خواهد بود.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

aliasghar

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2021-07-26
نوشته‌ها
531
لایک‌ها
130
امتیازها
43
محل سکونت
تبریز
کیف پول من
501
Points
0
3. ریفلاکس پاتولوژیک با منشا الرژیک : در این دسته از کودکان به دلیل حساسیت به ترکیبات شیر ( پروتیین . قند ....... ) یا مواد غذایی پایه همراه با اختلال در دریچه کاردیای مری علایم ریفلاکس شدید تر و پایدارتر بوده و همزمان علایم دیگر مربوط به حساسیت مانند وجود خون در مدفوع . خشکی پو*ست . خارش سر و صورت . اگزمای اتوپیک شیرخواری . علایم تنفسی مانند سرفه و خس خس س*ی*نه و... نیز دیده میشود . در این دسته از شیرخواران کنترل همزمان ریفلاکس معده و حساسیت غذایی و در صورت نیاز استفاده از شیر خشک های رژیمی و محدودیت های غذایی برای مادر و شیرخوار بعد از شروع غذای کمکی و انجام تست های حساسیت پوستی یا خونی برای کنترل کامل علایم ضروری میباشد . 4 . ریفلاکس پاتولوژیک با منشا متابولیک : دراین دسته از بیماران عامل زمینه ای موجو ریفلاکس معده اختلالات متابولیک مربوط به سوخت و ساز مواد پایه ( چربی . قند و پروتیین ) و دفع سموم دربدن توسط کلیه ها و کبد میباشد که شایعترین ان مربوط به اختلالات سیکل اوره ( بالا بودن امونیاک خون ) و اختلال در هضم پروتیین های شیر میباشد .دراین موارد نیز مقاومت به درمان دارویی مناسب و عدم کنترل نسبی یا کامل علایم بعد از شروع غذای کمکی دلیلی برای بررسی های تکمیلی متابولیک و انجام تست های تشخیصی تخصصی تر خواهد بود وبدیهی است در این موارد اختلال در رشد و تاخیر رشد حسی و عصبی و حملات عصبی مانند تشنج . دیر گر*دن گرفتن و نشستن و استفراغ های مقاوم به درمان و..... از علایم همراه میباشند. 5 . ریفلاکس معده پاتولوژیک با منشا غیر گوارشی : دراین دسته از بیماران علل غیر از سیستم گوارش عامل اصالی استفراغ ها و بروز علایم ریفلاکس معده هستند که خوشبختانه در موارد نادری دیده میشوند و اغلب مربوط به سیستم عصبی و مغز هستند و مربوط به تومورهای مغزی یا بیماری های مغزی که باعث افزایش فشار داخل جمجمه میشوند و یا تومورهای فوق کلیه و .... میباشند که البته در این موارد مقاومت به درزمان دارویی و تشدید علایم با بالاتر رفتن سن شیرخوار و علایم عصبی همراه مانند تشنج . اختلال در نشستن و ایستادن و حرکات غیر عادی در اندام ها و... نیز مورد توجه پزشک و والدین قرار میگیرد دراین دسته از بیماران بررسی های تکمیلی مانند سی تی اسکن مغزی و نوار مغز و گرفتن مایع نخاعی و.... برای تشخیص ودرمان مناسب ضروری خواهد بود .

دکتر بهروز مقدادی
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

aliasghar

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2021-07-26
نوشته‌ها
531
لایک‌ها
130
امتیازها
43
محل سکونت
تبریز
کیف پول من
501
Points
0
همانطور که در مقالات متعدد در زمینه ریفلاکس معده نوزادان و شیرخواران اشاره شده است اولین و مهمترین علت بروز ریفلاکس معده در نوزادان مربوط به ریفلاکس معده فیزیولوژیک و پرخوری به عنوان عامل اصلی این نوع از ریفلاکس های معده در نوزاد و شیرخوار میباشد . لذا درنوزادانی که زمینه ریفلاکس معده در انان بالا میباشد جلوگیری از پرخوری در ان ها به پیشگیری از بروز علایم و عوارض ناشی از ان کمک خواهد نمود دراین موارد لازم است مادران تغذیه نوزاد خود را برپایه تغذیه در حد تحمل تنظیم نمایند و شیردهی در فواصل کوتاه و به مدت کم اصولی ترین راه کنترل پرخوری در این نوزادان میباشد لذا توصیه میشود مادران تغذیه از س*ی*نه را به 5 تا حداکثر 10 دقیقه برای هر 1/5 تا 2 ساعت تقلیل دهند و اگر ابتدای شیر س*ی*نه همچنان دارای غلظت کم و فاقد چربی لازم برای سیر کردن نوزاد میباشد با دوشیدن ابتدای شیر و سپس تغذیه نوزاد و شیردهی از یک س*ی*نه در هر بار شیردهی میزان کافی شیر غلیظ و دارای چربی مناسب را در اختیار نوزاد قرار دهند . بعد از مدت کوتاهی با تنظیم شیردهی به مدت 5 دقیقه از س*ی*نه در فواصل 1 تا 1/5 ساعت به صورت عادت برای شیرخوار در خواهد امد و دراینصورت بروز حملات ترش کردن به حداقل خواهد رسید . همچنین مادران شیرده در طول مدت شیردهی از مصرف مواد محرک و تشدید کننده ریفلاکس معده شیرخوار خود مانند لبنیات با پایه گاوی . کافیین . شکلات و کاکایو .استعمال دخانیات و ا*ل*ک*ل خودداری نمایند ودراینصورت نیز میتوان بروز حملات برگشت شیر در شیرخوار را به حداقل رساند . از موارد قابل ذکر دیگر دوری از امواج رادیویی و مغناطیسی ماند انواع گوشی . تبلت
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

aliasghar

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2021-07-26
نوشته‌ها
531
لایک‌ها
130
امتیازها
43
محل سکونت
تبریز
کیف پول من
501
Points
0
رسیور و مودم های موجود در محیط منزل و شیردهی در فاصله دور از محل استقرار این گونه وسایل در منزل ومتناسب کردن دمای محیط و دمای ب*دن خود با دمای مناسب زیست شیرخوار و پرهیز از گرمازدگی کودک ( دمای مناسب زیست شیرخوار 19 تا 23 درجه سانتیگراد است ) شیرخوار خود را در تغذیه بدون استرس وجلوگیری از پرخوری یاری نمایند . از عولمل دیگر به استفاده از پستانک . شیشه حاوی اب خنک واستفاده از شیر های کمکی انتی ریفلاکس درصورتی که شیرخوار مبتلا به ریفلاکس معده بعد از 5 دقیقه گرفتن س*ی*نه همچنان تمایل به مکیدن و برطرف کردن عطش و خشکی گلو و یا سوزش گلوی ناشی از التهاب اسیدی حلق و مری داشته باشد میتوان اشاره نمود که حاصل ان جلوگیری از پرخوری شیرخوار خواهد بود . استفاده از پروبیوتیک ها ی مناسب . جلوگیری از بلع هوا توسط شیرخوار در طول شیردهی با استفاده از تصحیح نحوه ی شیردهی و استفاده از وسایل تغذیه ی انتی کولیک . و انتی ریفلاکس . نگهداشتن شیرخوار در وضعیت نیمه نشسته یا ایستاده در ب*غ*ل برای مدت 10 تا 15 دقیقه بعد از شیردهی . امتناع از تکان دادن شیرخوار بعد از تغذیه و خواباندن شیرخوار در وضعیت انتی ریفلاکس بعد از تغذیه کودک از دیگر راه کارهای معمول برای کاهش حملات ریفلاکس و عوارض ثانویه ان به شمار میاید
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

aliasghar

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2021-07-26
نوشته‌ها
531
لایک‌ها
130
امتیازها
43
محل سکونت
تبریز
کیف پول من
501
Points
0
رفلاکس معده اتفاق می‌افتد که شیری که کودک بلعیده است، از طریق مری به بالا بازمیگردد. اصطلاح کامل پزشکی آن رفلاکس معده به مری (gastro-oesophageal reflux) نام دارد. رفلاکس تنها یکی از دلایل نیاز شدید به استفاده از پیش‌بند در نوزادان است. هم کودکانی که شیر خشک مصرف می‌کنند و هم کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند، ممکن است دچار رفلاکس شوند.

اسید موجود در معده به گوارش شیر کمک می‌کند. این ترکیب شیر و اسید در معده ممکن است از معده بالا زده و برای کودک ناراحتی ایجاد کند. اگر تا کنون سوزش معده داشته اید میتوانید تصور کنید کودکتان چه احساس سوزشی را تحمل مینماید.

رفلاکس ممکن است وضعیتی ناراحت کننده باشد اما در کودکان طبیعی است و معمولا نشانگر هیچ بیماری نمی باشد. حداقل 40 درصد از کودکان دچار رفلاکس میشوند و 5 درصد از این افراد 6 دوره رفلاکس (و یا بیشتر) را در روز تجربه میکنند. رفلاکس مشکل موقتی است که معمولا با تکامل دستگاه گوارش کودک بهبود می یابد.

با این حال درصد کمی از کودکان دچار رفلاکس شدید، سخت و یا مداوم هستند که به آن بیماری رفلاکس معده به مری گفته میشود.

چه عواملی باعث رفلاکس معده میشود؟

مری لوله‌ ای است که معده را به د*ه*ان متصل می‌کند. دریچه معده شامل یک عضلة حلقوی شکل است که هنگام بلع شیر، باز می‌شود تا شیر از طریق آن وارد معده شود. سپس عضله بسته می‌شود تا محتویات معده به بالا باز نگردد. در نوزادی این حلقه عضلانی هنوز در حال رشد و تکامل است، به همین علت ممکن است همیشه به درستی عمل نکند.

بنابراین هنگامی که شکم کودک پر باشد، محتوای شیر و اسید معده از این عضله عبور کرده و وارد حلق یا د*ه*ان کودک می‌شود و ناراحتی ایجاد می‌کند. گاهی اوقات ممکن است شما متوجه این مسئله نشوید چرا که کودک دوباره شیر بالا آمده را قورت می‌دهد یا ممکن است در د*ه*ان نگه دارد. به این وضعیت "رفلاکس خاموش" گفته می‌شود.

فراموش نکنید معده کودک بسیار کوچک است بنابراین ممکن است نتواند شیر زیادی بخورد مگر آنکه بخشی از آن را بالا بیاورد. هنگامی که کودک تازه متولد می‌شود، معده او تنها به اندازه یک فندق است. در روز سوم تولد اندازه معده کودک به اندازه یک گردو می‌شود. در روز دهم تولد، اندازه معده او تقریباً به اندازه یک تخم‌ مرغ است.

به مرور زمان دریچه عضلانی معده قوی‌تر می‌شود و از طرفی ظرفیت معده نیز بیشتر می‌شود بنابراین با این تغییرات رفلاکس برطرف می‌گردد. 90% از کودکانی که دچار رفلاکس هستند، پیش از پایان یک سال پیش خود به ‌خود خوب می‌شوند.

اما گاهی اوقات رفلاکس معده مربوط به وضعیت دیگری است که باعث کندی عملکرد گوارش می‌شود. در این موارد غذا به مدت طولانی‌تری در معده می‌ماند. این وضعیت می‌تواند منجر به عدم تحمل شیر گاو و یا آلرژی به شیر شود. در چنین مواردی باید با متخصص اطفال صحبت کنید
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

aliasghar

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2021-07-26
نوشته‌ها
531
لایک‌ها
130
امتیازها
43
محل سکونت
تبریز
کیف پول من
501
Points
0
از کجا بدانیم کودک رفلاکس دارد؟

ممکن است کودک مقداری از شیر خورده شده را بالا بیاورد یا گاهی پس از غذا خوردن استفراغ کند. همچنین ممکن است سکسکه یا سرفه کند. این وضعیت طبیعی است به شرطی که کودک نیز حال خوبی داشته باشد. در چنین شرایطی جای نگرانی نیست و کافی است همیشه پیش‌بند کودک را ببندید.



چگونه می‌توان از رفلاکس معده کودک پیشگیری کرد؟

اگر رفلاکس خفیف باشد و کودک هنوز می‌تواند خوب شیر بخورد بدون اینکه دچار مشکل شود ، این توصیه‌ها می‌تواند مفید باشد :

  • هنگام شیر دادن کودک در حالت صاف و نشسته قرار داشته باشد.
  • پس از هر مرتبه شیر خوردن، به مدت 20 تا 30 دقیقه کودک را صاف بنشانید.
  • بهتر است تعداد وعده‌ های غذایی کودک را افزایش داده و حجم هر وعده را کاهش دهید.
  • اگر کودک با شیشه شیر می‌خورد، هر دو الی سه دقیقه یک بار در حین شیر خوردن آروغ او را بگیرید. دقت کنید سوراخ پستانک سر شیشه، بزرگ نباشد. در صورتی‌ که سوراخ سر شیشه شیر بزرگ باشد، باعث می‌شود شیر خیلی سریع و با حجم زیاد وارد د*ه*ان کودک شود.
  • همچنین هنگام خوابیدن، سر کودک را کمی بالاتر قرار دهید اما توجه داشته باشید شیب زیر سر او ملایم باشد. کودک را باید به پشت بخوابانید.
  • افزایش غلظت شیر با کمک غلاتی مانند برنج می‌تواند در کاهش علائم رفلاکس مفید باشد اما پیش از این کار حتماً با متخصص اطفال مشورت کنید.


چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر کودک گاهی به مقدار خیلی کم شیر بالا می‌آورد جای نگرانی نیست. اما در موارد زیر به طرف به متخصص اطفال مراجعه کنید:

  • کودک رفلاکس مکرر دارد
  • کودک در حین شیر خوردن یا پس از آن ت*ح*ریک پذیر و بهانه ‌گیر شده یافته یا گریه میکند و دل درد دارد
  • استفراغ کودک سبز یا زرد رنگ است یا خون در آن مشاهده شده است. خون در استفراغ شبیه قهوه ساییده شده دیده می‌شود
  • کودک از شیر خوردن امتناع می‌کند اما انگشت خود یا پستانک را می‌مکد
  • به نظر می‌رسد گلو یا شکم کودک زخم شده است
  • کودک وزن‌گیری مناسب ندارد
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

aliasghar

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2021-07-26
نوشته‌ها
531
لایک‌ها
130
امتیازها
43
محل سکونت
تبریز
کیف پول من
501
Points
0
درمان رفلاکس در کودکان

اگر رفلاکس کودک شدید باشد، ممکن است موارد زیر توصیه شود:

قطع مصرف شیر گاو- علائم آلرژی به شیر گاو یا عدم تحمل شیر بسیار مشابه علائم رفلاکس است.



مشخص شده است در 30 درصد از موارد، کودکانی که رفلاکس شدید دارند به شیر گاو آلرژی دارند.

در صورتی که کودک از شیر مادر تغذیه میکند، مادر باید از مصرف محصولات لبنی مانند ماست و پنیر و شیر گاو، اجتناب نماید. اگر کودک از شیر خشک تغذیه میکند، در مورد مصرف شیر خشکهای غیر آلرژی زا (هیپوآلرژن) با پزشک صحبت کنید.

مصرف آنتی اسید – داروهای ضد اسید یا آنتی اسید به خنثی سازی اسید معده کودک کمک میکنند بنابراین بالا آمدن محتویات معده دیگر برای کودک چندان دردناک نیست. ممکن است آنتی اسید همراه با آلژینات تجویز شود که کمک میکند محتویات معده در داخل معده باقی بماند.

اگر کودک را از شیر خود تغذیه میکنید، میتوانید شیر خود را بدوشید و داروی ضد اسید را به آن اضافه کنید. همچنین میتوانید دارو را به آب جوشیده سرد شده و یا به شیر خشک اضافه کنید. اگر مطمئن نیستید چه مقدار داروی ضد اسید میتوانید برای کودک استفاده کنید حتما از پزشک سوال کنید.

افزایش غلظت شیر – در گذشته بسیاری از پزشکان برای درمان رفلاکس توصیه میکردند به مدت دو هفته شیر را غلیظ تر کنید یا از شیر خشک از پیش غلظت یافته استفاده کنید. شواهد زیادی وجود ندارد که تاثیر این درمان را نشان دهد به همین علت امروزه زیاد از این روش استفاده نمیشود. اما در هر صورت میتوانید با اجازه پزشک این روش را امتحان کنید. موادی که برای افزایش غلظت شیر استفاده میشوند با تجویز پزشک قابل تهیه هستند. هرگز بدون اجازه پزشک چنین کاری انجام ندهید.


والدین چه کاری میتوانند انجام دهند؟

مراقب کودکی که دائما غذا شیر می آورد باشید که توان خود را از دست ندهد. کار رسیدگی به کودکی که زیاد استفراغ میکنند ممکن است خسته کننده باشد. استفراغ کودک ممکن است بر روی لباس شما، فرش و مبل بریزد و احساس کنید دائما بوی شیر ترشیده میدهید. به خاطر داشته باشید رفلاکس در کودکان وضعیتی بسیار شایع است و همه والدین این دوران را پشت سر میگذارند.

لباسهایی برای کودک بخرید که به راحتی شسته شوند و تعداد زیادی لباس ذخیره همیشه همراه خود داشته باشید تا به محض کثیف شدن لباس او، بتوانید آن را عوض کنید. سعی کنید همیشه بر روی یک مبل کودک خود را در آ*غ*و*ش بگیرید و روی آن مبل را کامل با ملحفه بپوشانید. بر روی صندلی کودک کاور قابل شستشو بکشید. بیشتر لباسهای رنگ روشن انتخاب کنید که استفراغ شیر بر روی آن خیلی مشخص نباشد

دکتر بهروز مقدادی
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا