• رمان عاشقانه و جنایی کاراکال به قلم حدیثه شهبازی کلیک کنید
  • خرید رمان عاشقانه، غمگین، معمایی دلداده به دلدار فریبا میم قاف کلیک کنید

باستان شناسی باستان شناسی هنر یونان

  • نویسنده موضوع 'mobin
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 1
  • بازدیدها 313
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

'mobin

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2019-12-29
نوشته‌ها
4,500
لایک‌ها
20,687
امتیازها
138
کیف پول من
500
Points
0

موقعیت جغرافیایی یونان :

کشور یونان در جنوب شرقی اروپا ودر جنوب شبه جزیره بالکان قراردارد.یونان از شرق به قاره آسیا وترکیه - از شمال به کشورهای آلبانی،مقدونیه،وبلغارستان – ازجنوب شرقی به دریای اژه و از جنوب غربی به دریای ایونی وصل می شود .ودر جنوب آن مجمع الجزایر سیکلاوی ، جزیره کرت وپلوپونز قراردارد.

یونان دارای 13 استان و54 شهرستان می باشد وقدیمی ترین تمدنهای یونان به نام مینوسی در جزیره کرت شکل می گیرد.و در مجمع الجزایر سیکلاوی هنری شکل می گیرد که بعدها به هنر سیکلاوی ویا هنر اژه ای شناخته می شود وآخرین تمدن هنری که در یونان شکل می گیرد به نام هلاسی می باشد..

دوره های تمدن یونان :

1- فرهنگ وتمدن مینوسی

· هنرمینوسی قدیم 2100 - 3000 ق . م عصرسنگ ومس (کلکلتیک)

· هنر مینوسی میانی 1580- 2100 ق . م عصر مفرغ

· هنرمینوسی جدید 1200 – 1580 ق . م عصر مفرغ

نکته : عصرمس وسنگ در اروپا وآسیا قریب به 2هزار سال اختلاف زمانی دارد چراکه این دوره در آسیا نسبت به اروپا زودتر شروع شده است.

2- فرهنگ وتمدن میسینی : 1200 – 1400 ق . م

3- تمدن دورما : 1100 – 1200 ق . م

نکته : از 1000 – 1100 ق . م یک وقفه تاریخی 100ساله بوجود آمده که از آن به عنوان دوره برزخ یا هیاتوس یاتاریک نامبرده شده است .

4- دوره ژئومتریک (هندسی) : 700 – 900 ق . م

5- دوره شرق گرائی (خاورمآبی) : 650 – 725 ق . م

6- دوره آرکائیک : 480 – 650 ق . م

7- دوره کلاسیک : 330 – 480 ق . م

8- دوره هلنی (هلنیستیک) : 330 ق . م -27 م

نکته : یونان در طول تاریخ به ترتیب مستعمره این دولتها بوده است :

· روم 330 م - 30 م

· بیزانس 1450 م - 330 م

· عثمانی 1830 م – 1450 م

یکی از آثار مهم هنری هومر ایلیاد واودیسه ،که موضوع آن مربوط به چنگ تروا ودرخصوص شهرهای یونان است .یک باستان شناس آلمانی به نام هانریش شلیمان از سال 1870 ماین اثر هومر را مطالعه نموده ویکسری از شهرهای یونان (ترووا - میسن - ارخمنوس - تیرونز) را کشف می کند .ونتیجه می گیر که محوطه معروفی به نام حصارلیک (حصارلیق) در شمال غربی آسیای صغیر همان شهر تروا است .

بعداز آن یک باستان شناس انگلیسی به نام آرتور اوانس در سال 1900 م در خصوص تمدن مرکزی کرت مطالعات باستان شناسی انجام می دهد ودر شهر باستانی کنوسوس کاوش می نماید وکاخ های تمدن مینوسی را کشف می کند ونتیجه می گیرد که این کاخ ها فاقد استحکامات دفاعی هستند .

از پادشاهان جزیره کرت زیاد صحبت شده وآنان به مینوس معروف هستند. این پادشاهان از دختران آتنی به عنوان باج وخراج استفاده می نمودند وآنان را به حیوانات افسانه ای خود هدیه ودر راه آنان قربانی می کردند. از دوره مینوس هیچگونه مدرک ویا کتیبه مکتوبی نداریم اما آرتور اوانس با مطالعه سفالهای دوره مینوسی این دوره را به 3 دوره ( قدیم ، میانی ، جدید ) تقسیم می کند . آرتور اوانس شکل گیری تمدن وشکل گیری یونان را به 3 سبک اصلی تقسیم بندی می کند :

1- هنر مینوسی (کرت ) .

2- هنر سیکلاوی ( در مجمع الجزایر سیکلاو ) .

3- هنر هلاسی ( در سرزمین اصلی یونان ) .

هنر مینوسی :

1- مینوسی قدیم ( سفال ومجسمه سازی ).

2- مینوسی میانی ( کاخ ، سفال ، نقاشی دیواری ) .

3- مینوسی جدید ( کاخ ، سفال ، نقاشی ، مجسمه ) .

مینوسی قدیم :

سفال :


بیشتر آثار بجا مانده در این دوره شامل سفال ومجسمه می باشد . شاخص ترین سفالهای این دوره مر بوط به سفالهای (موخلوس ) که از منطقه ای به همین نام بدست آمده می باشد . در ساخت این سفالها ،از سفالهای مصری سلسله چهارم تقلید شده است ومهمترین عامل تزئینی آنها طرحهای هندسی است .

مجسمه ها :

بیشتر این مجسمه ها الهه های مادر بوده که از سنگ مرمر سفید رنگ وبصورت تخت ساخته شده است . که به الهه های تخت معروفند.بیشتر این الهه های تخت یا مادر در جزایر سیکلاو ساخته شده که به نام هنر اژه ای شناخته می شوند . بیشتر این الهه ها بصورت بر*ه*نه ،ودستهای آنان بر روی شکم قرار داردواز لحاظ شکل معمولاً مثلثی شکل ، مستطیل ، استوانه ای ، وبیضی شکل هستند که بر روی برخی از پیکره ها آثاری از رنگ قابل مشاهده است ، مانند چشم ها ، گردنبند ، ودستبند ها .در هنر اژه ای پیکره مردان نیز ساخته می شود . معروفترین این پیکره ها مربوط به چنگ نوازی است که بر روی صندلی در حال نواختن چنگ می باشد .



مینوسی میانه :

کاخ ها :


در این دوره کاخ ها مهمترین آثار آنان به شمار می رود.در هنر مینوسی معابد ومقابر اهمیتی ندارند . مهمترین کاخ های مینوسی میانه عبارتند از :

1- کاخ ملیا 2- کاخ کنوسوس 3- کاخ نایستوس 4- کاخ زاگرا 5- کاخ موخلوس 6- کاخ هاگیاتربادا 7- کاخ پالایاکاسترو 8- کاخ گورینا

در این دوره 8 شهر معروف وجود داشته که هرکدام از این کاخ ها مربوط به یکی از این شهر ها می باشد که به نام همان شهر نام گذاری شده اند. شهر گورینا یکی از شهرهای مهم صنعتی بوده واین کاخ ها متعلق به پادشاهان ودرباریان ،و این کاخ ها در جزیره کرت قرار داشته وفاقد هر گونه استحکامات دفاعی بوده که نشان دهنده امنیت وآرامش وصلح پایدار در این جزیره می باشد . بیشتر کاخ های مینوسی در سال 1700 ق .م بر اثر زلزله وآتشفشان تخریب شده اند .

سفال :

یکی از مهمترین تحولات سفال مینوسی میانه در هزاره دوم اختراع چرخ سفال گری می باشد .این سفالها بسیار ظریف ونازک ساخته شده وبه سفال پو*ست تخم مرغی معروف هستند. ابتدا سفالها را تکی رنگ وبیشتر با زمینه روشن وبصورت خطوط باریک ،ودر دوره های بعد بصورت رنگارنگ که بیشتر از رنگ زرد وقرمز استفاده می شد. مضامین نقوش چند رنگ بیشتر الهام گرفته از زندگی طبیعی می باشد .

مینوسی جدید :

بعد از یک وقفه 100 ساله بازسازی کاخ ها دوباره شروع می شودومدت 200 سال وتا 1400 ق م ادامه پیدا می کند واصل طلائی تمدن کرت آغاز می شود.

شیوه معماری کاخ های مینوسی میانه :

بین سالهای 1500- 1600 ق . م اصل طلائی تمدن کرت محسوب می شود. وتا سال 1400 قبل از میلاد ادامه پید می کند . کاخ های بزرگ مرکزی مختص پادشاهان و شاهزادگان است . هرکاخ دارای یک تالار اجتماعات بصورت کلاسیک می باشد . تا اینکه پادشاهان بتوانند با مردم وقبیله خود ارتباط برقرار کنند.



مهمترین عناصر معماری کاخ ها عبارت است از :

1- حیاط ( court ) : معمولاً بصورت مستطیل شکل در بخش مرکزی کاخ واقع شده وسایر بناها پیرامون حیاط ساخته می شوند .

2- راهرو (cridor ) : مهمترین عامل ارتباط دهنده ساختمانهای کاخ راهرو اصلی محسوب می شود که در چهار جهت حیاط ساخته می شود .

3- میدان مرکزی ( egora ) : معمولاً در کنار کاخ ومحل اتصال کاخ به شهر یک میدان اصلی ساخته می شود که به آن میدان مرکزی گفته می شود که محل اجتماع مردم وبحث وتبادل نظر است . در دوره های بعدی اگورا (egora) تبدیل به بازار می شود .

4- تئاتر : معمولاً کاخ های بزرگ مینوسی دارای یک سالن تئاتر می باشد . در این خصوص پلان تئاتر ها مستطیل شکل است ودر هرطرف سالن دارای ردیفی از نیمکت ها ،وبیشتر آنها بدون سقف می باشند.

5- طبقه ای بودن کاخ ها : این کاخ ها معمولاً 2 طبقه ویا 3 طبقه ساخته شده اند .

6- پنجره وهواکش :

7- ستون : در اوایل مینوسی ستون های کاخ ها از ج*ن*س چوب بوده اما در دوره های بعد ستون ها از سنگ ساخته می شود . سر ستون ها معمولاً بصورت پیازی شکل می باشند .

8- مصالح اصلی : برای ساخت کاخ ها ازسنگ نتراشیده وملات استفاده شده است اما برای ساخت پنجره ها،درگاه ورودی ، گوشه های ساختمان از سنگ های تراشیده شده استفاده شده است .

9- سیستم فاضلاب : کاخ های مینوسی دارای سیستم پیشرفته فاضلاب با استفاده از لوله های سفالی می باشد.

نمونه آن کاخ کنوسوس است که یکی ازمهمترین کاخ های مینوسی محسوب می شودکه برروی شیب ملایم تپه ای کم ارتفاع ساخته شده است که دارای یک حیاط مرکزی مستطیل شکل است که تمام واحد های کاخ در پیرامون آن ساخته شده است .

اولین عامل اصلی شکل گیری ساختمان های پیرامون حیاط نشان می دهد این کاخ با نقشه قبلی ساخته نشده است بلکه هسته مرکزی ساختمان چند بار رشدکرده وساخته شده وحیاط عامل اصلی وسازه متحدکاخ است .

دومین عامل اصلی کاخ راهروهای شمالی ، جنوبی ، وشرقی ، وغربی آن است .در راهرواصلی غربی کاخ ، محل انبار و ذخیره غذا وروغن وعسل وشراب قرار دارد که از ضلع شرقی که محل اداری وتشریفات است جدا شده است .

در بخش شرقی حیاط تالارهای پادشاه وملکه وتالار پذیرایی با یک راهرو قرار دارد واتاقهای کارگران وپیشخدمتها جدا شده است . در بخش شمال غربی مجتمع ساختمان ها، نخستین ساختمان کاخ بصورت مستطیل شکل قرار گرفته است . دربخش زیرین کاخ شبکه فاضلاب کاخ با لوله های سفالی ساخته شده است واین نشان دهنده آن است که کاخ کنوسوس از بهداشتی ترین کاخ های جهان شناخته می شود .

این کاخ در 3 طیقه با پلکان های داخلی ساخته شده ودارای هواکش وپنجره های متعدد است . تالار های این کاخ بصورت ستوندار هستند. برای ساخت انبارها از دیوارها وسقفهای ضخیم سنگی استفاده و بالای بنا با خاک پوشیده شده است تا اینکه مواد غذایی در خمره های ذخیره در کف اتاق ها بصورت خنک وسالم حفظ شود .

در منظومه ایلیاد واودیسه از 9 شهر کرتی نام بـرده شده است . زمانی که یونانی ها آنها را فتح کردند از جمعیت فراوان آنها و شهرهایی با خیابانهای سنگ فرش وجدول بندی شده وکوچه ها وخیابان های متقاطع متعجب شدندکه بیشترین ازدحام در پیرامون مراکز تجاری وحکومتی بوده است .
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

امضا : 'mobin

'mobin

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2019-12-29
نوشته‌ها
4,500
لایک‌ها
20,687
امتیازها
138
کیف پول من
500
Points
0
· نکته : در این دوره چرخ سفالگری ابداع می شود.

نقاشی شاخص این دوره :
1- نقاشی صح*نه گاو بازی .
2- نقاشی ساقی ها در حال بردن خمره ها .
معمولاً دیوارهای کاخ کنوسوس گچ کاری وسفید کاری شده وبا نقاشی تزئین می باشد. همه ستون ها معمولاً به رنگ سفید وقرمز می باشند .

موضوعات نقاشی های مینوسی :
· جنبه های زندگی طبیعی ( گاو بازی ، مراسم مذهبی ، ونقاشی ساقی ها ) .
· نقوش الهام گرفته از طبیعت ( نقاشی پرندگان ، چهار پایان ، حیوانات دریایی خصوصاً دلفین ، حیوانات ترکیبی) .
1- نقاشی دیواری گاو بازی :
این نقاشی متعلق به 1500 سال ق . م می باشد . در مرکز تصویر دختری با آرایش محسوس در حال پشتک زدن بر روی گاو می باشد .درحالی فردی دیگر شاخ های گاورا با دو دست نگهداشته وفرد دیگری پشت سرگاو ایستاده است .
گاو در هنر خاور دور وبین النهرین اهمیت زیادی دارد. این نقاشی ها برخلاف هنر مصری که بصورت خشک طراحی می شودنقاشی های مینوسی برروی دیوارهای خیس رسم می شود ومستلزم اجرای سریع وآفرینش جلوه های ویژه وعام می باشد .
2- نقاشی دیواری ساقی :
درنقاشی دیواری ساقی جوانی باموهای مجعد وپارچه ای به دورکمربسته شده وبازوانی ورزیده ودستهایی که دارای زیورآلات است ساغری را برای انجام مراسم مذهبی حمل می کند این نقاشی الهام گرفته ازهنرمصر وبین النهرین و متعلق به 1500 ق . م است .
سفالهای مینوسی :
1- سفال کامارس 1700 ق . م
2- سفال با نقش هشت پا - گورینا 1600 ق . م
3- سفال با نقش پاپیروس - کنوسوس 1500 ق . م
4- گلدان از ج*ن*س سنگ صابون با نقش دروگران - هاگیاتریادا 1500 ق . م
خصوصیات کلی این سفالها ظریف وپوست تخم مرغی می باشند.
خصوصیات سفال کامارس : نقوش آن دایره وحلزونی ، دهانه آنها شبیه منقار پرندگان ، زمینه سفال سیاه وبراق وبا نقوش هندسی زردوقرمز رنگ به شکل دایره وحلزونی وبه شکل انتضامی تزئین شده است .
خصوصیات سفال گورینا به شکل هشت پا : این سفال دارای بدنه ای دایره وار با نقش هشت پائی در وسط ظرف که بصورت ماتریالیسم یا طبیعت گرایانه نشان داده شده است .
خصوصیات سفال کنوسوس با نقش پاپیروس : این خمره دارای 3 دسته می باشد ،ارتفاع آن 132 سانتی متر ودر بخش مرکزی آن نقش گل پاپیروس به شکل بادبزن نشان داده شده است.حاشیه این گل با خطوط موج دار دایره های متحدالمرکز وطرح چلیپایی تزئین شده است .
خصوصیات سفال هاگیاتریادا ،گلدان با نقش دروگران : گلدان دروگران به شکل تخم مرغی کشاورزان را در حال درو کردن محصول در حالتی طبیعی وشاد نشان می دهد.

پیکره تراشی مینوسی
پیکره الهه ماری :
پیکره این الهه ازکاخ کنوسوس بدست آمده است ، ازجنس بدل چینی ومتعلق به 1600 ق . م می باشد. این الهه با ابعاد کوچک ساخته شده وبه طلسم بت نیز معروف است ،دستهای خود را بالا بـرده ودر هر دست یک مار دارد.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : 'mobin
بالا