دیجی‌کالا پاسخگوترین برند ایرانی توییتر در سال ۹۹

  • نویسنده موضوع مهاجر.
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 0
  • بازدیدها 122
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

مهاجر.

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2019-12-22
نوشته‌ها
5,677
لایک‌ها
27,888
امتیازها
128
محل سکونت
مادرید
کیف پول من
30,118
Points
217
با زیر نظر گرفتن فعالیت اکانت‌های رسمی دیجی‌کالا در شبکه‌های اجتماعی، واضح است که این برند رویکرد پاسخگویی را برگزیده است.

دیجی کالا مگ - گزارش‌ها نشان می‌دهد بیشترین فعالیت دیجی‌کالا برای پاسخگویی به مخاطبانش در توییتر رخ می‌دهد. باتوجه به ماهیت میکروبلاگی توییتر و اتمسفر گفت‌وگو محور آن، اتخاذ این رویکرد منطقی هم به نظر می‌رسد.

در اینستاگرام کارشناسان شبکه‌اجتماعی دیجی‌کالا کامنت‌های پست‌هایی را که دیجی‌کالا منتشر می‌کند رصد می‌کنند و به فراخور موضوع به آن واکنش نشان می‌دهند. برای مثال، پس از این‌که انتقاد از تاخیر در ارسال مرسوله‌های پستی از مبدا دیجی‌کالا در کامنت‌ها افزایش پیدا کرد، دیجی‌کالا پستی را در صفحه رسمی اینستاگرامش منتشر کرد و در بیانیه‌ای پس از توضیح درباره علت این موضوع، از مخاطبانش عذرخواهی کرد.

لینکدین دیگر شبکه‌اجتماعی‌ست که دیجی‌کالا در آن فعال است. البته باتوجه به جو کلی حاکم بر این پلتفرم، دیجی‌کالا هم فعالیت اکانت رسمی‌اش را روی کارکردهای جذب و استخدام استعدادها متمرکز ساخته است. اما کارشناسان روابط‌عمومی دیجی‌کالا پست‌های این پلتفرم را هم رصد می‌کنند و در مواردی هم شخصاً به موضوع مطرح شده از سوی کاربران واکنش نشان می‌دهند.

در دیجی‌کالا تیمی که وظیفه رصد و پاسخگویی در پلتفرم‌های شبکه‌اجتماعی را برعهده دارد SCET نام دارد. SCET مخفف Social Communication Engagement Team است. باتوجه به ماهیت عمومی یا نیمه‌عمومی شبکه‌های اجتماعی، اعضای آن را کارشناسان روابط‌ عمومی و مسلط به پلتفرم‌های سوشال‌مدیا تشکیل می‌دهند. تیم سِت زیر نظر روابط‌عمومی دیجی‌کالا فعالیت می‌کند و صدای مخاطبان دیجی‌کالا را به گوش ذی‌نفعان مرتبط در درون سازمان می‌رساند.

برای ارائه پاسخ تخصصی و مرتبط به مخاطبان، پس از ارتباط گرفتن با کارشناس مربوطه در درون سازمان، پاسخ کارشناس را به مخاطب دیجی‌کالا می‌رساند. تولید و مدیریت محتوای اکانت رسمی توییتر دیجی‌کالا از دیگر وظایف این تیم است.

کارشناسان این تیم از پیام‌هایی که مخاطبان دیجی‌کالا در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند، به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه گزارشی تهیه می‌کنند تا صدای کاربران را به گوش مدیران ارشد دیجی‌کالا برسانند.

عملکرد تیم SCET بر پایه کلان‌داده و تحلیل آن
حجم سفارش‌هایی که روزانه دیجی‌کالا برای مشتریانش ارسال می‌کند بسیار زیاد است. براساس قانون اعداد بزرگ، اگر فقط یک‌درصد از این سفارش‌ها دچار مشکل شود، تعداد کاربرانی که ممکن است مطلبی با سوگیری منفی نسبت به این پلتفرم منتشر کنند نیز عدد قابل توجهی می‌شود.

برای مثال، در اسفند ۱۳۹۹ بیش از ۸۱۱۴ توییت با محوریت دیجی‌کالا ارسال شده و تیم ست توانست به بیش از ۹۰۰توییت پاسخ بدهد. درنتیجه رصد و پاسخگویی این حجم گسترده از پیام‌ها نیازمند کارشناسانی‌ست که نه‌تنها با فضای کلی شبکه‌های اجتماعی آشنا هستند، بلکه با کلان داده‌ها آشنایی ضمنی دارند و می‌توانند الگوهای معناداری از روند داده‌های ارسالی کاربران استخراج کنند.

این الگوها به اطلاع سایر تیم‌های داخلی دیجی‌کالا رسانده می‌شود تا در تصمیم‌سازی، شناسایی کاستی‌ها، اصلاح فرآیندها و… به دیجی‌کالا کمک کند.

آماری از فعالیت تیم SCET در شبکه‌های اجتماعی
اما آمار و ارقام درباره فعالیت تیم ست چه می‌گویند؟ با اعلام «زلکا» پلتفرم رصد شبکه‌های اجتماعی، دیجی‌کالا پاسخگوترین برند پر منشن (Mention) ایرانی توییتر در سال ۹۹ شناخته شد. در آماری که زلکا در توییتر خود منتشر کرده، از ابتدا تا انتهای سال ۹۹، دیجی‌کالا با دادن پاسخ به ۵۳ درصد توییت‌های مخاطبانش، موفق شده با بیشتر از نیمی از مخاطبان توییتری‌اش تعامل کند.

در این سال توییت‌های منتشر شده شامل کلیدواژه دیجی‌کالا ۴۰هزار عدد بیشتر از سال قبل بود.

براساس آمار سال ۹۹، پاسخگویی دیجی‌کالا به کاربران در شبکه‌های اجتماعی ۳۵ درصد رشد داشته و بیش از ۱۵ هزار بار در توییتر، اینستاگرام و لینکدین پاسخگویی کرده است.

تا پایان سال ۹۹، بیش از ۱.۵ میلیون کاربر در اینستاگرام، توییتر و لینکدین اکانت‌های رسمی دیجی‌کالا را در این شبکه‌ها دنبال (follow) می‌کنند که این عدد نسبت به سال گذشته، بیش از ۲۳ درصد رشد داشته است.

این اعداد و ارقام بیانگر آن است که تعامل با برند دیجی‌کالا در شبکه‌های اجتماعی، حالا دیگر به یک رویه پذیرفته شده در میان مخاطبان این برند تبدیل شده است. دیجی‌کالا با غنیمت شمردن این فرصت ارتباطی بزرگ و به‌کارگیری رویکردی فعالانه، نه تنها از فضای بیم‌وامید حضور در اجتماع مخاطبانش عبور کرده، بلکه به الگویی مناسب برای سایر کسب‌وکارها هم تبدیل شده.

مخاطبان دیجی‌کالا هم این فرصت را دارند تا علاوه‌بر سایر راه‌های ارتباطی با این برند، در شبکه‌های اجتماعی هم صدای خود را به گوش سازمان برسانند. بدون این‌که در دیده و شنیده شدن پیامشان تردید کنند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا