
لینوس کارل پاولینگ (Linus Carl Pauling) شیمیدانی آمریکایی بود که علاوهبر تخصص اصلی خود، در زمینههایی همچون زیستشیمی، فعالیتهای صلحطلبانه و بشردوستانه، نویسندگی و آموزش نیز شناختهشده است. پاولینگ بیش از ۱۲۰۰ کتاب و مقاله چاپ کرد که ۸۵۰ عنوان از آنها در موضوعات علمی بودند. مجلهی معتبر New Scientist در یکی از شمارههایش، پاولینگ را جزو ۲۰ دانشمند برتر تاریخ معرفی کرد. آوا هلن پاولینگ، همسر پاولینگ، فعال صلحطلب معروفی بود.
این دانشمند شیمیدان آمریکایی یکی از بنیانگذاران شیمی کوانتومی و زیستشناسی مولکولی نیز محسوب میشود. او در بحث پیوندهای شیمیایی، مفاهیمی همچون هیبریداسیون اوربیتال و اندازهگیری دقیق الکترونگاتیویته عناصر را تشریح کرد. مطالعات پاولینگ در حوزهی مولکولهای زیستی نیز در تاریخ شیمی تأثیرگذار بودهاند. او مفاهیمی همچون مارپیچ آلفا و صفحهی بتا و زیرساختهای ثانویهی پروتئینها را بررسی کرد.
امضای لینوس پاولینگ

مدلها و روشهای مطالعاتی پاولینگ در بحثهای شیمی و زیستشناسی مولکولی، شامل روشهایی همچون تصویربرداری و بلورشناسی با اشعهی X و مدلسازی مولکولی و شیمی کوانتومی بود. دستاوردهای تحقیقاتی او بعدها الهامبخش دانشمندانی بزرگ، همچون جیمز واتسون و فرانسیس کریک و روزالین فرانکلین شد تا دربارهی ساختارهای DNA تحقیق کنند. این مطالعات درنهایت، به اکتشاف کد DNA همهی اورگانیزمها انجامید.
لینوس پاولینگ در زمان حیات، ۲ جایزهی نوبل دریافت کرد: در سال ۱۹۵۴، بهخاطر مطالعاتش در حوزهی شیمی جایزهی نوبل شیمی و در سال ۱۹۶۲، بهخاطر فعالیتهای صلحطلبانه جایزهی نوبل صلح را ازآنِ خود کرد.
تولد و تحصیل
لینوس پاولینگ در ۲۸فوریهی۱۹۰۱ در پورتلند اورگان بهدنیا آمد. او اولین فرزند خانوادهای تقریبا فقیر بود. پدرش، هنری ویلیام پاولینگ، بازاریاب فروش دارو و مادرش، ایزابل دارلینگ بود. لینوس از همان کودکی به ریاضیات و نیز کشف دنیای اطراف علاقهمند بود.

پدرومادر لینوس
پدر لینوس متوجه استعداد پسرش شد و تلاش کرد مسیر موفقیت را برایش هموار کند. البته، هنری نتوانست کار زیادی برای پسرش بکند و تنها، نامهای به روزنامهی محلی اورگان نوشت تا از آنها توصیه بگیرد. مدت کوتاهی پس از آن نامه و وقتی لینوس ۹ ساله بود، هنری لینوس از دنیا رفت. پس از مرگ پدر، مادر لینوس هزینههای خانواده را تأمین میکرد.
لینوس با وجود مخالفت مادر، با جدیت ادامه تحصیل داد
لینوس که علاقهی شدیدی به علم و مطالعه داشت، برخلاف نظر مادرش، خود را وقف علم کرد. ایزابل اعتقاد داشت تحصیلات دانشگاهی وقت تلفکردن است. بههرحال، لینوس با مادرش بسیار بحث میکرد و درنهایت، همیشه خود را در کتابهایش غرق میکرد. البته، او مشکل زیادی با خانواده نداشت و ارتباط ن*زد*یک*ی با ۲ خواهر کوچکترش، یعنی پائولین و لوسیل، برقرار میکرد.

در کنار مادر و دو خواهر
لوید جفرس، یکی از دوستان پاولینگ در دبیرستان، کیت آزمایشگاهی شیمی در خانه داشت. او چند واکنش شیمیایی را به لینوس نشان داد و جرقههای اولیهی علاقه به این علم را در ذهن لینوس روشن کرد. اولین آزمایشهای آنها ترکیب سولفوریک اسید با کمی پتاسیم کلرات و شکر بود که آب و کربن تولید میکرد. درنهایت، لینوس با پیگیری این علاقهی جدید آزمایشگاه شخصی در زیرزمین خانه بنا کرد.
پاولینگ که استعداد فراوانی در تحصیل و مطالعه داشت، در ۱۵ سالگی اعتبار لازم برای ورود به کالج کشاورزی اورگان را کسب کرد. دبیرستان محل تحصیل او دیپلم لینوس را صادر نمیکرد؛ چون هنوز ۲ درس عمومی را نگذرانده بود. او به مدرسه قول داد پس از ورود به دانشگاه، آن دروس را خواهد گذراند؛ اما پس از مواجهه با مخالفت مدیران، بدون گرفتن مدرک دیپلم دبیرستان را رها کرد. ۴۷ سال بعد و پس از دریافت جایزهی نوبل، مدرسهی لینون مدرک دیپلم را به وی اهدا کرد.

نوجوانی پاولینگ
لینوس باید مخارج تحصیل در دانشگاه را خودش پرداخت میکرد. او برای تأمین هزینهها، به شغلهای متعددی همچون حملونقل شیر و کارگری در کشتیسازی مشغول شد. مادر او شغلی بهعنوان کارآموز ماشیننویسی برایش پیدا کرد که حقوق درخورتوجهی داشت. او امید داشت کسب درآمد، پسرش را از ادامهی تحصیل در دانشگاه منصرف کند. بههرحال، لینوس دربرابر آن شغل نیز مقاومت کرد و در ۱۶ سالگی برای ادامهی تحصیلات در رشتهی مهندسی شیمی به کوروالیس رفت.