تجزیه وتحلیل عوامل موثر بر رفتار انتخاباتی با نگاهی به ایران
دکتر سید جواد امام جمعه زاده*
جواد کرمی راد**
چکیده
مشارکت انتخاباتی به عنوان یکی از گونههای مهم مشارکت سیاسی، جایگاه ویژهای درمباحث جامعهشناسی سیاسی به طور عام، و جامعهشناسی انتخابات به طور خاص دارد. تحلیل رفتار انتخاباتی یکی از کارهای ویژه و اساسی جامعهشناسی انتخابات است که پژوهشگران تاکنون با مطالعه انتخابات گوناگون توانستهاند الگوهای متعددی در تحلیل رفتار انتخاباتی ارائه دهند.
مطالعه رفتار انتخاباتی خاص با توجه به الگوهای ارائه شده در این باب، کار محقق را نظاممند و تا حدی آسان میگرداند. با این حال، گرچه پدیده »انتخاب« به مفهوم سیاسی امروزی، پدیدهای است نوین و خاستگاه تمدنی در غرب دارد، اما تاکنون در مقایسه با پدیدههای دیگر همچون»انقلاب« مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار نگرفته است. در حالی که، هر ساله شاهد انتخابات متنوع و متعدد در نقاط مختلف جهان هستیم، اما در مقایسه با پدیده انقالب که به ندرت اتفاق میافتد، دارای ضعفهای عمده نظری و بررسی کالن است. افزون بر این، متأسفانه منابع فارسی در این باب نیز بسیار اندک است. کتابهایی که در زمینه جامعهشناسی سیاسی به فارسی تألیف و یا حتی ترجمه گشتهاند یا اساسا به این بحث نپرداختهاند و یا بسیار اندک و گذرا به آن اشاره کردهاند .در این پژوهش با بررسی ادبیات موجود رویکردها و نظریه های مختلف در زمینه رفتار انتخاباتی مورد کند وکاو قرار می گیرد. سپس عوامل موثر بر رفتار انتخاباتی در ایران پس از انقالب اسالمی تجزیه و تحلیل می شود.
واژگان کلیدی: مشارکت سیاسی، انتخابات، رفتار انتخاباتی، رأی دهی.
دکتر سید جواد امام جمعه زاده*
جواد کرمی راد**
چکیده
مشارکت انتخاباتی به عنوان یکی از گونههای مهم مشارکت سیاسی، جایگاه ویژهای درمباحث جامعهشناسی سیاسی به طور عام، و جامعهشناسی انتخابات به طور خاص دارد. تحلیل رفتار انتخاباتی یکی از کارهای ویژه و اساسی جامعهشناسی انتخابات است که پژوهشگران تاکنون با مطالعه انتخابات گوناگون توانستهاند الگوهای متعددی در تحلیل رفتار انتخاباتی ارائه دهند.
مطالعه رفتار انتخاباتی خاص با توجه به الگوهای ارائه شده در این باب، کار محقق را نظاممند و تا حدی آسان میگرداند. با این حال، گرچه پدیده »انتخاب« به مفهوم سیاسی امروزی، پدیدهای است نوین و خاستگاه تمدنی در غرب دارد، اما تاکنون در مقایسه با پدیدههای دیگر همچون»انقلاب« مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار نگرفته است. در حالی که، هر ساله شاهد انتخابات متنوع و متعدد در نقاط مختلف جهان هستیم، اما در مقایسه با پدیده انقالب که به ندرت اتفاق میافتد، دارای ضعفهای عمده نظری و بررسی کالن است. افزون بر این، متأسفانه منابع فارسی در این باب نیز بسیار اندک است. کتابهایی که در زمینه جامعهشناسی سیاسی به فارسی تألیف و یا حتی ترجمه گشتهاند یا اساسا به این بحث نپرداختهاند و یا بسیار اندک و گذرا به آن اشاره کردهاند .در این پژوهش با بررسی ادبیات موجود رویکردها و نظریه های مختلف در زمینه رفتار انتخاباتی مورد کند وکاو قرار می گیرد. سپس عوامل موثر بر رفتار انتخاباتی در ایران پس از انقالب اسالمی تجزیه و تحلیل می شود.
واژگان کلیدی: مشارکت سیاسی، انتخابات، رفتار انتخاباتی، رأی دهی.