متافیزیک " تفسیری از «روح‏» "

  • نویسنده موضوع Lucifer
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 20
  • بازدیدها 514
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

Lucifer

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
1,328
لایک‌ها
15,661
امتیازها
93
محل سکونت
... devil heart ...
کیف پول من
71
Points
0
▪ وحی
در آیات ذیل، روح در مورد وحی بر انبیاء به کار رفته است.
- «و اوحینا الیک روحا من امرنا..» . - «یلقی الروح علی من یشاء من عباده..»
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Lucifer

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
1,328
لایک‌ها
15,661
امتیازها
93
محل سکونت
... devil heart ...
کیف پول من
71
Points
0
▪ حضرت عیسی علیه السلام
در آیه ذیل، خداوند عیسی علیه السلام را روحی از جانب خود دانسته است:
- «انما المسیح عیسی بن مریم رسول الله و کلمته القاها الی مریم و روح منه‏»
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Lucifer

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
1,328
لایک‌ها
15,661
امتیازها
93
محل سکونت
... devil heart ...
کیف پول من
71
Points
0
● استوارترین نظریه در تفسیر «روح‏»
علامه سیدمحمدحسین طباطبایی در تفسیر المیزان، استوارترین و منسجم‏ترین نظریه را در مورد روح ارایه کرده‏اند که خلاصه آن را در پی می‏آوریم:
علامه می‏نویسد: مردم چه در گذشته و چه در حال، با همه اختلاف شدیدی که در باره حقیقت روح دارند، در این معنا هیچ اختلافی ندارند که از کلمه روح یک معنا می‏فهمند و آن عبارت است از چیزی که مایه حیات است; حیاتی که عامل شعور و اراده است.و در قرآن نیز همین معنا مراد است.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Lucifer

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
1,328
لایک‌ها
15,661
امتیازها
93
محل سکونت
... devil heart ...
کیف پول من
71
Points
0
روح از نظر ایشان «کلمه حیات است که خداوند به اشیاء القا می‏کند و آنها را با اراده ‏خود زنده می‏سازد» .
علامه می‏نویسد: «آنچه از کلام خداوند بدست می‏آید این است که روح مخلوقی از مخلوقات خداوند است و حقیقت واحدی (حقیقت واحد به حقیقتی است که بین تمام مخلوقات مشترک است یعنی تمام موجودات کم یا زیاد از آن بهره برده اند) است که دارای مراتب و درجات مختلف است; درجه‏ای از آن در حیوان و انسان‏های غیر مؤمن است، درجه‏ای از آن در انسان‏های مؤمن است، درجه‏ای از آن روحی است که با آن، انبیا و رسولان تایید می‏شوند» .
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Lucifer

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
1,328
لایک‌ها
15,661
امتیازها
93
محل سکونت
... devil heart ...
کیف پول من
71
Points
0
باید توجه داشت که هر مرتبه‏ای از روح دارای آثاری متفاوت با مرتبه دیگر است، علامه در تفسیر آیه «و ایدهم بروح منه‏» می‏نویسد: «ظاهر آیه این معنا را افاده می‏کند که در مؤمنین به غیر از روح بشریت که در مؤمن و کافر هست، روحی دیگر وجود دارد که از آن حیاتی دیگر ناشی می‏شود و قدرتی و شعوری جدید می‏آورد و به همین معناست که آیه «او من کان میتا فاحییناه..» . و نیز آیه «من عمل صالحا...فلنحیینه حیوة طیبة‏» به آن اشاره دارد» .
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Lucifer

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
1,328
لایک‌ها
15,661
امتیازها
93
محل سکونت
... devil heart ...
کیف پول من
71
Points
0
شایان ذکر است که در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است که: روح مؤمن به روح خدا پیوسته‏تر است از پیوستگی پرتو آفتاب به خورشید» .
روح الهی می‏تواند چنان در انسان تجلی یابد که او با دم خود مرده‏ای را زنده کند و هیکل گلی پرنده‏ای را به پرنده واقعی تبدیل کند.در میان پیامبران الهی، عیسی علیه السلام ارتباط خاصی با روح مطلق داشته است.علامه طباطبایی در این باره می‏نویسد: «تایید به روح القدس اختصاص به عیسی بن مریم علیه السلام ندارد، بلکه بین همه رسولان مشترک است و لیکن در خصوص عیسی علیه السلام به نحوی خاص است، چون تمامی آیات بینات آنجناب از قبیل زنده کردن مرده با دمیدن، مرغ آفریدن، بهبودی دادن به پیسی و کوری و از غیب خبر دادن، اموری بوده که متکی بر حیات و ترشحی از روح است‏» و «ظاهرا همین تایید به روح القدس بوده که مسیح را برای سخن گفتن با مردم در گهواره آماده ساخته است‏» .
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Lucifer

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
1,328
لایک‌ها
15,661
امتیازها
93
محل سکونت
... devil heart ...
کیف پول من
71
Points
0
ایشان در ذیل آیه ۲ سوره نحل می‏نویسد: «کسانی که گفته‏اند روح در آیه به معنای وحی است‏یا به معنای قرآن است و یا به معنای نبوت است، از نظر نتیجه، خالی از وجه نیست، یعنی نتیجه نزول ملائکه و القای روح در پیامبر، وحی و نبوت است، اما اگر مرادش این است که وحی و نبوت به اشتراک لفظی یا به مجاز، «روح‏» نامیده شده (با این توجیه که وحی و قرآن دلها را زنده می‏کند همان طور که حیات بدنها به روح است) این نظر صحیح نیست، برای اینکه ما مکرر گفته‏ایم طریق تشخیص مصادیق کلمات قرآنی، رجوع به سایر موارد قرآن است، مواردی که صلاحیت تفسیر دارند، نه رجوع به عرف و آنچه عرف مصادیق الفاظ می‏داند» .
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Lucifer

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
1,328
لایک‌ها
15,661
امتیازها
93
محل سکونت
... devil heart ...
کیف پول من
71
Points
0
از نظر ایشان القای روح به پیامبران به معنای ایجاد نحوه‏ای از وجود متعالی است، به عبارت دیگر، در جریان القای روح، روح پیامبر با درجه‏ای اعلی از روح الهی اتحاد پیدا می‏کند.این اتحاد با روح قدسی است که زمینه تعلیم وحی را فراهم می‏کند.در این باره می‏فرماید: «خداوند فرشتگان را نازل می‏کند تا روح را بر قلب پیامبر صلی الله علیه وآله القا کند تا بدین وسیله معارف الهی بر او افاضه شود» . اما اینکه خداوند در آیه ۵۲ شوری القای روح را «ایحاء روح‏» نامیده (اوحینا الیک روحا...) دلیلش این است که روح کلمه حیات است، پس بر این مبنا می‏توان القای کلمه حیات به قلب پیامبر صلی الله علیه وآله را وحی آن به پیامبر نامید.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Lucifer

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
1,328
لایک‌ها
15,661
امتیازها
93
محل سکونت
... devil heart ...
کیف پول من
71
Points
0
از کلام علامه استفاده می‏شود که ایشان فرایند نزول فرشتگان و القای روح را این گونه تفسیر می‏کنند که فرشتگان نیز صاحب روح هستند. آنها نازل می‏شوند تا با روح قدسی خود، در جان پیامبر حیاتی دیگر ایجاد کنند تا مستعد پذیرش معارف الهی شود. وجه تسمیه جبرئیل به روح نیز به این است که او حامل روح الهی است. جبرئیل روح القدس را بر قلب پیامبر نازل می‏کند و این روح نازل شده حامل قرآن است.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Lucifer

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
1,328
لایک‌ها
15,661
امتیازها
93
محل سکونت
... devil heart ...
کیف پول من
71
Points
0
توضیح اینکه علامه معتقدند یکی از موارد افاضه روح مطلق، روحی است که در فرشتگان است.فرشتگان نیز همانند انسان مورد افاضه روح هستند.علت آنکه از این افاضه به نفخ روح تعبیر نشده، آن است که آنها با همه اختلافی که در قرب و بعد از پروردگار دارند، روح محض اند و از کدورتهای عالم ماده منزه هستند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا