• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان ترسناک.فانتزی.عاشقانه‌ مَسخِ لَطیف به قلم کوثر حمیدزاده کلیک کنید

متفرقه راز های باور نکردنی اعداد اول

  • نویسنده موضوع MAHDIS
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 1
  • بازدیدها 293
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,739
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
راز های باور نکردنی اعداد اول

اعداد اول یکی از قسمت های آسان و ساده ریاضی در بخش گرایش تئوری اعداد می باشد. اما در همین سادگی اعداد اول دنیای شگفت انگیزی وجود دارد که ما اطلاعات زیادی در خصوص آن ها نمی دانیم.

اعداد اول، به اعدادی گفته می شود که تنها به خودشان و عدد یک تقسیم پذیر هستند. برای مثال می توان به عدد ۷ اشاره کرد که فقط بر خودش و یک تقسیم پذیر است. اگر عدد ۷ را به اعدادی غیر از خودش و یک تقسیم کنیم، دارای باقی مانده خواهد بود یا اینکه جواب آن کسری می شود، اما عدد ۸ اینگونه نمی باشد چون اگر آن را بر عدد ۲ تقسیم کنیم جواب آن ۴ می شود و همینطور بر عدد ۴ هم تقسیم می شود. یکی از دلایلی که باعث شده است در تئوری اعداد، اعداد اول مهم شوند، این موضوع است که اعداد اول زیرساخت های اعداد طبیعی هستند.

با توجه به اینکه هزاران سال در خصوص اعداد مطالعاتی صورت گرفته است ولی هنوز ریاضیدان ها اطلاعات زیادی در مورد خواص اعداد اول، نتوانسته اند بدست بیاورند. یکی از معروف ترین اثبات های اقلیدس بیانگر این موضوع است که بی نهایت اعداد اول وجود دارد.

بهترین راه برای اثبات این موضوع این است که اگر فقط تعداد اعداد اول متناهی باشد می توانمی آن ها را با یکدیگر ضرب کنیم و به آن ها یک اضافه کنیم، در اینصورت یک عدد اول دیگر تشکیل می شود که بر هیچ یک از اعداد اول تقسیم پذیر نمی باشد. احتمال دارد آن عدد خود یک عدد اول باشد یا اینکه مقسوم علیه یک عدد اول باشد. با توجه به این اثبات می توان فهمید که ایده متناهی بودن اعداد اول اشتباه است و تعداد اعداد اول نامتناهی می باشد.

با توجه به اینکه در خصوص اعداداول اطلاعات زیادی داریم، فرضیه های ساده در خصوص این اعداد وجود دارد که نه به اثبات رسیده اند و نه اینکه به طور کامل رد شده اند.

اعداد اول




اعداد اول دوقلو
اعداد اول دوقلو به اعداد گفته می شود که فاصله آن ها با یکدیگر فقط یک عدد می باشد. برای مثال می توان به اعداد ۵ – ۷ و ۲۹ – ۳۱ و ۱۱ – ۱۳ اشاره کرد. اولین فرضیه در خصوص این اعداد این است که تعداد آن ها بی نهایت می باشد.

اکثر ریاضیدانان بر این باور هستند که این فرضیه درست می باشد: با توجه به اینکه اعداد اول، با بزرگ شدن اعداد کمیاب تر می شوند، تجربه و شهود نظریه پردازان اعداد اول، نشان می دهد که ایین جفت های اول هرچند مدت یکبار خودشان را نشان می دهند. اما این فرضیه نه بطور کامل اثبات شده است و نه اینکه رد شده است.


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,739
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
بعد از اینکه این فرضیه برای قران ها ناکام ماند، ییتانگ ژانگ ریاضیدان دانشگاه نیوهمپشایر در بهار ۲۰۱۳ توانست این مشکل را حل کند و جایزه نابغه مک آرتور را در سپتامبر ۲۰۱۴ بدست بیاورد. در حالی که هنوز فرضیه اعداد اول دوقلو به کامل اثبات نشده است، ژانگ با کمک یک تکنیک تازه توانست نشان بدهد که بی نهایت جفت از اعداد اول، وجود دارند و بیشترین فاصله میان آن ها ۷۰،۰۰۰،۰۰۰ عدد می باشد. این فاصله خیلی بزرگ است اما نخستین حدود فاصله متناهی میان اعداد اول به حساب می آید که تا به حال کشف شده است.
تعدادی از ریاضیدانان در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفتند روی ایده ژانگ کار کنند و در همین راستا به نتایج مشابه و مشترک در فاصله های کوچکتری پیدا کردند که در نهایت ثابت کردند که تعداد جفت های اعداد اول با حداکثر وجود ۲۴۶ عدد میان شان، نامتناهی است.
فرضیه گلدباخ
فرضیه گلدباخ به موضوع اشاره دارد که اعداد زوج بزرگتر از ۲ می توانند از جمع اعداد اول بدست بیایند. این موضوع برای اعداد کوچک به درستی جواب داده است برای مثال می توان به ۸=۵+۳، ۲۰=۱۳+۷ اشاره کرد. اما این موضوع هنوز برای تمام اعداد زوج به اثبات نرسیده است.

محققان با استفاده از کامپیوترهای قرن ۲۱ و برنامه های پیشرفته ای که وجود دارد این تئوری را تا عدد ۴،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تایید کنند.

اعداد اول پالیندرومیک
پالیندرومیک ها در انگلیسی به معنای کلمات یا جملاتی هستند که از هر دو طرف یکسان خوانده می شوند مانند کلمه radar یا عبارت A man, a plan, a canal: Panama

همین موضوع در ترتیب اعداد پالیندروماتیک صدق می کند به صورتی که از سمت راست و چپ به یک صورت خوانده می شوند، مانند ۱۶۵۶۱، ۱۰۱ و ۱۱.

عدد اول، مورد علاقه من عدد اول بلفگر است که به صورت رو به رو می باشد: ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۶۶۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۱ ، این عدد که اول و آخر آن یکسان می باشد و بین آن ها عدد ۶۶۶ که در دو طرف آن ۱۳ صفر وجود دارد. عدد ۶۶۶ متعلق به تعداد چهارپایان وحشی می باشد و عدد ۱۳ هم در خرافات عدد نحسی به حساب می آید، این بدشانس ترین عدد اول ممکن است که در سیستم عدد دهی وجود دارد. مانند اعداد اول دوقلو، بحث نامتناهی بودن اعداد پالیندروماتیک نامشخص است. البته ناگفته نماند که این اعداد مانند اعداد اول دوقلو زیاد مورد توجه محققان ریاضی قرار نگرفته است.
تاکید نظریه هایی مانند گلدباخ و اعداداول دوقلو فقط بر بحث ساختار و توزیع اعداد اول می باشد ولی نظریه اعداد پالیندرومیک به سیستم عددی خاصی که انتخاب می شود بستگی دارد: پالیندروم های که دوتایی هستند کاملا دارای تفاوت نسبت به پالیندروم های ده دهی می باشند. عدد اولی مانند ۳۱ در سیستم ده دهی به صورت ۱۱۱۱۱ در سیستم دوتایی نوشته می شود که این عدد در سیستم دوتایی پالیندروم است ولی در ده دهی اینگونه نیست.

در حالی که ریاضیدانان بر روی اعداد پالیندرومیک در حال مطالعه هستند به این نتیجه رسیده اند که چنین اعداد بسیار کمیاب می باشند و با صرف نظر از سیستم عددی مورد استفاده، بیشتر تلاش تئوری اعداد به مسائلی متخص می شود که به خواص اعداد اول اشاره می کنند نه به نحوه نمایش آن ها.

 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS
بالا