• خرید مجموعه داستان های درماندگان ژانر تراژدی و اجتماعی به قلم احمد آذربخش برای خرید کلیک کنید
  • دیو، دیو است؛ انسان، انسان. هاله‌های خاکستری از میان می‌روند؛ این‌جا یا فرشته‌ای و یا شیطان. رمان دیوهای بیگانه اثر آیناز تابش کلیک کنید
  • رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید

معماری مرمت, بازسازی, بهسازی و نوسازی

  • نویسنده موضوع MAHDIS
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 5
  • بازدیدها 214
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,737
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
717
Points
0
مرمت, بازسازی, بهسازی و نوسازی چیست؟
مرمت معماری
شاخه‌ای از هنر معماری است که بر پایه شناخت و مطالعه بناها و بافتهای تاریخی به احیا کردن فضاهای تاریخی به لحاظ کالبدی، ساختاری و عملکردی می‌انجامد. این هنر که شاخه‌ای آمیخته از دانش، تکنولوژی، مهندسی و هنر معماری می‌باشد شامل شکلها و سطوح گوناگونی از پژوهش و تحقیق در باب هنر و معماری تاریخی است و در مقیاس‌های گوناگونی می‌توان آنرا تعریف و معنا کرد.


rec 67 a


تعاریف عام مرمت

مرمت واژه‌ایست کلی و مشخص، مداخله‌های فنی-عملی که به منظور تضمین تداوم زمانی یک اثر هنری صورت می‌گیرد.



تعریف مفاهیم مرمت

مهم‌ترین مفاهیم به کار رفته در مرمت شامل نوسازی، بهسازی و بازسازی است که روی هم مداخله را معنا می‌کنند.

بهسازی
سلسله اقداماتی که به منظور بهبود کالبد در کوتاه‌مدت صورت می‌گیرد و شامل چهار اقدام تعمیرات، حفاظت، حمایت و استحکام بخشی بوده که روی هم مفهوم فیزیکی بهسازی را توان‌بخشی معنی می‌کنند.
نوسازی
مجموعه اقداماتی که ساختارهایی نو را به جای بناهای قدیمی می‌نشاند یا جلوه بسیار نو به آن می‌دهد.
بازسازی
به معنای بازسازی مکانیکی و بدون در نظر گرفتن ابعاد فکری و نظری نو پرداز یک وضعیت ساختاری معماری و یا شهرسازی تخریب شده است.

rec 67 b


انواع مرمت و سبک های آن

از سال ۱۸۴۰ به بعد، رفته رفته دو نوع نظریه مرمت به وجود آمد:
یک مرمت که عبارت بود از حفاری بناهای دوران کلاسیک، سوارکردن اجزا و المان‌های آن‌ها و نیز فرم دادن به این بناها جهت بازدید سیاحان و مطالعه محققین که به آن مرمت علمی و آرکئولوژیک می‌گویند. بناهای نوع اول مربوط به دوران کلاسیک خصوصاً یونان و روم هستند بنابراین عملکرد آنها در طی تاریخ عوض شده و فقط جهت مطالعه و تحقیق نگه داری می‌شوند.
نوع دوم مرمت که در آن مرمت کننده به خود اجازه می‌دهد قسمتهایی از بنا را که از بین رفته و یا اصلاً وجود نداشته با فانتزی خود مجدداً در بنا به وجود آورد و بازسازی کند که به آن مرمت آرتیستیک و یا هنری می‌گویند. بناهای نوع دوم مربوط به دوران گوتیگ و رنسانس و غیره می‌شوند.


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,737
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
717
Points
0
تممیز و تشخیص و تقسیم‌بندی هدف‌ها و نیازهای بنیادی گونه گونی که محرک اصلی مرمت معماری اند، برحسب تفاوت‌هایی که با هم دارند به اتکاء تجارب موجود و مباحثی که کم یا بیش در کتب و نشریه‌های معتبر مربوط به مرمت معماری آمده‌اند، نمایانگر و روشنگر روش‌های شناخته، ثبات یافته و قابل تعمیم مرمت معماری اند. این تقسیم‌بندی عبارت است از:
مرمت حفاظتی
هدف اصلی آن نگه داری و حفاظت از بنا است. در مرمت حفاظتی میزان مداخله در شکل و شرایط موجود تا آن اندازه است که بتواند استمرار شباهت بنای مرمت شده را در وضع موجود آن نسبت به وضع پیشین اش به دست دهد. در این روش ادعایی بر انجام تصمیم فوق‌العاده‌ای چه فنی چه هنری فلسفی وجود ندارد.
بازسازی سبکی یا آناستیلوزی
به بازسازی سبک فضای معماری بناهای متعلق به زمان‌های بسیار دور گویند که میزان ویرانی آنها به حدی زیاد است که از آنها جز عناصر ساختمانی محدود به جای نمانده است. بناهایی مورد مرمت آناستیلوزی قرار می‌گیرند که نمایانگر وجود سبک یا شیوه معماری خاصی باشد و از طرفی تکمیل آنها با کذب جلوه کند.
پاک سازی سبکی
ممکن میزان دخالت و تعداد عناصری یا بخش‌هایی که به بنای اصلی اضافه شده‌اند، از طرف مرمت کننده بعدی افراطی و یا بی‌مورد تشخیص داده شود. در پی چنین برداشتی، آزاد کردن بنا از عناصری که نسبت به شکل اصلی ساختمان ناهمگن و اضافی تشخیص داده شود اقدادم می‌گردد. حکم بر این که آنچه بعدها بر پیکره کالبدی بنا افزوده گشته یا از آن برگرفته شده و به شکل دگر با آن ترکیب شده، و باید از میان رود، در ادبیات مکتوب و معتبر نیم قرن اخیر، امری بسیار بحث‌انگیز و مردود دانسته می‌شود.
مرمت تکمیلی یا الحاقی
بازسازی بخش‌های از دست رفته بنای قدیمی به منظور تکمیل موجودیت کالبدی و کاربردی بنا و به خاطر شرکت دادن آن در زندگی عمومی محیط صورت می‌گیرد.
باززنده‌سازی یا مرمت تاریخی
به این ترتیب که نقش تاریخی بنا تعیین کننده چگونگی مرمت خواهد بود. درعمل، این نوع باززنده سازی از راه در هم آمیختن آناستیلوزی، آزاد کردن بنا از بخش‌های غیر اصیل ونیز مرمت تکمیلی شکل می‌گیرد.
مرمت استحکامی
مداخله در وضع کالبدی بنا برای استحکام بخشیدن و تضمین پایداری مجموعه‌های ساختمانی صورت می‌گیرد.
مرمت جامع
در این نوع مرمت اقدامات برای برپایی و حفاظت و باززنده سازی بنا انجام داده می‌شود و ممکن است تمام سبک‌ها مورد استفاده قرار گیرد. در این نوع مرمت علاوه بر برپایی و نگهداری بنا، عملکرد و احیای ان بنا نیز اهمیت دارد.

rec 67 c



 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,737
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
717
Points
0
دوره های تاریخی مرمت

مرمت در قرون وسطی

۱- بازسازی از نظر شکل و فرم ۲- توجهی به اصول زیباشناسی و مسائل باستان‌شناسی نمی‌شد.
مرمت در دوره رنسانس
۱- استفاده از اثر به صورت مدل ۲- دستکاری در بنا امری عادی بود (افزدون و یا تکمیل قسمتی) ۳- اصل زیبایی مد نظر معمار بوده ۴-معماران این دوره عقیده داشتند بنای تاریخی را آنچنانکه می‌بایست باشد (و به عللی ناقص مانده) باید تکمیل نمود.
مرمت در دوره باروک
اهمیت به بخش مرمت شده بصورتیکه اصل اثر در درجه دوم اهمیت قرار می‌گرفت. در این دوره اختیارات زیر را برای مرمتکننده داده بودند: ۱- خلق اثر جدید بخاطر بهره‌گیری از خصوصیات معماری زمان مرمت ۲- تکمیل اثر هنری با استدلال: ممکن است روزی چنین بوده باشد. ۳- استفاده ازکارهای هنری جدا شده از اثر بصورت عامل تزئینی یا دکور.
مرمت در دوران انقلاب صنعتی
هنرهای سه‌گانه این دوران (معماری ـ نقاشی ـ مجسمه‌سازی) بخاطر اینکه به روی ماهیت اشیاء و تجربه گذشتگان بنیانگذاری شده‌اند بصورت یک طبیعت ثانی درآمده‌اند.
سیستم معماری کلاسیک: خصوصیات لازمی راکه ماوراء محدودیت‌های تاریخی قرار دارند در یک کار بخصوص متجلی می‌سازد.
در سال ۱۷۳۰م بررسی آثار ماقبل تاریخ در پاریس مورد بحث قرار گرفته شد.
در سال ۱۷۳۲م اولین موزه عمومی مجسمه‌های باستانی در رم در «کامین دولیو» افتتاح شد.
در سال ۱۷۳۹م مجموعه واتیکان در معرض دید عموم قرار گرفت.
در سال ۱۷۵۰م مجموعه‌های هنری در پاریس و لوکزامبورگ در معرض تماشای عموم قرار گرفت.
مکتب «هیستوری‌سیزم» را می‌توان به عنوان لغو ضمنی فرهنگ رنسانس شناخت. یکی از نتایج مستقیم این مکتب تقسیم وظایف معمار است.
در این دوران به عکس قرون وسطیکه طرح از روی مدل اجرایی بوجود می‌آمد، اکنون اجرا می‌تواند خود را با طرح منطبق ساخته و از این راه به هماهنگی برسد.
مرمت در دوره نئوکلاسیسیسم و رومانتیسیسم
در دوره «نئوکلاسیسیسم» سعی می‌شود که توجه هنرمند به دوره کلاسیک معطوف شده، ارزش حقیقی را فقط متعلق به این مکتب قلمداد نمایند. در صورتیکه در دوره «رومانتیسیسم» که دوره بعد از نئوکلاسیسیسم می‌باشد، برای هنری که واقعاً ارزش هنری دارد، ارزش قائل می‌شوند.
طرح نمونه‌های مرمت در دوره «نئوکلاسیسیسم» مشکل است، زیرا یا اصلاً کار مرمت صورت نگرفته و یا مرمت آنچنان انجام شده که هیچ تفاوتی با اصل اثر ندارد و تمامی مراحل مطالعه و تحقیق توسط باستانشناسان صورت گرفته و برنامه‌ریزی می‌شده‌است.
مرمت بناهای کلاسیک بخاطر اهمیت دادن به دوره کلاسیک چه برای فروش و چه برای حفظ آثار ـ در صورت نبود مدارک کافی، مرمت حتی با حدس و گمان نیز انجام می‌شد.
روش سلسله مراتب (Filologico): روش علمی که در آن کار مرمت بیشتر به صنعت نزدیک شده تا به هنر و طی آن باستانشناسان با مطالعات علمی اثر را تکمیل می‌کردند و بیشتر توجهشان معطوف به فرهنگ بصری بوده‌است.
مرمت قابل قبول در این دوره: ۱- مرمت از روی سبک‌شناسی (جوانیکازانوا) ۲- رعایت سلسله مراتب (وینکلمن)
ریشه تئوری‌ها و نظریه‌های مرمت معماری را باید در نیمه دوم قرن ۱۸ جستجوکرد.


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,737
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
717
Points
0
استفاده از فناوری‌های نوین در مرمت ابنیه

یکی ازجذابیت‌های استفاده از BIM، مفهوم قابلیت پاسخگویی آن به پروژه «از مرحله گهواره تا گور» است که شامل عملیات بهره‌برداری و نگهداری، پس از پایان پروژه می‌باشد. از آنجایی که مدل BIM در حین ساخت، بطور مداوم به روز می‌گردد، بنابراین مدل تحویل داده شده به مهندس مسئول بهره‌برداری و نگهداری تجهیزات، همان نقشه‌های As Built نهایی خواهند بود. علاوه بر آن، تمام اطلاعات مربوط به محصولات، مصالح و سیستم‌های نصب شده در پروژه، بطور مستقیم به دفترچه راهنمای استفاده از آنها، که مورد استفاده مسئول آن قرار می‌گیرد، مرتبط می‌گردد. این جذابیت مدل سازی اطلاعات ساختمان باعث شده که استفاده از آن در تعمیر ونگهداری ساختمان حتی در ساختمان‌های موجود که فاقد مدل هستند با انجام اسکن لیزری از ساختمان به خصوص درمورد ساختمان‌های تاریخی و میراث فرهنگی مورد توجه قرارگرفته است که ازجمله این موارد می‌توان به استفاده از آن در تالار بریسبان استرالیااشاره نمود.

ما در مجموعه هومکس تعاریف جدیدی در زمینه بازسازی ساختمان و بازسازی خانه و فضاهای خانه از قبیل بازسازی آشپزخانه و سرویس بهداشتی ایجاد کرده ایم که مشتری بتواند به راحتی در هر زمان که بخواهد تغییر درخور توجهی در خانه خود ایجاد کند. کافیست با ما در تماس باشید تا مشاور هومکس برای بازدید رایگان به خانه شما مراجعه کند.

منظور از بازسازی ساختمان چیست؟
معنی بازسازی ساختمان (restoration) مرمت ساختمان و برگرداندن آن به شرایط اولیه و اصلی اش برای ماندگاری و دوام بیشتر است. احتمالا این عبارت را در ارتباط با مرمت آثار و بناهای باستانی و تاریخی زیاد شنیده اید. البته بناهای مدرن و جدید نیز گاهی اوقات احتیاج به بازسازی پیدا می نمایند.

برای مثال گاهی پس از یک حادثه طبیعی مانند زمین لرزه و یا سیل، بناها احتیاج به بازسازی و برگشتن به حالت اولیه دارند یا بعضی اوقات احتیاج به بازسازی بنا برای مستحکم سازی ساختمان و ایجاد دوام بالاتر وجود دارد. بازسازی ساختمان معمولا به تغییرات کلی ساختار و تعمیرات می پردازد. بعضی از اقدامات رایج در پروژه های بازسازی عبارتند از:

  • تعمیر حفره های دیوارها با مصالح مشابه مصالح اصلی
  • تعمیر ساختارهای قدیمی
  • تعمیر کف ساختمان
  • تعمیر مسائل تاسیساتی
  • مرمت نمای ساختمان


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,737
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
717
Points
0
منظور از نوسازی ساختمان چیست؟
نوسازی ساختمان (renovation) زمانی اتفاق میفتد که شما ساختار کلی خانه تان را دوست دارید اما احساس می کنید که باید آن را کمی مدرن و به عبارتی نو کنید. برای مثال سقفی جدید برای آن بزنید و یا دوشی جدید در حمام نصب کنید. در این فرایند، ساختار و قالب کلی ساختمان شما هیچ تغییری نخواهد نمود.

در واقع معنی نوسازی ساختمان این است که شما همان چیزی که در حال حاضر وجود دارد را تغییر می دهید و یا به آن عناصری جدید اضافه می کنید. نوسازی ساختمان معمولا به تغییر بخش های داخلی می پردازد. بعضی از اقدامات رایج در پروژه های نوسازی عبارتند از:

  • نصب سقف کاذب برای مثال سقف پلکسی با طرح های مختلف
  • نصب کفپوش پارکت
  • نصب روکش تزئینی برای دیوارها برای مثال پنل دکوراتیو سه بعدی
  • چسباندن کاغذ دیواری جدید
  • تعویض دستگیره درها
  • تعویض کابینت های آشپزخانه
  • نصب کانتر جدید برای آشپزخانه
  • نصب وان و شیرآلات جدید در سرویس بهداشتی و حمام
تفاوت بازسازی و نوسازی ساختمان چیست؟
افراد معمولا پس از گذشت بیش از 10-15 سال از عمر خانه و فرسوده شدن بنا احتیاج به بازسازی خانه پیدا می نمایند. زیرا طبیعتا پس از گذشتن این تعداد سال از عمر بنا، مواردی مانند کاشی ها، دیوارها، درها و … نیز احتیاج به تعمیر و مرمت پیدا می نمایند.

بازسازی همچنین می تواند برای ساختمان هایی که در مقابل زلزله و سایر حوادث طبیعی آسیب پذیر شده اند، انجام شود. همچنین در بعضی موارد که ساختمان جزئی از هویت فرهنگی شهر است، برای مثال ساختمان های بافت تاریخی شهر، در صورت تخریب و فرسایش نما، امکان تغییر و تعویض آن وجود ندارد، زیرا در این صورت به چهره بافت تاریخی لطمه وارد می شود. در این گونه موارد، با استفاده از یاری متخصصین مرمت، نمای ساختمان بازسازی شده، با مواد مشابه تعمیر شده و به شکل اولیه اش بر می شود.

در مقابل نوسازی ساختمان زمانی انجام می شود که ساختار بنا بدون مشکل است و احتیاج به تعمیراتی ندارد، اما اهالی خانه به دلایلی تمایل به نوسازی داخل آن دارند. برای مثال ممکن است پس از گذشت چندسال کف پوش خانه از سنگ تبدیل به پارکت شود تا در عین تنوع، زیبایی و گرمای بیشتری در خانه ایجاد کند.


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,737
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
717
Points
0
در نظر داشته باشید که نوسازی داخلی ساختمان با طراحی داخلی و تغییر دکوراسیون متفاوت است. سطح اقدامات صورت گرفته در نوسازی بسیار عمیق تر از تغییر دکوراسیون است. برای مثال برای تغییر دکوراسیون خانه، می توان به تغییر چیدمان وسایل و مبلمان و یا تعویض روکش جایگاه ها بسنده کرد، در صورتیکه در نوسازی اقداماتی مانند ایجاد گچبری جدید و نصب چراغ های جدید در گچبری ها انجام می شود.

همچنین درصورتی که تاکیدی روی نگه داشتن خانه دقیقا به همان شکلی که از ابتدا بوده و یا به عبارتی بازسازی وجود نداشته باشد، ممکن است اهالی پس از چندسال تصمیم به نوسازی نمای ساختمان و تغییر کامل آن بگیرند.

در بعضی از موارد نیز پروژه های بازسازی و نوسازی خانه به موازات هم و برای تکمیل یکدیگر صورت می گیرند. برای مثال ممکن است شما تمایل داشته باشید حمام خود را بازسازی کنید و تنها با کمی تعمیرات، آن را به شکل اصلی اش نگه دارید اما با اضافه کردن یک وان جدید؛ کمی هم آن را نو و به روز و اصطلاحا نوسازی کنید.

در ضمن خوب است بدانید که در هیچ کدام از پروژه های بازسازی و نوسازی، کاربری فضاهای خانه شما تغییر نمی نماید.

سخن آخر
پیشنهاد می کنیم در صورتیکه خانه شما به هرکدام از اقدامات بالا احتیاج دارد و یا هنوز مطمئن نیستید که برای منزل شما، نوسازی چاره کار است و یا بازسازی، حتما از یک فرد متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید، زیرا طبیعتا دانستن احتیاج اصلی خانه و ساختمان و انجام آن، شما را از هزینه ها و اقدامات غیر ضروری بی احتیاج خواهد نمود.


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS
بالا