• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان ترسناک.فانتزی.عاشقانه‌ مَسخِ لَطیف به قلم کوثر حمیدزاده کلیک کنید

زیست شناسی زیست شناسی تکاملی

  • نویسنده موضوع MAHDIS
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 8
  • بازدیدها 231
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,739
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
زیست‌شناسی تکاملی زیررشته‌ای از زیست‌شناسی است که فرآیندهای تکاملی را تولید می کند که باعث ایجاد تنوع زیستی در زمین می‌شود و از یک جد مشترک شروع می‌شود. این فرایندها شامل انتخاب طبیعی، نسب مشترک و گونه‌زایی است.

220px-Charles_Darwin%2C_Journal_of_Researches..._Wellcome_L0026712.jpg

سهره‌های داروین اثری از جان گولد
این رشته از طریق آنچه جولیان هاکسلی آن را سنتز مدرن (از دهه ۱۹۳۰) می‌نامید، از چندین زمینه تحقیق بیولوژیکی که قبلاً نامربوط بودند، از جمله ژنتیک، بومشناسی، سامانه‌شناسی و دیرینه‌شناسی به وجود آمده‌است.

تحقیقات کنونی گسترده‌تر شده‌است تا معماری ژنتیکی سازگاری، تکامل مولکولی و نیروهای مختلفی را که شامل تکامل ج*نس*ی، انتخاب ژنتیکی و بیوگرافی می‌شود را پوشش دهد. زمینه جدیدتر زیست‌شناسی تکاملی تکاملی ("evo-devo") چگونگی کنترل رشد جنین را بررسی می‌کند، بنابراین یک سنتز وسیع‌تری ایجاد می‌کند که زیست‌شناسی رشد را با زمینه‌های تحت پوشش سنتز تکاملی قبلی ادغام می‌کند.



زیر زمینه‌ها

تکامل مفهوم اصلی اتحاد در زیست‌شناسی است. زیست‌شناسی را می‌توان به روش‌های مختلفی تقسیم کرد. یک راه با سطح سازماندهی بیولوژیکی است، از مولکولی تا سلولی، ارگانیسم تا جمعیت. روش قبلی توسطآرایه‌شناسی (زیست‌شناسی) درک می‌شود و با زمینه‌هایی مانند جانورشناسی، گیاه‌شناسی و میکروبیولوژی، آنچه را که در گذشته به عنوان بخش‌های عمده زندگی دیده می‌شد را منعکس می‌کند. راه سوم رویکردی مانند زیست‌شناسی میدانی، زیست‌شناسی نظری ، تکامل تجربی و دیرینه‌شناسی است. این روش‌های جایگزین برای تقسیم موضوع می‌تواند با زیست‌شناسی تکاملی ترکیب شود تا زمینه‌هایی مانند اکولوژی تکاملی و زیست‌شناسی تکاملی تکاملی ایجاد شود.

اخیراً، ادغام علم بیولوژی و علوم کاربردی زمینه‌های جدیدی را ایجاد کرده‌است که تعمیم‌هایی از زیست‌شناسی تکاملی مانند روباتیک تکاملی، مهندسی،[۱] الگوریتم‌ها،[۲] اقتصاد،[۳] و معماری هستند.[۴] سازوکارهای اساسی تکامل به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به کار می‌رود تا طرح‌های جدید به وجود آید یا حل مشکلاتی که حل آنها در غیر این صورت دشوار بود انجام شود. تحقیقات تولید شده در این زمینه‌های کاربردی به نوبه خود به پیشرفت مسایل کمک می‌کند، به خصوص به دلیل کار در زمینه تکامل در زمینه‌های علوم کامپیوتر و مهندسی مانند مهندسی مکانیک کمک کننده است.[۵]



 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,739
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
تاریخ
ایده تکامل با انتخاب طبیعی در سال ۱۸۵۹ توسط چارلز داروین مطرح شد، اما زیست‌شناسی تکاملی، به عنوان یک رشته آکادمیک در نوع خود، در دوره سنتز مدرن در دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ پدیدار شد.[۶] تا دهه ۱۹۸۰ بسیاری از دانشگاه‌ها دارای بخش زیست‌شناسی تکاملی بودند. در ایالات متحده، بسیاری از دانشگاه‌ها به جای بخش‌های قدیمی مانند گیاه‌شناسی و جانورشناسی، بخش‌های زیست‌شناسی مولکولی و سلولی یا زیست‌محیطی و زیست‌شناسی تکاملی ایجاد کردند. دیرینه شناسی اغلب با علم زمین گروه‌بندی می شود.

اکنون که فیزیولوژی میکروبی و ژنومیک بهتر درک می‌شوندمیکروبیولوژی نیز در حال تبدیل شدن به یک رشته تکاملی است. زمان تولید سریع باکتری‌ها و ویروس‌هایی مانند باکتریوفاژها، امکان کشف سؤالات تکاملی را فراهم می‌آورد.

بسیاری از زیست شناسان در شکل‌گیری رشته مدرن زیست‌شناسی تکاملی نقش داشته‌اند. تئودوسیوس دبژانسکی و EB فورد یک برنامه تحقیقاتی تجربی ایجاد کردند. رونالد فیشر، سیوول رایت و جی اس هالدین یک چارچوب نظری صدا را ایجاد کردند. ارنست مایر در سیستماتیک، جورج گایلورد سیمپسون در دیرینه‌شناسی و G. Ledyard Stebbins در گیاه‌شناسی به شکل‌گیری ترکیب مدرن کمک کردند. جیمز کرو،[۷] ریچارد لوئنتین،[۸] دن هارتل،[۹] مارکوس فلدمن،[۱۰][۱۱] و برایان چارلزورث[۱۲] نسلی از زیست شناسان تکاملی[۱۲] آموزش دادند.



مباحث تحقیق فعلی

تحقیقات کنونی در زیست‌شناسی تکاملی موضوعات متنوعی را در بر می‌گیرد و ایده‌هایی از مناطق مختلف مانند ژنتیک مولکولی و علوم رایانه را در خود گنجانده است.

اول، برخی از زمینه‌های تحقیق تکاملی سعی در توضیح پدیده‌هایی دارند که در سنتز تکاملی مدرن به خوبی مورد توجه قرار نگرفته‌اند. اینها شامل گونه‌زایی،[۱۳] تکامل تولید مثل ج*نس*ی،[۱۴] تکامل همکاری (فرگشت)، تکامل پیرش و تحول پذیری (فرگشت پذیری) است.[۱۵]

دوم، زیست شناسان ساده‌ترین سیر تکاملی را می‌پرسند: "چه اتفاقی افتاده و چه زمانی؟". این شامل زمینه‌هایی مانند paleobiology و همچنین سامانه‌شناسی و فیلوژنتیک یا تبارزایش است.

سوم ، سنتز تکاملی مدرن در زمانی ابداع شد که کسی اساس مولکولی ژنها را درک نکرد. امروزه زیست شناسان تکاملی سعی در تعیین معماری ژنتیکی پدیده‌های جالب تکاملی مانند سازگاری و شکل‌گری دارند. آنها به دنبال پاسخ به سؤالاتی از جمله چند ژن درگیر هستند، اثرات هر ژن چقدر زیاد است، تأثیر ژنهای مختلف به چه میزانی به هم وابستگی متقابل دارد، تأثیر هر ژن چقدر زیاد است، ژن‌ها چه کاری انجام می‌دهند و چه تغییراتی در آنها رخ می‌دهد (مثلاً جهش‌های نقطه در مقابل تکثیر ژن یا حتی تکثیر ژنوم). آنها سعی می‌کنند با واسطه بررسی‌های ارتباطی در کل ژنوم ، وراثت پذیری بالایی را که در مطالعات دوقلوی مشاهده می‌شود، با این مشکل در پیدا کردن اینکه ژن‌ها در نتیجه این وراثت پذیری تأثیر دارند، تطبیق دهند.[۱۶]


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,739
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
یک چالش در مطالعه معماری ژنتیکی این است که ژنتیک جمعیت کلاسیک که سنتز تکاملی مدرن را کاتالیز میکند باید به روز شود تا دانش مولکولی مدرن را در نظر بگیرد. این امر به پیشرفت زیادی در زمینه ریاضیات نیاز دارد تا بتواند داده‌های توالی DNA را با نظریه تکاملی به عنوان بخشی از یک تئوری تکامل مولکولی مرتبط کند. به عنوان مثال، زیست شناسان سعی می‌کنند با تشخیص رفت و برگشت‌های انتخابی، یک ژن را انتخاب کنند.[۱۷]

چهارم ، سنتز تکاملی مدرن شامل این توافق است که نیروها در تکامل نقش دارند، اما در مورد نسبت اهمیت آنها توافقی ندارند.[۱۸] پژوهش حاضر به دنبال تعیین این موضوع است. نیروهای تکاملی شامل انتخاب طبیعی، انتخاب ج*نس*ی، رانش ژنتیکی، پیش نویس ژنتیکی، محدودیت‌های رشد، تعصب جهش و جغرافیای زیستی هستند.

یک رویکرد تکاملی برای تحقیقات فعلی در زمینه زیست‌شناسی ارگانیسم و زیست‌محیطی مانند نظریه تاریخ زندگی مهم است. حاشیه نویسی ژنها و عملکرد آنها به روشهای تطبیقی وابسته است. زمینه زیست‌شناسی تکاملی تکاملی ("evo-devo") به بررسی چگونگی عملکرد فرآیندهای توسعه می‌پردازد و آنها را در ارگانیسم‌های مختلف برای تعیین چگونگی تکامل آنها مقایسه می‌کند.

برخی ژورنال‌های علمی منحصراً در زیست‌شناسی تکاملی تخصص دارند، از جمله ژورنال‌های Evolution , Journal of Evolutionary Biology و BMC Evolutionary Biology. برخی ژورنالها تخصصهای فرعی موجود در زیست‌شناسی تکاملی را پوشش می‌دهند، مانند ژورنال‌های زیست‌شناسی سیستماتیک، زیست‌شناسی مولکولی و تکامل و مجله خواهر آن Genome Biology and Evolution و Cladistics .

مجلات دیگر جنبه‌های زیست‌شناسی تکاملی را با سایر زمینه‌های مرتبط با یکدیگر ترکیب می‌کنند. به عنوان مثال، بوم‌شناسی مولکولی، مجموعه مقالات جامعه سلطنتی لندن سری B، زیست‌شناسی طبیعت گرایانه آمریکایی و نظری جمعیت، با اکولوژی و جنبه‌های دیگر زیست‌شناسی ارگانیسم همپوشانی دارند. همپوشانی با اکولوژی نیز در مجلات مرور Trends Ecology and Evolution و بررسی سالانه اکولوژی ، تکامل و سیستماتیک ب*ر*جسته است. ژورنال‌های ژنتیک و ژنتیک PLoS با سؤالات ژنتیک مولکولی که کاملاً ماهیت تکاملی ندارند همپوشانی دارند.


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,739
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
برخی از عیوب نظریه تکامل
۱)عدم توجیه پذیری پیدایش اعضای حیاتی ب*دن با تکامل تدریجی: "ویلیام جینزِ" زیست‌شناس، در کتاب "تکامل و انتخاب طبیعی واقعگرایانه"[۱۹] می‌نویسد: «نظریه تکامل، در توجیه چگونگی پیدایش اعضای ب*دن، خصوصاً اعضای حیاتی ناتوان است؛ زیرا ب*دن به اعضای حیاتی نیاز مبرم دارد و بدون آنها می‌میرد. این مسئله با تدریجی بودن تکامل و انتخاب طبیعی قابل توجیه نمی‌باشد. توضیح بیشتر آنکه، اگر پیدایش اعضای ب*دن را به‌صورت تدریجی و تکاملی قبول کنیم، باید قبول کنیم که این اعضا زمانی ناقص بوده و بعد از قرنها به تکامل رسیده‌اند، مثلاً؛ قلب زمانی ناقص و معیوب بوده و بعد به تکامل رسیده‌است. در این حالت سؤالی که پیش میآید این است که ب*دن با قلب ناقص چگونه قرنها زنده مانده‌است. درحالی که ب*دن بدون قلب نمی‌تواند زنده بماند و مرگ ب*دن با قلبی ناقص قطعی است. حال به فرض که قلب به تکامل برسد، اما هنوز رگها و سلولهای خونی به تکامل نرسیده باشند. در این حالت، قلب بدون رگها و خون چه فایده ای برای ب*دن خواهد داشت. حالا باید صبر کرد تا چند قرن دیگر سپری شود تا رگها و سپس خون به‌وجود آید. اما سؤالی که باز هم وجود دارد این است که در طی این قرنها، جاندارانی که قلب و رگها و خونشان هنوز به تکامل نرسیده‌است چگونه زنده مانده‌اند. این مسئله دربارهٔ سایر اعضای حیاتی ب*دن نیز صدق می‌کند که ب*دن بدون آنها نمی‌تواند زنده بماند مثل: مغز، کلیهها، شش، کبد، معده، روده و… که وجود اینها برای ب*دن بسیار لازم و حیاتی است و ب*دن بدون اینها می‌میرد و نسل چنین جاندارانی نابود می‌شود. اگر کسی کلیه‌هایش ناقص و معیوب باشند آیا می‌تواند زنده بماند؟ چنین کسی اگر دیالیز نشود بیش از چند روز زنده نخواهد ماند. سؤال دیگر:موجودی که شُش‌ها یا آبشش‌هایش ناقص باشند آیا می‌تواند تنفس کند و زنده بماند؟»


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,739
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
زیست شناسی تکاملی به چه کار می آید؟
بسیارى از مردم از کاربردهاى زیست شناسى تکاملى آگاهى ندارند. این که جامعه پذیرش خوبى نسبت به زیست شناسى تکاملى ندارد، ممکن است تا اندازه زیادى به این برداشت آنان مربوط باشد که آن را با هر چیز دیگرى بى ارتباط مى دانند.

با وجود این، تکامل، به ویژه تکامل در اندازه کوچک (microevolution) نقشى اساسى در بهبودهایى در زندگى ما طى قرن بیستم داشته است و انتظار مى رود در فناورى زیست پزشکى در قرن آینده نیز اهمیت ویژه اى داشته باشد. براى مثال:

تکامل در پس بسیارى از پیشرفت هایى قرار دارد که در کشاورزى داشته ایم (براى مثال، انتخاب مصنوعى نژادهایى از گیاهان و جانوران).

برخى از اصل هاى تکامل براى تولید بسیارى از بهترین واکسن ها به کار گرفته شده اند و مشکلاتى که در به کارگیرى برخى از این واکسن ها وجود دارد نیز به تکامل باز مى گردد.

پیشرفت هاى آتى در داروسازى و صنعت فناورى زیستى در به کارگیرى زیست شناسى تکاملى نهفته است؛ هزینه زیادى به کار مى رود تا تکامل در لوله آزمایش رخ دهد یا به نحوى از آن جلوگیرى شود.

واکسن: هدیه اى از تکامل

واکسن فلج اطفال نمونه قدیمى اما بسیار خوبى از هدیه هاى تکامل است.

واکسنى که در حال حاضر براى مصونیت در برابر فلج اطفال به صورت خوراکى در اختیار اطفال قرار مى گیرد، ویروس زنده عامل این بیمارى است.
– این ویروس زنده از لحاظ ژنتیکى ضعیف شده است. بنابراین دستگاه ایمنى ب*دن ما از عهده آن بر مى آید. در نتیجه، ویروس ضعیف شده نمى تواند در ب*دن ما بیمارى ایجاد کند (به جز ۱ تا ۲ نفر در هر میلیون نفر که واکسینه شده باشند).

در این جا تکامل یاور خوبى است چون به ما کمک مى کند واکسن بسازیم. اما نقش تکامل و زیست شناسى تکاملى در همین جا پایان نمى یابد و تکامل مى تواند براى ما دردسر نیز بیافریند.

وقتى فردى ویروس ضعیف شده را مى خورد، ویروس سلول هاى معده و روده او را آلوده مى کند و در آن جا تکثیر مى شود. زاده هاى ویروسى، سلول هاى دیگر معده و روده را آلوده مى کنند و زاده هاى دیگرى را به وجود مى آورند. این روند ادامه پیدا مى کند و در نتیجه جمعیتى از ویروس ها در دستگاه گوارش به وجود مى آید که همچنان در حال رشد است.

برخى از آن ویروس ها دچار جهش مى شوند و برخى از آن جهش ها (یک یا دو جهش)، بیشتر توان بیمارى زایى را به ویروس باز مى گردانند. ویروس هایى که بار دیگر توان بیمارى زایى را به دست آورده اند، درون سلول هاى معده و روده بر ویروس هاى ضعیف شده برترى دارند و طى یک هفته یا اندکى بیشتر پس از خوردن ویروس، فرد به انبار ویروس هاى خطرناک و بیمارى زا تبدیل مى شود. بنابراین، روند تضعیف ویروس در دستگاه گوارش برعکس مى شود.


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,739
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
این ویروس ها به فردى که واکسن را دریافت کرده است آسیب نمى رسانند، زیرا هنگامى که آنها درون معده و روده تکثیر مى شوند، دستگاه ایمنى براى مقابله با آنها و جلوگیرى از ورودشان به دستگاه عصبى مرکزى آماده مى شود. با وجود این، اگر در جمعیتى از افرادى که به ویروس فلج اطفال ایمن نشده اند تنها یک نفر واکسینه شود، ویروس هایى که در ب*دن آن فرد توان بیمارى زایى خود را باز مى یابند، ممکن است افراد دیگر را آلوده کنند و در نتیجه باعث فراگیرى بیمارى در جمعیت شوند.

خوشبختانه این مشکل، که تکامل آن را به وجود مى آورد، راه حل ساده اى دارد. براى جلوگیرى از چنین رویدادى، تلاش مى کنند جامعه را در یک زمان و به طور کامل واکسینه کنند. براى مثال، سازمان بهداشت جهانى (WHO) در یک روز ۹۰ میلیون نفر را در هندوستان و در سه روز کل جامعه چین را علیه فلج اطفال واکسینه کرد.

بنابراین، شناخت ما از تکامل ویروس فلج اطفال به ما امکان داده است که بدون ایجاد بیمارى ناخواسته، از واکسن آن استفاده کنیم. • خطر فهم نادرست از تکامل تکامل مقاومت به دارو در باکترى ها یکى از ساده ترین نمونه هاى تکامل است که در طبیعت رخ مى دهد و بسیار به پزشکى مربوط است. به علاوه، نمونه اى از تکامل در اندازه کوچک است که مى تواند پیامدهاى گسترده اى داشته باشد.

با وجود این، بسیارى از مردم درک درستى از آن ندارند و حتى در گزارش هاى رسانه هایى مانند بى بى سى نیز نادرست بیان مى شود. مقاومت به پادزى ها (آنتى بیوتیک ها) یک پدیده تکاملى است: استفاده بیش از اندازه و نادرست از پادزى ها باعث گزینش باکترى هایى مى ;شود که ژن مقاومت به پادزى دارند. با ادامه پیدا کردن استفاده از پادزى ها، تعداد باکترى ;هاى مقاوم به پادزى افزایش مى یابند و به میزبان هاى دیگرى منتقل مى شوند.

در نهایت، باکترى هاى مقاوم به پادزى جایگزین جمعیت باکترى هاى حساس به پادزى مى شوند. با وجود این، مفهوم مقاومت به پادزى به شکل نادرستى در ذهن عموم مردم جا افتاده است. اغلب افراد تصور مى کنند استفاده نادرست از پادزى به افزایش تحمل فرد در برابر دارو مى انجامد و در نتیجه پادزى در آن فرد موثر واقع نمى شود.

در واقع، آنان تصور مى کنند مصرف نادرست پادزى باعث تغییراتى در فرد (و نه در باکترى) مى شود. اما مقاومت به پادزى یک فرآیند تکاملى است و استفاده نادرست از پادزى ها تنها به فرد مصرف کننده آسیب نمى رساند، بلکه استفاده نادرست همسایه شما از پادزى ها مى تواند به شما نیز آسیب برساند و حتى باعث مرگ شما شود.

حتى استفاده نادرست از پادزى ها در یکى از کشورهاى اروپایى مى تواند سوش هاى مقاومى را براى یک کشور آمریکایى یا آسیایى به ارمغان آورد که راهى نیز براى مقابله با آن وجود نداشته باشد. بنابراین، در این جا استفاده درست یک نفر مطرح نیست بلکه باید براى استفاده درست همگان از پادزى ها برنامه ریزى کرد.


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,739
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
کاربردهاى نوین زیست شناسى تکاملى راه هاى بى شمار دیگرى وجود دارد تا زیست شناسى تکاملى را براى برآورده کردن نیازهایمان به کار گیریم.

افزایش طول عمر داروها و مواد شیمیایى تهیه درخت هاى تکاملى ردیابى میکروب هاى آسیب رسان تولید صنعتى مواد بیوشیمیایى و مواد دیگر

مقاومت به دارو و مواد شیمیایى در میکروب ها، گیاهان و جانوران در نیمه دوم قرن بیستم کارخانه ها در تهیه ترکیب هایى براى نابودى ویروس ها، باکترى ها، حشره هایى که محصول کشاورزى را مى خورند و علف هاى هرزى که در کشتزار مى رویند، موفقیت هاى چشمگیرى داشته اند.

حتى تعداد زیادى داروى شیمى درمانى داریم که براى نابودى سلول هاى سرطانى به کار مى روند. با وجود این، تلاش هاى ما براى نابودى این جانداران باعث شده است مقاومت علیه مواد شیمیایى که براى نابودى آنها به کار مى گیریم در آنها تکامل یابد.

براى مثال: سوش هایى از ویروس ایدز با ۱۵ جهش مقاومت به دارو جداسازى شده است و تازه ترین داروها نیز در حال ناکارآمد شدن هستند. برخى سوش هاى باکترى ها به همه پادزى هاى موجود مقاوم شده اند. براى سل مقاوم به چند دارو، جراحى تنها راه درمان است، زیرا پادزى ها پاسخ خوبى ندارند و فقط ۵۰ درصد بیماران آلوده زنده مى مانند. شیمى درمانى براى سرطان اغلب ناکارآمد است زیرا سلول هاى مقاوم به دارو طى دوره درمان به وجود مى آیند.

مقاومت به حشره کش ها و مقاومت به علف کش ها آن اندازه فراگیر شده است که انگیزه براى ساختن حشره کش ها و علف کش هاى جدید ضعیف شده یا حتى به طور کامل وجود ندارد.زیست شناسى تکاملى راه هایى به ما پیشنهاد مى کند تا عمر مفید داروها و مواد شیمیایى را افزایش دهیم.

مقدار ماده شیمیایى که به کار مى رود، چه ترکیبى از مواد شیمیایى استفاده مى شود و زمانى که آنها به کار گرفته مى شوند، پرسش هاى مهمى هستند که از نظر پیشگیرى یا آهسته کردن روند تکامل مقاومت، باید ارزیابى شوند. برخى شرکت ها ترکیب هایى را مى فروشند که به دلیل ماندگارى فرآورده شان بهره مالى دارند و آنها هزینه کافى براى زیست شناسان تکاملى در نظر گرفته اند تا دستور استفاده دارو را خردمندانه تر تهیه کنند. در موارد دیگر، فشارهاى اقتصادى و احساسى سیاست هایى را تحمیل مى کنند که روند تکامل مقاومت را سرعت مى بخشند (براى مثال، تقاضاى بیمار پزشک را وامى دارد پادزى تجویز کند؛ پزشک توجه کافى ندارد و پادزى ها در غذاى جانوران وجود دارند.)


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,739
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
درخت هاى تکاملى اصل نظریه تکامل این است که همه جانداران از راه نیاکان مشترک به هم مرتبط مى شوند.

امروزه زیست شناسى مولکولى این دیدگاه را در سطحى بیش از آنچه که تا ۵۰ سال پیش تصور مى شد، تقویت کرده است. البته در مقیاس زمانى کوچک نیز این حقیقت را مى بینیم: هر چیز زنده اى از چیز دیگرى پدید مى آید که هم زنده است و هم به آن شباهت دارد.

یکى از پیشرفت هاى مهم در زیست شناسى تکاملى طى دو دهه اخیر روشى براى برآورد کردن الگوى نیاکانى میان جانداران است.

این روش که فیلوژنتیک (Phylogenetics) نام گرفته است، به ما امکان داده تاریخ جانداران را به نحو دقیق ترى دنبال و آن را در قالب نمودارهاى درخت مانند بازسازى کنیم.

در این روش از داده هاى مولکولى استفاده مى شود تا نیاکان مشترک جانداران را تا زمانى که مى خواهیم، براى مثال، بین باکترى ها و میتوکندرى هاى سلول هایمان، دنبال بکنیم. این روش، علاوه بر افزایش درک ما از تاریخ تکاملى زندگى، کاربردهاى مفید زیادى به خصوص در پیگیرى بیمارى هاى عفونى پیدا کرده است.

ردیابى میکروب هاى آسیب رسان در یک مطالعه همه گیرشناختى بیمارى هاى عفونى، دانستن این که فردى چگونه یا در کجا به عامل آن بیمارى آلوده شده است، اهمیت زیادى دارد.

این اطلاعات شاید مهم ترین دانستنى پایه اى باشند که براى پیشگیرى از گسترش بیشتر بیمارى به ما کمک مى کنند. بیش از یک دهه است که همه گیرشناسان (epidemiologist) از توالى DNA ویروس ها براى تهیه درخت هاى فیلوژنتیک استفاده مى کنند تا منبع عفونت را ردیابى کنند.

برخى از نمونه هاى فعالیت آنان بسیار جالب است. در سال ۱۹۹۴ زنى ادعا کرد که معشوقه اش (یک پزشک) براى انتقامجویى، به او خون آلوده به ویروس ایدز (HIV) تزریق کرده است. بنابر ادعاى آن زن، پزشک متهم بارها به او ویتامین B تزریق کرده و در یکى از تزریق ها از مقدارى خون آلوده استفاده کرده بود.

هیچ شاهد و مدرکى دراین باره وجود نداشت و پزشک نیز ادعا مى کرد که آن زن با افراد دیگرى ارتباط داشته و از این راه آلوده شده است. در اینجا، درخت هاى فیلوژنى به کمک قاضى آمدند و ثابت کردند که تکامل، در عرصه قضاوت نیز مى تواند راهگشا باشد.


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,739
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
ویروس ایدز به سرعت دچار جهش مى شود، حتى در ب*دن یک فرد. اگر ویروس ایدز از ب*دن فردى به ب*دن فرد دیگرى منتقل شود، تفاوت هایى بین ویروس فرد دهنده و فرد گیرنده وجود دارد. همین طور که ویروس از فردى به فرد دیگر منتقل مى شود، بیشتر تغییر مى کند و طى زمان متفاوت تر مى شود.

بنابراین توالى ماده ژنتیک ویروس ایدز در دو فردى که از دو منبع متفاوت به این ویروس آلوده شده اند، بسیار متفاوت است. بنابراین، اگر سخن زن حقیقت داشته باشد، ویروس ب*دن او با ویروس ب*دن فردى که خون آلوده از او به زن تزریق شده است، شباهت زیادى خواهد داشت.

بررسى پرونده پزشکى زن نشان داد در آوریل ۱۹۹۴ که او براى اهداى خون مراجعه کرده، به ویروس آلوده نبوده است. بنابر ادعاى او، در آگوست همان سال به او خون آلوده تزریق شده و او چند ماه بعد، ادعاى خود را تسلیم دادگاه کرده است. مسئله‌اى که پرونده را پیچیده کرد این بود که پزشک متهم، خود به ویروس آلوده نبود. اما بررسى ها نشان دادند که در مطب آن پزشک از دو بیمار، یکى آلوده به ویروس ایدز و دیگرى آلوده به ویروس هپاتیت C، نمونه خون تهیه شده بود.

بررسى فیلوژنى ویروس هاى به دست آمده از آن زن و فرد آلوده به HIV، ادعاى زن را ثابت کرد. پزشک به قتل درجه دوم و در نتیجه ۵۰ سال زندان محکوم شد.

تولید صنعتى مواد بیوشیمیایى و مواد دیگر تکامل جهت دار، یعنى تکاملى که به صورت ساختگى (مصنوعى) به راه افتاده است، بخشى از زبان تخصصى در فناورى زیستى شده است: آنزیم ها و دیگر پروتئین هایى که به طور ساختگى تکامل یافته اند، به زودى بخشى از فناورى پزشکى مى شوند و حتى در خانه دارى به کمک ما مى آیند.

داروهایى با اساس پروتئینى خواهیم داشت که برخلاف پروتئین هاى درون بدنمان، به آهستگى تخریب مى شوند و بنابراین، لازم نیست مقدار زیادى از آنها دریافت کنیم. آنزیم ها طورى تکامل پیدا مى کنند که در پودرهاى شست و شو بهتر کار کنند. مولکول هایى به وجود خواهند آمد که با هاگ عامل هاى بیمارى زایى مانند عامل سیاه زخم و دیگر عامل هاى خطرناک پیوند شوند.آرى، دانشمندان با بهره گیرى از آن چه که داروین به ما آموخت، تکامل را در دستان خود گرفته اند و مولکول هایى مى آفرینند که ویژگى هاى مورد نیاز ما را بروز مى دهند و حتى مولکول هایى ساخته اند که تا ده سال پیش وجود آنها ناممکن به نظر مى رسید.

نتیجه گام هایى که زیست شناسى تکاملى در جهت بهبود زندگى انسان برداشته است براى مردم عادى روشن نیست. مردم باید بدانند که در قرن جدید زیست شناسى تکاملى کاربردهایى در پزشکى، کشاورزى، فناورى زیستى و حتى حقوق و خانه دارى دارد. به علاوه، آنان باید بدانند آگاهى پایه از اصل هاى تکامل براى مبارزه کارآمد با عامل هاى بیمارى زا ضرورى است.


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS
بالا