• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان عاشقانه و جنایی کاراکال به قلم حدیثه شهبازی کلیک کنید
  • خرید رمان عاشقانه، غمگین، معمایی دلداده به دلدار فریبا میم قاف کلیک کنید

زیست شناسی جغرافیای زیستی

  • نویسنده موضوع MAHDIS
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 2
  • بازدیدها 202
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,739
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
جغرافیای زیستی

جغرافیای زیستی یکی از شاخه های دانش جغرافیاست. این دانش در مرز تلاقی و تلفیق دو رشته علمی جغرافیا و زیست شناسی قرار دارد. به تعبیر دیگر جغرافیای زیستی جنبۀ جغرافیایی دانش زیست شناسی، یا جنبۀ زیست شناسی دانش جغرافیاست (نیشابوری 1374). از این رو جغرافیای زیستی از یک طرف با جغرافیا و از طرف دیگر با دانش های گوناگونی مانند گیاه شناسی، جانورشناسی، خاک شناسی، اقلیم شناسی و محیط شناسی در ارتباط است. بر اساس این تعریف می توان دریافت که جغرافیای زیستی توزیع و پراکندگی موجودات زنده و به ویژه پراکندگی اجتماعات آنها را در کره زمین (مکان) و در امتداد زمان بررسی، تحلیل و توجیه می نماید (عساکره 1384).

تقسیمات جغرافیای زیستی

جغرافیای زیستی غالبا جغرافیای گیاهی و حیوانی (جانوری) را مورد مطالعه قرار می دهد. بنابراین جغرافیا زیستی در حالت معمول به دو بخش تقسیم می شود (شکویی 1364):

جغرافیای گیاهی که تشکیلات گیاهی را مورد توجه و تحلیل قرار می دهد.

جغرافیای جانوری که توزیع جانوری را بررسی و تحلیل می کند.

پوشش گیاهی از بنیادی ترین پدیده ها در تکوین چشم اندازهای جغرافیایی به شمار می رود و حیات جانوری به گیاهان وابسته اند (عساکره 1384).

جنبه های جغرافیای زیستی

اکولوژی: که در آن روابط موجودات زنده و محیط طبیعی مورد مطالعه قرار می گیرد. در این جنبه فنولوژی، مورفولوژی، اکوفیزیولوژی، سین اکولوژی و اوت اکولوژی موجودات زنده مورد توجه قرار می گیرد.

کورونولوژی: این جنبه توزیع و پراکندگی زمانی گروه ها و واحدهای زیستی را در معرض توجه قرار می دهد.

بیوسنولوژی: مطالعه اجتماعات زنده با در نظر گرفتن اختلاف ظاهری از قبیل تشکیلات، ترکیبات، طبقه بندی، تحرک و غیره از موضوعات مورد بحث در بیوسنولوژی است (عساکره 1384).

مقیاس مطالعه جغرافیای زیستی

جغرافیای زیستی به عنوان شاخه ای از جغرافیای طبیعی به مطالعه قشر بیوسفر می پردازد. بیوسفر در مقایسه با حجم زمین قشر نازکی به حساب می آید (خالدی 1373).

جغرافیا سطوحی از مطالعه که در آن روابط متقابل محیط-موجود زنده و انسان نمایان باشد را مد نظر قرار می دهد. بهترین مقیاس مطالعه جغرافیای زیستی را می توان مقیاس متوسط و مطالعه جوامع و اکوسیستم های محلی دانست (عساکره 1384).


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,739
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
تفاوت جغرافیای زیستی با شاخه های دیگر جغرافیای طبیعی

تفاوت جغرافیای زیستی با شاخه های دیگر جغرافیای طبیعی در واقع از تفاوت بین موجودات زنده و پدیده های غیر زنده و ویژگی های آنها نشأت می گیرد. این ویژگی ها شامل اعمال ارادی، توانایی های غریزی و واکنش های حیاتی است (عساکره 1384).

اهداف جغرافیای زیستی

1-شناخت منابع طبیعی موجود و وضعیت زیستی

2-شناخت توان بالقوه و بالفعل محیط طبیعی و موجودات شبکه حیات

3-شناخت روش های مناسب برای تبدیل توان بالقوه به توان بالفعل

4-تعیین ظرفیت و بردباری محیط طبیعی و کشف شرایط مطلوب پرورش

5-برنامه ریزی به منظور بهره وری از منابع طبیعی

6-برنامه ریزی و طراحی به منظور ترمیم خرابی های موجود و افزایش بازدهی اکولوژیکی

7-پیش بینی روند تغییرات محیطی آینده از طریق ارزیابی دانسته های زیست محیطی (عساکره 1374).

فهرست مشکلات محیط زیست جهان

1-نابود شدن لایه ازون، 2-اثر گلخانه ای، 3-جنگل زدایی، 4-بیابان زایی، 5-افزایش جمعیت با احتمال دو برابر شدن در سال 2040، 6-افزایش آلودگی ها، 7-کاهش منابع طبیعی، 8-افزایش سطح آب دریاها، 9-افزایش ناراحتی های روانی و افزایش جرایم، 10-وابستگی بیش از اندازه به ماشین، 11-شیوع بیماری های ناشناخته، 12-خطر دستکاری ژنتیکی، 13-اسیدی شدن آب شیرین و خاک حاصلخیز، 14-شور شدن خاکهای حاصلخیز، 15-خوراکوری آبها، 16-افزایش پسماند و پس آب، 17-نابودی و مورد تهدید قرار گرفتن گونه های گیاهی و جانوری، 18-کاهش منابع آی شیرین و هدر رفتگی آن، 19-صید بی رویه و بیش از اندازه آبزیان، 20-نابودی کشتزارها به واسطه فرسایش خاک، 21-نابودی منابع ژنتیکی، 22-افزایش استفاده از سموم آفت کش و علف کش، 23-افزایش جنگها، 24-گرسنگی جهانی.

نشانه ها: تراکم دی اکسید کربن در هواسپهر در سال 1992، 25 درصد بیشتر از زمان صنعتی شدن جهان بوده است (محیط زیست کانادا 1994). استفاده از سوخت فسیلی مسئول درجه یک افزایش دی اکسید کربن و به تبع آن گرم شدن زمین است. این منبع حدود 95 درصد سوخت مصرفی جهان را تشکیل می دهد (نجف وند 1376). افزایش تراکم CFc-11 و CFc-12 مسئول کاهش لایه ازون و به تبع آن افزایش نفوذ اشعه ماوراء بنفش و بروز سرطان هستند. غبار آتشفشانهای فعال و خورشید، تغییرات فصلی پرتوهای خورشیدی، چرخه های 11 ساله لکه های خورشیدی و جریانهای اقیانوسی 3تا5 ساله ال نینو در این کاهش لایه مؤثرند. در سال 1994، 25 درصد جمعیت جهان شهرنشین بودند، در حالیکه در 1950 این میزان 29 درصد بود (منابع جهان 1997) و تا سال 2050 بیش از 60 درصد جمعیت 8.3 میلیاردی جهان در شهرها زندگی خواهند کرد. در طول 40 سال گذشته حدود یک سوم سرزمین های قابل کشت جهان به واسطه فرسایش از بین رفته اند (منابع جهان 1997). تبدیل زمین، فرسایش، بیابان زایی، جنگل زدایی، مسمومیت و آلودگی زمین و آب در بیشتر مواردبه واسطه استفاده غیر منطقی از زمین روی می دهند (استوارت 1968، وستمان 1985، تولبا 1987، بریسون 1988).

محیط زیست جهان توان اکولوژیکی محدودی برای انسان دارد. برای انجام توسعه در محیط زیست، پیش از استفاده باید به ارزیابی توان اکولوژیکی آن در چارچوب یک برنامه ریزی منطقه ای پرداخت (مخدوم 1992).


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,739
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
نظریه ترانسفورمیسم (تحول انواع)

درباره منشأ حیات، در این نظریه دو گونه باور را می توان یافت، باورهایی که منشأ حیات را در معرض توجه قرار داده اند و ایده هایی که شواهد تکامل را جستجو می کرده اند. طبق باور نخست، بر اثر ترکیب شیمیایی برخی از مواد موجود در آب لخته هایی به وجود آمد که تقریبا جاندار بوده اما اعضای بسیار ساده ای داشته اند. ولی به مرور زمان و بر اثر تغییرات محیطی این تک سلولی ها پیچیده و پیچیده تر گشته تا به مرحله فعلی که آخرین مرحله پیچیدگی و تکامل می باشد رسیده است.

تکامل، وجود تناسب و ارتباط را میان موجودات زنده نشان می دهد و ر*اب*طه بین اشکال مختلف گیاهی و جانوری را توضیح می دهد. اهمیت تکامل در امکان دسترسی به ریشه موجودات گوناگون است. تکامل، خلقت مستقل و بی ارتباط بین انواع را قبول نمی داند. تکامل لازمه خلق حیات را تولید ملکول های آلی در بدو پیدایش زمین در نظر می گیرد. از این رو مادی بودن مبنای حیات را با دلایل مختلف تجربی مسلم می داند. مهمترین نظریات در این زمینه از طرف ریشتر، اوپارین، چارلز لایل، باتیست لامارک و داروین مطرح شد (مبانی جغرافیای زیستی، دکتر عساکره، 1384 ص14و15).

نظریه فیکسیسم (ثبات انواع)

درباره منشأ حیات، فیکسیسم معتقد است که انسان و سایر جانداران در ابتدای پیدایش به همین صورت کنونی بوده و از خلقت اولین موجودات تا امروز هیچ گونه تغییری در شکل و قیافه ظاهری آنها پیدا نشده است. سلسله اعصاب و چگونگی استخوان بندی جانوران همان است که در ایتدا بوده است و همه گیاهان و حیوانات از ابتدا دارای شکل و قیافه کنونی بوده اند.

این نظریه تا قبل از اواسط قرن هیجدهم مهمترین پاسخ برای مسئله حیات بوده است. بارون ژرژ کوویه دانشمند و کشیش فرانسوی از پیروان و طرفداران این عقیده بوده است. کوویه بر اساس دو اصل اعتقادی خود یعنی همبستگی طبایع و مناسبت منطقی قادر بود گونه های دیرینه را بازسازی نماید. پس از مدتی متوجه شد، اسکلت بندی حاصل از بازسازی برخی از جانوران به گونه ای است که نمونه های آن امروز وجود ندارد. وی گفت به علت حوادث و اتفاقات و بلایای فراگیر، برخی از جانوران از بین رفته اند و در دوره های بعدی خداوند اشکال دیگری از حیات را بر روی زمین به وجود آورد. این نظریه که تغییرات ناگهانی را مورد بحث قرار می دهد، به کاتاستروفیسم ( Catastrophisme ) نیز موسوم است (مبانی جغرافیای زیستی، دکتر عساکره، 1384 ص14).


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS
بالا