- تاریخ ثبتنام
- 2020-07-26
- نوشتهها
- 7,768
- لایکها
- 17,199
- امتیازها
- 163
- سن
- 24
- محل سکونت
- Mystic Falls
- کیف پول من
- 674
- Points
- 0
صدرالمتألهین منطقدان ناشناختهای است که با وجود تأثیرات قابل توجهاش بر علم منطق کمتر کسی وی را در زمینة علم منطق کنار شیخ اشراق و محقق طوسی یا کنار ابنسینا و فارابی قرار میدهد. شاید این بدان دلیل باشد که شهرت ملاصدرا به منزلة حکیم و فیلسوفِ صاحب مکتب بر دیگر ابعاد علمیاش سایه افکنده و موجب کمرنگ شدن آنها گشته است. به هر صورت این نوشتار بر آن است تا خوانندگان محترم را در ضمن اشاره به برخی آرا و آثار منطقی ملاصدرا با یکی دیگر از ابعاد علمی ناشناختة این شخصیت مشهور آشنا سازد.
برای معرفی اجمالی صدرالمتألهین به منزلة منطقدان و جایگاه او در منطق اسلامی لازم
است مروری بر تاریخ منطق داشته باشیم. از اینروی، میتوانیم منطق اسلامی را به چهار دوره تقسیم کنیم:
عصر ترجمه: در این دوره مسلمانان با ترجمة منطق ارسطو و شارحان او و نیز منطق
مگاری ـ رواقی آشنا میشوند و مباحث منطقی در حد ترجمه محدود میشود.
عصر شکلگیری: مراد از عصر شکلگیری دورهای است که منطق به منزلة یک علم در جهان اسلام به صورت بومی درآمده و با ادبیات زبان اسلامی نگاشته شده است و اصلاً حالت ترجمه از زبان دیگر را ندارد. تنها نمایندة این عصر در بومیسازی این علم فارابی است. او با همت والای خود مجموعهای از مباحث منطقی را فراهم آورده که بسیاری از آنها در دسترس نیست؛ لیکن همان مقدارِ در دسترس، بر درستی این مدعا گواهی میدهد که او توانست این علم را در جهان اسلام بومی کند و تحقیقاتی که پس از او ابنسینا انجام داده به پشتوانة آثار بر جای مانده از فارابی است؛ هرچند ابنسینا ترجمههای کتب یونانی را نیز در اختیار داشته است.
عصرشکوفایی: این دوره با تحقیقات بسیار گستردة ابنسینا آغاز شد و تا قرن هشتم هجری ادامه یافت. ابنسینا توانست هم در ساختار منطق تحول ایجاد کند ـ که او در این تحول مدیون فارابی است ـ و هم در محتوا. در باب محتوا ابنسینا از دو جهت در منطق تحول ایجاد کرده است: نخست تحول در منطق صورت، و دیگری تحول در محتوای مباحث منطقیای که از یونان به ارث رسیده است. بنابراین ابنسینا در سه جهت منطق را متحول ساخته است:
1. تحول در ساختار منطق
ساختار آثار منطقی تا پیش از ابنسینا از مجموعة ارغنون ارسطو به اضافة خطابه و شعر او و مدخل فرفوریوس به زبان عربی ترجمه شده و به صورت منطق نُه بخشی درآمده است: 1. مدخل یا ایساغوجی؛ 2. مقولات؛ 3. عبارت یا قضایا؛ 4. تحلیل اولی (قیاس)؛ 5. تحلیل ثانیه (برهان)؛
6. جدل؛ 7. خطابه؛ 8. شعر؛ و 9. مغالطه.
برای معرفی اجمالی صدرالمتألهین به منزلة منطقدان و جایگاه او در منطق اسلامی لازم
است مروری بر تاریخ منطق داشته باشیم. از اینروی، میتوانیم منطق اسلامی را به چهار دوره تقسیم کنیم:
عصر ترجمه: در این دوره مسلمانان با ترجمة منطق ارسطو و شارحان او و نیز منطق
مگاری ـ رواقی آشنا میشوند و مباحث منطقی در حد ترجمه محدود میشود.
عصر شکلگیری: مراد از عصر شکلگیری دورهای است که منطق به منزلة یک علم در جهان اسلام به صورت بومی درآمده و با ادبیات زبان اسلامی نگاشته شده است و اصلاً حالت ترجمه از زبان دیگر را ندارد. تنها نمایندة این عصر در بومیسازی این علم فارابی است. او با همت والای خود مجموعهای از مباحث منطقی را فراهم آورده که بسیاری از آنها در دسترس نیست؛ لیکن همان مقدارِ در دسترس، بر درستی این مدعا گواهی میدهد که او توانست این علم را در جهان اسلام بومی کند و تحقیقاتی که پس از او ابنسینا انجام داده به پشتوانة آثار بر جای مانده از فارابی است؛ هرچند ابنسینا ترجمههای کتب یونانی را نیز در اختیار داشته است.
عصرشکوفایی: این دوره با تحقیقات بسیار گستردة ابنسینا آغاز شد و تا قرن هشتم هجری ادامه یافت. ابنسینا توانست هم در ساختار منطق تحول ایجاد کند ـ که او در این تحول مدیون فارابی است ـ و هم در محتوا. در باب محتوا ابنسینا از دو جهت در منطق تحول ایجاد کرده است: نخست تحول در منطق صورت، و دیگری تحول در محتوای مباحث منطقیای که از یونان به ارث رسیده است. بنابراین ابنسینا در سه جهت منطق را متحول ساخته است:
1. تحول در ساختار منطق
ساختار آثار منطقی تا پیش از ابنسینا از مجموعة ارغنون ارسطو به اضافة خطابه و شعر او و مدخل فرفوریوس به زبان عربی ترجمه شده و به صورت منطق نُه بخشی درآمده است: 1. مدخل یا ایساغوجی؛ 2. مقولات؛ 3. عبارت یا قضایا؛ 4. تحلیل اولی (قیاس)؛ 5. تحلیل ثانیه (برهان)؛
6. جدل؛ 7. خطابه؛ 8. شعر؛ و 9. مغالطه.
انجمن رمان نویسی تک رمان | تایپ رمان
انجمن رمان نویسی تک رمان خدمات چاپ رمان و دلنوشته یا شعر را ارائه داده و امکان فروش رایگان نوشته های کاربران را هم فراهم کرده است.به عنوان محلی برای تایپ رمان ایجاد شده و در راستای پیشرفت نویسنده های نوقلم و چاپ برترین رمان ها فعالیت می کند.
forums.taakroman.ir