• مصاحبه اختصاصی رمان کاراکال میگل سانچز کلیک کنید

روانشناسی معرفی گرایش‌های روانشناسی

  • نویسنده موضوع Aseman♡
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 0
  • بازدیدها 243
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

Aseman♡

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2019-11-30
نوشته‌ها
2,738
لایک‌ها
16,696
امتیازها
114
محل سکونت
میان یه عالمه رویا
کیف پول من
1,806
Points
10
وانشناسی عمومی یکی از شاخه های علوم انسانی است که مربوط به شناخت مسائل روان شناسی، علل رفتارهای انسان، چگونگی استفاده از روان شناسی در امر آموزش و پرورش، شناخت کودکان عادی و استثنایی و کاربرد روان شناسی در مسائل روانی – اجتماعی می باشد.

هدف از رشته کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ایجاد مهارتهای لازم در افرادیست که در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی – سازمانها و نهادهای جمهوری اسلامی و در دانشگاهها خدمت رسانی می کنند.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی (سرفصل) کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، معرفی رشته های ارشد و دکتری روانشناسی (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

برنامه درسی(سرفصل) کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی و تعداد واحدها:

تعداد کل واحدها : 36 واحد

دروس اجباری : 30 واحد

سمینار : 2 واحد

پایان نامه : 4 واحد

نسبت به گرایش های روانشناسی بالینی و روانشناسی بالینی کودک، پذیرش های بیشتری در کنکور ارشد دارد و رقابت درش ساده تر است. از تخصص به آن معناکه در گرایش بالینی مطرح هست، اینجا خبری نیست و خود دانشجو باید به دنبال علاقه اش برود، کارگاه شرکت کند و ... .
فعالیتهای عمده ای که یک فارغ التحصیل روانشناسی عمومی میتواند انجام دهد عبارتند از :

  • کارهای پژوهشی، تحقیقاتی، آموزشی در مراکز مختلف آموزشی (مدارس، دانشگاهها و ... ).
  • میتوانند کارهای درمانی هم انجام دهند و با احراز شرایط، مجوز فعالیت هم دریافت کنند. اما:
  • تفاوت این گرایش با گرایش بالینی و بالینی کودک و خانواده درمانی در این است که در فهرست دروس مطالعاتیشان در ارشد و دکتری، دروس عملی درمانی وجود ندارد.
دروس اجباری کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی

نام درستعداد واحدنام درستعداد واحد
روان شناسی عمومی پیشرفته3روشهای آماری پیشرفته3
روشهای تحقیق در روان شناسی3نظریه های شخصیت2
انگیزش و هیجان2روان شناسی احساس و ادراک2
روان شناسی یادگیری و تفکر2پسیکوفیزیولوژی و نوروپسیکولوژی2
روان شناسی اجتماعی پیشرفته2مباحث جدید در اسیب شناسی روانی2
روان شناسی رشد پیشرفته2روان شناسی کودکان استثنایی3
روان شناسی تجربی2جمع30




معرفی گرایش بالینی



روانشناسی بالینی یکی از شاخه های روان شناسی است که بیشتر در مورد شناخت ناهنجاریهای رفتار انسان، تغییر و درمان این ناهنجاریها و راههای پیشگیری از آنها بر اساس علوم روان شناسی سخن می گوید.
دانش آموختگان رشته کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، راههای ارائه خدمات بالینی و پژوهشی و آموزشی پیشرفته و گسترده در مراکز تشخیصی و درمانی موسسات آموزشی و پژوهشی و مراکز توانبخشی و پیشگیری با همکاری و نظارت استادان روان پزشکی را فرا می گیرد.
در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد های رشته کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه های دارای رشته ارشد روانشناسی بالینی، معرفی رشته های ارشد و دکتری روانشناسی (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

برنامه درسی(سرفصل) ارشد روانشناسی بالینی و تعداد واحدها:
تعداد کل واحدها : 38 واحد
دروس اجباری : 32 واحد
سمینار : 2 واحد
پایان نامه : 4 واحد

بین خیلی از دانشجویان ایرانی، به گل سرسبد گرایش های روانشناسی معروف است. طرفداران بسیاری بین داوطلبان کنکور و علاقه مندان به روانشناسی دارد و رقابت درش هم به همان اندازه بالاست. فعالیتهای عمده ای که یک فارغ التحصیل روانشناسی بالینی میتواند انجام دهد عبارتند از:
  • واضحاً اینجا کارِ درمانی در اولویت است: تشخیص و درمان بیماری های مختلف روانی در زمینه های مختلف، کار با معتادین، درمانهای گروهی، مشاوره و ...
  • کارهای آموزشی و پژوهشی در مراکز مختلف آموزشی، برگزاری کارگاههای آموزشی و ...
دروس اجباری کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

نام درستعداد واحدنام درستعداد واحد
روان شناسی رشد پیشرفته2علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی2
تاریخچه سیستمها در روان شناسی2نظریه های شخصیت2
روان شناسی پزشکی و نوروپسیکولوژی2کلیاتی درباره درمانهای فیزیکی و دارویی در بیماریهای عصبی و روانی1
استفاده از روشهای اماری و پژوهشی پیشرفته در روان شناسی بالینی2آزمونهای شناختی در روان شناسی بالینی2
آسیب شناسی پیشرفته2آزمونهای عینی فرافکن در روان شناسی بالینی3
فنون مصاحبه تشخیصی2نظریه های روان درمانی2
کاربرد روشهای روان درمانی2گروه درمانی2
خانواده درمانی2جمع32
رفتار درمانی2





بالینی کودک



روان شناسی بالینی کودک و نوجوان از سال 84 به مجموعه روان شناسی افزوده شد. این رشته مشابه رشته روان شناسی بالینی است با این تفاوت که روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، با اختلالات دوران کودکی و نوجوانی سروکار دارد.
بین برخی، به برادر روانشناسی بالینی معروف است. به این معنا که شباهتهای بسیاری بین این دو گرایش وجود دارد. فعالیتهای عمدهای که یک فارغ التحصیل روانشناسی بالینی کودک میتواند انجام دهد عبارتند از:

  • واضحاً کار درمانی با کودکان و نوجوانان در اولویت است. پرداختن به امور و مشکلات کودک و نوجوانان و سپس کار با سایر گروههای سنی در فهرست کاری این افراد دیده میشود.
  • تشخیص و درمان بیماری های مختلف روانی در زمینه های مختلف، کار با معتادین، درمانهای گروهی، مشاوره و ... .
  • کارهای آموزشی در مراکز مختلف آموزشی، برگزاری کارگاهها و ...
  • کارهای پژوهشی وتحقیقاتی
  • توجه: تنها دانشگاه های شهیدبهشتی و تبریز در این گرایش دانشجو میپذیرند. دانشگاه خوارزمی هم تا کنکور 93 در این گرایش دانشجو میپذیرفت.




صنعتی سازمانی



روانشناسی صنعتی و سازمانی عبارتست از مطالعه علمی ر*اب*طه میان انسان و دنیای کار.
روانشناسی صنعتی و سازمانی دارای دو جنبه علم و عمل است. جنبه علمی آن به مطالعه انسان در دنیای کار می پردازد و جنبه عملی آن مشتمل بر کاربرد علم موجود برای حل و رفع مسائل و مشکلات مربوط به کارکنان سازمانها در دنیای کار است.
در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد های ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه های دارای رشته ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، معرفی رشته های ارشد و دکتری روانشناسی (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.
برنامه درسی(سرفصل) رشته ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی و تعداد واحدها:
تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس اصلی : 24 واحد
دروس اختیاری: 4 واحد
پایان نامه : 4 واحد
از جدیدترین گرایشهای روانشناسی در ایران و جهان است. آینده بسیار خوبی دارد. در ایران فقط دو دانشگاه اصفهان و اهواز در این گرایش دانشجو میپذیرند. در ایران این گرایش هنوز وارد مقطع دکتری نشده است. به مسائلی میپردازد از این دست:

  • طراحی و اجرای برنامه های گزینش کارکنان
  • تحلیل ابزامات شغلی، آزمونهای روانشناختیِ ارزیابی مهارتها
  • ارزیابی کارایی کارکنان
  • کمک به سازمان جهت تحول و رشد و پیشرفت
  • مشاوره به مدیران در زمینه های مدیریتی، کارکنان، استراتژیهای بازاریابی و ..
  • بهبود کیفیت ارتباطات انسانی درمحیط کار
  • طراحی سیستم های مدیریت منابع انسانی و طراحی محیط فیزیکی در اداره و سازمان
دروس اصلی کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی

نام درستعداد واحدنام درستعداد واحد
آمار استنباطی پیشرفته3روش تحقیق پیشرفته3
روان شناسی اجتماعی پیشرفته2روان شناسی بهره وری2
بالندگی سازمانی پیشرفته2روان شناسی سازمانی2
نگرشها و انگیزش شغلی2آموزش نیروی انسانی2
نظریه های سازمانی2سمینار در تازه های روانشناسی صنعتی و سازمانی2
کارورزی2جمع26











رشته سنجش و اندازه گیری به بیان ساده به کاربرد آمار و سنجش و اندازه گیری در تحقیقات روانشناسی و آموزشی می پردازد. به بیان جامع تر، این رشته ارزیابی، ارزشیابی، سنجش و اندازه گیری صفات، ویژگی ها و خصوصیات انسانی با استفاده از ابزارهای مختلف و متفاوت و با گستره ای از روش های کیفی محض تا کمی محض را بر عهده دارد تا از این طریق از افراد در موقعیتهای مختلف شغلی و همچنین آموزش و پرورش استفاده کند.

متخصصین این رشته توانایی ارزیابی اطلاعات سیستمهای آموزشی، پروسه ها و اطلاعات خروجی این سیستمها را دارا می باشند.

فارغ التحصیلان این رشته باید بتوانند با استفاده از تئوری کلاسیک اندازه گیری و تئوریهای " ویژگی پنهان " و همچنین آزمونهای استعداد تحصیلی در سطوح وسیعی امر سنجش آموزشی و تربیتی را انجام دهند.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته سنجش و اندازه گیری، معرفی رشته های ارشد و دکتری روانشناسی (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

برنامه درسی(سرفصل) سنجش و اندازه گیری و تعداد واحدها:

تعداد کل واحدها : 38 واحد

دروس اصلی : 34 واحد

پایان نامه : 4 واحد

روان سنجي، گرايش سوم مجموعه روان شناسي است كه كمترين تعداد داوطلب و در عين حال كمترين تعداد پذيرش را دارا است‌. روان سنجي عمدتاً با آمار، شيوه‌هاي سنجش در آموزش و پرورش و یادگيري، ارزيابي‌هاي روانشناختي از طريق آزمون‌‌هاي رواني و شيوه‌هاي گزينش و سرند كردن در ارتباط است‌.كارشناس ارشد روان‌سنجي مي‌تواند به كار اجراي آزمون‌‌هاي رواني - تشخيصي، سنجش هوش، ويژگي‌‌هاي شخصيتي، آسيب‌هاي مغزي، عقب ماندگي‌هاي ذهني، ارزيابي در آموزش و پرورش، سازمان سنجش و داده‌پردازي مشغول گردد. يا به همراه يك تيم درمان در كلينيك‌‌هاي روان شناختي مشغول به كار گردد.
هدف از تحصيل در اين گرایش، تربيت افرادي است كه با جنبه‌هاي نظري و كاربردي در زمينه‌هاي مربوط به اندازه‌گيري و ارزيابي خصوصيات مختلف افراد انساني و مهارت‌هاي او، آشنايي كافي داشته و توانايي بكارگيري آن را در موقعيت‌هاي شغلي در آموزش و پرورش داشته باشد. فارغ‌التحصيلان اين گرایش با استفاده از تئوري كلاسيك اندازه‌گيري به سنجش ويژگي‌هاي پنهان افراد مي‌پردازند و از سويي ديگر با طراحي انواع آزمون‌ها (تحصيلي، هوش و استعداد، استخدامي و ...) در سطوح وسيعي به سنجش آموزشي و تربيتي افراد مشغول‌اند. اجراي آزمون‌هاي رواني در امر تشخيص، همواره ياري رسان متخصصان بوده است.

دروس تخصصی سنجش و اندازه گیری

نام درستعداد واحدنام درستعداد واحد
روشهای آماری پیشرفته 13روشهای تحقیقی پیشرفته3
روشهای آماری پیشرفته 23برنامه ریزیهای کامپیوتری در اندازه گیری2
استفاده از کامپیوتر در اندازه گیری2روان سنجی کاربردی2
نظریه ها و روشهای جدید در اندازه گیری2آزمونهای پیشرفته تحصیلی2
آزمونهای هوش و استعداد2آزمونهای شخصیت3
ارزشیابی آموزشی2ارزشیابی طرحها و برنامه ریزی آموزش و پرورش2
روان شناسی تربیتی پیشرفته2سمینار در سنجش و اندازه گیری2
اصول و فلسفه تعلیم و تربیت پیشرفته2جمع34



خانواده درمانی


رشته روان شناسی خانواده درمانی یکی از دوره های تخصصی روانشناسی است که به مطالعه موارد زیر می پردازد :
- ساختار و فرایند تحول خانواده.
- شناسایی علل و فرایند شکل گیری روابط ناهنجار بین زوجین.
- کاربرد تکنیکهای خاص درمانی جهت حل مشکلات درون خانواده.
- روشهای یاری رسانی به خانواده هایی که واجد نیازهای ویژه هستند.

خانواده به عنوان یک نظام اجتماعی طبیعی، مهمترین نهاد اجتماعی محسوب می شود و نقش بسیار اساسی در بهداشت روانی فرد و جامعه ایفا می کند. به همین دلیل این رشته از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته روانشناسی خانواده درمانی، معرفی رشته های ارشد و دکتری روانشناسی (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

برنامه درسی (سرفصل) روانشناسی خانواده درمانی و تعداد واحدها:
تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس اجباری : 26 واحد
اختیاری: 2 واحد
پایان نامه : 4 واحد
این رشته یکی از شاخه های روانشناسی بالینی است با تمرکز بر خانواده. فرق روانشناسی خانواده درمانی با مشاوره خانواده در عمق و شدت مشکلات است.
روانشناس خانواده درمانگر عمدتاً به دنبال حل مشکلات عمیقتر خانواده است در حالی که در مشاوره خانواده مشکلات سطحی تر و ساده تر هستند.
زوج درمانی یکی از زیرشاخه های خانواده درمانی است. فارغ التحصیلان این رشته میتوانند با کودک و نوجوان هم کار کنند.
توجه: در حال حاضر تنها دانشگاه شهیدبهشتی و دانشگاه علم و فرهنگ در این رشته دانشجو میپذیرند.

دروس اجباری کارشناسی ارشد خانواده درمانی

نام درستعداد واحدنام درستعداد واحد
روان شناسی وآسیب شناسی خانواده2نظریه سیستمها1
سنجش و اندازه گیری خانواده2حقوق خانواده در ایران2
فرهنگ و خانواده1نظریه های خانواده درمانی2
اصول و فنون خانواده درمانی1آموزش والدین2
مشاوره ازدواج2کاربرد الگوهای خانواده و زناشویی درمانی 12
کاربرد الگوهای خانواده و زناشویی درمانی 22زوج درمانی2
خانواده درمانی متمرکز بر مشکلات کودکان و نوجوانان2آسیب شناسی و درمان اختلالات ج*نس*ی2
گزارش مطالعات موردی1جمع26
نام این گرایش به «بالینی خانواده» تغییر یافته و منابع آن با گرایش بالینی یکسان هست.





اسلامی



رشته روانشناسی اسلامی مفاهیم و مسائل روان شناسی مثبت گرا را در دو قلمرو علم و دین بررسی می کند.

این رشته از تلفیق دو دیدگاه کلاسیک و اسلامی پدید آمده است .
در بخش کلاسیک، دیدگاههای دانش روان شناسی به صورت مستقل مطرح می شود از این رو روان شناسی اسلامی گرایش مثبت گرا به عنوان یک رشته مستقل طراحی شده است. در بخش بررسی های اسلامی نیز روش اکتشافی و تحلیل محتوا به کشف و پردازش دیدگاه خاص دین می پردازد.
در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته روانشناسی اسلامی، معرفی رشته های ارشد و دکتری روانشناسی (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

برنامه درسی(سرفصل) روانشناسی اسلامی و تعداد واحدها:
تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس اصلی : 28 واحد
پایان نامه : 4 واحد


دروس تخصصی روانشناسی اسلامی

نام درستعداد واحدنام درستعداد واحد
روان شناسی دین2روان شناسی اخلاق2
روش تحقیق پیشرفته2کلیات و مفاهیم2
سلامت و شادکامی2هوش هیجانی2
انگیزش درونی2صفات و انگیزه های مثبت2
روابط مثبت2بازسازی مثبت ، مشاوره و روان درمانی مثبت گرا2
حدیث و روان شناسی مثبت 12حدیث و روان شناسی مثبت 22
زبان تخصصی2سمینار2
پایان نامه4جمع32

منابع این گرایش با گرایش «عمومی» یکسان هست.



روانشناسی تربیتی









روان شناسی تربیتی دانشی است که به دین ، فلسفه و پژوهشهای آزمایشگاهی وابسته است.
روان شناسی تربیتی نقش کارسازی در زمینه شناخت شاگردان، تربیت معلمان، شناخت فرایند یادگیری، پرورش ابزارهای اندازه گیری روانی – تربیتی و ارزشیابی یادگیری بالاخص یادگیری پیشرفت به عهده دارد.
در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته روانشناسی تربیتی، معرفی رشته های ارشد و دکتری علوم تربیتی(به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

برنامه درسی (سرفصل) روانشناسی تربیتی و تعداد واحدها:
تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس اجباری : 26 واحد
دروس اختیاری : 6 واحد

دروس اجباری کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی

نام درستعداد واحدنام درستعداد واحد
نظریات تربیتی و مکاتب فلسفی2آمار استنباطی3
نظریه های رشد2روش تحقیق3
روان شناسی تربیتی2نظریه های انگیزش در آموزش و پرورش2
سنجش و اندازه گیری2نظریه های یادگیری کاریردی2
نظریه و روشهای آموزش2پایان نامه4
تعلیم و تربیت اسلامی پیشرفته2جمع26




استثنایی


دانش آموختگان این رشته در زمینه ارزیابی و تشخیص و بازپروری کودکان عقب مانده ذهنی با تکیه بر روان شناسی و آموزش و پرورش این کودکان مهارت کسب می کنند.
در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، معرفی رشته های ارشد و دکتری علوم تربیتی(به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

برنامه درسی (سرفصل) روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی و تعداد واحدها:
تعداد کل واحدها : 38 واحد
دروس اصلی : 14 واحد
دروس پایه : 6 واحد
دروس تخصصی : 18 واحد
دروس اختیاری : 10 واحد

چنانچه یکی از دروس تخصصی یا پایه برنامه کارشناسی ارشد این رشته اجرا نشد با نطر گروه آموزشی مربوط یکی از واحدهای دروس اختیاری جایگزین می شود.


دروس اصلی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی

نام درستعداد واحدنام درستعداد واحد
آمار استنباطی (پیشرفته)2روشهای تحقیق (پیشرفته)3
سمینار در مسائل کودکان عقب مانده ذهنی2پایان نامه4
نظریات تربیتی مکاتب فلسفی3جمع14

روانشناسی شناختی


CogSci_WEB_0.jpg



در ایران این گرایش از کنکور 91-90 وارد مجموعه گرایشهای روانشناسی شده و دانشجو میپذیرد. آن هم به تعداد انگشت شمار. اگر به موضوعات شناختی (حافظه، تفکر، شناخت و ... ) و فیزیولوژیکی مغز علاقه دارید، این گرایش میتواند پاسخگوی خوبی به علاقه‌های شما باشد. این گرایش از کنکور 93 به بعد از مجموعه شاخه های رشته روانشناسی جدا شده است.


انجمن رمان نویسی
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

امضا : Aseman♡
بالا