• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان عاشقانه و جنایی کاراکال به قلم حدیثه شهبازی کلیک کنید
  • خرید رمان عاشقانه، غمگین، معمایی دلداده به دلدار فریبا میم قاف کلیک کنید

جامعه فاشیسم چیست؟

  • نویسنده موضوع morva♡
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 1
  • بازدیدها 200
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

morva♡

مدیر بازنشسته تالار جامعه و فرهنگ
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-28
نوشته‌ها
1,013
لایک‌ها
7,990
امتیازها
93
سن
24
محل سکونت
TEHran
کیف پول من
1,675
Points
0
واژه فاشیسم «Fascism» رو خیلی جاها تو خیلی ازفیلم‌ها و کتابا شنیدیم.‌ فاشیسم اسم نهضت یا حرکتیه که اولین بار به وسیله موسولینی در سال‌های ۱۹۲۲ تا۱۹۴۳ درکشور ایتالیا به وجود اومد وجریان‌های مشابهی مثل نازیسم در آلمان و فلانژیسم در اسپانیا در همین خط فکری به وجود اومدن.
فاشیسم از کلمه «Fasces» گرفته شده و نشانش علامتیه که به شکل تبر بر روی پرچم‌های فرمانروایان قدیم رومی نقش بسته و سمبل قدرت اونها بوده.
فاشیسم قبل از اینکه یک فلسفه یا ایدئولوژی سیاسی باشه، یک روش حکومته که بر سه اصل حکومت فردی، قدرت و حاکمیت دولت و ناسیونالیسم افراطی استواره .
در حکومت‌های فاشیستی فردی که در رأس حکومت قرار می‌گیره ما فوق قانونه و سازمان دولت با تکیه برقدرت نظامی و گروه‌های فشار سیاسی ،و وسائل تبلیغاتی که در اختیار دولته آزادی‌های فردی رومحدود میکنه و هرگونه حرکت مخالفی رو سرکوب می‌کنه.
فاشیسم ویژگی هایی داره مثل اعتماد نکردن به عقل،انکار اصل مساوات بین انسان‌ها،رفتار براساس دروغ و خشونت،تک حزبی اداره کردن حکومت،اعمال قدرت نامحدود،نژادپرستی، ضدیت با حقوق ونظام بین‌المللی، جایگاه بالا برای رهبرش،مخالفت با دموکراسی،لیبرالیسم و سوسیالیسم و اعتقاد شدید به قهرمان پرستی .
این جمله رو خیلی ها شنیدن که حکومت های اسلامی حکومت هایی فاشیستی ان و شاید یکی از دلایلش این باشه که فاشیسم، هم مدعی طرفداری از محروم هاس و هم معتقده به تقدس رهبری و مردمی بودن رهبر.
بنیتو
موسولینی و آدولف هیتلر رهبران پادشاهی ایتالیا و آلمان نازی فاشیسم بوده اند.
فاشیسم دراصل در فاصله جنگ جهانی اول و دوم درآلمان و ایتالیا حکم فرما بود و به طریق استبدادودیکتاتوری فرمانروایی می‌کرد.
هدف فاشیسم، حفظ نظام دیکتاتوریه و سیاستش رو معمولاً در لفافه‌ای از تئوری‌ها و تبلیغات مبتنی برتعصّب ملّی، نژادی، ایدئولوژیک یامذهبی می‌پوشونه.
فاشیسم در مرحله‌ای از مبارزهٔ شدید طبقاتی میان پرولتاریا و بورژوازی پدید اومد که بورژوازی دیگه نمیتونست سلطهٔ اش رو از طریق پارلمان حفظ کنه.
و
بنابراین به استبداد و ترور، سرکوب خونین جنبش کارگری و هر جنبش دموکراتیک دیگه و همچنین به عوام‌فریبی‌های گزافه‌گویانه، متوسّل شد.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

آخرین ویرایش:
امضا : morva♡

morva♡

مدیر بازنشسته تالار جامعه و فرهنگ
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-28
نوشته‌ها
1,013
لایک‌ها
7,990
امتیازها
93
سن
24
محل سکونت
TEHran
کیف پول من
1,675
Points
0
فاشیسم، سیاستِ داخلی خودش رو به ممنوع کردن سند یکاها و سایر سازمان‌های مترقّی، الغای آزادی‌های دموکراتیک و نظامی‌کردن دستگاه دولتی وهمهٔ حیاتِ اجتماعیِ کشور، مبتنی کرده بود.
و برای اجرای این مقاصد، از گروه‌های ضربتی نظیر اس اس ها در آلمان نازی و پیراهن سیاهان در ایتالیای موسولینی استفاده می‌کرد.
نژادپرستی،شوونیسم و تئوری‌هایی مثل اونها،حربه‌های اساسی ایدئولوژیک فاشیسم را تشکیل می‌دن.
فاشیسم
رو اکثرا نیروی سومی نامیدن که در بینکمونیسم و سرمایه داری قرار گرفته.
فاشیست ها جنگ جهانی اول رو انقلابی می دیدن که تغییرات گسترده ای در ماهیت جنگ ، جامعه ، دولت و فناوری به وجود میاره.
فاشیست ها جامعه رو یک دولت تک حزبی می دونن که وظیفه داره ملت رو برای درگیری های مسلحانه آماده کنه و به طور مؤثر به مشکلات اقتصادی پاسخ بده.
دولت فاشیسم توسط یک رهبر قوی مثل یک دیکتاتورو یک دولت رزمی تشکیل شده و از اعضای حزب حاکم فاشیست برای ایجاد وحدت ملی و حفظ جامعه پایدارو منظم استفاده میشه.
فاشیسم ها این ادعاها رو رد می کنن و میگن که طرفدار هیچ‌نوع خشونتی نیستن وجنگ و امپریالیسم رو به معنای ابزاری برای دستیابی به جوان سازی ملی می دونن.
همچنین فاشیست ها از اقتصاد مختلط و از طریق سیاست های اقتصادی حمایتگر و مداخله گر حمایت میکنن.
بعد از جنگ، برخی حزب‌های نو فاشیست در اروپا پدید اومدن (از جمله حزب نو فاشیست ایتالیا) ولی توفیق زیادی به‌دست نیاوردن.
در
قاره‌های دیگه نیز رژیم‌هایی با ایدئولوژی فاشیستی پدید اومدن ؛ مثل پرونیسم در آرژانتین که بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۰ دیکتاتورِ آرژانتین بود. اماپرونیسم آرژانتین با فاشیسم ایتالیا تفاوت‌های مهمی(از جمله نداشتن سیاست خارجی تجاوزگرانه)داشت.
سایر دیکتاتورهای دهه ۱۹۳۰ روش‌های سیاسی ایتالیایی فاشیست را تقلید کردن و اون رو با اوضاع و شرایط و آداب و سنن کشور خود تطبیق دادن.
همه تلاش های حکومت‌های فاشیستی برای کاهش بیکاری، دولت قوی و دخالت این دولت در همه امور به خاطر حفظ منافع ملی خودش بوده.
هیتلر و موسولینی هنگام عروج به قدرت، به‌طور سربسته وعده دادند که رفتار بهتری با کارگرا نخواهند داشت؛ ولی وعده‌های آن‌ها چندان عملی نشد زیرا رژیم‌های آن‌ها تغییری در ترکیب اجتماعی به وجود نیاورد و همان طبقه حاکم کماکان در رأس امور باقی موندن.
بار منفی و شرورانه‌ی این کلمه ناشی از برداشت تمامیت‌خواهانه‌ی سردمداران و طرفداران فاشیسم ازاین مفهوم، از زمان تعریف اون توسط بنیتوموسولینی تا به امروز همچنان وجود داره.
کاربرد این کلمه به حدی گنگه که داد نئوفاشیست‌هارا هم درآورده. اون ‌ها از اینکه هر نوع سیستم تمامیت‌خواه و هر رفتار تمامیت‌خواهانه‌ای را فاشیست و فاشیستی خطاب می‌کنند شکایت دارن.

و به طور کلی اکثر مردم در کشورهای مختلف دل خوشی از فاشیسم و فاشیست ها ندارن:)
ساراپورنصرالله ?
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : morva♡
بالا