تسنیم نوشت: یک نماینده مجلس با بیان اینکه در ۶ سال گذشته آمار ازدواج کشور حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است، گفت: نرخ رشد جمعیت کشورمان به زیر یک درصد رسیده که بسیار خطرناک است؛ در حال حاضر بحران جمعیت کاملا ملموس است.
امیرحسین بانکی پور در گفتوگویی با تاکید بر لزوم تشکیل "کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده" در مجلس یازدهم اظهار کرد: یکی از مسائل جدی کشور، مسئله جمعیت است؛ ما به یک آمار عجیب در این زمینه دست پیدا کردهایم و آن رسیدن به نرخ رشد زیر یک درصد است!
وی ادامه داد: رسیدن به نرخ رشد زیر یک درصد برای جمعیت کشور بسیار خطرناک است و در حال حاضر بحران جمعیت کاملا ملموس است؛ در این میان وظیفه قانونگذاران و مسئولان این است که قبل از وقوع بحرانها، آن را پیشبینی و برای پیشگیری از آنها اقدامات لازم را انجام دهند.
منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای مثال در حادثه سیل اخیر کشور، افرادی انتقاد میکردند که چرا قبل از وقوع حادثه، برای مدتی پشت سدها باز نشدند و مسائلی از این قبیل اما مسئولان در پاسخ میگفتند که اگر ما در آن زمان، سدها را باز میکردیم، عدهای انتقاد میکردند که چرا در شرایط خشکسالی آبها را هدر دادهایم! این مثال نشان میدهد که اکثر مردم نسبت به مسائل کلان کشور دید لحظهای دارند لذا کارهای کارشناسی خواص و رهبران سیاسی جامعه مربوط به قبل از وقوع بحرانها در کشور است، این اقدامات اگر بهصورت صحیح و اصولی انجام شود در نهایت به پیشبینی و پیشگیری منجر خواهد شد.
بانکیپور تصریح کرد: در حال حاضر جامعه سؤال میکند که با وجود این همه جوان بیکار چگونه میتوان از افزایش جمعیت سخن گفت!؟ اما همچون مثالی که درمورد سیل زده شد در 20 سال بعد مجبور خواهیم شد برای تأمین نیروی کار از کشورهای دیگر نیرو وارد کنیم! در کشوری مثل عربستان، اکثر نیروهای کار از ملیتهای مختلف هستند این در حالی است که فرهنگ کشور ما با چنین موردی همخوانی ندارد! از طرف دیگر در حوزه خانواده شاهد آمارهای نگران کنندهای در زمینه رشد طلاق و کاهش ازدواج هستیم؛ در 6 سال گذشته، آمار ازدواج کشور حدود 40 درصد کاهش یافته است، قبلا ناراحتی ما از کاهش رشد ازدواج بود اما در حال حاضر با کاهش ازدواج مواجه شدهایم!
وی افزود:جالب این است که جمعیت آماده به ازدواج کشور طی 6 سال گذشته ثابت بوده و تغییری نکرده و تنها تعداد ازدواجها کاهش پیدا کرده است! در حالیکه طرف دیگر با رشد طلاق مواجه بودهایم؛ این مسئله بسیار خطرناک است و لازم است به سرعت در دستور کار رسیدگی مجلس و دولت قرار بگیرد؛ براساس ماده 40 آئیننامه داخلی مجلس که به تشکیل کمیسیونهای ویژه اشاره دارد، در مسائل مهم و استثنائی که برای کشور پیش میآید، تشکیل کمیسیون ویژهای برای رسیدگی و تهیه گزارش ضرورت پیدا میکند؛ این کمیسیون به پیشنهاد حداقل 15 نفر از نمایندگان و تصویب مجلس، تشکیل میشود؛ اعضای کمیسیون ویژه که 15 نفر خواهند بود، مستقیماً در جلسه علنی توسط نمایندگان با رأی مخفی و اکثریت نسبی انتخاب خواهند شد؛ پیرو این ماده، پیشنهاد تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت را به هیئت رئیسه مجلس ارائه دادیم.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: قصد داریم در زمینه جمعیت، کارهای زیادی صورت دهیم؛ برای مثال در یک ساله اول بر اساس قوانین موجود بررسی خواهیم کرد که امکان انجام چه کارهای فوری و فوتی وجود دارد؛ در ادامه، ماده قانونهایی را ارائه خواهیم کرد که در کوتاهترین مدت در جامعه اثرگذار باشد؛ بعد از آن انشاءالله طرح جمعیت و تعالی خانواده را به تصویب خواهیم رساند؛ نکته دیگر نظارت بر انجام قوانین و طرحهای جمعیتی است زیرا در بسیاری از موارد ما قوانین خوبی تصویب کردهایم اما متأسفانه اجرا نمیشوند؛یکی از وظایف دیگرکمیسیون ویژه جمعیت نقش نظارتی خواهد بود به این شکل که گزارش جامعی از وضعیت جمعیتی جامعه ارائه خواهد شدتا درنتیجه نقاط ضعف عملکرد مدیران مشخص شود؛ طبعاً مادهقانونهای گرهگشا در این زمینه تعریف خواهند شد.
بانکیپور در پاسخ به این سؤال که برای تقبل بار مالی "طرح جمعیت و تعالی خانواده" از سوی دولت چه راهکاری وجود دارد، متذکر شد: وقتی قرار است قانون به صورت طرح تصویب شود نباید برای دولت بار مالی داشته باشد زیرا در صورت وجود بار مالی، براساس قانون اساسی جلوی آن گرفته خواهد شد؛ برای رفع این مشکل، دولت باید موارد مالی خود را به عنوان لایحه مطرح کند؛ کار ما نمایندگان در اینجا این است که برای برطرف کردن بهانه دولت مبنی بر وجود بار مالی طرحهای جمعیتی، به دولت فشار بیاوریم که لایحههای مربوطه را به مجلس ارائه کند؛ تنها در این صورت میتوانیم به صورت قطعی در مورد اجرای طرحها صحبت کرده و برای انجام آنها الزام ایجاد کنیم.
وی افزود: درحال حاضر بیشترین انرژی خود را بر روی تهیه گزارش نظارتی متمرکز کردهایم؛این گزارش به ما میگوید که درکجا قوانین مصوبی داشتهایم و دولت از زیربار انجام آنها شانه خالیکرده است!یا اینکه پیشبینی کنیم چه لایحه بودجههایی را برای خانوادهها در نظر بگیریم؛ تنها در این صورت است که امکان ورود به لایحه بودجه فراهم میشود؛ کمیسیون ویژه این روند را تسهیل کرده و ما را در این زمینه توانمند میکند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه مصوبه اخیر هیئت دولت مبنی بر محدود شدن پرداخت یارانه به موالید جدید برخلاف سیاستهای جمعیتی است، تاکید کرد: از این نوع مصوبات خلاف سیاستهای کلی نظام در دولت به وفور یافت میشود! از این جهت نیز، تشکیل یک کمیسیون ویژه در ر*اب*طه با جمعیت و خانواده کارساز خواهد بود؛ اصل 10 قانون اساسی به ما میگوید که تمام قوانین باید در جهت تحکیم بنیان خانواده باشد؛ به بیان دیگر، کمیسیون ویژه جمعیت از زاویه اصل 10 قانون اساسی به قوانین، مصوبات، لوایح و مسائل جامعه مینگرد برای مثال در بحث اخذ مالیات اگر مشاهده کنیم که جمعیت و خانواده لحاظ نمیشود، جلوی آن را خواهیم گرفت و بررسی خواهیم کرد که لوایح مختلف تا چه میزان به تحکیم خانواده کمک میکند ولو اینکه با یک لایحه مالیاتی یا اقتصادی مواجه باشیم! این مسئله در مجلسهای گذشته مورد غفلت قرار گرفته بود و ما در کمیسیون ویژه از نگاه خانواده به تمام لوایح دولت نگاه خواهیم کرد.
امیرحسین بانکی پور در گفتوگویی با تاکید بر لزوم تشکیل "کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده" در مجلس یازدهم اظهار کرد: یکی از مسائل جدی کشور، مسئله جمعیت است؛ ما به یک آمار عجیب در این زمینه دست پیدا کردهایم و آن رسیدن به نرخ رشد زیر یک درصد است!
وی ادامه داد: رسیدن به نرخ رشد زیر یک درصد برای جمعیت کشور بسیار خطرناک است و در حال حاضر بحران جمعیت کاملا ملموس است؛ در این میان وظیفه قانونگذاران و مسئولان این است که قبل از وقوع بحرانها، آن را پیشبینی و برای پیشگیری از آنها اقدامات لازم را انجام دهند.
منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای مثال در حادثه سیل اخیر کشور، افرادی انتقاد میکردند که چرا قبل از وقوع حادثه، برای مدتی پشت سدها باز نشدند و مسائلی از این قبیل اما مسئولان در پاسخ میگفتند که اگر ما در آن زمان، سدها را باز میکردیم، عدهای انتقاد میکردند که چرا در شرایط خشکسالی آبها را هدر دادهایم! این مثال نشان میدهد که اکثر مردم نسبت به مسائل کلان کشور دید لحظهای دارند لذا کارهای کارشناسی خواص و رهبران سیاسی جامعه مربوط به قبل از وقوع بحرانها در کشور است، این اقدامات اگر بهصورت صحیح و اصولی انجام شود در نهایت به پیشبینی و پیشگیری منجر خواهد شد.
بانکیپور تصریح کرد: در حال حاضر جامعه سؤال میکند که با وجود این همه جوان بیکار چگونه میتوان از افزایش جمعیت سخن گفت!؟ اما همچون مثالی که درمورد سیل زده شد در 20 سال بعد مجبور خواهیم شد برای تأمین نیروی کار از کشورهای دیگر نیرو وارد کنیم! در کشوری مثل عربستان، اکثر نیروهای کار از ملیتهای مختلف هستند این در حالی است که فرهنگ کشور ما با چنین موردی همخوانی ندارد! از طرف دیگر در حوزه خانواده شاهد آمارهای نگران کنندهای در زمینه رشد طلاق و کاهش ازدواج هستیم؛ در 6 سال گذشته، آمار ازدواج کشور حدود 40 درصد کاهش یافته است، قبلا ناراحتی ما از کاهش رشد ازدواج بود اما در حال حاضر با کاهش ازدواج مواجه شدهایم!
وی افزود:جالب این است که جمعیت آماده به ازدواج کشور طی 6 سال گذشته ثابت بوده و تغییری نکرده و تنها تعداد ازدواجها کاهش پیدا کرده است! در حالیکه طرف دیگر با رشد طلاق مواجه بودهایم؛ این مسئله بسیار خطرناک است و لازم است به سرعت در دستور کار رسیدگی مجلس و دولت قرار بگیرد؛ براساس ماده 40 آئیننامه داخلی مجلس که به تشکیل کمیسیونهای ویژه اشاره دارد، در مسائل مهم و استثنائی که برای کشور پیش میآید، تشکیل کمیسیون ویژهای برای رسیدگی و تهیه گزارش ضرورت پیدا میکند؛ این کمیسیون به پیشنهاد حداقل 15 نفر از نمایندگان و تصویب مجلس، تشکیل میشود؛ اعضای کمیسیون ویژه که 15 نفر خواهند بود، مستقیماً در جلسه علنی توسط نمایندگان با رأی مخفی و اکثریت نسبی انتخاب خواهند شد؛ پیرو این ماده، پیشنهاد تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت را به هیئت رئیسه مجلس ارائه دادیم.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: قصد داریم در زمینه جمعیت، کارهای زیادی صورت دهیم؛ برای مثال در یک ساله اول بر اساس قوانین موجود بررسی خواهیم کرد که امکان انجام چه کارهای فوری و فوتی وجود دارد؛ در ادامه، ماده قانونهایی را ارائه خواهیم کرد که در کوتاهترین مدت در جامعه اثرگذار باشد؛ بعد از آن انشاءالله طرح جمعیت و تعالی خانواده را به تصویب خواهیم رساند؛ نکته دیگر نظارت بر انجام قوانین و طرحهای جمعیتی است زیرا در بسیاری از موارد ما قوانین خوبی تصویب کردهایم اما متأسفانه اجرا نمیشوند؛یکی از وظایف دیگرکمیسیون ویژه جمعیت نقش نظارتی خواهد بود به این شکل که گزارش جامعی از وضعیت جمعیتی جامعه ارائه خواهد شدتا درنتیجه نقاط ضعف عملکرد مدیران مشخص شود؛ طبعاً مادهقانونهای گرهگشا در این زمینه تعریف خواهند شد.
بانکیپور در پاسخ به این سؤال که برای تقبل بار مالی "طرح جمعیت و تعالی خانواده" از سوی دولت چه راهکاری وجود دارد، متذکر شد: وقتی قرار است قانون به صورت طرح تصویب شود نباید برای دولت بار مالی داشته باشد زیرا در صورت وجود بار مالی، براساس قانون اساسی جلوی آن گرفته خواهد شد؛ برای رفع این مشکل، دولت باید موارد مالی خود را به عنوان لایحه مطرح کند؛ کار ما نمایندگان در اینجا این است که برای برطرف کردن بهانه دولت مبنی بر وجود بار مالی طرحهای جمعیتی، به دولت فشار بیاوریم که لایحههای مربوطه را به مجلس ارائه کند؛ تنها در این صورت میتوانیم به صورت قطعی در مورد اجرای طرحها صحبت کرده و برای انجام آنها الزام ایجاد کنیم.
وی افزود: درحال حاضر بیشترین انرژی خود را بر روی تهیه گزارش نظارتی متمرکز کردهایم؛این گزارش به ما میگوید که درکجا قوانین مصوبی داشتهایم و دولت از زیربار انجام آنها شانه خالیکرده است!یا اینکه پیشبینی کنیم چه لایحه بودجههایی را برای خانوادهها در نظر بگیریم؛ تنها در این صورت است که امکان ورود به لایحه بودجه فراهم میشود؛ کمیسیون ویژه این روند را تسهیل کرده و ما را در این زمینه توانمند میکند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه مصوبه اخیر هیئت دولت مبنی بر محدود شدن پرداخت یارانه به موالید جدید برخلاف سیاستهای جمعیتی است، تاکید کرد: از این نوع مصوبات خلاف سیاستهای کلی نظام در دولت به وفور یافت میشود! از این جهت نیز، تشکیل یک کمیسیون ویژه در ر*اب*طه با جمعیت و خانواده کارساز خواهد بود؛ اصل 10 قانون اساسی به ما میگوید که تمام قوانین باید در جهت تحکیم بنیان خانواده باشد؛ به بیان دیگر، کمیسیون ویژه جمعیت از زاویه اصل 10 قانون اساسی به قوانین، مصوبات، لوایح و مسائل جامعه مینگرد برای مثال در بحث اخذ مالیات اگر مشاهده کنیم که جمعیت و خانواده لحاظ نمیشود، جلوی آن را خواهیم گرفت و بررسی خواهیم کرد که لوایح مختلف تا چه میزان به تحکیم خانواده کمک میکند ولو اینکه با یک لایحه مالیاتی یا اقتصادی مواجه باشیم! این مسئله در مجلسهای گذشته مورد غفلت قرار گرفته بود و ما در کمیسیون ویژه از نگاه خانواده به تمام لوایح دولت نگاه خواهیم کرد.