- تاریخ ثبتنام
- 2020-07-04
- نوشتهها
- 3,284
- لایکها
- 43,521
- امتیازها
- 218
- محل سکونت
- زیر آوار آسمان
- کیف پول من
- 9,959
- Points
- 121
نظرسنجی جدید صدا و سیما نشان میدهد سریالهای ضعیف تلویزیون به خاطر عدم توان در جذب بیننده، شرایط را برای رونق بازار پلتفرمهای نمایشخانگی مهیا کرده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چندی پیش مرکز تحقیقات صدا و سیما برای نیمه دوم دیماه، نظرسنجی منتشر کرد که آمار زیر 80 درصد بیننده را نشان میداد و از طرفی بالا بودن درصد بیننده سریالهای تکراری نسبت به سریالهای جدید هم این زنگِ خطر را روشن میکرد که بیننده امروز بیشتر انتخاب میکند تا برایش انتخاب کنند. اتفاقی که قبلاً به خاطر کمبود مدیوم و فضایِ نمایش به وجود میآمد.
این اتفاق حالا با نظرسنجی جدید تلویزیون به گونهای دیگر رقم خورد. «برف بیصدا میبارد» در حالی اعلام شده که پربینندهترین و محبوبترین سریالِ نیمه اول بهمنماه است که با 26.5 درصد مخاطب در نیمه اول بهمن ماه در صدر سریالهای تلویزیون قرار گرفته است. در حالی که سریالهای بازپخش شده شبکههای استانی، 22.2 درصد بیننده در نیمه اول بهمنماه را داشتهاند و همچنین در همین زمان، شبکه نمایش خانگی 31.5 درصد بیننده دارد.
سریالهای ضعیفی که نه تنها بیننده را جذب نمیکند بلکه آنها را بیشتر مشتاق تماشا و رصدِ دیگر مدیومها و در نهایت فضای مجازی و شبکه نمایشخانگی میکند. در حالی که ویاودیها هم فقط به علت حضور سلبریتیها و دستمزدهای هنگفتشان توانستهاند در این فضا تماشاگری برای خودشان دست و پا کنند، وگرنه در همه این مدیومها خبری از محتوا، خلاقیت و نوآوری نیست.
تلویزیون برای بازگرداندنِ مخاطبانش و حضورِ پررنگتر در فضای رسانهای کشور باید رویِ محتوا، خلاقیت و نوآوری پافشاری بیشتری داشته باشد. در این میان سریالهای نمایشی و حضور پررنگ و پرطمطراقشان بیشتر میتواند به رسانه ملّی کمک کند.
تلویزیون در این سالها به خاطر پُرکردن آنتن و شتابزدگی در تولید و همینطور عدم توجه به فیلمنامه مناسب، از آن دوران طلایی سریالسازیاش دور شده است. به گونهای که بیشتر مخاطبین عمدتاً کارهای قدیمی را به کارهای جدید ترجیح میدهند. این ترجیح در این نظرسنجی صدا و سیما هم جلوهگری میکند.
تلویزیون باید در ساختِ سریالهای جدید خود به سمتِ فاخرسازی و توجه به فیلمنامه و استفاده از بازیگران و عواملِ کاربلد برود به جای 90 شبیهایی که سرمنزلِ مشخصی ندارند و برخی سریالهای بدون مفهوم و خستهکننده دیگر، همچنین در برنامهسازی هم به فکرِ نوآوری و خلاقیت باشند به جای اینکه به هر تهیهکننده و برنامهسازی میدان بدهند. آمارها این خلأها و ضعفها را کاملاً نشان میدهد که مردم به هر قیمتی پایِ هر برنامه و سریالی نمینشینند و این مخاطبِ انتخابگر، سختگیرتر از گذشته شده است.
به گزارش تسنیم، بر مبنای این آمار در نیمه اول بهمن ماه، سریالهای «برف بی صدا میبارد» و «پلاک 13» از شبکه سه سیما و «نوار زرد 2» از شبکه دو سیما به ترتیب با 26.5 درصد، 18.3 درصد و 15.5 درصد، بیشترین بیننده را داشتهاند. از بین سریالهای بازپخش شده سیما در نیمه اول بهمن ماه، «پایتخت4» از شبکه تماشا با 16.5 درصد در صدر پربینندهترین سریالها بود. «کلاه پهلوی» و «دزد و پلیس» از شبکه آیفیلم نیز با درصد مشترک 6.4 در ردههای بعدی قرار دارند.
سریالهای بازپخش شده شبکههای استانی، 22.2 درصد بیننده در نیمه اول بهمن ماه را داشتهاند. در نیمه اول بهمن ماه 31.5 درصد بیننده شبکه نمایش خانگی بودهاند. 15.2 درصد پاسخگویان، بیننده تکرار سریالهای سیما در نیمه اول بهمن ماه از طریق سایتها و اپلیکیشن های اینترنتی بودهاند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چندی پیش مرکز تحقیقات صدا و سیما برای نیمه دوم دیماه، نظرسنجی منتشر کرد که آمار زیر 80 درصد بیننده را نشان میداد و از طرفی بالا بودن درصد بیننده سریالهای تکراری نسبت به سریالهای جدید هم این زنگِ خطر را روشن میکرد که بیننده امروز بیشتر انتخاب میکند تا برایش انتخاب کنند. اتفاقی که قبلاً به خاطر کمبود مدیوم و فضایِ نمایش به وجود میآمد.
این اتفاق حالا با نظرسنجی جدید تلویزیون به گونهای دیگر رقم خورد. «برف بیصدا میبارد» در حالی اعلام شده که پربینندهترین و محبوبترین سریالِ نیمه اول بهمنماه است که با 26.5 درصد مخاطب در نیمه اول بهمن ماه در صدر سریالهای تلویزیون قرار گرفته است. در حالی که سریالهای بازپخش شده شبکههای استانی، 22.2 درصد بیننده در نیمه اول بهمنماه را داشتهاند و همچنین در همین زمان، شبکه نمایش خانگی 31.5 درصد بیننده دارد.
سریالهای ضعیفی که نه تنها بیننده را جذب نمیکند بلکه آنها را بیشتر مشتاق تماشا و رصدِ دیگر مدیومها و در نهایت فضای مجازی و شبکه نمایشخانگی میکند. در حالی که ویاودیها هم فقط به علت حضور سلبریتیها و دستمزدهای هنگفتشان توانستهاند در این فضا تماشاگری برای خودشان دست و پا کنند، وگرنه در همه این مدیومها خبری از محتوا، خلاقیت و نوآوری نیست.
تلویزیون برای بازگرداندنِ مخاطبانش و حضورِ پررنگتر در فضای رسانهای کشور باید رویِ محتوا، خلاقیت و نوآوری پافشاری بیشتری داشته باشد. در این میان سریالهای نمایشی و حضور پررنگ و پرطمطراقشان بیشتر میتواند به رسانه ملّی کمک کند.
تلویزیون در این سالها به خاطر پُرکردن آنتن و شتابزدگی در تولید و همینطور عدم توجه به فیلمنامه مناسب، از آن دوران طلایی سریالسازیاش دور شده است. به گونهای که بیشتر مخاطبین عمدتاً کارهای قدیمی را به کارهای جدید ترجیح میدهند. این ترجیح در این نظرسنجی صدا و سیما هم جلوهگری میکند.
تلویزیون باید در ساختِ سریالهای جدید خود به سمتِ فاخرسازی و توجه به فیلمنامه و استفاده از بازیگران و عواملِ کاربلد برود به جای 90 شبیهایی که سرمنزلِ مشخصی ندارند و برخی سریالهای بدون مفهوم و خستهکننده دیگر، همچنین در برنامهسازی هم به فکرِ نوآوری و خلاقیت باشند به جای اینکه به هر تهیهکننده و برنامهسازی میدان بدهند. آمارها این خلأها و ضعفها را کاملاً نشان میدهد که مردم به هر قیمتی پایِ هر برنامه و سریالی نمینشینند و این مخاطبِ انتخابگر، سختگیرتر از گذشته شده است.
به گزارش تسنیم، بر مبنای این آمار در نیمه اول بهمن ماه، سریالهای «برف بی صدا میبارد» و «پلاک 13» از شبکه سه سیما و «نوار زرد 2» از شبکه دو سیما به ترتیب با 26.5 درصد، 18.3 درصد و 15.5 درصد، بیشترین بیننده را داشتهاند. از بین سریالهای بازپخش شده سیما در نیمه اول بهمن ماه، «پایتخت4» از شبکه تماشا با 16.5 درصد در صدر پربینندهترین سریالها بود. «کلاه پهلوی» و «دزد و پلیس» از شبکه آیفیلم نیز با درصد مشترک 6.4 در ردههای بعدی قرار دارند.
سریالهای بازپخش شده شبکههای استانی، 22.2 درصد بیننده در نیمه اول بهمن ماه را داشتهاند. در نیمه اول بهمن ماه 31.5 درصد بیننده شبکه نمایش خانگی بودهاند. 15.2 درصد پاسخگویان، بیننده تکرار سریالهای سیما در نیمه اول بهمن ماه از طریق سایتها و اپلیکیشن های اینترنتی بودهاند.