• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید

پزشکی و سلامت سرطان و درمان آن

  • نویسنده موضوع aliasghar
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 1
  • بازدیدها 74
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

aliasghar

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2021-07-26
نوشته‌ها
531
لایک‌ها
127
امتیازها
43
محل سکونت
تبریز
کیف پول من
501
Points
0
بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که سرطان یک بیماریاست در حالیکه سرطان نوعی از بیماری است که با تغییر در ساختار طبیعی یک سلول به وجود می آید. ب*دن انسان از متشکل از میلیون‌ها سلول است که باعث ایجاد بافت‌هایی مانند ماهیچه‌ها، استخوان و پو*ست می‌شود. سلول‌ها به‌طور منظم و کنترل‌شده تکثیر می‌شوند که این کار منجر به رشد و ترمیم بافت‌های ب*دن می شود. اما رشد غیر عادی و بیش از حد سلول‌های غیرطبیعی، تومور نامیده می‌شود که می تواند خوش‌خیم یا بدخیم باشد.
به‌گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی، حدود ۳۰ درصد تمام موارد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند. برآورد شده است که تنها ۵ الی ۱۰ درصد تمام سرطان‌ها به نقص ژن ارثی مربوط هستند و بقیه‌ی سرطان‌ها به آلاینده‌های زیست‌محیطی، عفونت‌ها و انتخاب شیوه‌ی زندگی مانند، سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب و نداشتن فعالیت فیزیکی مربوط می‌شود. بزرگ‌ترین عامل خطر ایجاد سرطان در سطح جهان که قابل پیشگیری است سیگار کشیدن و استعمال تنباکو است. سلول‌های سرطانی، سلول‌هایی غیرطبیعی هستند که به سرعت تولید مثل می‌کنند و توانایی‌شان را برای کپی شدن و رشد، حفظ می‌کنند. نتیجه‌ی این رشد بدون کنترل سلول، ایجاد توده‌های بافت یا تومور است.
تقریبا ۳۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند و بیش از ۱۰۰ نوع سرطان وجود دارد
تومورها همچنان به رشد ادامه می‌دهند و برخی که به عنوان تومورهای بدخیم شناخته شده اند، می‌توانند از یک محل به محل دیگر منتشر شوند. سلول‌های سرطانی از جنبه‌هایی با سلول‌های طبیعی متفاوتند. سلول‌های سرطانی، پیری بیولوژیکی را تجربه نمی‌کنند، توانایی خود را برای تقسیم شدن حفظ می‌کنند، و به سیگنال‌های پایان کار خود پاسخ نمی‌دهند. آنچه که ما به عنوان سرطان می‌شناسیم در واقع گروهی بیش از ۱۰۰ مدل بیماری مختلف است. نقطه‌ی مشترک تمامی این بیماری‌ها، رشد بی‌رویه و غیرمعمول سلول‌های ب*دن است. این رشد سبب از بین رفتن بافت‌های اطراف می‌شود و حتی در حالتی وخیم، طی مرحله‌ی متاستاز، این سلول‌ها به دیگر بخش‌های ب*دن نیز سرایت می‌کنند و رشد را در آن ناحیه ادامه می‌دهند. در ادامه به انواع تومورهای سرطانی می‌پردازیم
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

aliasghar

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2021-07-26
نوشته‌ها
531
لایک‌ها
127
امتیازها
43
محل سکونت
تبریز
کیف پول من
501
Points
0
این دسته از تومورها آهسته رشد می‌کنند و به بافت‌های دیگر تهاجم نمی‌کنند یعنی معمولا محدود به قسمت کوچکی از ب*دن هستند. با این حال این دسته از تومورها عمر افراد را کوتاه نمی‌کنند با درمان به موقع قابل کنترل هستند که تنها راه درمان تومورهای خوش‌خیم جراحی است. البته دسته محدودی از تومورهای خوش‌خیم ممکن است کشنده باشند؛ در صورتی که در محل‌های خاصی به وجود بیایند و اختلال در یک اندام حیاتی ایجاد کنند ممکن است منجر به مرگ فرد شوند. اما با این حال اکثر تومورهای خوش‌خیم منجر به مرگ نمی‌شوند.
تومورهای بدخیم
اما در نقطه مقابل تومورهای خوش‌خیم، تومورهای بدخیم هستند چرا که این تومورها از ناحیه محدودی شروع به رشد می‌کنند اما به سرعت به بافت‌ها و ارگان‌های دیگر ب*دن ت*جاوز می‌کنند. بخش‌‌هایی که به‌طور طبیعی عهده‌‌دار دفاع از ب*دن هستند مانند سیستم ایمنی ب*دن ممکن است قادر به پیشگیری از تقسیم بی‌رویه نباشند. تومورهای سرطانی بدخیم ممکن است اتصال خود را با بافت تومورال از دست بدهند و از طریق جریان خون یا توسط سیستم لنفاتیک به مناطق دورتری در ب*دن منتقل شوند و درآنجا رشد کنند و ارگان دیگری از ب*دن را به سرطان مبتلا کنند. این عمل متاستاز نام دارد و زمانی رخ می‌دهد که سرطان پیشرفت کرده باشد. یکی از ترسناک‌ترین اتفاقات در مورد سرطان، پروسه‌ی متاستاز است. طی این مرحله، میلیون‌ها سلول مبتلا از تومور جدا شده و وارد رگ‌های خونی می‌شوند. در این مواقع درمان سرطان سخت‌تر خواهد شد. تومورها از سه راه مختلف می‌توانند به ارگان‌های دوردست گسترش بیابند:
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا