برداشت گرایی یا امپرسیونیسم «بـه فرانسوی: Impressionnisme»
شیوه هنری گروه بزرگی از نگارگران آزاداندیش و نوآور فرانسه در نیمه دوم سده نوزدهم بود کـه بـه زودی جهانگیر شد. این شیوه مبتنی اسـت بر نشان دادن دریافت و برداشت مستقیم هنرمند از دیدههاي زودگذر با بکار بردن لخته رنگهاي تجزیه شده و تابناک برای نمایش لرزشهاي نور خورشید. دراین روش اصول مکتبی طراحی دقیق و سایه روشن کاری و ژرفانمایی « پرسپکتیو » فنی و ترکیب بندی متعادل و معمارانه رعایت نمی شود.
صبحانه قایقرانان اثری از پیر آگوست
شیوه برداشت گرایی بعنوان انجمنی خصوصی از سوی گروهی از هنرمندان ساکن پاریس آغاز شد و این انجمن درسال 1874 بـه نمایش همگانی آثار خود پرداخت. نام این جنبش از نام یک نقاشی از کلود مونه بنام برداشت گرایی، طلوع خورشید «بـه فرانسوی: Impression, soleil levant» گرفته شدهاسـت. نام امپرسیونیسم را نقادی بنام لویی لِروی دریک نقد هجوآمیز ساخت. امپرسیونیسم همچنین نام نهضتی در موسیقی اسـت.
دراین سبک نقاشان از ضربات «شکسته» و کوتاه قلم مو آغشته بـه رنگهاي خالص و نامخلوط بجای ترکیبهاي ظریف رنگها استفاده میکنند. مثلا، بجای ترکیب رنگ هاي ابی و زرد برای تولید سبز آنها دو رنگ آبی و زرد را مخلوط نشده بروی بوم قرار می دهند تا رنگها – حس – رنگ سبز را درنظر بیننده بـه وجود بیاورد. آن ها در نقاشی صح*نههاي زندگی مدرن در عوض جزئیات، تأثیرات کلی واضح را نشان می دهند.
انجمن رمان نویسی
دانلود رمان