Negin_SH
مدیر تالار تیزر + ناظر انجمن
پرسنل مدیریت
مدیریت تالار
ناظر انجمن
تیزریست انجمن
ادیتور انجمن
کتابخوان انجمن
«دادا» یا «دادائیسم»، یکی از جنجالی ترین جنبش های هنری نیمه اول قرن بیست بود که پیروان آن با خلق آگاهانه آثار هنری بی مایه و مضحک و اشعار پوچ و نامعقول و با دیدگاهی پوچ گرا و گرایشی ضد هنری و اعتراضی به تمسخر و ریشخند تمدن و فرهنگ ادبی و هنری عصر خویش پرداختند.کارهای به دور از عقل،غیر عادی و متضاد دادائیست ها در واقع واکنشی بود به خشونت و وحشیگری های غیر قابل فهم و بی سابقه جنگ جهانی اول(۱۹۱۸ـ ۱۹۱۴). همچنین محرک اصلی آنان این عقیده بود که ارزش های اخلاقی ریشه دار اروپائیان (همچون ملی پرستی، نظامی گرایی و حتی سنت دیرینه فلسفه عقلانیت)در دهشت ناشی از جنگ دلالت داشتند.این بود که تمام ارزش ها بایستی از ریشه قلع و قمع می شدند. «دادا با همه چیز مخالف است، حتی با دادا»؛ این شعار هنرمندانی بود که آشفتگی روزگار خویش را برنمی تافتند و به نفی هر گونه زیبایی در هنر می پرداختند. برخی دادائیسم را به مکتب پوچ گرای «نیهیلیسم» نسبت می دهند . البته تأثیر این مکتب بر دادائیسم غیر قابل انکار است اما دادائیست ها از جنبش خود به عنوان «تصدیق زندگی در چهره مرگ» سخن می گفتند.
در سال ۱۹۱۶ بود که جنبش دادا، توانست نام و هویت مشخصی کسب کند. با وجود این، آثار پراکنده هنرمندانی از چند سال پیش فضا را برای چنین جنبشی مهیا کرده بود.در سال ۱۹۱۳ هنرمندی فرانسوی به نام مارسل دوشامپ (Marcel Duchamp) اولین نمایشگاه آماده های (readymades) خود را برپا کرد که در آن وی پیش پا افتاده ترین لوازم روزمره از قبیل لاستیک دوچرخه و قفسه بطری را بر پایه های مجسمه ها قرار داده و با معرفی آنها به عنوان «هنر» آنها را در معرض دید عموم گذاشته بود. دوشامپ و دیگر هنرمند فرانسوی، فرانسیس پیکابیا(Francis Picabia)در سال ۱۹۱۵ در شهر نیویورک اقامت دائم برگزیدند و در آنجا به خلق آثار بازیگوشانه ای از نقاشی، طراحی و مجسمه سازی به شکل ماشین آلات عجیب و غریبی پرداختند.این آثار توجه برخی از اجتماعات کوچک اما فعال حامیان دلسوز، نویسندگان و هنرمندانی از جمله عکاس معروف من ری(Man Ray) را برانگیخت.
در سال ۱۹۱۶ بود که جنبش دادا، توانست نام و هویت مشخصی کسب کند. با وجود این، آثار پراکنده هنرمندانی از چند سال پیش فضا را برای چنین جنبشی مهیا کرده بود.در سال ۱۹۱۳ هنرمندی فرانسوی به نام مارسل دوشامپ (Marcel Duchamp) اولین نمایشگاه آماده های (readymades) خود را برپا کرد که در آن وی پیش پا افتاده ترین لوازم روزمره از قبیل لاستیک دوچرخه و قفسه بطری را بر پایه های مجسمه ها قرار داده و با معرفی آنها به عنوان «هنر» آنها را در معرض دید عموم گذاشته بود. دوشامپ و دیگر هنرمند فرانسوی، فرانسیس پیکابیا(Francis Picabia)در سال ۱۹۱۵ در شهر نیویورک اقامت دائم برگزیدند و در آنجا به خلق آثار بازیگوشانه ای از نقاشی، طراحی و مجسمه سازی به شکل ماشین آلات عجیب و غریبی پرداختند.این آثار توجه برخی از اجتماعات کوچک اما فعال حامیان دلسوز، نویسندگان و هنرمندانی از جمله عکاس معروف من ری(Man Ray) را برانگیخت.