• رمان عاشقانه و جنایی کاراکال به قلم حدیثه شهبازی کلیک کنید
  • خرید رمان عاشقانه، غمگین، معمایی دلداده به دلدار فریبا میم قاف کلیک کنید

مغناطیس چیست و چرا به وجود می آید ؟

  • نویسنده موضوع MAHDIS
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 13
  • بازدیدها 471
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,752
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
استفاده از تلفن همراه ممکن است باعث از دست دادن آنتی اکسیدان‌ها در بزاق ما شود. بزاق به دلایل بسیار مهمی مانند مبارزه با پاتوژن‌ها با اهمیت است. بزاق در واقع یکی از اولین سلاح‌های دفاعی ب*دن در برابر عفونت‌های میکروبی است. مطالعات نشان می‌دهد که صحبت کردن با تلفن به مدت یک ساعت می‌تواند باعث افت 25 درصدی سطح آنتی اکسیدانی بزاق شود.

راه‌های طبیعی کاهش خطر در برابر میدان‌های الکترومغناطیس

  • تلفن همراه و کامپیوتر خود را تا حد امکان از خود دور نگه دارید
واضح است که مردم زمان زیادی را در معرض تشعشعات الکترومغناطیس هستند. تلفن همراه یک مثال ساده است. آیا می‌دانید نوموفوبیا – ترس از بودن بدون تلفن ، یک ترس واقعی است؟ طبیعی است که در ارتباط بودن برای همه به‌خصوص نوجوانان مسئله مهمی است، اما میدان‌های الکترومغناطیس مخرّب‌هایی هستند که ممکن است سبب آسیب رساندن به سلول‌های ب*دن شوند.

خوشبختانه، برای جلوگیری از سطوح بالای تشعشعات الکترومغناطیسی، شما می‌توانید اقدامات ساده‌ای انجام دهید. از حمل تلفن همراه خود در جیبتان اجتناب کنید. برای مردان و زنان، به خصوص پسران و دختران جوان، این موضوع مهم است. این امواج کوچک که نمی‌توانید ببینند، در واقع باعث ایجاد آسیب جدی به ب*دن شما مثل مشکلات تولید مثل و احتمالا سرطان می‌شوند.

همچنین پتانسیل نقایص زایمان و بسیاری از مشکلات دیگر نیز وجود دارد. این فقط تلفن همراه شما نیست که باید به آن فکر کنید. از تبلت‌ها دوری کنید و سعی کنید این دستگاه‌ها را به‌طور خاص از کودکان دور نگه دارید. هرگز از لپ‌تاپ خود بر روی پاهای‌تان استفاده نکنید. اگر مدت زمان طولانی با لپ‌تاپ کار می‌کنید، از یک صفحه کلید و ماوس جداگانه استفاده کنید. این می‌تواند زمانی که دستان و یا پاهای‌تان در ن*زد*یک*ی منبع برق است، آسیب را کاهش دهد.

  • از هدست بلوتوث اجتناب کنید و به جای آن از اسپیکر استفاده کنید
این قابلیت‌های کوچک، هنگام استفاده از تلفن همراه، ممکن است شما را تحت تاثیر قرار دهد. طبق گزارش CNN، مشکل زمانی بیشتر می‌شود که هدست در شرایط عدم استفاده به شما متصل است. شما با استفاده از گزینه Speakerphone می‌توانید کاملاً از آن اجتناب کنید. هر چه تلفن همراه شما دورتر باشد برای شما بهتر است. (به‌همین دلیل است که پیامک با تلفن که دور از ب*دن شما است، گزینه‌ای امن تر نسبت به صحبت کردن با گوشی توسط گوش شما است.)

  • از خانه خود محافظت کنید
چند چیز وجود دارد که می‌توانید برای حفاظت از خانواده خود در خانه انجام دهید:

  • لوازم جانبی را وقتی که در حال استفاده نیست جدا کنید. این مسئله نه تنها باعث جلوگیری از اتلاف انرژی می‌شود، بلکه موجب کاهش میزان میدان‌های الکترومغناطیس موجود در خانه می‌شود.
  • شما در اتاق خواب‌تان زمان زیادی را صرف می‌کنید و فناوری‌ها می‌توانند خواب شما و همچنین DNA شما را تحت تاثیر قرار دهند. پس این لوازم را به اتاق خواب نبرید.
  • از هالوژن‌ها و لامپ‌های فلورسنت اجتناب کنید.
  • اگر از اینترنت Wi-Fi به جای اینترنت اترنت در خانه استفاده می‌کنید، زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید، آن را از برق جدا کنید و مطمئن شوید که روتر را از مناطقی که شما یا اعضای خانواده وقت زیادی را در آن‌جا صرف می‌کنند دور نگه داشته‌اید.
  • از تکنولوژی‌های غیر ضروری مانند دستگاه‌های کنترل دمای کودک و پوشک زمانی که پوشک بچه خیس است اجتناب کنید. والدین و پرستاران کودک برای قرن‌ها بدون این تکنولوژی ها زنده ماندند.
  • تغذیه سالم داشته باشید


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,752
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
غذا دارو است! بنابراین نباید تعجب کنید که ب*دن شما را از تاثیرات منفی الکترومغناطیس محافظت می‌کند. رژیمی که مواد مغذی دارد، ضروری است. ظرفیت جذب رادیکال با اکسیژن بالا (ORAC) می‌تواند تأثیر زیادی در بهبود DNA آسیب دیده با EMF ایجاد کند. پودر تخم مرغ، دانه‌های انار، رزماری، مارچوبه، زغال اخته، گردو، آلو، سبزیجات، دارچین، خرما، کلم بروکلی و گشنیز را به‌طور مرتب به رژیم غذایی خود اضافه کنید. برخی از مواد فوق‌العاده مغذی شگفت انگیز مانند ید، ویتامین D3، ویتامین B، ملاتونین، ریحان، اسیدهای چرب امگا 3، سلنیوم و روی – تنها چند گزینه مفید هستند که به‌راحتی می‌توانید به رژیم روزانه خود اضافه کنید.

اندیشه‌های نهایی در مورد تشعشعات الکترومغناطیس

واقعیت این است که ما توسط امواج و میدان‌های الکترومغناطیس دستگاه‌های تکنولوژیک متعددی که امروزه استفاده می‌شوند بمباران می‌شویم. این بهترین دلیل برای اقدامات احتیاطی است، به‌خصوص با تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و Wi-Fi. همراه داشتن تلفن همراه به‌طور مرتب یک موضوع غیر ضروری است که توصیه نمی‌شود. بهتر است کودکان نیز از این تکنولوژی که محبوبیت بالایی در میان‌شان دارد کمتر استفاده کنند.

مغناطیس در طبیعت
در طبیعت، آهنربا، در سنگ معدن مغناطیسی یافت می‌شود. دو نوع اصلی آن، سنگ آهن مغناطیسی یا اکسیدآهن «مگنتیت» (Magnetite) (Fe3O4Fe3O4) و دیگری «لودستون» (Lodestone) است. اگر این دو نوع سنگ مغناطیسی طبیعی را از یک نخ آویزان کنیم، همیشه در جهت میدان مغناطیسی زمین قرار می‌گیرند و به سمت قطب شمال جهت‌گیری می‌کنند.

یک مثال مناسب از این اثر، ساختن قطب‌نما با کمک سوزن است. برای بیشتر کاربردهای عملی، از سنگ‌های طبیعی مغناطیسی استفاده نمی‌شود زیرا امروزه، آهنربای ساخته شده به دست بشر را می‌توان در شکل‌های مختلف، ابعاد و یا حتی شدت آهنربایی متفاوت ساخت.

در حالت کلی دو نوع «آهنربا» وجود دارد. یکی «آهنربای دائم» و دیگری «آهنربای موقت» که که بسته به کاربرد، از هر کدام استفاده می‌شود. انواع مختلفی از فلزات مثل آهن،‌ نیکل، آلیاژهای نیکل، کروم یا کبالت را می‌توان برای ساخت آهنربا به کار برد. بعضی فلزات مثل نیکل و کبالت در حالت طبیعی خاصیت مغناطیسی بسیار ناچیزی دارند.

هنگامی که این فلزات با یکدیگر ترکیب شوند، آلیاژ تشکیل می‌دهند. این آلیاژها، مثل آلیاژ آهن یا آلومینیوم پراکسید، خاصیت آهنربایی بسیار قوی دارند؛ مانند: آلنیکو، آلنی، آلکومکس.

مواد مغناطیسی در حالت غیر مغناطیسی خود،‌ آرایش مغناطیسی مولکولی ضعیفی دارند. می‌توان گفت آرایش مولکولی مغناطیسی این مواد، آهنرباهایی در جهات مختلف و به صورت تصادفی است که در مجموع اثر یکدیگر را خنثی می‌کنند. زیرا هر آهنربای مولکولی سعی می‌کند اثر آهنربای مجاور خود را خنثی کند.

وقتی ماده، مغناطیسی می‌شود، این آرایش تصادفی مولکولها تغییر می‌کند و آهنرباهای کوچک مولکولی هم‌جهت می‌شوند. برآیند این آهنرباهای کوچک یک آهنربای بزرگ می‌سازد. ایده هم‌جهت شدن آهنربای مولکولی در مواد فرومغناطیس، «تئوری وبر» (Weber Theory) نام دارد و در شکل زیر نشان داده شده است.


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,752
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
جهت مولکول‌های مغناطیسی در یک قطعه آهنی و یک آهنربا

تئوری وبر می‌گوید که، همه اتم‌ها، به دلیل اسپین الکترون‌های آنها، خواص مغناطیسی دارند. مواد مغناطیسی از گروهی از آهنرباهای کوچک مولکولی در کنار هم تشکیل می‌شود. در مواد مغناطیسی شده، بیشتر آهنرباهای کوچک مولکولی هم‌جهت هستند. هر ماده مغناطیسی، در یک طرف قطب شمال و در طرف دیگر قطب جنوب خواهد داشت.

به همین ترتیب، در موادی که خاصیت مغناطیسی ندارند، آهنرباهای کوچک مولکولی، آرایش تصادفی دارند. به طوری که هر آهنربای مولکولی، خاصیت آهنربایی مولکولی مجاور خود را خنثی می‌کند. به ناحیه‌ای که در آن، آهنرباهای مولکولی در کنار یکدیگر هستند، «حوزه» (Domain) گفته می‌شود.


هر ماده مغناطیسی، بسته به درجه هم‌جهت بودن حوزه‌های مغناطیسی درون آن (که به وسیله اوربیتال‌ها و اسپین الکترون اتم‌ها، ایجاد شده)، میدان مغناطیسی تولید می‌کند. این درجه از هم‌جهت بودن با یک کمیت به نام «مغناطیس‌کنندگی» (M) شناخته می‌شود.

در یک ماده غیر مغناطیسی، مقدار مغناطیس‌کنندگی برابر صفر است (M=0M=0). اگر یک میدان مغناطیسی به یک ماده غیر مغناطیسی اعمال کنیم تا آن ماده مغناطیسی شود و سپس این میدان را حذف کنیم، همچنان در برخی حوزه‌ها، آهنرباهای الکتریکی، هم‌جهت باقی می‌مانند. بسته به نوع ماده، این میدان‌ها یا هم‌جهت هستند یا اثر یکدیگر را خنثی می‌کنند. این خاصیت که ماده می‌تواند خاصیت مغناطیسی خود را حفظ کند «پایداری مغناطیسی» (Retentivity) نام دارد.

موادی که پایداری مغناطیسی بالایی دارند، معمولا در ساخت آهنربای دائم به کار می‌روند. از طرف دیگر،‌ از موادی که پایداری مغناطیسی پایینی دارند و به سرعت خاصیت مغناطیسی خود را از دست می‌دهند، برای ساخت رله یا سلونوئید استفاده می‌شود.

شار مغناطیسی

همه آهنرباها، مستقل از شکل خود، دو ناحیه دارند. این دو ناحیه، قطب‌های آهنربا را تشکیل می‌دهد. خاصیت مغناطیسی، هم در داخل آهنربا و هم بیرون آن وجود دارد. این خاصیت، مثل یک زنجیره معین و خطوطی نامرئی با شکل مشخص است. این خطوط، «خطوط شار» (Line of flux) نام دارد.

خطوط شار (میدان برداری)، با چشم دیده نمی‌شود. اما اگر روی یک صفحه کاغذ، یک آهنربا قرار دهیم و سپس براده‌های آهن بریزیم، این براده‌ها، به سمت قطب شمال و جنوب آهنربا جذب می‌شوند. با حرکت دادن قطب‌نما اطراف آهنربا نیز، می‌توان قطب‌های شمال و جنوب را ردیابی کرد.

میدان‌های مغناطیسی همیشه به صورت خطوط نیرو نشان داده می‌شود. این میدان در ن*زد*یک*ی قطب‌ها، بیشترین مقدار خود را دارد. خطوطی که جهت و شدت میدان مغناطیسی را نشان می‌دهد، «خطوط نیرو» (Lines of Force) یا به صورت کلی‌تر، شار مغناطیسی نام دارد. شار مغناطیسی با نماد ΦΦ نشان داده می‌شود.


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,752
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
میدان‌های مغناطیسی در ن*زد*یک*ی قطب‌های همنام و ناهمنام
هنگام رسم میدان‌های مغناطیسی با قطب‌نما، می‌توان مشاهده کرد که خطوط نیرو،‌ قطب شمال را ترک و به قطب جنوب وارد می‌شوند. خاصیت مغناطیسی به وسیله حرارت دادن یا چکش زدن به آهنربا از بین می‌رود اما شکستن آهنربا به دو قسمت، روی خاصیت مغناطیسی تأثیری ندارد.

جاذبه و دافعه در دو آهنربا
جاذبه و دافعه در دو آهنربا
قطب‌های مغناطیسی همیشه به صورت جفت وجود دارد. مثلا اگر یک آهنربای میله‌ای را نصف کنیم، باز هم دو قطبی خواهیم داشت.

در واقع، بدون توجه به این که چند بار آهنربا تقسیم شده است، باز هم در هر آهنربا، یک قطب شمال و یک قطب جنوب داریم. حتی اتم های منفرد، خود، مانند آهنرباهای کوچکی عمل می‌کنند. این همان بازتاب معادلات ماکسول است که می‌گوید بار الکتریکی مثبت و منفی جدا شده وجود دارد، اما تک قطبی مغناطیسی وجود ندارد.

چگالی شار مغناطیسی
خطوط نیرو یا شار مغناطیسی (ΦΦ) به افتخار «ویلهلم ادوارد وبر» (Edward Weber) با واحد وبر (Wb) شناخته می‌شود. تعداد خطوط گذرنده از یک ناحیه مشخص، «چگالی شار مغناطیسی» نام دارد. چگالی شار به صورت حاصل تقسیم شار مغناطیسی (ΦΦ) به سطح شار عبوری (‌A) تعریف می‌شود. واحد چگالی شار مغناطیسی (B) وبر به متر مربع (Wb/m2) است. به افتخار نیکولا تسلا این واحد به نام تسلا (T) نیز شناخته می‌شود. بنابراین: 1T=1Wb/m2.

چگالی شار مغناطیسی


مثالی از چگالی شار
مقدار شار موجود در یک آهنربای استوانه‌ای به اندازه 0.013 وبر است. اگر قطر استوانه ۱۲ سانتی‌متر باشد، چگالی شار را بیابید.

حل: سطح مقطع شار گذرنده از این آهنربا همان مساحت دایره است، پس:

A=π×r2=3.142×0.062=0.0113m2A=π×r2=3.142×0.062=0.0113m2

شار مغناطیسی برابر ۰.۰۱۳ وبر است بنابراین چگالی شار عبارت است از:

B=ΦA=0.0130.0113=1.15TB=ΦA=0.0130.0113=1.15T

در نتیجه، چگالی شار برابر ۱.۱۵ تسلا است.



 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS
بالا