• رمان عاشقانه و جنایی کاراکال به قلم حدیثه شهبازی کلیک کنید
  • خرید رمان عاشقانه، غمگین، معمایی دلداده به دلدار فریبا میم قاف کلیک کنید

شیمی پروتئین های پلاسما

  • نویسنده موضوع MAHDIS
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 1
  • بازدیدها 150
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,784
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
غلظت پروتئین کل پلاسمای انسان تقریبا 7 تا 5/7 g/dlاست و پروتئین بخش عمده مواد جامد پلاسما را می سازد. پروتئین های پلاسما در واقع مخلوط پیچیده ای هستند که علاوه بر پروتئین های ساده، شامل پروتئین های کنژوگه مانند گلیکوپروتئین ها و انواع لیپوپروتئین ها می باشند. هزاران آنتی بادی در پلاسمای انسان هست؛ البته مقدار هر کدام از آنها در شرایط طبیعی معمولا خیلی کم است.

آلبومین

آلبومین پروتئین اصلی پلاسمای انسان است. قریب 60 درصد پروتئین کل پلاسما را تشکیل می دهد. حدود 40 درصد آلبومین در پلاسما و 60 درصد باقیمانده در فضای خارج سلولی می باشد. آلبومین عامل اصلی تعیین کننده ی فشار اسمزی پلاسماست. این پروتئین توسط سلول های کبدی سنتز می شود. کبد روزانه 12 گرم آلبومین می سازدکه حدود 25 درصداز کل پروتئین سازی کبد و نصف پروتئین های ترشحی آن را تشکیل می دهد. آلبومین حدودا 69 کیلو دالتون است. آلبومین حدودا 69 کیلو دالتون است. امروزه از خاصیت وتمایل آلبومین جهت اتصال به رنگ هایی مثل برموفنل بلو، متیل اورنج، برمو کروزول پرپل، برمو کروزول گرین جهت اندازه گیری آن استفاده می شود. این رنگ ها با اتصال هیدروفوبی به آلبومین متصل شده و طول موج خاصی را متفاوت با زمانی که رنگ آزاد بود جذب می کند. آلبومین ها انتقال مواد بیوشیمیایی خصوصا اسیدهای چرب را در خون به عهده دارد. فشار اسمزی خون بستگی زیادی به غلظت آلبومین سرم دارد. بیماری ارثی به نام An-Albuminemia که در آن غلظت آلبومین پلاسما به کمتر از یک گرم در لیتر کاهش می یابد.

هاپتوگلوبین

جزء پروتئین های دسته یآلفا-دو-گلوبولین قرار گرفته است. وزن مولکولی آن در انسان تقریبا 90KD است.دارای 2 جفت زنجیره ی آلفا وبتا است که توسط پل های دی سولفید به هم متصل هستند. نیمه ی عمر آن قریب 5 روز است .هاپتوگلوبین یکی از پروتئین های فاز حاد است و میزان پلاسمایی آن در وضعیت های التهابی مختلف بالا می رود.

هاپتوگلوبین به هموگلوبین متصل می شود و نوعی کمپلکس محکم غیر کوالانسی Hb-Hp می سازد. مقدار هاپتوگلوبین هر دسی لیتر پلاسمای انسان ظرفیت اتصال به 40 تا 180میلی گرم هموگلوبین را دارد. هموگلوبین آزاد از گلومرولها می گذرد، وارد توبول ها می شود و معمولا در آنجا رسوب می کند. اما کمپلکس Hb-Hp به حدی بزرگ است که نمی تواند از گلومرول بگذرد. لذا به نظر می رسد وظیفه ی هاپتوگلوبین جلوگیری از اتلاف هموگلوبین آزاد از راه کلیه باشد.این کار باعث حفظ آهن ارزشمند موجود در هموگلوبین می شود تا از دسترس ب*دن خارج نشود.

ترانسفرین


این پروتئین در دسته بتا – یک گلوبولین ها جای می گیرد. وزن مولکولی آن قریب 76KDa است .آترانسفرنیمیا عارضه است بسیار کمیاب که افراد با کمبود پلاسمایی این پروتئین با آن روبه رو هستند. در عفونت های مزمن ، فقر پروتئین ها و بیماری های کبدی کمبود پلاسمایی این پروتئین وجود دارد. در هنگام مصرف دارو های ضد بارداری و در کمبود آهن پلاسما علظت ترانسفرین افزایش می یابد.

سرولوپلاسمین

سرولوپلاسمین نوعی آلفا – دو – گلبولین است. وزن مولکولی آن KDa 160است. نیمه عمری حدود 5/4 روز دارد. محل سنتز آن در کبد می باشد. تقریباً نود درصد مس موجود در پلاسما در درون این عنصر وجود بکار رفته است . تعداد اتم های مس موجود در ساختمان این پروتئین 7-6 عدد است. سرولوپلاسمین کار انتقال مس را در خون به عهده ندارد و در جریان خون به هیچ وجه به مس متصل نمی شود یا مس آزاد نمی کند بلکه در سلول های کبد پس از سنتز سرولوپلاسمین ، مس به مولکول آن منتقل می شود و تا لحظه ی متابولیزه شدن در ساختمان آن باقی می ماند . غلظت پلاسمایی این پروتئین در بیماران مبتلا به ویلسون، سوء تغذیه و سندروم نفروتیک کاهش می یابد. در زنان باردار و آنهایی که از داروهای ضد بارداری استفاده می نمایند افزایش غلظت پلاسمایی این پروتئین دیده می شود. مصرف هورمون های استروئیدی نیز باعث افزایش غلظت آن می شود .در عفونت های مزمن، بیماری های مزمن کبدی و در بیماری های نئوپلاسمیک افزایش غلظت پلاسمایی این پروتئین وجود دارد. افزایش جذب cu در دستگاه گوارش با افزایش سنتز سرولوپلاسمین همراه است .



 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,784
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
آلفا – آنتی تریپسین

وزن مولکولی آن حدود 52KDa است. این پروتئین مهم ترین بازدارنده ی سرین پروتئازها در پلاسمای انسان است و بر ضد کیمو تریپسین، پلاسمین، پپسین و در کل پروتئین هایی که دارای این چنین خاصیتی هستند عمل می نماید.

آلفا یک آنتی تریپسین جزء پروتئین های فاز حاد پلاسماست. کمبود این پروتئین در موارد خاصی قریب 5 درصد از آمفیزم ریوی نقش دارد و نیز در بیماریهای کبدی به خصوص در نوزادان در هنگام ابتلا به یرقان نوزادی. افزایش غلظت پلاسمایی این پروتئین در دوران بارداری عفونت حاد و تروما مشاهده می شود .

آلفا – دو –ماکروگلبولین

یک گلیکو پروتئین پلاسمایی بزرگی است. وزن مولکولی آن KDa 720 است و از 4 زیر واحد همسان 180 کیلو دالتونی ساخته شده است. قریب 10 درصد از روی در پلاسما به وسیله ی این پروتئین حمل می شود و بقیه آن با آلبومین حمل می گردد. این پروتئین به بسیاری از پروتئاز ها متصل می شود و نوعی بازدارنده ی مهم همه پروتئازهاست. این پروتئین به بسیاری از سیتوکروم ها متصل شده و ظاهراً در هدایت آنها به سوی بافت ها یا سلول های خاص نقش دارد. غلظت پلاسمایی این پروتئین در التهاب های معده و روده، به هدر رفتن پروتئینهای ب*دن از راه معده و روده، آسیب های سخت پارانشیم کبد و ... کاهش می یابد .

ایمنوگلبولین

ایمنوگلبولین های پلاسما عمدتاً در پلاسموسیت ها ساخته می شوند. این ها سلول هایی تخصص یافته از رده سلولیB هستند. ایمنوگلبولین هایاصلی عبارتند از : IgG ، IgA ،IgM.

IgG: وزن مولکولی آن 160 کیلو دالتون است و در حدود 75 درصد ایمنوگلبولین های سرم را شامل می شود.IgG در پاسخ به آنتی ژن های میکروبی و ویروسی و آنتی ژن های پروتئینی کوچک سنتز و ترشح می شود.

IgA: وزن مولکولی آن 160 کیلو دالتون بوده و حدود 15-10 درصد ایمنوگلبولین های سرم را تشکیل می دهد. این دسته از ایمنوگلبولین ها در پلاسما به صورت ساختمان های منومر هستند. این ایمنوگلبولین در مجاری تنفسی قرار دارند.

IgM: از نظر ساختمانی پنتامر بوده وزن مولکولی آن 900 کیلو دالتون است و 10-5 درصد ایمنوگلبولین های سرم را تشکیل می دهد.

IgD: با وزن مولکولی 184 کیلو دالتون کمتر از یک درصد Igهای سرم را تشکیل می دهد و دارای 12 درصد کربوهیدرات می باشد. IgD همراه با IgM بر سطح سلول های لنفوسیت B قرار دارند. سنتز و ترشح IgM در پاسخ به آنتی ژن های خونی مانند آنتی ژن های گروه خونی صورت می گیرد.

IgE: وزن مولکولی آن 188 کیلو دالتون است و ساختمان آن شبیه IgG است و محکم به ماست سل ها متصل است. بر اثر تماس با آنتی ژن (آلرژن) باعث آزادی میانجی هایی از ماستوسیت ها و بازوفیل ها می شود و ازدیاد حساسیت فوری را بوجود می آورد.

در عفونت های حاد و مزمن افزایش در میزان گاماگلوبین های سرم خون دیده می شود. هر سه نوع Ig اصلی در این حالت افزایش می یابد ولیکن در بعضی از مواقع IgA در بیماری های پو*ست و ریه و IgM در بیماری های گرمسیری افزایش می یابد.


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS
بالا