• رمان عاشقانه و جنایی کاراکال به قلم حدیثه شهبازی کلیک کنید
  • خرید رمان عاشقانه، غمگین، معمایی دلداده به دلدار فریبا میم قاف کلیک کنید

شیمی شیمی کاغذ!

  • نویسنده موضوع MAHDIS
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 6
  • بازدیدها 199
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,752
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
برخلاف این تصور که تولید کاغذ اساسا یک فرآیند مکانیکی است، در این فرآیند ، پدیده‌های شیمیایی نقش ب*ر*جسته‌ای دارند. از تبدیل چوب به خمیر کاغذ گرفته تا تشکیل کاغذ ، اصول شیمیایی دخالت آشکاری دارند. لیگنین زدایی از یک منبع گیاهی مناسب ، معمولا چوب ، یک فرآیند شیمیایی ناهمگن است که در دما و فشار زیاد انجام می‌شود.
دامنه شیمی کاغذ ، وسیع و جالب است شامل مباحثی از قبیل شیمی کربوهیدراتها ، رنگدانه‌های معدنی ، رزینهای آلی طبیعی و سنتزی و افزودنیهای پلیمری متعدد می‌باشد. در فرآیند تشکیل نیز تا حد زیادی شیمی کلوئید و شیمی سطح دخالت دارد. نقش پلیمر ، شیمی محیط زیست و شیمی تجزیه را نیز نباید فراموش کرد.
● ترکیب شیمیایی کاغذ
از آنجا که کاغذ از الیافی ساخته می‌شود که قبلا تحت تاثیر تیمارهای فیزیکی و شیمیایی قرار گرفته‌اند، سلولهای گیاهی حاصل از ترکیب شیمیایی ثابتی نسبت به ساختار منابع گیاهی اولیه برخوردار نیستند. سلولهای گیاهی عمدتا از پلیمرهای کربوهیدراتی آغشته شده به مقادیر مختلف لیگنین (یک ترکیب پلیمری آروماتیک که میزان آن با افزایش سن گیاه افزایش می‌یابد و در حین فرآیند لیگنینی شدن تولید می‌گردد) تشکیل شده‌اند. بخش کربو هیدراتی سلول بطور عمده از پلی ساکارید سلولز تشکیل شده است. بخشی از این ترکیبات شامل پلی ساکاریدهای غیر ساختمانی با وزن مولکولی کم به نام همی سلولز هستند، که نقش بسیار مهمی در خصوصیات خمیر و کاغذ دارند.
به نظر می‌رسید که با توجه به نام همی سلولزها ، این ترکیبات با سلولز ارتباط داشته باشند و به روش مشابهی با سلولز بیوسنتز شده باشند. اما در حال حاضر بخوبی مشخص شده است که این پلی ساکاریدها به روش متفاوتی بیوسنتز شده باشند. اما در حال حاضر به خوبی مشخص شده است که این پلی ساکاریدها به روش متفاوتی بیوسنتز می‌شوند و نقش ویژه‌ای در دیواره سلول گیاهان ایفا می‌کنند. علاوه بر این ترکیبات مهم ، مقادیر کمی از مواد آلی قابل استخراج و مقادر بسیار کمی از مواد معدنی نیز در دیواره سلولی الیاف وجود دارد.
سلولز (%) همی سلولزها (%) لیگنین(%) مواد عصاره‌ای و اندک (%)
سوزنی برگان ۴۰ تا ۴۵ ۲۰ ۲۵ تا ۳۵ ۱۰>
پهن برگان ۴۰ تا ۴۵ ۱۵ تا ۳۵ ۱۷ تا ۲۵ ۱۰>
ترکیب کلی استخراج الیاف گیاهی از نظر درصد کربن ، هیدروژن و اکسیژن بسته به درجه لیگنین شدن متغیر است. میزان این عناصر برای چوب حدود ۵۰% کربن ، ۶% هیدروژن و ۴۴% اکسیژن است. از آنجایی که ترکیب عنصری کربوهیدراتها کم و بیش به صورت CH۲O)n) است، میزان کربن موجود تقریبا حدود ۴۰% است. لیگنین یک ترکیب آروماتیک با فرمول تقریبی C۱۰H۱۱O۴ می‌باشد. بنابراین ، میزان کربن آن بطور متوسط حدود ۶۵ - ۶۰% است.


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,752
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
● سلولز
سلولز مهمترین ترکیب ساختاری دیواره‌های سلول است و بعد از حذف لیگنین و انواع دیگر مواد استخراجی نیز مهمترین ترکیب ساختاری کاغذ محسوب می‌شود. از نظر شیمیایی ، سلولز یک پلیمر دارای ساختمان میکرو فیبریلی شبه بلوری متشکل از واحدهای D-&#۹۴۶; گلوکوپیرانوزی با اتصالات (۴ <---- ۱) گلیکوزیدی است. همچون بسیاری از پلی ساکاریدها ، سلولز پلیمری بسپاشیده با وزن مولکولی زیاد است. بسته به نوع منبع سلولزی، درجه پلیمریزاسیون سلولز از ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ متفاوت است.
سلولز ۱۰۰% بلوری شناخته نشده است، اما ساختمان سلولز دارای یک بخش بلوری و یک بخش غیر بلوری یا بی‌شکل است. درجه بلورینگی بستگی به منشاء سلولز دارد. سلولز پنبه و انواع جلبکها مانند والونیا درجه بلورینگی بسیار بالایی است. در حالیکه سلولز چوب درجه بلورینگی پایینی دارد. سلولز بوسیله باکتریها نیز تولید می‌گردد که البته به عنوان منابع سلولزی برای کاغذ کاربردی ندارند.
● همی سلولزها
همی سلولزها گروهی از پلی ساکاریدهای غیر ساختاری با وزن مولکولی کم و اغلب ناهمگن هستند که ارتباطی با سلولز نداشته و از راه بیوسنتز متفاوتی تولید می‌شوند. نام همی سلولزها نشان دهنده ارتباط یا ن*زد*یک*ی آنها با سلولز نیست. نقش همی سلولزها در دیوراه سلول بخوبی شناخته شده نیست، اما وزن مولکولی خیلی کم آنها نمی‌تواند همی سلولزها را به عنوان یک پلیمر ساختاری مطرح کند (درجه پلیمریزاسیون آنها بین ۱۵۰ - ۲۰۰ است).
تحقیقات نظری در این زمینه نشان می‌دهد که همی سلولزها ممکن است نقشی در انتقال آب داشته باشند. همی سلولزها معمولا از واحدهای مونومری هگزوزی مثل D- گلوکوپیرانوز ، D- مانوپیرانوز و D- گالاکتوپیرانوز و واحدهای پنتوزی مثل D- زایلو پیرانوز و –L آرابینوفورانوز تشکیل شده‌اند. بخش قابل توجهی از همی سلولزها حتی بعد از لیگنین زدایی شیمیایی ، در خمیر کاغذ باقی می‌مانند. مهمترین همی سلولز موجود در سوزنی برگان گالاکتو گلوکومانان است که حدود ۲۰% از وزن خشک چوب را تشکیل می‌دهد.


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,752
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
● لیگنین
لیگنین ، پلیمری آروماتیک با ساختاری بسیار پیچیده است. تقریبا کلیه خصویات لیگنین در کاربردهای کاغذ سازی نقش منفی دارند و کاغذهای با کیفیت خوب از الیافی ساخته می‌شود که تقریبا عاری از لیگنین هستند. لیگنین سبب شکننده شدن کاغذ می‌شود و به دلیل اکسایش نوری و تشکیل گروههای رنگی سبب افزایش زردی و تیرگی کاغذ می‌شود. کاغذ روزنامه مثال خوبی در این زمینه است و بطور کلی کلیه خمیرهای مکانیکی که در آنها مقدار زیادی لیگنین وجود دارد، چنین اثرهایی را نشان می‌دهد.
● رزینها و مواد استخراجی
چوب حاوی مقدار کمی (کمتر از ۵%) از ترکیباتی است که توسط حلالهای آلی مثل اتانول یا دی کلرومتان قابل استخراج هستند. میزان این ترکیبات در پهن برگان و سوزنی برگان و در بین گونه‌های مختلف چوبی متفاوت است. اگر چه این ترکیبات ممکن است در حین فرآیندهای شیمیایی تهیه خمیر کاغذ حذف شوند، اما همیشه مقداری از آنها در کاغذ باقی می‌ماند. ترکیب شیمیایی این مواد بسیار متغیر است و شامل آلکانها ، آلکنها ، اسیدهای چرب (اشباع یا غیز اشباع) ، استرهای گلیسرول ، مومها ، اسیدهای رزینی ، ترپنها و ترکیبات فنولی هستند.
میزان باقیمانده این ترکیبات این ترکیبات در خمیر و کاغذ بستگی به فرآیند تهیه خمیر مورد استفاده دارد. در مجموع ، ترکیبات اسیدی مثل اسیدهای چرب و رزینی در محیط قلیایی براحتی از طریق تبدیل شدن به نمکهای محلول حل می‌گردند، اما در خمیر سازی اسیدی ، این ترکیبات براحتی قابل حل و خارج سازی نیستند. چندین محصول فرعی مفید در عملیات خمیر سازی از مواد استخراجی قابل استحصال است که مهمترین آنها شامل تربانتین و روغن تال است. تربانتین مخلوطی از هیدروکربنهای دو حلقه‌ای با فرمول C۱۰H۱۶ است که ترکیبات عمده آن &#۹۴۵; و &#۹۴۶;- پنن است.
این ترکیبها به صورت محصولات فرعی فرار با بازده ۵-۴ لیتر به ازای هر تن چوب (کاج) قابل استحصال بوده و به عنوان حلال مور استفاده اند. روغن تال عمدتا از اسیدهای رزینی به همراه حدود ۱۰% ترکیبات خنثی تشکیل شده است. این اسیدها از نظر ساختمانی ایزومرهای اسید آبیتیک هستند و به عنوان مواد افزودنی شیمیایی و مواد آهارزنی در تهیه کاغذ مصرف می‌شوند.


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,752
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
کاغذ چیست:

ورقه نازک هموار که معمولا از الیاف گیاهی ساخته می شود، ولی آن را از مواد لیفی دیگر هم می سازند. عمدتا برای نوشتن و چاپ کردن از آن استفاده می شود، ولی کاربرد های متعدد دیگر نیز دارد.

کاغذ لایه خشک شده ای از الیاف سلولز است که هنگام معلق بودن در آب با استفاده از نیروهای کشش سطحی درهم می شوند و سپس به وسیله پیوند سازی هیدروژنی (hydrogen bonding) در کنار یکدیگر می مانند.

واژه کاغذ ظاهرا از زبان سانسکریت وارد زبان فارسی شده است. لفظ اروپایی آن کاغذ از واژه پاپیروس یونانی گرفته شده، که گیاه آن را در مصر بردی (bardiyy) می گفتند. و قرطاس مصری را از آن می ساختند. واژه قرطاس، که امروز به معنی کاغذ به کار می رود، خود بر گرفته از واژه یونانی خارتس است، به معنی چیزی که بر آن می نویسند، و معادل آن در عربی ورقه و صحیفه است.

یک چهارم تا یک سوم کاغذ نو از کاغذهای مستعمل ساخته می شود. کاغذ از الیاف به هم آمیخته سلولز تشکیل می شود، که از 1860 به بعد عمدتا از چوب به دست می آید. تکه های پارچه (معمولا پنبه ای) که از کارخانه های بافندگی و لباس دوزی به دست می آید، برای ساختن کاغذهای تحریر و کاغذهایی مانند کاغذ سیگار و مانند آن به کار می رود. برای کاغذهای خاص دیگر، یا در جاهایی که چوب در دسترس نیست، از نیشکر، شیره گرفته (باگاس)، خیزران، ساقه کتان مانیل، کاه و الیاف دیگر استفاده می شود. ولی قسمت عمده کاغذ جهان از مغز چوب به دست می آید

اغلب الیاف مورد استفاده در کاعذ سازی از ج*ن*س عوامل انتقال دهنده آب و مواد غذایی بین ریشه ها و برگ ها هستند. این الیاف لوله هایی توخالی هستند که با لیگنین به صورت نشان داده شده در شکل زیر به یکدیگر چسبیده اند. لیگنین خشک و شکننده است و با گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض نور، زرد می شود.

تولید کاغذ:

امروزه کاغذ به صورت برگ های نازک، با ضخامت های مختلف و به ابعاد و رنگ های گوناگون در بازار به فروش می رسد. اگر یک برگ کاغذ را پاره کنیم، کناره قسمت های پاره شده شبیه یک تکه شیشه شکسته و یا ورق فلز بریده شده نیست، زیرا در کناره های کاغذ پاره شده نسوج و الیاف بسیار ریز و نامنظمی پدیدار می گردد که در شیشه و فلز مشهود نیست. همین نسوج و الیاف ریز نامنظم است که بافت کاغذ را تشکیل می دهد و از روی آن می توان به چگونگی ساختمان کاغذ پی برد. همان طور که قبلا اشاره شد، کاغذ بنا به تعریف، عبارت است از: بافت نازکی از هر ماده الیاف دار که الیاف آن پس از تفکیک شدن به روش مکانیکی و تعلیق در آب و درهم شدن الیاف به ورق تبدیل شود.

سلولز که ماده اصلی موجود در کاغذهای تولید شده از مواد گیاهی است، با مواد دیگری مثل پکتوز و لیگنین ترکیب شده، بافت کاغذ را تشکیل می دهد. پکتوز و لیگنین همان مواد شیمیایی موجود در چوب هستند که به چوب استحکام می دهند. سلولز از کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است. نسبت ترکیبی هیدروژن و اکسیژن موجود در سلولز مانند ترکیب آن ها در آب است. سلولز 100% خالص در طبیعت وجود ندارد و خالص ترین شکل سلولز موجود در طبیعت پنبه ی هیدروفیل است. سلولزی که در ساخت کاغذ به کار می رود می تواند از سلولز های موجود در پارچه های کهنه ی پنبه ای، کتانی، کنفی و غیره گرفته شود.


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,752
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
انتخاب الیاف روی طبیعت و کیفیت کاغذ تولید شده تاثیری اساسی دارد، زیرا الیاف به دست آمده از منابع گیاهی مختلف، طول ها و قطر های متفاوتی دارند.

الیاف یا فیبرهای مورد استفاده در ساخت کاغذ، ساختاری لوله ای دارند. قسمت مرکزی آن ها مجرایی سرتاسری با دیواره ای متخلخل دارد که ضخامت آن به نوع فیبر بستگی دارد. به این دلیل انعطاف فیبرها بسته به نوع منبع تامین آن ها متفاوت است و از این جهت روی عملیات آماده سازی فیبر در فرایند تولید خمیر کاغذ تاثیر دارد.

دیواره الیاف دارای چهار لایه ی متمایز است. دیواره ی بیرونی اولیه ی هر سلول بسیار نازک است و از تارچه هایی ساخته شده است که به صورت کاملا تصادفی و نامنظم قرار گرفته اند. دیواره های s1 و s2 و s3 شامل تارچه هایی هستند که با الگوهای مارپیچی موازی نظم یافته اند و هر لایه زاویه ای کاملا متفاوت با امتداد محور فیبر دارد. لایه ثانویه ی داخلی (s2) ضخیم ترین لایه است که 80 تا 95% از آن را الیاف یا فیبر های سلولزی می سازند. همی سلولز همراه لیگنین وجود دارد و ناحیه بین فیبرهای مجاور که با این مواد پر شده است. لایه میانی (middle lamella) نامیده می شود، این مواد تارچه ها(فیبریل ها) را به یکدیگر می چسبانند. همی سلولز و لیگنین در سراسر دیواره الیاف (فیبرها) نیز حضور دارند و ریز تارچه های (میکرو فیل های) ته را به یکدیگر می چسبانند.

سطح دیواره فیبر از رشته های بلندی ساخته شده است که تارچه (فیبریل) نامیده می شوند و سطح مقطع آن ها 400 در 400 نانومتر(nm) است. این تارچه ها باز هم به تارهای ظریف تری قابل تفکیک هستند که سطح مقطع آن ها حدود 10 در 10 نانومتر است. آن ها را ریزتارچه (میکرو فیبریل) می نامند. ریزتارچه از زنجیره های خطی چندین صدتایی مولکول های سلولز ساخته شده است که در قالب رشته هایی موازی (parallal bundles) آرایش یافته اند.

خصوصیات شیمیایی کاغذ:

خصوصیات شیمیایی کاغذ از طرفی به مقدار الیاف سلولز آن و نوع مواد خارجی اضافی موجود در کاغذ وابسته است، و از طرف دیگر به نوع و ج*ن*س الیاف سلولز مربوط می شود. برای تعیین مواد اضافی موجود در کاغذ، معمولا یک صفحه کوچک کاغذ را به دقت وزن می کنند و سپس در کوره آن را می سوزانند، به این ترتیب سلولز خالص موجود در کاغذ کاملا می سوزد و از بین می رود. خاکستر باقی مانده، همان مواد اضافی موجود در کاغذ است. این نوع کوره ها معمولا دارای دستگاه دقیقی هستند که می تواند وزن خاکستر باقی مانده (مواد اضافی) را به دقت تعیین کند. برای آزمون نوع ج*ن*س الیاف سلولز تکه ای کاغذ را ریش ریش و با محلول های شیمیایی رنگ می کنند و کنش ها و واکنش ها را با میکروسکوپ بررسی می کنند. به این ترتیب میزان مقاومت سلولز در برابر مواد شیمیایی و واکنش هایی که نسبت به تاثیر مواد گوناگون نشان می دهد سنجیده می شود. برای تعیین زمان زرد شدن کاغذ، صفحات متعددی از کاغذ را در معرض تابش اشعه فرابنفش بسیار قوی قرار می دهند و زمان لازم برای زرد شدن کاغذ (مقاومت کاغذ در برابر نور) را محاسبه می کنند. برای تعیین میزان اسید موجود در کاغذ، می توان از کاغذ تورنسل استفاده کرد. واکنش شیمیایی کاغذ های اسیدی پس از چاپ با بعضی از رنگ ها سبب پیدایش تغییراتی در این رنگ ها می شود که نتیجه آن تغییر رنگ و افت دقت چاپ است. وجود اسید در کاغذ، رنگ مرکب را تغییر می دهد و تطابق آن با نمونه مطلوب از بین می رود، زیرا کاغذ های اسیدی باعث کم رنگ شدن برخی از مرکب ها می شوند.

مواد خام:

مواد خام اساسی مورد استفاده برای کاغذ سازی، فیبرها یا الیاف گیاهی طبیعی هستند. تا زمان حاضر، متداول ترین منبع تامین فیبر یا الیاف مورد استفاده در کاغذ سازی، چوب بوده است. در حالت طبیعی، فیبرها یا الیاف ، اجزای سازنده اصلی تمامی گیاهان هستند. این الیاف لوله هایی بلند و توخالی هستند که از سه بخش اصلی تشکیل شده اند:

۱-سلولز

۲-همی سلولز (ترکیبی که از نظر طبیعت و ساختمان شبیه سلولز است.)

۳-لیگنین (ترکیبی چسب مانند که فیبرها یا الیاف را به یکدیگر می چسباند.)



 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,752
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
برای کاغذ سازی، اجزای تشکیل دهنده ای از الیاف که پایه سلولزی دارند مواد مورد نیاز یا مفید به حساب می آیند و ترکیبات لیگنینی ، ناخالص هایی هستند که باید از مجموعه جدا شوند. الیاف یا فیبرها از نظر شکل و اندازه بر اساس نوع درخت مورد استفاده برای تهیه آن ها متفاوت هستند. شرایط رشد محلی و همچنین آب و هوا نیز در این مورد تاثیر دارد. طبیعت یا ساختار طبیعی فیبر ( یعنی طول، استحکام و بافت آن) تاثیری عمده در نوع کاغذی که می تواند از آن ساخته شود دارد.

الیاف یا فیبرهای چوب را به 2 دسته تقسیم می کنند:

1) الیاف نرم چوب، که از درخت های گروه مخروط داران، به عنوان مثال: کاج و صنوبر به دست می آیند. درخت های نرم چوب، الیافی بلند (با طول متوسط 5/3 میلی متر) دارند که با فراورش شیمیایی، کاغذ هایی محکم، چقرمه و خوش ریخت به دست می آیند. این درختان مهمترین گروه درختان مورد استفاده در کاغذ سازی هستند.

2) الیاف سخت چوب، که از درخت های غیر مخروط داران، به عنوان مثال: اکالیپتوس، غان، چنار یا افرا، تبریزی یا سپیدار وبلوط به دست می آیند. درخت های سخت چوب الیافی بسیار کوتاه ( با طول متوسط 5/1 میلی متر) دارند که کاغذ های پرحجم، کدر و نرم تر به دست می دهند.

جدا از چوب ( و الیاف دیگری نظیر پارچه یا الیاف مانیل) که برای مصارف خاص به کار می روند، منبع مهم دیگری برای تامین مواد خام مورد نیاز در کاغذ سازی وجود دارد که خود کاغذ است و از بازیافت کاغذهای سفید یا چاپ شده ی بلااستفاده به دست می آید. زیرا سلولز موجود در کاغذ ساخته شده مشابه سلولزی است که در فیبرهای اولیه تهیه شده از چوب وجود دارد؛ بنابراین به صورتی مشابه درکاغذسازی قابل استفاده خواهد بود. در صنعت و تجارت کاغذسازی، این منبع بازیافتی مواد خام را فیبرها یا الیاف ثانویه می نامند.

paper-trail2.jpg

ساختمان سلولز

ساختمان شيميايي سلولز

در مولکول سلولز مولکولهاي ? - گلوکز نسبت به يکديگر چرخش 180 درجه‌اي دارند. ضمن برقراري اتصال بين دو مولکول ? - گلوکز از OH متصل به کربن 4 يک مولکول و OH کربن شماره 1 مولکول بعدي يک مولکول آب جدا مي‌شود و پل اکسيژني برقرار مي‌شود. از سوي ديگر در مولکول سلولز امکان برقراري پيوندهاي هيدروژني نيز وجود دارد. پيوستن دو مولکول ? - گلوکز موجب تشکيل يک مولکول سلوبيوز مي‌شود.



هر 5 مولکول سلوبيوز با آرايش فضايي مکعبي شکل ، بلور سلولز را بوجود مي‌آورند و از مجموعه بلورهاي سلولز ، رشته ابتدايي يا ميسل سلولز تشکيل مي‌شود. مجموعه ميسلها ، ميکروفيبريل سلولزي را بوجود مي‌آورند که قطري حدود 25 نانومتر دارد.از مجموع حدود 20 ميکروفيبريل ، ماکروفيبريل سلولزي تشکيل مي‌شود.


ابعاد سلولز

سلولز از واحدهاي داراي قطر 35 آنگستروم تشکيل شده که آنها را رشته‌هاي ابتدايي مي‌نامند. اين قطر اغلب درست است اما حتمي نيست. مثلا در برخي نمونه‌ها مثل سلولز جلبک والونيا 300 آنگستروم و در ترکيبات موسيلاژي برخي ميوه‌ها تنها 1 آنگستروم است. به اين ترتيب تصور حالت همگن براي رشته‌هاي ابتدايي سلولز کنار گذاشته شد و اشکال مختلف (استوانه‌اي - منشوري با قاعده مربعي - روبان کم و بيش پهن) منظور گرديد.

دو عامل در محدوديت ابعاد اين واحدها دخالت دارد: يکي همي سلولزها که همانند پوششي رشد جانبي رشته‌هاي سلولزي را محدود مي‌کنند و ديگري آرايش يا سازمان يافتگي حاصل از مجموعه سلولز سنتتازي (آنزيم توليد کننده سلولز) غشاي سلولي که رشته‌هاي اوليه سلولزي را مي‌سازد. سلولز در برابر تيمارهاي آنزيمي و شيميايي بسيار مقاوم است.



توليد سلولز

مجموعه پژوهشهايي که در مورد بيوسنتز سلولز انجام شده است نشان مي‌دهد که پيش ساز سلولز يوريدين دي فسفو گلوکز است که بوسيله حفره‌هاي گلژي به مجموعه‌هاي آنزيمي سلولز سنتتازي موجود در غشاي سلولي مي‌رسد. با دخالت اين مجموعه‌هاي آنزيمي از پليمريزاسيون مولکولهاي پيش ساز مولکولهاي سلولز تشکيل مي‌شود. پس از تشکيل مولکولهاي سلولز تجمع آنها به صورت بلورهاي سلولز و رسيدن به حد ميکروفيبرلها و ماکروفيبريلهاي سلولزي بر بناي پديده خود آرايي با برقراري پيوندهاي هيدروژني بين مولکولي است. اين تجمع نياز به آنزيم ندارد.


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,752
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
تجزيه سلولز

تجزيه سلولز بوسيله سلولازها انجام مي‌شود. سلولازها را به دو گروه اگزو سلولازها و آندو سلولازها تقسيم بندي مي‌کنند. اگزوسلولازها قدرت عمل بيشتري دارند و بر انواع مختلف سلولز چه سلولز بلوري و چه سلولز غير بلوري که در نتيجه زخم يا تخريب بخشهاي سلولزي بلوري ايجاد مي‌شود اثر مي‌کنند و در مرحله اول عمل خود موجب گسستن پيوندهاي بين مولکولي مي‌شوند. آندو سلولازها بر محصول عمل اگزو سلولازها اثر مي‌کنند و موجب گسستن پيوندهاي درون مولکولي مي‌گردند بنابراين سلولازها اشتراک يا تعاون عمل دارند.



فرمهاي سلولز و شناسايي آنها

• ? - سلولز: اين فرم از سلولز در محلول 17.5 درصد از هيدروکسيد سديم در 20 درجه سانتيگراد حل نمي‌شود.

• ? - سلولز: ? - سلولز در اين محلول حل شده اما به محض اسيدي کردن محلول ته‌نشين مي‌شود.

• ? - سلولز: در محلول 17.5 درصد هيدروکسيدسديم حل مي‌شود اما با اسيدي شدن محلول ته‌نشين نمي‌شود.



کاربرد سلولز

سلولز ماده تشکيل دهنده ديواره سلولي گياهان است. اين ترکيب اولين بار در سال 1838 مورد توجه قرار گرفت. در آن سالها با اعمال تغييراتي در آن مانند نيتروژندار کردن در توليد نيترو سلولز مورد بهره برداري قرار گرفت. سلولز بصورت تقريبا خالص در رشته‌هاي پنبه وجود دارد. اين رشته‌ها در توليد نخ و پارچه بافي و توليد پوشاک اهميت فراواني دارند.



همچنين الياف پنبه استرليزه شده در پزشکي کاربرد زيادي دارد. سلولز بصورت ترکيب با ليگنين (ماده چوب) و سلولز در تمام مواد گياهي وجود دارد. سلولز در گذشته در ساخت باروت بدون دود مورد استفاده قرار مي‌گرفت. امروزه از آن براي توليد نيترو سلولز که در ساخت مواد منفجره ، پلاستيک‌سازي ، رنگسازي و … کاربرد دارد، استفاده مي‌کنند. سلولز همچنين در آزمايشگاه به عنوان جزء عمل کننده فاز جامد در کروماتوگرافي لايه نازک استفاده مي‌شود.



دامنه شيمي کاغذ ، وسيع و جالب است شامل مباحثي از قبيل شيمي کربوهيدراتها ، رنگدانه‌هاي معدني ، رزينهاي آلي طبيعي و سنتزي و افزودنيهاي پليمري متعدد مي‌باشد. در فرآيند تشکيل نيز تا حد زيادي شيمي کلوئيد و شيمي سطح دخالت دارد. نقش پليمر ، شيمي محيط زيست و شيمي تجزيه را نيز نبايد فراموش کرد.




 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS
بالا