• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان عاشقانه و جنایی کاراکال به قلم حدیثه شهبازی کلیک کنید
  • خرید رمان عاشقانه، غمگین، معمایی دلداده به دلدار فریبا میم قاف کلیک کنید

بیماری‌های دریچه قلبی

ساعت تک رمان

فاطمه تاجیکی✾

موسس سابق انجمن تک رمان
کاربر افتخاری
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2019-11-10
نوشته‌ها
1,390
لایک‌ها
21,236
امتیازها
118
سن
24
محل سکونت
قلب دخترم...
وب سایت
forums.taakroman.ir
کیف پول من
7,321
Points
142
بیماریهای دریچه ای ( تنگی ، نارسایی)


دریچه های قلب به یک یا دو شکل زیر بیمار می شوند :
• بسته شدن ناکامل دریچه که نارسایی (رگورژیتاسیون) نامیده می شود .
• تنگ شدن قسمت ورودی دریچه که استنوزیس(تنگی ) نامیده می شود.
نارسایی میترال (دریچه قلب) (MR)
دریچه میترال بین حفرات سمت چپ قلب یعنی دهلیز چپ و بطن چپ قرار دارد. در نارسایی دریچه میترال، دریچه نمی تواند بخوبی بسته شود ودر نتیجه خون دوباره به دهلیز برگشت می کند. این وضعیت باعث می شود که فشار در ورید های ریوی که به دهلیز چپ میریزند بالا برود که موجب احتقان ریوی و تنگی نفس می شود. همچنین بخاطر برگشت قسمتی از خون پمپ شده توسط بطن چپ به دهلیز چپ، سمت چپ قلب مجبور است که حجم بیشتری خون پمپ کند تا گردش خون ب*دن را تامین کند ودر نهایت هم بعلت فعالیت زیاد، نارسایی قلبی مزمن و تپش قلب و تنگی نفس پدید می آید. با بزرگ شدن دهلیز چپ، احتمال اریتمی های قلب مثل AF نیز وجود دارد. گاهی بوی‍‍‍ژه در موارد درگیری روماتیسمی دریچه های قلب، نارسایی میترال می تواند همراه با تنگی میترال همزمان دیده شود.
علل نارسایی میترال (دریچه قلب)
نارسایی دریچه میترال در بزرگسالان اغلب از عوارض تب رماتیسمی است و بیمارى روماتیسمى قلب تقریباً در ۳۳% موارد وجود دارد. سایر علل عبارتند از: پرولاپس دریچه میترال، بیمارى ایسکمیک قلب به‌همراه اختلال عملکرد عضله پاپیلر یا در برخی بیماران در اثر پاره شدن طناب‌های عضلانی که به دریچه‌های متصل است (یکی از عوارض حمله ایسکمیک قلبی)، اتساع بطن چپ به هر علت، کلسیفیکاسیون حلقوى (Annular) میترال، کاردیومیوپاتى هیپرتروفیک، اندوکاردیت عفونی، علل مادرزادى ایجاد می‌شود.
درمان نارسایی میترال (دریچه قلب)
بیشتر افرادی که نارسایی خفیف دریچه میترال دارند بویژه آنها که هیچ علامتی ندارند به درمان نیاز ندارند و دارای یک زندگی طبیعی، فعال و بدون مشکل هستند . عمدتاً پزشکان توصیه نمی کنند که شیوه زندگی خود را تغییر دهید و یا محدودیتی در انجام فعالیتهای بدنی و رژیم غذایی خود قائل شوید
با پیشرفت MR اگر علامت دار شوند ممکن است پزشک دارویی تجویز کند تا درد قفسه س*ی*نه یا آریتمی ناشی ازMR را بهبود بخشد. برا ی مثال گاهی دارویی به نام مسدود کننده بتا را برای ضربان قلب بالا یا ناراحتی در قفسه صدری تجویز می کنند یا دیورتیک ها را برای احتقان ریوی تجویز می کنند. گاهی درمان همانند نارسایى قلب شامل دیورتیک‌ها و دیگوکسین و کاهش پس‌بار با مهارکننده آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین، هیدرالازین می تواند شدت پس زدن خون را کاهش داده و برون‌ ده قلبى رو به جلو را افزایش مى‌دهد و علائم بیمار را بهبود مى‌بخشد. همچنین در صورت وجود فیبریلاسیون دهلیزى باید از ضد انعقادی وگاهی دیژیتال نیز استفاده کرد. هیچ گاه بدون مشورت با پزشکتان این داروها را شروع، قطع یا کم و زیاد نکنید.
تنگی میترال (دریچه قلب)
دریچه میترال بین دهلیز و بطن چپ قرار گرفته است این دریچه دارای دو لت می باشد، در حین انقباض دهلیز چپ دریچه باز و خون از دهلیز چپ وارد بطن چپ میشود ولی در حین انقباض بطن چپ بسته می شود و مانع ورود خون به دهلیزها می گردد. پس تنگی میترال ، انسداد جریان خون از دهلیز چپ به بطن چپ است. میزان محدودیت جریان خون از دهلیز به بطن به میزان تنگی دریچه مرتبط می شود. تنگی میترال به شرایطی گفته می شود که لتهای دریچه میترال ضخیم شده و کامیشرها همراه با کوتاه وضخیم شدگی طنابهای وتری، بهم متصل می شوند . تنگی میترال علت اصلی نارسایی احتمالی قلب در کشورهای در حال توسعه است.
علل تنگی میترال (دریچه قلب)
علت اصلی تنگی دریچه میترال تب روما تیسمی است: تب روماتیسمی در اثر عفونت استرپتوکوک ایجاد می شود،و پس از ۲ یا ۳ هفته بعد از گلو درد چرکی به صورت درد مفاصل ظاهر می‌گردد. ب*دن برای مقابله با این بیماری آنتی بادی ترشح می کند، در بعضی افراد این آنتی بادی به قسمتهای مختلف ب*دن بویژه دریچه میترال حمله کرده و باعث ایجاد التهاب و اسکارفیبروتیک در آن شده و در نهایت سوراخ دریچه ی میترال باریک شده و در دراز مدت این بیماری به صورت تنگی دریچه میترال بروز می‌کند و به طور پیش رونده جریان خون به داخل بطن مسدود می گردد.ولی گاهی دریچه میترال در اثر این بیماری گشاد و نارسا می‌شود. درمان به موقع گلو دردهای چرکی در پیشگیری از تنگی دریچه‌ی میترال بسیار موثر است.
دیگر عوامل بسیار ناشایعترهستند شامل:
  • رسوب کلسیم و آهکی شدن دریچه ( که گاهی در سالمندان ایجاد میشود)
  • بیماری های مادرزادی قلب
  • آندوکاردیت
  • سارکوئیدهای بدخیم ، RF ، موکوپلی سارکوئیدوز ، نقرس، بیماری ویپل ، کلسیفیکاسیون گسترده حلقوی
درمان تنگی میترال (دریچه قلب)
در نوع خفیف این بیماری نیازی به دارودرمانی وجود ندارد ولی اگرسابقه تب روماتیسمی وجود داشته باشد از پروفیلاکسی با آنتی بیوتیکهایی نظیر پنی سیلین بنزاتین۱۲۰۰۰۰۰ و یا پنی سیلین V جهت پیش گیرنده ای ازعود بیماری و تشدید نقص دریچهای استفاده می کنیم.




انجمن رمان نویسی


انجمن تک رمان
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

امضا : فاطمه تاجیکی✾
بالا