• خرید مجموعه داستان های درماندگان ژانر تراژدی و اجتماعی به قلم احمد آذربخش برای خرید کلیک کنید
  • دیو، دیو است؛ انسان، انسان. هاله‌های خاکستری از میان می‌روند؛ این‌جا یا فرشته‌ای و یا شیطان. رمان دیوهای بیگانه اثر آیناز تابش کلیک کنید
  • رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید

تفاوت سبک راک و پاپ

  • نویسنده موضوع SilveRwinG
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 0
  • بازدیدها 220
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

SilveRwinG

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-05-07
نوشته‌ها
20
لایک‌ها
11,847
امتیازها
0
کیف پول من
408
Points
0
بتهوون می گوید: “در آنجا که سخن از گفتن باز می ماند موسیقی آغاز می شود موسیقی مذهبی است عالی تر از هر علم و فلسفه ای، موسیقی هنر زبان و دل و روح بشر و عالیترین تجلی قریحه انسانی است. حتماً شما هم بارها شنیده یا دیده اید که موزیسین ها و یا افراد متخصص و یا حتی غیر متخصص در امور موسیقی پس از شنیدن قطعه هنری در مورد سبک آن و سایر سبک های موسیقی صحبت کرده اند و اگر می‌خواهید شما نیز از قافله عقب نمانید به تفاوت سبک موسیقی پاپ و راک می پردازیم تا شما نیز با آن آشنا شوید.

برای شروع شاید بهتر باشد ابتدا با اصل موسیقی و اینکه موسیقی چیست و چه دسته بندی هایی دارد شروع کنیم.

موسیقی که در فرانسوی به آن (mosique) و در فارسی به آن خُنیا (صوت در زمان) می ‌گویند، هنری است که در برگیرنده آواها و سکوت سازمان یافته، موزیک و موسیقی منظم و ریتم دار است. خونیا ازریشه خونیاک (به زبان پارسی میانه) و هوناک(اوستایی) است که خود از دو بخش با دو معنای متفاوت تشکیل شده است، هو به معنای نیک و زیبا و نواک به معنای نوا است که درکل می شود (نوای خوش)، موسیقی که به آن هنر بیان احساسات به وسیله صداها و ابزارها می گویند سبک های متفاوتی دارد که تفاوت در سبک های موسیقی به دلیل تفاوت در سازهای مورد استفاده وهمچنین به علت تفاوت در سلیقه ها و ایده ها و نوع فرهنگ مردم آن منطقه در دوره های زمانی مختلف و همچنین تکنیک اجرای قطعه است. تمام این موارد دست به دست هم داده اند تا سبک های مختلفی را در موسیقی بسازند و موسیقی به چند شاخه تبدیل شود از جمله: موسیقی کلاسیک یا موسیقی فولکلور (محلی)، موسیقی باروک، موسیقی امپرسیونیسم، موسیقی مینیمال، پاپ راک، پانک راک، اپرا، جاز، بلوز، هیپ هاپ، رپ، کانتوری، متال، نیواِیج، سنتی، راک ایرانی و انواع دیگر…

ما در این مقاله تنها به بررسی دو مورد از سبک های موسیقی رایج در ایران و تفاوت هایشان می پردازیم: موسیقی پاپ و راک.

موسیقی


موسیقی پاپ یاpopular music که نوعی سبک موسیقیایی مردمی است که از واژه people به معنای مردم گرفته شده و در دهه ۵۰ میلادی و با هدف کسب درآمد و سود مالی از تجارت در موسیقی ایجاد شد. همانطور که سایمون فریت، منتقد موسیقی و جامعه شناس متخصص موسیقی مردم پسند، در نقد این نوع سبک موسیقی می نویسد: “موسیقی پاپ به عنوان یک صنعت شناخته می شود نه یک هنر و اثر هنری زیبا”.

این نوع موسیقی توسط کمپانی های بزرگ تولید کننده و ضبط کننده صدا و تبلیغاتورها تدارک دیده می‌شود و از این نظر قابل تغییر توسط مردم نیست، موسیقی پاپ یک نوع سبک موسیقیایی است که در مقابل دو نوع موسیقی دیگر یعنی موسیقی فولکلور محلی و کلاسیک قرار می گیرد، ترانه های پاپ معمولاً در حدود ۳ دقیقه بوده و در آنها از ملودی‌های بسیار شنیدنی استفاده می شود که علاقه مندان بسیاری را به خود جذب می کند. در این نوع سبک برخلاف سبک راک موسیقی مخصوص و مناسب با کلام خواننده ساخته می شود و عنصر ریتمیک سنگینی در زیر با دستگاه های تقویت کننده الکترونیکی نظیر (amplifier) خلق شده و با یک ملودی اصلی که بر ریتم سوار است اجرا می شود. سبک پاپ به عنوان یک سبک مشخص که دارای چهارچوبی خاص باشد نبوده و چون موسیقی مردم پسند است طبق تقاضا و علاقه مردم نیز سازهای مورد استفاده در اجرا را تغییر می دهد و چون قابل دسترس ترین کلام و سبک را دارد و راحت نیز در یادها می ماند مخاطبین بسیاری به خود جلب کرده و همچنین موردعلاقه ایستگاه های رادیویی و همچنین رسانه ها قرار گرفته است. اما در مقابل آن سبک راک وجود دارد که نوعی سبک موسیقیایی ریتمیک بوده که به وسیله سازهای خاصی مانند گیتار، پیانو، درام و وُکال اجرا می شود. در این نوع سبک از یک نوع ضرب یکنواخت با صدای بلند استفاده می‌شود ویکی از ویژگی‌ های منحصر به فرد این سبک موسیقی، بلندی اصوات آن است. در این نوع سبک که بیشتر حالت اعتراضی دارد خواننده با صدای بلند اوج های پر انرژی و آنی را ادا می کند و آنچنان آهنگ را می خواند که با سازهای مورد استفاده در اجرا می باشد به همین علت تحریرهای به خصوصی داشته که موجب می‌شود صدای خواننده به طور خاصی از گلو خارج شود، در این نوع سبک بر خلاف موسیقی پاپ، نت های زیادی استفاده می شود که معمولادر دو دسته کلی زیرقرارمی گیرند:

progressive Rock راک پروگرسیو
در این نوع سبک بیشتر به تکنیک ها و زیبایی های هنری اجرا اهمیت داده می‌شود تا شعر و مفهوم آن و سولو (تک نوازی) های بی نظیری را از این شاخه از راک می شنوید که در زیر شاخه های دیگر کمتر شنیده اید، از گروه‌های معروف این شاخه نیز میتوان Tool ،pink floyd ،camelو…. را نام برد که دردستگاه نوای ایرانی Tool قطعه آهنگ زیبایی را نواخته است.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

بالا