ادبیات جهان میراث دار زبان و ادب فارسی
امروز 27 سنبله روز شعر و ادب فارسی است. شعر و ادب شناسنامه هویتی ایرانیان است و از قدیم الایام، ایران به عنوان سرزمین عطر و گل و زیبایی و داستانهای دلاویز در جهان شناخته شده است. به باور «آبل بونار» شاعر معاصر فرانسوی:
«ممکن است کسی که همه کشورهای آسیا را در نوردیده، در همه آنها به سیاحت پرداخته و با مردم آنها درآمیخته است، از فلسفه هند سرمست گردد، از عظمت چین به حیرت افتد و از نبوغ ژاپن در شگفت آید؛ ولی بی گمان از هنر ایران مسحور خواهد شد و این ملت که در همه هنرها تا سرحد کمال درخشیده، به یکی از آنها بیشتر دل بسته است، و آن شعر و ادب است.»
روز شعر و ادب فارسی
آشنایی جهان با شعر و ادب فارسی در شرق به دوران غزنویان و در غرب به جنگهای صلیبی باز می گردد، به باور شرقشناسان: افسانهها، شعر و قصههای ایرانی از طریق اسپانیا، از دنیای اسلام وارد سنت ادبی اروپای قرون وسطی شد و جزء آن گردید و علاقه خاص به مشرقزمین، سرزمینهای رازآمیز، و فریبای مسلمانان، در بین آنان پیدا شد که همین علاقه در بسیاری از داستانها و قصههای سدههای میانه اروپا نیز انعکاس یافته است.
«گروسه» ( Grousset ) مستشرق فرانسوی درباره ایران مینویسد: «اگر به عنوان یک نفر خارجی اجازه اظهار نظر داشته باشم، باید بگویم ایران حق بزرگی بر گر*دن بشر دارد. زیرا به شهادت تاریخ، ایران با فرهنگ نیرومند و ظرایف اسلامی خود در طی قرون، وسیله تفاهم، توافق و هماهنگی را در میان ملل ایجاد کرده است، به طوری که آنها فلسفه، فکر و آرمانی واحد پیدا کردهاند. در اثر اندیشهها و اشعار ایران، نژادهای مختلف دارای ایمان و عقیده مشترک شدهاند. شاعران ایران جهانی را متمتع کردهاند. احساساتی که شاعران ایرانی ابراز میدارند، دقیقاً یک فرانسوی را مانند یک هندی و یک ترک را مانند یک گرجی تحت تأثیر قرار میدهد. باید گفت عارفان ایران با اینکه کاملاً مسلمانند اما همان قدر، قلب یک مسیحی را به تپش درمی آورند که دل یک برهمن را و به همین جهت به تمام بشریت تعلق دارند.»
- زبان پارسی
امروز 27 سنبله روز شعر و ادب فارسی است. شعر و ادب شناسنامه هویتی ایرانیان است و از قدیم الایام، ایران به عنوان سرزمین عطر و گل و زیبایی و داستانهای دلاویز در جهان شناخته شده است. به باور «آبل بونار» شاعر معاصر فرانسوی:
«ممکن است کسی که همه کشورهای آسیا را در نوردیده، در همه آنها به سیاحت پرداخته و با مردم آنها درآمیخته است، از فلسفه هند سرمست گردد، از عظمت چین به حیرت افتد و از نبوغ ژاپن در شگفت آید؛ ولی بی گمان از هنر ایران مسحور خواهد شد و این ملت که در همه هنرها تا سرحد کمال درخشیده، به یکی از آنها بیشتر دل بسته است، و آن شعر و ادب است.»
روز شعر و ادب فارسی
آشنایی جهان با شعر و ادب فارسی در شرق به دوران غزنویان و در غرب به جنگهای صلیبی باز می گردد، به باور شرقشناسان: افسانهها، شعر و قصههای ایرانی از طریق اسپانیا، از دنیای اسلام وارد سنت ادبی اروپای قرون وسطی شد و جزء آن گردید و علاقه خاص به مشرقزمین، سرزمینهای رازآمیز، و فریبای مسلمانان، در بین آنان پیدا شد که همین علاقه در بسیاری از داستانها و قصههای سدههای میانه اروپا نیز انعکاس یافته است.
«گروسه» ( Grousset ) مستشرق فرانسوی درباره ایران مینویسد: «اگر به عنوان یک نفر خارجی اجازه اظهار نظر داشته باشم، باید بگویم ایران حق بزرگی بر گر*دن بشر دارد. زیرا به شهادت تاریخ، ایران با فرهنگ نیرومند و ظرایف اسلامی خود در طی قرون، وسیله تفاهم، توافق و هماهنگی را در میان ملل ایجاد کرده است، به طوری که آنها فلسفه، فکر و آرمانی واحد پیدا کردهاند. در اثر اندیشهها و اشعار ایران، نژادهای مختلف دارای ایمان و عقیده مشترک شدهاند. شاعران ایران جهانی را متمتع کردهاند. احساساتی که شاعران ایرانی ابراز میدارند، دقیقاً یک فرانسوی را مانند یک هندی و یک ترک را مانند یک گرجی تحت تأثیر قرار میدهد. باید گفت عارفان ایران با اینکه کاملاً مسلمانند اما همان قدر، قلب یک مسیحی را به تپش درمی آورند که دل یک برهمن را و به همین جهت به تمام بشریت تعلق دارند.»