اردوهای ورزشی و تفریحی
در دبستان، اردوهای تفریحی و ورزشی کوتاه مدت روزانه یا ساعتی که با تلاش معلم در مکان های معینی برگزار می شود، می تواند علاوه بر افزایش مهارت، حرکات و فعالیت های ورزشی دانش آموزان، در رشد و تکامل ذهنی، عاطفی، روانی و اجتماعی آنها بسیار مؤثر باشد.
معلم باید محل مناسب برای برگزاری اردو انتخاب کند، وسایل و امکانات مورد نیاز را به خوبی پیش بینی کند تا دانش آموزان به راحتی بتوانند فعالیت های ورزشی خود را انجام دهند.
در برخی مواقع معلم می تواند دانش آموزان را به گروه های مختلفی تقسیم کند تا با یکدیگر به رقابت سالم بپردازند.
در اردوهای تفریحی و ورزشی، دانش آموزان ضمن انجام فعالیت های ورزشی، روابط و دادوستدهای اجتماعی خود را توسعه می دهند و با زندگی جمعی و فعالیت های گروهی آشنا می شوند.
بنابراین معلم باید در طول سال تحصیلی و در موقعیت های مناسب، با برگزاری اردوهای تفریحی و ورزشی برای دانش آموزان، زمینه رشد و تکامل بدنی، ذهنی و اجتماعی آنها را فراهم کند.
البته بهتر است که معلم بیشتر از اردوهای کوتاه مدت ساعتی استفاده کند. زیرا اردوهای روزانه نیاز به تجهیزات و امکانات بیشتری دارند.
همچنین معلم باید از ایمن بودن محل برگزاری اردو اطلاع داشته باشد و با پیش بینی های لازم از خطرات احتمالی پیشگیری کند و تمامی تلاش خود را برای تامین سلامت دانش آموزان به کار گیرد. علاوه بر این معلم باید سعی کند تا دانش آموزان در اردو از وقت خود به خوبی استفاده کنند و از تنبلی و سهل انگاری بپرهیزند.
درس تربیت بدنی، یکی از دروس بسیار مهم در دوره ابتدایی است. اگر در این سنین موقعیت های لازم برای کسب تجربه های حرکتی و تکرار و تمرین آنها فراهم نشود، ممکن است کودک هرگز فرصت تصحیح و تکمیل الگوهای حرکات بنیادی را پیدا نکند و به همین دلیل یادگیری هر نوع مهارت ورزشی در سنین بالاتر با کندی انجام خواهدشد. به طور یقین اگر شناخت کافی نسبت به امری صورت نگیرد، نمی توان به راحتی آن را قبول یا رد کرد.
بنابراین اگر پیشرفت تربیت بدنی و ورزش کشورمان و در واقع تضمین و تامین نسل های سالم و تندرست، مدنظر است، باید پیش بینی های لازم و سرمایه گذاری قوی و اساسی در این زمینه صورت پذیرد.
برای اصلاح و بهبود وضع تربیت بدنی در دوره دبستان، پیشنهادهای زیر ارائه می شود:
1-جذب نیروهای متخصص رشته تربیت بدنی برای تدریس در کلاس تربیت بدنی دوره ابتدایی
2- استفاده از بازی های دبستانی و آموزش حرکات پایه
3-افزایش سطح آگاهی مسئول مدرسه و اولیای دانش آموزان درباره کلاس تربیت بدنی.
4- توجه معلم ورزش به تفاوت های فردی دانش آموزان در تمامی جنبه های رشد و تکامل آنها.
5- افزایش و توسعه امکانات و وسایل ورزشی یکسان برای تمامی مدارس.
6-نظارت بر شیوه کلاسداری و اجرای درست مواد آموزشی تربیت بدنی از سوی معلمان ورزش.
7- ایجاد هماهنگی میان نگرش خانواده، مدرسه و معلم به فعالیت و حرکات های ورزشی توسط کارشناسان و مشاوران ورزیده تربیت بدنی.
8-تصمیم گیری برای کلاس تربیت بدنی توسط افراد متخصص و با هماهنگی اداره کل تربیت بدنی آموزش و پرورش صورت گیرد.
انجمن تک رمان...انجمن رمان نویسی تک رمان با ارائه محیطی امن و صمیمی فعالیت خود را در راستای ترویج کتابخوانی آغاز کرده است.
forum.taakroman.ir