• خرید مجموعه داستان های درماندگان ژانر تراژدی و اجتماعی به قلم احمد آذربخش برای خرید کلیک کنید
  • دیو، دیو است؛ انسان، انسان. هاله‌های خاکستری از میان می‌روند؛ این‌جا یا فرشته‌ای و یا شیطان. رمان دیوهای بیگانه اثر آیناز تابش کلیک کنید
  • رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید

متفرقه سیره امام سجاد (ع)

  • نویسنده موضوع hasti
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 26
  • بازدیدها 702
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

hasti

مدیر بازنشسته دین و مذهب
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-06-24
نوشته‌ها
1,992
لایک‌ها
2,951
امتیازها
93
سن
27
کیف پول من
469
Points
7
ابوحمزه ثمالي گفت: صبحگاه جمعه اي با حضرت زين العابدين ـ عليه السلام ـ نماز خواندم آن بزرگوار پس از تمام كردن ذكر و تسبيح به قصد منزل حركت نمود من هم در خدمتشان بودم. وقتي به منزل رسيد، كنيزي داشت به نام سكينه، او را خواسته و فرمود: مبادا مستمند و فقيري را كه به در خانه ما آمد مأيوس برگردانيد حتماً هر كه آمد غذايش بدهيد زيرا امروز جمعه است.
عرض كردم آقا همه كساني كه سؤال مي كنند مستحق نيستند، فرمود: ثابت (اسم ديگر ابوحمزه ثمالي است) مي ترسم بعضي مستحق باشند و از در خانه ما محروم شوند آنگاه بر ما خانواده نازل شود آنچه برخانواده يعقوب وارد شد بنابراين سؤال كنندگان را غذا بدهيد.
حضرت يعقوب هر روز گوسفندي مي كشت مقداري خودشان مصرف مي كردند و قدري صدقه مي دادند. مرد مؤمن و مستمندي در حال روزه با مقام و منزلتي كه نزد پروردگار داشت در آن ناحيه غريب و تنها بود از در خانه آنها گذر كرد. افطار شب جمعه بود گفت سائلي غريب و گرسنه ام از زيادي غذاي خود به من بدهيد در خواست خود را بر در خانه يعقوب تكرار كرد آنها مي شنيدند ولي از وضع او خبر نداشتند و گفته اش را تصديق ننمودند.
شب فرا رسيد فقير مأيوس گرديد. جمله) اِنّا لِلّهِ وَ اِنّا اِلَيْهِ راجِعُونَ (را بر زبان گذرانيده اشكش جاري شد. آن شب با همان حال خوابيد و شكايت گرسنگي را به خدا كرد، فردا را نيز روزه گرفت با شكيبايي خدا را ستايش مي كرد. اما يعقوب ـ عليه السلام ـ و خانواده اش سير خوابيدند از غذايشان هم زياد ماند.
خداوند صبح آن شب به يعقوب وحي كرد بنده ما را خوار كردي به طوري كه باعث خشم من شد سزاوار تأديب ونزول بلا و گرفتاري شدي كه از طرف من نسبت به خود و خانواده ات نازل شود.
يا يَعقُوبُ اِنَّ أحَبّ أنبيائي اِليَّ وَ اَكْرَمهُمْ عَلَيّ مَنْ رَحِمَ مَساكِينَ عِبادِي وَ قَرَّبهُمْ اِلَيْهِ وَ اَطْعَمهُم وَ كانَ لَهُمْ مأوئ وَ مَلْجَأ
اي يعقوب محبوبترين پيغمبران در نزد من آن كسي است كه بر مستمندان ترحم كند و آنها را به خود نزديك نموده غذايشان بدهد پشتيبان و پناه آنها باشد.
اي يعقوب، ديشب بنده مستمند ما (ذميال) را ترحم نكردي، هنگام افطار به در خانه ات آمد در خواست نمود كه غريب و بينوايم. او را غذا ندادي با اشك جاري بازگشت، شكايت گرسنگي خود را به من كرد امروز نيز روزه گرفت ديشب شما همه سير بوديد و غذايتان زياد آمد.
يعقوب مي داني دوستانم را به كيفر و گرفتاري از دشمنانم زودتر مبتلا مي كنم اينهم به واسطه حسن نظر من به آنهاست. اما دشمنان را پس از هر خطا فوراً گرفتار نمي كنم تا متوجه استغفار خود نشوند آنگاه نعمات را كم كم از آنها مي گيرم.
اينك به عزتم سوگند تو و فرزندانت را گرفتار مي كنم و بر شما مصيبتي نازل خواهم كرد و با كيفر خود شما را مي آزارم آماده ابتلاء شويد و به آنچه بر شما نازل مي كنم راضي و شكيبا باشيد.
ابوحمزه به حضرت زين العابدين ـ عليه السلام ـ عرض كرد فدايت شوم يوسف خواب را در كدام شب ديد؟ فرمود: همان شبي كه يعقوب و خانواده اش سير خوابيدند و ذميال گرسنه بود

 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

hasti

مدیر بازنشسته دین و مذهب
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-06-24
نوشته‌ها
1,992
لایک‌ها
2,951
امتیازها
93
سن
27
کیف پول من
469
Points
7
از امام محمد باقر ـ عليه السلام ـ نقل شده هنگامي كه پدرش امام سجاد ـ عليه السلام ـ را غسل مي داد اطرافيان متوجه پينه اي كه بر روي زانوان و پاهاي مبارك آن حضرت بسته شده بود گرديدند در يك موقع چشم آنها به شانه حضرت زين العابدين ـ عليه السلام ـ افتاد كه يك قسمت از شانه آن بزرگوار نيز مانند زانويش پينه بسته، عرض كردند آثاري كه در پا و زانوان حضرت ديده مي شود معلوم است به واسطه سجده هاي طولاني پيدا شده اما اين قسمت از شانه چرا پينه بسته؟!
حضرت باقر ـ عليه السلام ـ فرمود: اگر بعد از حيات ايشان نبود علتش را نمي گفتم. روزي نمي گذشت مگر اينكه به اندازه اي كه ممكنش بود از يك نفر تا بيشتر بينوايان را سير مي كرد. شب كه مي شد آنچه از خوراك خانواده اش زياد مي آمد در انباني جاي مي دادهنگامي كه ديده ها به خواب رفته از منزل خارج مي شد و به خانه عده اي تنگدست كه از ترس آبرو سؤال نمي كردند مي رفت. محتواي انبان را بين آنها تقسيم مي كرد به طوري كه متوجه نمي شدند آورنده طعام كيست هيچيك از افراد خانواده آنجناب نيز بر اين كار اطلاع نداشتند، من متوجه شده بودم. منظورش اين بودكه به پاداش صدقه پنهاني و با دست خود نائل شود. پيوسته مي فرمود:
اِنَّ صدقَهَ السِّر تطفي غَضَب الرَّبّ كَما يُطْفَئُ الْماء الحَطَبَ فَإذا تَصَدَّقَ اَحَدُكُم فاعْطي بَيَمينِه فَلْيَخْفِها عَنْ شِمالِهِ
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

hasti

مدیر بازنشسته دین و مذهب
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-06-24
نوشته‌ها
1,992
لایک‌ها
2,951
امتیازها
93
سن
27
کیف پول من
469
Points
7
ویژگی‌های عبادی و اخلاقی امام زین العابدین (ع)

امام شبیه ترین مرد به امیر المومنین (ع) جدش بود و در عبادت مانند جدش هر شب هفتاد تکبیر می گفت و هر شب قرآن بسیار تلاوت می فرمود. سفره اطعام او همیشه گسترده بود و فقرا و ایتام و مساکین می آمدند از آن متنعم می شدند. مشک‌های پر‌آب بر دوش می کشید به خانه ایتام و مساکین می رفت، قریب 300 خانواده از مستحقین را از جهت آب و نان اداره می کرد در حالی که آنها نمی دانستند چه کسی به آنها غذا می دهد. حضرت برای آنها غذا می برد، روزها روزه بود و وقت افطار با نان جو افطار می کرد. ادعیه و اذکارش درس فضیلت و اخلاق بود که در تمام عمر خود به مردم می آموخت. حضرت صادق(ع) درباره پرهیزکاری ایشان می فرماید: مردی در زیر آسمان مانند علی بن حسین (ع) نیامده است و یک لقمه حرام در تمام عمر نخورد و یک قدم به سوی حرام بر نداشت، یک کلمه غیر حق نگفت و یک عمل برای غیر خدا نکرد. ‏

 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

hasti

مدیر بازنشسته دین و مذهب
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-06-24
نوشته‌ها
1,992
لایک‌ها
2,951
امتیازها
93
سن
27
کیف پول من
469
Points
7
شیوه خاص امام سجاد(ع) برای هدایت امت اسلامی در عصر تاریک اموی

رساندن پیام وحی به روح و جان انسانها و تبلیغ از آشکارترین وظایف هر امام و پیشوای الهی است. امام سجاد(ع) همان مسؤولیتی را عهده دار بود که امیرالمؤمنین(ع) برعهده داشت. در حقیقت رسالتها و وظایف امامان در اصل و بنیان با هم برابر ولی شرایط و مقتضیات زمان و نیازهای مردم هر عصر متفاوت است. تفاوت شرایط و مقتضیات نمی تواند اصول را جا به جا کند و آنها را از ارزش و اعتبار ساقط نماید، ولی می باید شیوه ها و روشها را تغییر داد. به عنوان مثال علی(ع) وظیفه داشت تا با ظلم و انحراف مبارزه کند و خلافت به حق خویش را به مردم بشناساند و رهبری امت اسلامی را به سوی نظام عقیدتی، سیاسی واخلاقی اسلام ناب برعهده گیرد و همین رسالت ها را حسن بن علی(ع) و حسین بن علی(ع) نیز برعهده داشتند، در حالی که واقعیت اسناد و مدارک تاریخ نشان می دهد که هر یک ازاین امامان روش ویژه ای را در ایفای رسالت و مسؤولیت یگانه خود اتخاذ کردند. این در حالی است که عقیده و پیام وهدف آنها کمترین تمایزی با یکدیگر نداشته است.

تاریخ نشان می دهد که در عصر امامت پیشوای چهارم شیعیان، مجالی برای نبردی دوباره با دستگاه اموی نبود. با جراحتهای سنگینی که از روزگار غصب خلافت و جنگ صفین و نهروان و جمل و روزگار حاکمیت معاویه و یزید و نیز شهادت حسین بن علی(ع) و یارانش بر روح خویش احساس می کردند، فشارهای روزافزون دستگاه خلافت بذر یأس و ناامیدی را در روحها پراکنده بود. در چنین شرایطی امام سجاد(ع) نه اجازه داشت که به طور رسمی و علنی همچون امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به تعلیم و آموزش پیروان خود بپردازد و نه امکان آن را داشت تا مانند علی ابن ابی طالب(ع) قوایی را علیه دستگاه اموی گردآورد. این دو مشکل در میدان فرهنگ و سیاست و جامعه می توانست برای مدتی طولانی اندیشه و معارف شیعی را مورد غفلت قرار دهد تا آن را به بن بست رسیده، معرفی کند.

در اینجا ضرورت یک حرکت اجتهادی به نظر می رسید تا در چهارچوب تعالیم اسلامی، افق فکری مسلمانان گسترش یابد و بذر اجتهاد و تلاش برای یافتن راه حق در دل آنها افشانده شود. این کاری بود که امام سجاد(ع) بدان دست یافت

 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

hasti

مدیر بازنشسته دین و مذهب
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-06-24
نوشته‌ها
1,992
لایک‌ها
2,951
امتیازها
93
سن
27
کیف پول من
469
Points
7
امام علی بن الحسین(ع) میدانست که جامعه دچار انحراف شده و روحیه رفاه طلبی و فساد سیاسی و اخلاقی و اجتماعی آن را در محاصره قرار داده و از نظر سیاسی هیچ روزنه ای برای تنفس وجود ندارد، بنابراین از دعا برای بیان بخشی از عقاید خود استفاده کرد و بار دیگر تحرکی در جامعه برای توجه به معرفت و عبادت و بندگی ایجاد کرد.

امام سجاد(ع) در این شرایط، انسانی اهل عبادت بود که مهمترین تاثیر اجتماعیش در ایجاد پیوند مردم با خدا به وسیله دعا بود.

ارتباط دائم با پروردگار و نیایش با او، زمینه رشد و تعالی انسان را فراهم می آورد. بدیهی است نیایش با پروردگار، از روح نیازمند انسان به آستان خداوند سرچشمه می گیرد. کسی که به عبادت هستی آفرین می پردازد، این مسئله در زندگی او تاثیرگذار و برای او سودمند است.

چنانکه آنان که درمقابل خدا و عظمت بی پایان او رکوع و سجود می کنند، در برابر سایر انسانها، عزت نفس می یابند و عزیز و محترم می شوند.

امام زین العابدین علیه السلام در آن شرایط بحرانی، تلاش گسترده ای کرد تا معارف بلند اسلامی را از طریق دعا به مردم منتقل کرده و بسیاری از اهداف و مقاصد خود را در قالب دعا ومناجات بیان کند.

 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

hasti

مدیر بازنشسته دین و مذهب
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-06-24
نوشته‌ها
1,992
لایک‌ها
2,951
امتیازها
93
سن
27
کیف پول من
469
Points
7
مجموع دعاهای امام سجاد علیه السلام در کتابی به نام «صحیفه سجادیه» جمع آوری شده است که پس از قرآن کریم و نهج البلاغه، بزرگ ترین و مهم ترین گنجینه گران بهای حقایق ومعارف الهی به شمار می رود.

بسیاری از طالبان علم راوی احادیث او بودند و از سرچشمه پرفیض او، که برگرفته از علوم پیامبر(ص) و علی(ع) بود، بهره می جستند. برای مثال ابن شهاب زهری، با وجود وابستگیش به امویان و حتی با وجود کینه ای که بین امویان و شیعیان وجود داشت، از عالمان زمان امام سجاد(ع) است که با شوق تمام از امام بهره گرفته و حضرت را با عبارات زیادی ستوده است.

دعاهای امام سجاد (ع)، رویدادهای عصر ایشان را تفسیر می کند. صحیفه سجادیه، نماد عرفانی و زاییده اندیشه های معرفت شناسی امام سجاد(ع) است که به عنوان زبور آل محمد(ص) شناخته شده و با مطالعه آن، می توان به عظمت بی کران پرستش آگاهانه آن بزرگوار واقف شد.

صحیفه اثر بی نظیری است که در جهان اسلام پیوسته مورد توجه بزرگان و علما و مصنفان بوده است؛ مدرسه ای است که معلم آن امام چهارم(ع) است و او با این کتاب جهانیان را در تمام اعصار درس می دهد و هر کس را در حد توان و قدرتش و به اندازه تکلیف و استعدادش به مقامی که باید برسد می رساند.

در حقیقت امام سجاد(ع) از محراب نیایش، مکتبی سرشار از تعلیم و تربیت پدید آورد که خصلتهای دنیایی را با ارزنده ترین اندیشه ها درهم آمیخته و شیفتگان جمال حق را تا جایگاه شناخت حقایق اوج داده است.

پروفسور «ویلیام چیتیک» (William Chittick) دانشمند آمریکایی و مترجم «صحیفه سجادیه» در این خصوص اظهار می دارد: صحیفه آموزه‏ هایى را ارائه مى ‏دهد که در سطوح مختلفى، از خداشناسى (در گسترده‏ ترین مفهوم آن) گرفته تا مسائل اجتماعى، کاربرد دارند...امام(ع) (در صحیفه) به طور پیوسته به حوزه و قلمرو اعمال اسلامى یا شریعت در معناى گسترده آن اشاره مى ‏کند. او بر نیاز به پیروى از راهنمایى‏ ها و دستورات خداوند که در قرآن و حدیث، هم براى زندگى فردى و هم براى زندگى اجتماعى، آمده است تأکید مى‏ کند. بسیارى از آموزه‏ هاى اجتماعى ویژه و همچنین احکام و دستورات عمومى از جمله نیاز به برقرارى عدالت در جامعه نیز در صحیفه به خوبى دیده مى‏ شوند.

بدین ترتیب حضرت زین العابدین(ع) با انتخاب بیان دعا نه تنها فرهنگ شیعی را به شیعیان هم عصر خویش تعلیم دادند بلکه این گنجینه را برای شیعیان پس از خویش نیز به یادگار گذاشتند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

محبوبه داوری

کاربر اخراج شده
کاربر اخراج شده
تاریخ ثبت‌نام
2022-06-28
نوشته‌ها
129
لایک‌ها
1,008
امتیازها
0
کیف پول من
5,024
Points
491
🌅 #نور _ولایت

امام سجاد(علیه‌السلام) می‌فرمایند:

«الْمُؤْمِنُ مِنْ دُعَائِهِ عَلَى ثَلَاثٍ إِمَّا أَنْ يُدَّخَرَ لَهُ وَ إِمَّا أَنْ يُعَجَّلَ لَهُ وَ إِمَّا أَنْ يُدْفَعَ عَنْهُ بَلَاءٌ يُرِيدُ أَنْ يُصِيبَهُ»

دعاى مؤمن از سه حال خارج نيست:
يا برايش ذخيره می‌گردد
يا در دنيا برآورده می‌شود
يا بلايى كه می‌خواهد به او برسد را دفع می‌کند.

تحف العقول، صفحۀ ۲۸۰
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا