• خرید مجموعه دلنوشته دلدار فاطمه یادگاری کلیک کنید
  • رمان مسخ لطیف اثر کوثر کاربر انجمن تک رمان کلیک کنید

فرهنگ کولی‌ها، قومی در همه جای دنیا!

  • نویسنده موضوع morva♡
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 23
  • بازدیدها 1K
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

morva♡

مدیر بازنشسته تالار جامعه و فرهنگ
مقامدار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-28
نوشته‌ها
1,013
لایک‌ها
7,971
امتیازها
93
سن
25
محل سکونت
TEHran
کیف پول من
1,572
Points
0
کولیهای خرمآباد در دو گروه لوتیها و گورنیها شناخته میشوند، لوتیها در کنار ایلات و عشایر لرستان استقرار داشته و ضمن نواختن موسیقی درداوِت [dawet] (عروسی) و چَمَرčæmær] [(مجلس ختم) و با ساخت انواع وسایل کشاورزی از جمله غربال، داس، انواع آشیر( وسیله باد دادن خرمن جهت جدا کردن دانه از کاه) و نیز سلاحهای گرم دست ساز با عشایر وارد مبادله اقتصادی نیز میشدند. علاوه بر آن به کشاورزی بسیار محدودی در زمینهای نامرغوب پر شیب که حق مالکیتی نسبت به آن نداشته نیز مشغول بودهاند. که در جریان اصلاحات ارضی، زمینهای یاد شده ملی و مرتع اعلام شده و از کشاورزی در آنها جلوگیری شد. گورنیها سابقه حضور خود در لرستان را به حدود هفتاد سال پیش برمیگردانند. آنها از کرمانشاه به این منطقه نقل مکان کردهاند، انتقال درابتدا به صورت دورهگردی بودهاست که پس از آن در کنار برخی از طوایف ساکن شده و به کار خراطی و ساخت ابزار آلات کشاورزی مشغول شدهاند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : morva♡

morva♡

مدیر بازنشسته تالار جامعه و فرهنگ
مقامدار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-28
نوشته‌ها
1,013
لایک‌ها
7,971
امتیازها
93
سن
25
محل سکونت
TEHran
کیف پول من
1,572
Points
0
یکی دیگر از مشاغلی که دو گروه لوتی و گورونی به آن اشتغال داشتهاند کار ختنه کردن بودهاست، البته امروزه با گسترش مراکز درمانی بهداشتی تقاضای کمتری برای انجام آن توسط کولیها وجود دارد. کولیها به خاطر برخی ملاحظات از بیان انجام این کار خودداری مینمایند. همکاری در امور زراعی با طوایف دیگر که این کارها معمولا در مقابل دستمزد که اقلب به صورت کالا پرداخت میشد از دیگر فعالیتهای کولیها بوده است.
امروزه در شهر خرمآباد کولیها درمحلههای حاشیهای شهر زندگی میکنند. آنها در این محلهها در راستههایی مشخص و در کنار یکدیگر ساکن میباشند. محله کورش و محله باجگیران که هر دو از نظر موقعیت شهری در حاشیه و از نظر ارزش مادی زمین در سطح پایینی هستند، دو منطقه اصلی سکونت کولیها است. در این محلهها معمولا کولیها در نامناسب ترین نقاط محله مانند دره کورش در حاشیه جویباری فصلی و یا قسمت پرشیب محله باجگیران که به خاطر خاکسفیدش به گِلسفید مشهور است قرار دارند. این مکانها فاقد راه دسترسی مناسب و امکانات شهری هستند و این ویژگیها سبب بروز مسائل اجتماعی مانند اعتیاد، فقر، روسپیگری و ... در میان ساکنین این مناطق شدهاست.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : morva♡

morva♡

مدیر بازنشسته تالار جامعه و فرهنگ
مقامدار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-28
نوشته‌ها
1,013
لایک‌ها
7,971
امتیازها
93
سن
25
محل سکونت
TEHran
کیف پول من
1,572
Points
0
کولیها علاوه بر خواستگاه قومی متفاوت دارای زبان خاص خود میباشند. آنها به زبان خود نام رمزی را نسبت میدهند. منظور از این نام ناشناختگی آن برای افراد خارج ازگروه و رمزبودگی این زبان برای افراد خودی جهت انتقال مفاهیم و پیامهای خاص گفته شدهاست. امانالهی بهاروند و نوربک (1975) با مقایسه چندین واژه از زبان لوتیها و گویش لری و زبان فارسی با این نتیجه میرسند که ارتباط ن*زد*یک*ی میان این زبانها وجود ندارد. آنها در ادامه با مقایسه این واژهها و چند واژه از زبان کولیهای ایران به ن*زد*یک*ی بین این زبان و زبان هندی میرسند. در این تحقیق برآنیم که با شناخت گوشههایی از این زبان چگونگی بیان، حفظ و تغیر هویت را در میان کولیها بررسی نماییم.

رویکرد نظری

کارهای نظری انجام شده در انسان شناسی زبان شناختی با پیش زمینههایی از مفاهیم پیچیده اجتماعی و سیاسی که به وسیله آنها زبان در بافت خاصی به کار میرود، شرایط را برای دستیابی به این هدف ( پدیدار شدن هویت اجتماعی از طریق زبان) فراهم مینماید.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : morva♡

morva♡

مدیر بازنشسته تالار جامعه و فرهنگ
مقامدار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-28
نوشته‌ها
1,013
لایک‌ها
7,971
امتیازها
93
سن
25
محل سکونت
TEHran
کیف پول من
1,572
Points
0
تشابه (sameness) و تفاوت (difference) در مطالعات زبان و هویت، دو مفهوم مورد تاکید هستند که دیدگاههلی تکمیل کنندهای نسبت به یکدیگر در مورد هویت ارائه میدهند. تشابه موجب میشود که افراد خود را در پیکره یک گروه تصور کنند. این در حالی است که تفاوت یا تمایز موجب شکل گیری فاصله اجتماعی میان افرادی که خود را متفاوت میپندارند میشود. البته تشابه وتفاوت به تنهایی قدرت شکل دهی به هویت را ندارند. زیرا همسانی و دگرسانی از کنشهای اجتماعی سرچشمه گرفته و به تنهایی وجود خارجی ندارند. بنابراین به فرایندهایی میپردازیم که طی آنها همسانی و دگرسانیها به وجود میآیند.
دیدگاههای زبان شناسی اجتماعی نوگرا هویت را امری ثابت در وجود مردم نمیداند، بلکه هویت را امری برساخته شده در موقعیتهای متفاوت میداند. بنا بر رهیافت این دیدگاه هویت در کنش تجلی پیدا میکند و در شرایط مختلف اجتماعی قابل تغییر و باز سازی میباشد، تا با وضعیتهای جدید سازگار گردد.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : morva♡

morva♡

مدیر بازنشسته تالار جامعه و فرهنگ
مقامدار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-28
نوشته‌ها
1,013
لایک‌ها
7,971
امتیازها
93
سن
25
محل سکونت
TEHran
کیف پول من
1,572
Points
0
بنابراین دیدگاه هویت شکلی ثابت شده و ایستا در وجود انسانها نیست، بلکه کیفیتی پویا است که در موقیتهای متنوعی که فرد با آن ها روبرو میشود و تحت تاثیر این موقعیتها در اشکال مختلف ظهور میکند. در نگاهی متفاوت و متعارض با زبان شناسی اجتماعی نوگرا هویت امری ثابت و در درون مردم و فرهنگها میباشد که انسانها تنها منتسب به آن میباشند (بوچالتز و هال، 2004. به نقل از دورانتی، 2004 : 369). این دیدگاه که به ذاتگرایی مشهوراست، هویت را به شکلی ثابت درون افراد و گروهها میداند نه امری پویا و برساخته در وضعیتهای مختلف اجتماعی. در این پژوهش با استفاده از این دو رهیافت به بررسی چگونگی هویت کولیها در جنبه نمادین آن یعنی زبان و کنشهای اجتماعی آنان با سایر افراد خواهیم پرداخت.
روش شناسی
در این تحقیق برای دستیابی به دادههای مورد نظر از روش مطالعه میدانی بهرهگرفته شدهاست. اقلیتهای مورد پیشداوری از جانب سایر گروههای اجتماعی نسبت به خود احساس میکنند و معمولا با درونگراییخود شیوه بستهای نسبت به دیگریِ خارج از گروه خود در پیش میگیرند. این شرایط موجب دشواری کار در ر*اب*طه با این اجتماعات شدهاست. یکی از طرق رفع این موانع صبر و شکیبایی محقق و تلاش در جهت ایجاد اعتماد و بهره گیری از ویژگیهای این گروهها که سبب ارتباط آنها با سایر گروههای اجتماعی است، میباشد. برای مثال محقق در این تحقیق ابتدا از طریق تلاش برای شناخت چگونگی انجام حرفه خراطی به عنوان یکی از مشاغل عمده کولیها که محل رجوع سایر مردم به محله واستقرار گاه آنهاست به میدان تحقیق وارد شده و پس از گذر زمان و عادی شدن نسبی حضور محقق در میدان و توضیح هدف مورد نظر برای آنها نسبت به جمع آوری سایر دادههای مورد نیاز خود اقدام نمودهاست. در این تحقیق از تکنیکهای مشاهده و مصاحبه استفاده شدهاست.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : morva♡

morva♡

مدیر بازنشسته تالار جامعه و فرهنگ
مقامدار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-28
نوشته‌ها
1,013
لایک‌ها
7,971
امتیازها
93
سن
25
محل سکونت
TEHran
کیف پول من
1,572
Points
0
. از طریق مشاهده کاربرد زبان کولیها در شرایط کنشی گوناگون مورد دقت و ثبت قرار گرفتهاست. هدف از به کار گرفتن تکنیک مشاهده دست یابی به تنوع زبانی کولیها در تعامل با افراد خودی و افراد خارج از گروه بودهاست. با استفاده از مصاحبه به دنبال دست یابی به چگونگی زبان به کار گرفته شده توسط کولیها میباشیم، چون افراد ضمن سخن گفتن خواسته یا ناخواسته اطلاعاتی راجعبه خودشان به شنونده انتقال میدهند( بیتس و پلاگ.1375: 461) . درادامه تلاش میشود هرچند محدود، واژگان و آواهای مورد کاربرد در این زبان معرفی شوند. در ضمن مصاحبه با کولیها از مصاحبه با مردم غیر کولی نیز جهت تکمیل دادههای به دستآمده استفاده میگردد.
نتایج
نتایج به دست آمده از مشاهده و مصاحبه نشان میدهد که، کولیها اقلیتی واپس زده شده و متمایز از سایر ساکنین شهر میباشند. این جدا افتادگی و تمایز گروهی در تمام مولفههای فرهنگی- اجتماعی کولیها قابل مشاهده است. در حوزهی اقتصاد و معیشت کولیها بجز مشاغل سنتی خود، یعنی نوازندگی، ختنه کردن و خراطی از حضور در مشاغل دیگر محروم هستند. البته باید توجه داشت که این محرومیت هیچ گونه مشروعیت قانونی ندارد بلکه باورهای فرهنگی این محدودیتها را اعمال مینمایند. به عنوان مثال در هیچ جایگاه قانونی یا مرجع رسمی از فروشندگی مواد خوراکی توسط کولیها جلو گیری بهعمل نیامدهاست. اما آنچه که در فرهنگ بومی منطقه موجب ناپاک شمردهشدن کولیها میگردد، حتی اگر آنها به این کار اقدام نمایند کسی بجز کولیهای دیگر از آنها خرید نمیکند. در مصاحبه با مردم دلیل ناپاک شمردن کولیها را عمدتا استفاده از گوشت گراز به عنوان غذا، عدم طهارت و پاکی و نداشتن اعتقادات مذهبی، اشتغال به نواختن موسیقی(این مورد بیشتر توسط افراد مسنتر اظهار شده است) اعلام میشد.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : morva♡

morva♡

مدیر بازنشسته تالار جامعه و فرهنگ
مقامدار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-28
نوشته‌ها
1,013
لایک‌ها
7,971
امتیازها
93
سن
25
محل سکونت
TEHran
کیف پول من
1,572
Points
0
البته باید عنوان کرد که در سالهای اخیر نمونههای متعددی از شکسته شدن این تابوها دیده شده است، که از آن جمله میتوان به آموزش و پرورش یکسان برای کودکان مردم عادی وکولیها، ازدواج افراد کولی با افراد خارج از گروه خود، پذیرش نسبی کار نوازندگی کولیها به عنوان هنر، تنزل منزلت برخی از مردم عادی از نظر معیشتی و قرار گرفتن در سطح اقتصادی برابر با کولیها، اشتراک در برخی آسیبهای اجتماعی مانند تکدی، اعتیاد و... با دیگر گروههای اجتماعی، همگی از دلایل کم رنگ دیدگاههای یاد شده میباشد. در حوزهی خویشاوندی نیز ازدواج کولیها درونگروهی میباشد. البته درونگروهی بودن ازدواج نیز تحت تاثیر عوامل فرهنگی از بیرون به آنها تحمیل شدهاست. طوایف دیگر از ازدواج با کولیها را پرهیز نموده و اگر کسی مرتکب این عمل شود معمولا از طایفه رانده و طرد میگردد. همانطور که گفته شد کولیها خود نیز به دو گروه گورنی و لوتی تقسیم میشوندکه این دو گروه نیز تا چند سال اخیر نسبت به هم ساختار خویشاوندی بسته داشته و ازدواجهای آنان به صورت درونگروهی انجام میگرفته است. اعضاء طوایف دیگر در صورت ازدواج با کولیها از طایفه طرد و مورد تحقیر قرار میگرفتهاند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : morva♡

morva♡

مدیر بازنشسته تالار جامعه و فرهنگ
مقامدار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-28
نوشته‌ها
1,013
لایک‌ها
7,971
امتیازها
93
سن
25
محل سکونت
TEHran
کیف پول من
1,572
Points
0
در میان کولیهای خرم آباد نیز عقایدی مربوط به تحقیر دیگری نیز دیده میشود، به نحوی که لوتیها خود را نسبت به گورنیها به دلیل استفاده آنها از گوشت گراز مرتبهای بالاتر قلمداد میکنند، این در حالی است که گورنیها نیز لوتیها را به خاطر اشتغال به نوازندگی در منزلتی پایینتر از خود میدانند(به نقل از اطلاع رسانان محلی). البته باید توجه داشت که این پیش داوری ها نسبت به یکدیگر تحت تاثیر نگاه مردم عادی نسبت به این دو گروه می باشد. این عقیده باعث شده بود که تا سالهای اخیر این دو گروه نسبت به هم ر*اب*طه خویشاوندی درونگروه و بستهای را در پیش گیرند. امروزه بین این دو گروه از نظرمعیشت و فعالیت اقتصادی رابطههایی برقرار شدهاست، به این صورت که گورونیهای ماهر در کار خراطی به تولید قطعات مورد نیاز لوتیها جهت ساخت انواع سازها روی آوردهاند، به علاوه گورنیها نیز به آموختن موسیقی و امرار معاش از طریق نوازندگی مشغول شدهاند. پیامد این ر*اب*طه اقتصادی شکل گیری ر*اب*طه خویشاوندی میان لوتیها و گورنیها نیز بوده است.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : morva♡

morva♡

مدیر بازنشسته تالار جامعه و فرهنگ
مقامدار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-28
نوشته‌ها
1,013
لایک‌ها
7,971
امتیازها
93
سن
25
محل سکونت
TEHran
کیف پول من
1,572
Points
0
آنچه که در این تحقیق در پی آشکارسازی آن بودیم، یعنی چگونگی بیان هویت در زبان کولیها در ارتباط با سایر ابعاد زندگی اجتماعی آنان میباشد، برای رسیدن به هدف یاد شده به بررسی زبان گورونیها خواهیم پرداخت. گورونیها دارای زبان خاص خود میباشند که فهم آن تنها برای آنها ودر موارد بسیار معدودی برای افرادی که با آنان ر*اب*طه بسیار ن*زد*یک*ی دارند امکان پذیر است. همانگونه که از نظر معیشتی و خویشاوندی گورونیها دارای ویژگی خاص خود و به صورت جدا افتاده از سایر مردم هستند، در نوع و کاربرد زبان نیز این تمایز قابل مشاهده میباشد. گورونیها زبان خاص خود را رمزی مینامند و آن را برای ارتباط با افراد خودی به کار میگیرند. آنها علاوه بر زبان خاص خود با گویشهای لکی و لری نیز آشنایی دارند. در واقع داد و ستد، رجوع کولیها به دیگران برای دریافت کمک (به صورت نقدی و غیر نقدی) با استفاده از گویشهای لکی و لری امکان پذیر است. از آن گذشته زبان لری و لکی هر کدام در حوزههای خاصی به عنوان زبان معیار مطرح میباشند و کولیها به عنوان اقلیتی وابسته چارهای جز فرا گرفتن و تکلم به زبانهای معیار در مناطق مختلف نداشتهاند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : morva♡

morva♡

مدیر بازنشسته تالار جامعه و فرهنگ
مقامدار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-28
نوشته‌ها
1,013
لایک‌ها
7,971
امتیازها
93
سن
25
محل سکونت
TEHran
کیف پول من
1,572
Points
0
تشابه در زبان موجب همسانی میان افراد گروه گورونیهاست، به نحوی که آنها در موقعیت قرار گرفتن در میان افراد غیر کولی با استفاده از ابزار زبان مشترک ضمن ساختن واحد اجتماعی همسانِ درون جمع یاد شده، دگرسانی خود در مواجهه با دیگری را نیز نشان میدهند. حاصل این امر ایجاد ارتباطی نزدیک در میان گروه است، که ازخلال آن گروه خودی و تعلق به آن باز تولید و فاصله آن با دیگری نیز مشخص میشود. این فرایند معمولا در زمانهایی که نیاز به انتقال پیامی محرمانه یا مهم که باید از آگاهی دیگران پنهان بماند ایجاد میشود. برای مثال یکی از افرا عادی ساکن یکی از محلههایی که کولیها درآن زندگی میکنند، از استفاده از این زبان توسط فردی از کولیها برای آگاه سازی سایر اقوامش از حضور پلیس در پشت درب خانه آنها حکایت میکند، که این کار موجب گریز کولی متهم شده بود.

علاوه بر موارد یاد شده زبان کولیها مانند منزلت مورد تبعیض آنها از جهت زیر دست بودگی نشان دار شدهاست. این زبان نشان دار یعنی زبان مردمان ناجور، غیر عام و کولی بودن، در مقابل زبانهای دیگر (لری و لکی) به عنوان پدیدههای بدیهی و معمول، قابل تحقیر و تخریب میباشد، که نمود آن در نسلهای جوانتر کولیها به صورت فراموشی و جای گزین شدن زبان خود با زبانهای معیار منطقه میباشد. قابل ذکر است که این ر*اب*طه سلسله مراتبی در مورد زبان لری به عنوان زبان معیار شهر و زبان لکی، در اشکال دیگر دیده میشود.

 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : morva♡
بالا