• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان ترسناک.فانتزی.عاشقانه‌ مَسخِ لَطیف به قلم کوثر حمیدزاده کلیک کنید

احکام احکام قربانی اهل سنت

  • نویسنده موضوع hasti
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 1
  • بازدیدها 266
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

hasti

مدیر بازنشسته دین و مذهب
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-06-24
نوشته‌ها
1,992
لایک‌ها
2,951
امتیازها
93
سن
27
کیف پول من
469
Points
7
ژاله می پرسد: باسلام، ازسه سال پیش گوسفندی را برای قربانی نشان کرده ام ولی هرسال وقت قربان متوجه میشوم که بارداراست آیا میتوانم گوسفند را بجای قربانی کردن بفروشم و پولش را به فقرابدهم؟
پاسخ:
علماء درباره جواز قربانی کردن چهارپایان اهلی (گاو و گوسفند و بز و شتر) اگر باردار باشد، اختلاف رأی دارند؛ جمهور اهل علم آنرا جایز می دانند، و باردار بودن حیوان را بعنوان عیوب قربانی که منجر به عدم صحت آن خواهد شد ذکر نکرده اند.
و تنها شافعیه آنرا جایز نداسته و قربانی حیوان باردار را منع کرده اند.
در کتاب دائره المعارف فقهی آمده : «جمهور فقهاء باردار بودن را عیبی برای قربانی نمی دانند، بر خلاف شافعیه (که آنرا مانعی برای قربانی کردن می دانند)، و گفتند : قربانی کردن آن صحیح نیست و کفایت نمی کند، زیرا بارداری موجب فاسد شدن جوف و نتیجتا نامرغوب شدن گوشت می شود». “الموسوعه الفقهیه الکویتیه” (۱۶ / ۲۸۱).
و در کتاب ” حاشیه البجیرمی علی الخطیب ” (۴ / ۳۳۵) که از کتب شافعیه است، آمده : «و حیوان باردار کفایت نمی کند، و این رای معتمد در مذهب (شافعیه) است، زیرا حمل موجب نقصان گوشتش می شود، و تنها برای زکات درست است، زیرا هدف از آن نسل است نه مرغوبیت گوشت».
رای راجح همان رای جمهور است، چنانکه شیخ محمد بن ابراهیم رحمه الله مفتی اسبق فرمودند : «قربانی کردن گوسفند باردار صحیح است، بشرطیکه از عیوب قربانی که در شرع وارد شده سالم باشد». “فتاوی ورسائل الشیخ محمد بن إبراهیم” (۶/۱۴۶) .
و درباره جنین؛ اگر بصورت زنده خارج شود، باید ذبح شود و بعد خورده شود، ولی اگر مرده بیرون آید؛ جمهور علماء گفتند : خورده می شود، زیرا ذبح جنین تابع ذبح مادرش است.
و از ابوسعید خدری از پیامبر صلی الله علیه وسلم روایت است که فرمود : « ذَکَاهُ الْجَنِینِ ذَکَاهُ أُمِّهِ ». یعنی : « ذبح جنین (همان) ذبح مادرش است». أبو داود (۲۸۲۸)، ترمذی (۱۴۷۶) وابن ماجه (۳۱۹۹) وأحمد (۱۰۹۵۰) و البانی در ” صحیح الجامع ” (۳۴۳۱) .
اما حنفیه گفتند : باید بعد از بیرون آمدن حتما ذبح شود، وگرنه حلال نیست و حکم مردار را دارد.
شیخ ابن تیمیه می گوید : «قربانی کردن حیوان حامله جایز است، و اگر جنینش مرده بیرون آید؛ ذبح او همان ذبح مادرش است (یعنی اگر مادرش ذبح شود، حکم ذبح جنین هم داده می شود) و این رای شافعی و احمد و دیگران است، و فرقی ندارد که موی ب*دن (جنین) روئیده باشد یا خیر، ولی اگر زنده بیرون آید باید ذبح شود.
امام مالک گفته : اگر مو بر ب*دن داشت حلال است، وگرنه خیر .
و در نزد ابوحنیفه بعد از بیرون آمدن باید ذبح شود وگرنه حلال نیست». مجموع الفتاوی (۲۶ / ۳۰۷).
و بعضی از علماء گفتند : خوردن جنین حیوان مکروه است، به دلایل طبی.
حکم صدقه دادن قیمت قربانی
قربانی کردن در روز عید سعید قربان از عبادات این روز است و دارای پاداش زیادی است . رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: به اندازه پشم های ب*دن قربانی ثواب داده می شود. پس شما در روز عید حتما قربانی بکنید و هیچ عملی جای آن را نمی گیرد.
قرباني کردن بهتر وافضل از صدقه دادن قيمت قرباني است؛ زيرا قرباني کردن و ريختن خون‎ ‎حيوان در راه الله متعال از شعائر ‏ديني وعبادت و سبب تقرب به او تعالى مي‎باشد، الله متعال در اين مورد امر نموده است:
” قُل‎‏‎‎ْ إِنَّ‎ ‎صَلاَتِي وَ نُسُکي وَ مَحْياي وَ مَمَاتِي ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِين” (الأنعام:۱۶۲)‏‎ بگو اي محمد نماز، حج، قرباني، زيستن و مردن من از آنِ الله است که پروردگار جهانيان‎ ‎است.‏‎
و از پیامبر علیه السلام صدقه دادن قیمت قربانی ثابت نشده است.
اگر قربانی شما گم شد یا معیوب گشت در صورتی که استطاعت مالی دارید یکی دیگر بخرید.
شرایط ذبح حيوان قرباني
۱- نيت كردن كه خاص بنام الله وعبادت او تعالى قرباني مي نمايد .
۲- بهتر است كه در وقت ذبح قرباني رو بطرف قبله باشد.
۳- بسم الله گفتن فرض است وتكبير يعني الله اكبر گفتن در وقت ذبح حيوان قرباني مستحب است.
۴- اين دعاء را بخواند قبل از ذبح قرباني :” اللهم هذا عني وعن أهل بيتي” پروردگارا اين قرباني از من وخانواده من است.
۵_ وجود چاقوی تیز برش.
۶ _ قطع كردن حلقوم كه مجري تنفس است ومريء كه مجري طعام وعلف است.
۷_ قطع كردن يكي از دو رک های کلان متقابل که در فقه الودجان نامیده می شود.

 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

hasti

مدیر بازنشسته دین و مذهب
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-06-24
نوشته‌ها
1,992
لایک‌ها
2,951
امتیازها
93
سن
27
کیف پول من
469
Points
7
علمای اهل سنت معتقدند: بر هر مسلمانی كه مقیم و مالك نصاب باشد، قربانی واجب است.

مالك نصاب به كسی گفته می‌شود كه در روزهای عید، اموال او به غیر از ضروریات زندگی (منزل مسكونی، وسیله‌ی نقلیه، لباس و ظروف و…)، به حد نصاب زكات كه 20 مثقال شرعی معادل 479/87 گرم از طلا یا قیمت این مقدار برسد.

در نصاب قربانی، گذشتن یك سال بر مال شرط نیست. قربانی بر فقیر و مسافر واجب نیست؛ اما اگر قربانی كردند، اجر كامل به آنان می رسد.



زنی كه قیمت زیور آلات و دیگر اموال غیر ضروری‌اش به حد نصاب فوق برسد، قربانی بر او نیز واجب است. اگرسرمایه پدرو فرزندان بالغ، مشترك باشد و در صورت تقسیم به هر یك به اندازه نصاب كامل ویا بیشتر برسد، پس بر هر كدام از پدر و فرزندان، جداگانه قربانی واجب است.



**وقت قربانی



در جایی كه نماز عید واجب است، اگر كسی قبل از نماز عید، قربانی اش را ذبح كند، صحیح نیست و در جایی كه نماز عید برگزار نمی‌شود بعد از دمیدن صبح روز عید می‌توان حیوان قربانی را ذبح كرد. مدت قربانی از روز اوّل تا روز سوم عید (دوازدهم ذوالحجه) است؛ اما روز اوّل افضل است. در دو شبی كه در میان این سه روز قرار دارند، هم ذبح حیوان جایز است.



كسی كه قربانی بر او واجب بود و در ایام عید بنا بر دلایلی نتوانست قربانی كند، این واجب از او ساقط نمی‌شود و باید بعداً قیمت قربانی را صدقه كند.



**طریقه قربانی كردن گوسفند



ابتدا نیت خود را از قربانی، فقط رضای خداوند قرار دهد و هر نیت دیگری از جمله گوشت خوردن، دفع طعنه مردم، ریا وسُمعه را از قلب خود دوركند؛ چاقو را به خوبی دور از چشم حیوان تیز كند؛ دست و پاهای حیوان را (به غیر از یك پا) ببندد؛ حیوان را بر پهلوی چپ، رو به قبله بخواباند؛ و رخ خود را به سمت قبله نماید؛ با دست راست با گفتن (بسم الله، الله اكبر) حلقوم، مری و دو رگ خون را قطع كند؛ و سعی كند نخاع حیوان قطع نشود زیرا مكروه است، بعد حیوان را رها كند تا جان دهد و سرد شود، و این دعا را بخواند: اللّٰهُمَّ هَذَا مِنْك وَلَك صَلَاتِی وَنُسُكِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلّٰهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ لَا شَرِیكَ لَهُ وَبِذٰلِكَ أُمِرْت وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِینَ بِاسْمِ اللّٰهِ وَاَللّٰهُ أَكْبَرُ. اللّٰهُمَّ تَقَبَّلْ مِنِّی.



**احكام



1- قربانی گوسفند و بز یك ساله، گاو دو ساله و شتر پنچ ساله جایز است ( نر و ماده برابر است).



2- اگر برّه‌ی شش ماهه یا بیشتر، به اندازه ای جثه اش بزرگ باشد كه در میان گوسفندان یك ساله تشخیص داده نشود، پس قربانی آن نیز جایز است.

3- گوسفند از یك نفر و گاو و شتر از 7 نفر یا كمتر به شرطی كه همگی نیت قربانی و تقرب را داشته باشند، جایز است؛ مانند عقیقه.

4- بر زبان آوردن نیت قربانی، لازم و فرض نیست؛ فقط اراده قلبی كافی است.

5- اگر حیوان قربانی فردی در ایام قربانی گم شد یا بنابر دلایلی نتوانست آن را ذبح نماید، پس از گذشت ایام قربانی (12 ذی الحجه) قیمت آن را صدقه نماید و اگر حیوان پیدا شد، خود آن را صدقه نماید.

6- اگر فردی فقط به خاطر حصول گوشت در گاو یا شتری شریك شود، قربانی هیچ یك از هفت نفر قبول نمی‌شود.

7- بعضی از مردم گمان می كنند كه در یك خانه یك قربانی ذبح شود برای همه كافی است یا در یك سال از طرف شوهر و سال بعدی از طرف همسر ذبح شود، یا افراد خانواده به نوبتی در هر سال یك نفر ذبح كند و بقیه ذبح نكنند، این تفكر صحیح نیست؛ بلكه هر فرد كه مالك نصاب باشد، بر او قربانی واجب است؛ اگر چنان چه در یك منزل ده نفر زندگی می‌كنند وهر یكی به تنهایی مالك نصاب است، پس بر هر یكی جداگانه قربانی لازم است.

8- چیدن موی قربانی ودوشیدن شیر قربانی جایز نیست؛ اگر چنانچه كسی این كار را كرد، آن‌ها را صدقه نماید، اگر از آن ها استفاده كرد، پس قیمت آن ها را صدقه كند.

9- ریسمان، لگام و… قربانی را صدقه كند.

10- حیوانی مثل شتر را كه برای قربانی نگه داشته بر آن سوار نشود.

11- اگر كسی قرض گرفت و قربانی خرید جایز است.

12- حیوان د*اغ شده برای قربانی رواست.

13- شخصی كه قربانی بر وی واجب نبود به نیت قربانی حیوانی را خرید و بعد آن حیوان مرد یا گم شد قربانی دیگر بر او لازم نیست.



**قربانی حیواناتی كه دارای عیوب زیر باشد، جایز نیست



1- هر دو چشم یا یك چشم حیوان نابینا باشد.

2- حیوان به گونه ای فلج باشد كه خودش نتواند به محل ذبح برود و همچنین حیوانی كه بر سه پا راه می‌رود و پای چهارم را اصلاً بر زمین نمی‌گذارد.

3- به اندازه ای لاغر باشد كه مغز استخوانش خشك شده باشد.

4- نصف دندان ها یا بیشتر از نصف افتاده باشد و نتواند علف بخورد.

5- مادرزادی گوش نداشته باشد یا نصف گوش یا بیشتر از نصف قطع شده باشد.

6- مادر زادی دم نداشته باشد یا نصف یا بیشتر از نصف دم یا دمبه قطع شده باشد.

7- بینی حیوان قطع شده باشد.

8- سر پستان قطع شده باشد یا پستان خشك شده باشد یا به علت مشكل در پستان شیر كلاً خشك شود یا پستان به گونه‌ای زخمی باشد كه نتواند بچه را شیر بدهد.

9- خنثیٰ (حیوانی كه نر و ماده بودنش معلوم نشود).

10- حیوانی كه فقط مدفوع می‌خورد.

11- شكستگی شاخ در حدی باشد كه به مغز برسد.

12- حیوانی كه زبانش به گونه‌ای قطع باشد كه نتواند علف بخورد.

13- حیوانی كه مریضی‌اش ظاهر باشد.

14- حیوانی كه در بدو خلقت یك گوش داشته باشد.

15- حیوانی كه دیوانه باشد و دیوانگی‌اش او را از چریدن وعلف خوردن باز دارد.

16- حیوانی كه مبتلا به گری بوده وبسیار لاغر باشد.

17- گوسفندی كه به علت ضعف نتواند بچه‌اش را شیر دهد.



**آداب و مستحبات



1- در صورتی كه در گاو و شتر هفت نفر شریك بودند، پس گوشت‌ها را عادلانه تقسیم كنند و تخمینا تقسیم درست نیست، البته اگر مقداری از پاچه‌ها و سر حیوان در تقسیم شامل كرده شود، پس تخمیناً هم تقسیم درست است.



2- مستحب است كه هر كس، شخصاً قربانی‌اش را ذبح كند یا حداقل در وقت ذبح حیوان، حاضر و شاهد باشد؛ حتیٰ اگر زن نیز خودش ذبح نماید، بهتر است.

3- اگر قبل یا بعد از ذبح معلوم شد كه حیوان حامله بوده، قربانی‌اش جایز است.

4- كسی كه اراده قربانی را دارد مستحب است كه در ده روز اوّل ذی الحجه، مو و ناخن‌های خود را نگیرد.

5- مستحب است كه گوشت قربانی سه حصه شود، یك حصه به نیازمندان داده شود، حصه‌ی دیگر به خویشاوندان و دوستان هدیه گردد و ما بقی را خود مصرف كند.

6- پو*ست قربانی را اگر خود نیاز ندارد، صدقه كند؛ فروختن آن برای خود شخص جایز نیست؛ زیرا در حدیث آمده است: «هر كس پو*ست قربانی خود را بفروشد، گویا قربانی نكرده است.»

7- خوردن آله تناسلی حیوان نر یا ماده، بیضه، غده، خون جاری، مثانه و زهره‌دان حیوان مكروه تحریمی است.

8- دادن پو*ست، گوشت و دیگر قسمت های حیوان قربانی، به عنوان مزد به قصاب، درست نیست.

9- مستحب است كه حیوان چاق، بزرگ و تندرستی را قربانی كند.

10- مستحب است كه شتر نحر شود (یعنی رگها، حلقوم و مری آن از زیر گر*دن و بالای س*ی*نه در حال ایستاده قطع شود).



مدیر جهاد كشاورزی شهرستان خاش به خبرنگار ایرنا گفت: بمناسبت عید سعید قربان و با هدف ارائه خدمت به مردم ،كار عرضه دام زنده با قیمت هركیلو 140 هزار ریال در این شهرستان در حال انجام است.

امان الله طوقی بیان كرد: امسال نیز همانند سال گذشته با هدف كنترل قیمتها و نیز تامین گوشت قربانی مورد نیاز مردم شهرستان خاش ،كار عرضه دام زنده با قیمت مناسب در حال انجام است.

وی افزود: اداره امور عشایری و شركت كشت و صنعت گوهركوه و تمپ در شهرستان خاش برای چندمین بار متوالی با عرضه دام زنده با قیمت مناسب به یاری مردم آمده اند.

وی گفت: هر راس دام زنده بر اساس وزن كردن و با قیمت 140 هزار ریال در هر كیلوگرم به افراد تحویل داده می شود.

مدیر جهاد كشاورزی شهرستان خاش تاكید كرد: مردم دام‌های قربانی مورد نیاز را با رعایت قیمت مناسب و نكات بهداشتی از مراكز پیش بینی شده تهیه نمایند و در صورت خرید از بازار آزاد و برای اطمینان از سلامت دام از راهنمایی‌های ماموران حاضر در اكیپ‌های ویژه دامپزشكی بهره برند.

وی گفت: برای رعایت حال شهروندان خاش مكانهایی نیز در سطح شهر توسط شهرداری پیش بینی شده كه برخی دامداران بومی اقدام به فروش دام زنده با همكاری شهرداری خاش می كنند.



رییس اداره دامپزشكی شهرستان خاش نیز گفت:به منظور تامین بهداشت عمومی در روز عید سعید قربان این اداره خدمات معاینه دام‌های زنده و لاشه دام‌های قربانی را به صورت رایگان به مردم ارائه می دهد.

محمد كریم پورمند برنامه عملیاتی بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی را شامل مواردی از جمله ساماندهی اكیپ‌های ثابت و سیار كنترل، نظارت بهداشتی و شرعی در شهرستان ، شبكه ‌های تابعه در قالب پرسنل فنی دامپزشكی از ساعت 7 تا 13، تدارك تجهیزات مناسب شامل روپوش سفید، گوشی معاینه، ترمومتر، وسائل لازم برای بازرسی بهداشتی گوشت، چكمه، كلاه، پیش‌بند، ماسك و دستكش سفید عنوان كرد.

وی با تاكید مجدانه و توصیه به شهروندان برای نگهداری و نیز كشتار سالم و بهداشتی دامهای قربانی گفت: كشتار دام در محیط كشتارگاه صنعتی و نیز بهره گرفتن از نیروهای باتجربه و استفاده از توان ناظران بهداشتی باید مورد توجه شهروندان باشد.

وی افزود: چنانچه شهروندان در منازل مسكونی خود اقدام به ذبح دام می كنند، باید ضمن رعایت بهداشت از نیروهای دامپزشكی برای معاینه دام و گوشت استفاده كنند.

 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا