ژاله می پرسد: باسلام، ازسه سال پیش گوسفندی را برای قربانی نشان کرده ام ولی هرسال وقت قربان متوجه میشوم که بارداراست آیا میتوانم گوسفند را بجای قربانی کردن بفروشم و پولش را به فقرابدهم؟
پاسخ:
علماء درباره جواز قربانی کردن چهارپایان اهلی (گاو و گوسفند و بز و شتر) اگر باردار باشد، اختلاف رأی دارند؛ جمهور اهل علم آنرا جایز می دانند، و باردار بودن حیوان را بعنوان عیوب قربانی که منجر به عدم صحت آن خواهد شد ذکر نکرده اند.
و تنها شافعیه آنرا جایز نداسته و قربانی حیوان باردار را منع کرده اند.
در کتاب دائره المعارف فقهی آمده : «جمهور فقهاء باردار بودن را عیبی برای قربانی نمی دانند، بر خلاف شافعیه (که آنرا مانعی برای قربانی کردن می دانند)، و گفتند : قربانی کردن آن صحیح نیست و کفایت نمی کند، زیرا بارداری موجب فاسد شدن جوف و نتیجتا نامرغوب شدن گوشت می شود». “الموسوعه الفقهیه الکویتیه” (۱۶ / ۲۸۱).
و در کتاب ” حاشیه البجیرمی علی الخطیب ” (۴ / ۳۳۵) که از کتب شافعیه است، آمده : «و حیوان باردار کفایت نمی کند، و این رای معتمد در مذهب (شافعیه) است، زیرا حمل موجب نقصان گوشتش می شود، و تنها برای زکات درست است، زیرا هدف از آن نسل است نه مرغوبیت گوشت».
رای راجح همان رای جمهور است، چنانکه شیخ محمد بن ابراهیم رحمه الله مفتی اسبق فرمودند : «قربانی کردن گوسفند باردار صحیح است، بشرطیکه از عیوب قربانی که در شرع وارد شده سالم باشد». “فتاوی ورسائل الشیخ محمد بن إبراهیم” (۶/۱۴۶) .
و درباره جنین؛ اگر بصورت زنده خارج شود، باید ذبح شود و بعد خورده شود، ولی اگر مرده بیرون آید؛ جمهور علماء گفتند : خورده می شود، زیرا ذبح جنین تابع ذبح مادرش است.
و از ابوسعید خدری از پیامبر صلی الله علیه وسلم روایت است که فرمود : « ذَکَاهُ الْجَنِینِ ذَکَاهُ أُمِّهِ ». یعنی : « ذبح جنین (همان) ذبح مادرش است». أبو داود (۲۸۲۸)، ترمذی (۱۴۷۶) وابن ماجه (۳۱۹۹) وأحمد (۱۰۹۵۰) و البانی در ” صحیح الجامع ” (۳۴۳۱) .
اما حنفیه گفتند : باید بعد از بیرون آمدن حتما ذبح شود، وگرنه حلال نیست و حکم مردار را دارد.
شیخ ابن تیمیه می گوید : «قربانی کردن حیوان حامله جایز است، و اگر جنینش مرده بیرون آید؛ ذبح او همان ذبح مادرش است (یعنی اگر مادرش ذبح شود، حکم ذبح جنین هم داده می شود) و این رای شافعی و احمد و دیگران است، و فرقی ندارد که موی ب*دن (جنین) روئیده باشد یا خیر، ولی اگر زنده بیرون آید باید ذبح شود.
امام مالک گفته : اگر مو بر ب*دن داشت حلال است، وگرنه خیر .
و در نزد ابوحنیفه بعد از بیرون آمدن باید ذبح شود وگرنه حلال نیست». مجموع الفتاوی (۲۶ / ۳۰۷).
و بعضی از علماء گفتند : خوردن جنین حیوان مکروه است، به دلایل طبی.
حکم صدقه دادن قیمت قربانی
قربانی کردن در روز عید سعید قربان از عبادات این روز است و دارای پاداش زیادی است . رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: به اندازه پشم های ب*دن قربانی ثواب داده می شود. پس شما در روز عید حتما قربانی بکنید و هیچ عملی جای آن را نمی گیرد.
قرباني کردن بهتر وافضل از صدقه دادن قيمت قرباني است؛ زيرا قرباني کردن و ريختن خون حيوان در راه الله متعال از شعائر ديني وعبادت و سبب تقرب به او تعالى ميباشد، الله متعال در اين مورد امر نموده است:
” قُلْ إِنَّ صَلاَتِي وَ نُسُکي وَ مَحْياي وَ مَمَاتِي ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِين” (الأنعام:۱۶۲) بگو اي محمد نماز، حج، قرباني، زيستن و مردن من از آنِ الله است که پروردگار جهانيان است.
و از پیامبر علیه السلام صدقه دادن قیمت قربانی ثابت نشده است.
اگر قربانی شما گم شد یا معیوب گشت در صورتی که استطاعت مالی دارید یکی دیگر بخرید.
شرایط ذبح حيوان قرباني
۱- نيت كردن كه خاص بنام الله وعبادت او تعالى قرباني مي نمايد .
۲- بهتر است كه در وقت ذبح قرباني رو بطرف قبله باشد.
۳- بسم الله گفتن فرض است وتكبير يعني الله اكبر گفتن در وقت ذبح حيوان قرباني مستحب است.
۴- اين دعاء را بخواند قبل از ذبح قرباني :” اللهم هذا عني وعن أهل بيتي” پروردگارا اين قرباني از من وخانواده من است.
۵_ وجود چاقوی تیز برش.
۶ _ قطع كردن حلقوم كه مجري تنفس است ومريء كه مجري طعام وعلف است.
۷_ قطع كردن يكي از دو رک های کلان متقابل که در فقه الودجان نامیده می شود.
پاسخ:
علماء درباره جواز قربانی کردن چهارپایان اهلی (گاو و گوسفند و بز و شتر) اگر باردار باشد، اختلاف رأی دارند؛ جمهور اهل علم آنرا جایز می دانند، و باردار بودن حیوان را بعنوان عیوب قربانی که منجر به عدم صحت آن خواهد شد ذکر نکرده اند.
و تنها شافعیه آنرا جایز نداسته و قربانی حیوان باردار را منع کرده اند.
در کتاب دائره المعارف فقهی آمده : «جمهور فقهاء باردار بودن را عیبی برای قربانی نمی دانند، بر خلاف شافعیه (که آنرا مانعی برای قربانی کردن می دانند)، و گفتند : قربانی کردن آن صحیح نیست و کفایت نمی کند، زیرا بارداری موجب فاسد شدن جوف و نتیجتا نامرغوب شدن گوشت می شود». “الموسوعه الفقهیه الکویتیه” (۱۶ / ۲۸۱).
و در کتاب ” حاشیه البجیرمی علی الخطیب ” (۴ / ۳۳۵) که از کتب شافعیه است، آمده : «و حیوان باردار کفایت نمی کند، و این رای معتمد در مذهب (شافعیه) است، زیرا حمل موجب نقصان گوشتش می شود، و تنها برای زکات درست است، زیرا هدف از آن نسل است نه مرغوبیت گوشت».
رای راجح همان رای جمهور است، چنانکه شیخ محمد بن ابراهیم رحمه الله مفتی اسبق فرمودند : «قربانی کردن گوسفند باردار صحیح است، بشرطیکه از عیوب قربانی که در شرع وارد شده سالم باشد». “فتاوی ورسائل الشیخ محمد بن إبراهیم” (۶/۱۴۶) .
و درباره جنین؛ اگر بصورت زنده خارج شود، باید ذبح شود و بعد خورده شود، ولی اگر مرده بیرون آید؛ جمهور علماء گفتند : خورده می شود، زیرا ذبح جنین تابع ذبح مادرش است.
و از ابوسعید خدری از پیامبر صلی الله علیه وسلم روایت است که فرمود : « ذَکَاهُ الْجَنِینِ ذَکَاهُ أُمِّهِ ». یعنی : « ذبح جنین (همان) ذبح مادرش است». أبو داود (۲۸۲۸)، ترمذی (۱۴۷۶) وابن ماجه (۳۱۹۹) وأحمد (۱۰۹۵۰) و البانی در ” صحیح الجامع ” (۳۴۳۱) .
اما حنفیه گفتند : باید بعد از بیرون آمدن حتما ذبح شود، وگرنه حلال نیست و حکم مردار را دارد.
شیخ ابن تیمیه می گوید : «قربانی کردن حیوان حامله جایز است، و اگر جنینش مرده بیرون آید؛ ذبح او همان ذبح مادرش است (یعنی اگر مادرش ذبح شود، حکم ذبح جنین هم داده می شود) و این رای شافعی و احمد و دیگران است، و فرقی ندارد که موی ب*دن (جنین) روئیده باشد یا خیر، ولی اگر زنده بیرون آید باید ذبح شود.
امام مالک گفته : اگر مو بر ب*دن داشت حلال است، وگرنه خیر .
و در نزد ابوحنیفه بعد از بیرون آمدن باید ذبح شود وگرنه حلال نیست». مجموع الفتاوی (۲۶ / ۳۰۷).
و بعضی از علماء گفتند : خوردن جنین حیوان مکروه است، به دلایل طبی.
حکم صدقه دادن قیمت قربانی
قربانی کردن در روز عید سعید قربان از عبادات این روز است و دارای پاداش زیادی است . رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: به اندازه پشم های ب*دن قربانی ثواب داده می شود. پس شما در روز عید حتما قربانی بکنید و هیچ عملی جای آن را نمی گیرد.
قرباني کردن بهتر وافضل از صدقه دادن قيمت قرباني است؛ زيرا قرباني کردن و ريختن خون حيوان در راه الله متعال از شعائر ديني وعبادت و سبب تقرب به او تعالى ميباشد، الله متعال در اين مورد امر نموده است:
” قُلْ إِنَّ صَلاَتِي وَ نُسُکي وَ مَحْياي وَ مَمَاتِي ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِين” (الأنعام:۱۶۲) بگو اي محمد نماز، حج، قرباني، زيستن و مردن من از آنِ الله است که پروردگار جهانيان است.
و از پیامبر علیه السلام صدقه دادن قیمت قربانی ثابت نشده است.
اگر قربانی شما گم شد یا معیوب گشت در صورتی که استطاعت مالی دارید یکی دیگر بخرید.
شرایط ذبح حيوان قرباني
۱- نيت كردن كه خاص بنام الله وعبادت او تعالى قرباني مي نمايد .
۲- بهتر است كه در وقت ذبح قرباني رو بطرف قبله باشد.
۳- بسم الله گفتن فرض است وتكبير يعني الله اكبر گفتن در وقت ذبح حيوان قرباني مستحب است.
۴- اين دعاء را بخواند قبل از ذبح قرباني :” اللهم هذا عني وعن أهل بيتي” پروردگارا اين قرباني از من وخانواده من است.
۵_ وجود چاقوی تیز برش.
۶ _ قطع كردن حلقوم كه مجري تنفس است ومريء كه مجري طعام وعلف است.
۷_ قطع كردن يكي از دو رک های کلان متقابل که در فقه الودجان نامیده می شود.
تک رمان
دانلود رمان عاشقانه از طریق سایت تک رمان دانلود رمان جنایی برای دانلود رمان رایگان وارد شوید جهت چاپ رمان و نشر در انجمن رمان نویسی از طریق اورود به انجمن اقدام کنید
taakroman.ir