با عضویت در انجمن تک رمان از مزایای(چاپ کتاب،منتشر کردن رمان و...به صورت رایگان، خدمات ویراستاری، نقد و...)بهرمند شوید. با ما بهترینها را تجربه کنید.☆
ایسنا نوشت: آناتولی پتروکوویچ مدیر پژوهشگاه تحقیقات فضایی روسیه و عضو آکادمی علوم روسیه میگوید: همکاری بینالمللی در زمینه فضانوردی هیچ جایگزینی ندارد و اکتشافات بر روی ماه باید به صورت بینالمللی انجام شود.
پتروکوویچ در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی گفت: "این مؤسسه همکاریهای گسترده بینالمللی دارد و معتقدیم که در آینده باید این راه را ادامه دهیم زیرا این مسئله طبیعت فعالیتهای ما است و گریزی از آن نیست. همکاری بینالمللی در اکتشاف فضا به نفع همه است. به این دلیل که پیچیدگی فناوری فضایی روز به روز افزایش پیدا میکند. از طرف دیگر نباید فراموش کنیم که بودجه در همه کشورها محدود است و بنابراین حتی سازمانهای فضایی پیشرو نیز مجبورند با یکدیگر همکاری کنند."
به گفته وی، تجهیزات علمی ساخت روسیه، سالهاست که بر روی دستگاههای اروپایی و آمریکایی نصب شده و کار میکند. هفت کاوشگر در حال حاضر در فضا فعالیت میکنند، از جمله مریخنورد آمریکا که مجهز به تجهیزات پژوهشگاه تحقیقات فضایی روسیه است.
از سوی دیگر روسیه نیز از امکانات و تجهیزات فنی دیگر کشورها در سفینه و کاوشگرهای خود استفاده میکند به عنوان نمونه، رصدخانه فضایی اسپکتر ار. گ که باید در سال جاری به فضا پرتاب شود. این رصدخانه به دو تلسکوپ مجهز است: یک سامانه رصدی آلمانی، که به هزینه آلمان ساخته شده و دومی که روسیه هزینه ساخت آن را پرداخته است.
پتروکوویچ میگوید: "اگر در مورد برنامه اکتشاف در ماه، به ویژه مأموریتهای سرنشیندار بخواهیم صحبت کنیم، مطمئن باشید که هیچ جایگزینی برای همکاری بینالمللی وجود ندارد. مشکلات فنی و هزینه چنین برنامهای بسیار سنگینتر از آن است که برخی تصور میکنند و هیچ کشوری در جهان چه روسیه، چه آمریکا و یا چین، به طور مستقل قادر به اجرای آن نخواهند بود."
ایسنا نوشت: سفینه "استارشیپ" متعلق به شرکت فضایی خصوصی اسپیسایکس که در تگزاس آمریکا در حال سرهمبندی است بر اثر وزش باد شدید صدمه دید.
فضاپیمای "استارشیپ" که قرار است روزی فضانوردان را به مریخ برساند بر اثر وزش بادهای شدید واژگون و دچار صدمه جدی شد."ایلان ماسک" مدیر و بنیانگذار اسپیسایکس گزارش داد که این فضاپیما بر اثر وزش بادهایی با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت واژگون شده و متأسفانه سخت آسیب دیده است، به طوری که انتظار میرود تعمیر و بازیابی آن هفتهها طول بکشد.خوشبختانه مخازن سوخت این فضاپیما از آسیب نجات پیدا کرد."استارشیپ" برای ارسال به عنوان یک محموله توسط یک موشک بزرگ به نام "سوپر هوی"(Super Heavy) طراحی شده است و با پوششی قوی از آلیاژ فولاد ضدزنگ ساخته شده است تا بتواند شرایط خشن فضای عمیق را تاب بیاورد.
استفاده از فولاد ضد زنگ یک انتخاب غیر معمول است، اما ماسک میگوید که این آلیاژ بسیار مقاوم است و در دمای شدید مقاومت خواهد کرد و برای اولین بار از آب یا سوخت به عنوان سپر حرارتی استفاده میکند.ماسک در تاریخ ۵ ژانویه در توئیتر اعلام کرد که امیدوار است آزمایشات اولیه "استارشیپ" را ظرف چند هفته آتی آغاز کند. در حالی که اکنون با این اتفاق حتماً این زمانبندی دستخوش تغییر خواهد شد.وی در مصاحبهای که سال گذشته منتشر شد گفت ۷۰ درصد احتمال دارد که او در میان اولین انسانهایی باشد که راهی سیاره سرخ میشوند.ماسک گفت: احتمال مرگ شما در مریخ بسیار بالاتر از زمین است. شرایط سختی خواهد بود.
شرکت اسپیسایکس(SpaceX) برای انجام مأموریتهای فضای عمیق خود هفته گذشته اعلام کرد که ۱۰ درصد ۶ هزار نیروی خود را به منظور تأمین هزینه مأموریتهای آینده اخراج خواهد کرد که چند روز پیش عذر ۷ درصد از آن ۱۰ درصد را خواست.اسپیسایکس برای برخی پروژههای بزرگ در سال جاری آماده میشود و تصمیم برای اخراج کارکنانش نیز یکی از راههای تأمین هزینههای آن است.
ایسنا نوشت: پایگاه خبری "اسپیس"، منتخبی از اخبار فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر کرد.
پایگاه اسپیس منتخبی از اخبار فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر کرده است.
گردشگری فضایی با فضاپیمای "نیوشپرد"
شرکت خصوصی "بلو اوریجین" روز ۲۳ ژانویه توانست فضاپیمای "نیوشپرد" را با موفقیت به فضا پرتاب کند. شرکت"بلو اوریجین" که توسط "جف بزوس" ثروتمندترین مرد جهان تأسیس شده است، ۲۳ ژانویه فضاپیمای بدون سرنشین"نیوشپرد" را به فضا پرتاب کرد و با موفقیت به زمین تگزاس فرود آورد. این پرتاب به صورت آزمایشی انجام شد و بلو اوریجین را یک گام به سمت هدف نهایی خود یعنی اعزام انسان به فضا، نزدیکتر کرد. انجام این پرتاب به طرز قابل توجهی حائز اهمیت بود؛ زیرا هدف از این پرتاب انجام ۸ پروژه تحقیقاتی ناسا بود. پرتاب نیوشپرد روز گذشته در ساعت ۱۰:۰۵ به وقت محلی از پایگاه پرتابی شرکت "بلواوریجین" صورت گرفت. راکت نیوشپرد حامل کپسولی بود که در آن تجهیزات ناسا قرار داشت تا یک پرواز زیرمداری صورت گیرد و راکت به فاصله ۶۶ مایلی برسد.
تولد ۱۵ سالگی "فرصت"
مریخ نورد فرصت در ۲۴ ژانویه سال ۲۰۰۴ در سیاره مریخ فرود آمد. اما این ۱۵ سالگی تا حدودی غم انگیز است، چرا که این مأموریت ناسا از تاریخ ۱۰ ژوئن ۲۰۱۸ با تیم کنترل خود در زمین ارتباط برقرار نکرده است. آخرین ارتباطی که ناسا از کاوشگر فرصت دریافت کرد، در ماه ژوئن ۲۰۱۸ و پیش از وقوع یک طوفان گرد و غبار عظیم در سیاره سرخ بود. طوفان گرد و غبار اولین بار در ماه مه گزارش شد. از چهار تا پنج ژوئن، جو مریخ رو به خ*را*ب شدن رفت. هفتم تا ۱۰ ژوئن، طوفان گرد و غبار شدت یافت و در این زمان بود که "فرصت" با پیام کمبود قدرت مواجه شد.
مهندسان ناسا در تاریخ ۱۳ ژوئیه تأیید کردند که طوفان گرد و غبار، بسیار بزرگ است و تمام تماسها با "فرصت" از بین رفته و پنلهای خورشیدی دیگر قادر به شارژ باتریهای کاوشگر نیستند.
دومین پرواز آزمایشی هواپیما" استارتولانچ"
شرکت "استارتولانچ" در روزهای اخیر بزرگترین هواپیمای جهان را برای دومین بار مورد آزمایش قرار داد و این هواپیما نیز در دومین پرواز آزمایشی خود رکورد جدیدی را ثبت کرد.
شرکت آمریکایی "استراتولانچ"(Stratolaunch) که در سال ۲۰۱۱ توسط "پل آلن"(Paul Allen) پایهگذاری شد، اکنون برای دومین بار بزرگترین هواپیمای جهان را مورد آزمایش قرار داد. در آزمایش اولیه استراتولانچ این هواپیما با سرعت ۷۴ کیلومتر بر ساعت روی باند فرودگاه حرکت کرد. روز ۹ ژانویه در دومین پرواز آزمایشی این هواپیما موفق به حرکت با سرعت ۱۲۶ مایل بر ساعت (۲۰۲ کیلومتر بر ساعت) روی باند فرودگاه "پایگاه هوایی و فضایی موهاوی"(Mojave Air & Space Port) شد.
در طول این آزمایش سرعت این هواپیما به ۱۱۰ گره رسید. هر گره برابر ۱۸۵۲ متر در ساعت است. این هواپیما قادر است بارهایی تا وزن ۲۵۰ تن را حمل کند. این هواپیمای غولپیکر ۲۸ چرخ و وزنی معادل ۲۲۶ پوند (۱۰۲ کیلوگرم) دارد و طول بالهای آن ۳۸۵ فوت (۱۱۷ متر) است.
ایسنا نوشت: "ماتیاس مورر" و هرو استونین" دو فضانورد آژانس فضایی اروپا راهپیمایی در ماه و جمعآوری نمونهها را تمرین کردند.
۵۰ سال پس از اولین مأموریت فضایی در ماه، آژانس فضایی اروپا(ESA) در حال آموزش نسل جدیدی از فضانوردان برای کار بر روی سطح ماه است.
براساس یافتههای مأموریتهای آپولو ناسا، فضانوردان جدید در حال تمرین راهپیمایی در لانزاروته اسپانیا برای آزمایش انواع وسیعی از ابزار الکترونیکی کمکی، ابزار جدید خاکشناسی و پروتکلهای علمی بهبود یافته هستند تا سفرها به ماه را ایمنتر و کارآمدتر کنند.
دشواری بازگشت به ماه دچار وقفه تقریباً نیم قرنی شده است، چرا که نه تنها قابلیتهای مأموریتهای آپولو با استفاده از تکنولوژی قرن بیست و یکم باید بازسازی شوند، بلکه مهارتهای فراوانی را که طی دو نسل از دست رفته است نیز باید بازیابی شود.
این برای آژانس فضایی اروپا بسیار مهم است زیرا پیش از این هرگز روی ماه فرود نیامده است. این آژانس برای غلبه بر این مشکل کمپین Pangea-X را راهاندازی کرد که از آزمایشات زمینی مشابه آنچه که برای آموزش فضانوردان آپولو در دهه ۱۹۶۰ استفاده میشد، استفاده میکند.
به گفته آژانس فضایی هدف این کمپین ترکیب اکتشافات فضایی، تجهیزات تحقیقاتی پیشرفته و خاکشناسی است. این کار با گردهمآوری زمینشناسان و مهندسان در یک منطقه آتشفشانی شبیه به سطح ماه انجام میشود.
بخشی از این برنامه مربوط به یادگیری نحوه کار در لباسهای پرفشار فضایی شبیه به لباس نیل آرمسترانگ و بازآلدرین است. این کار اجازه میدهد تا مهندسان و فضانوردان بتوانند ایدههای جدید و ابزار اولیه را در حرکات محدود یک فضانورد مانند عدم توانایی زانو زدن یا خم شدن آزمایش کنند.
"هرو استونین" گفت: ما برای این تستها لباس فضایی مخصوص ماه نداریم، اما بعد از چندین ساعت تمرین با لباسهای فضایی ناسا به محدودیتهای حرکتی عادت کردیم و از آن در آزمایش ابزارها استفاده کردیم.
آژانس فضایی اروپا میگوید که حداقل لباس فضایی که باید توسط فضانوردان مستقر در ماه پوشیده شود به این دو فضانورد پوشانده شد که مجهز به دوربینهای پخش زنده و گرفتن عکسهای پانورامای ۳۶۰ درجه و نماهای نزدیک و تصاویر میکروسکوپی بود.
"ساموئل پیلر" عضو پژوهشگر مرکز فضانوردی اروپا در کلن آلمان میگوید: نسل بعدی کاوشگران ماه در رشتههای علمی مربوطه آموزش خواهند دید، اما همیشه دانش و تخصص بیشتری برای دستیابی وجود خواهد داشت.
وی افزود: چالش این است که فضانوردان این تخصص را در طول راهپیمایی کسب کنند تا بهترین تصمیمات را بگیرند. اشتراک دادهها از جمله تصاویر و ویدئوها به صورت زنده بخش مهمی از این کار است.
ایسنا نوشت: یک شرکت روسی به اسم "کاسموکورس"، قصد دارد یک مرکز فضایی و سفینهای برای پروازهای غیرمداری ایجاد کند.
پاول پوشکین مدیر این شرکت در مورد برنامه پرتابهای فضایی غیرمداری"کاسموکورس" به خبرنگار خبرگزاری تاس گفت: "ما از مدتی قبل به طور فعالانه درباره مکانی برای ایجاد مرکزی جهت پرتابهای غیرمداری، با مسئولان چند منطقه در حال مذاکره هستیم."
به گفته وی، این مکان نباید بیش از دو ساعت از مسکو فاصله داشته باشد. وی اضافه کرد: "ما مایلیم یک پایگاه جمع و جور و کوچک اختصاصی داشته باشیم که با هواپیما بیش از یک تا دو ساعت از مسکو فاصله نداشته باشد."
پیش از این، دو منطقه در پایگاه پرتابهای فضایی بایکونور به "کاسموکورس" پیشنهاد شده بود اما مسئولان به دلیل دوری از مسکو آن را نپذیرفتند.
پاول پوشکین میگوید: "ما به بایکونور سفر کردیم، در آنجا چند مکان مناسب به ما پیشنهاد شد. اما بعد از بررسی همه جانبه به این نتیجه رسیدیم بایکونور برای کار ما مناسب نیست، زیرا اولاً از مسکو بسیار دور است و در ثانی در روسیه نیست، بلکه به قزاقستان تعلق دارد و این مسئله میتواند در آینده مشکل ساز شود زیرا ما باید برای هر کاری با آنها هماهنگی داشته باشیم."
براساس گزارشهای قبلی، کاسموکورس در حال ساخت یک سفینه استفاده مجدد برای پروازهای تجاری گردشگران است که توانایی حمل شش نفر مسافر و یک خلبان برای پروازی ۱۵ دقیقهای به ارتفاع ۲۰۰ کیلومتری را دارد.
این شرکت که در سال ۲۰۱۴ با هدف گردشگری فضایی تأسیس شده است تا با قیمت ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دلار مسافران را برای سفری ۱۵ دقیقهای به فضا ببرد در سپتامبر ۲۰۱۷ از سازمان فضایی روسیه روسکاسموس مجوز فعالیتهای فضایی را دریافت کرد و طرح فنی ناو پیشنهادی این شرکت مورد تأیید قرار گرفت.
در سال ۲۰۱۸، اعلام شد آزمایش موشک و سفینه در سال ۲۰۲۲ صورت خواهد گرفت. نمونه اولیه این سفینه برای ۲۰۲۳ و پرواز سرنشیندار آن با گردشگر در ۲۰۲۵ برنامهریزی شده است. انتظار میرود تا سال ۲۰۳۰ با بیش از ۱۱۵ پرتاب در هر سال، ۷۰۰ گردشگر به فضا سفر کنند.
ایرنا نوشت: شرکت هواپیماسازی استراتولانچ به تازگی اعلام کرد که دیگر قصد ساختن موشک های فضایی و موتورهای لازم برای این موشک ها را ندارد. تصمیمی که احتمالا در نتیجه مرگ پل آلن رخ داده است و نشان از تغییر راهبرد یکی از مهمترین شرکت های فعال در صنعت فضایی خصوصی دنیا دارد.
چند ماه پیش وقتی خبر مرگ پل آلن میلیاردر مشهور و از بنیانگذاران مایکروسافت منتشر شد، همه منتظر بودند ببینند چه بر سر پروژه های بلندپروازانه او خواهد آمد. پروژه هایی که برخی از آن ها از پر سروصدا ترین های این روزهای دنیای تکنولوژی شمرده می شوند و یکی از مهمترین آنها برنامه استراتولانچ بود.
استراتولانچ رسما یکی از جنجالی ترین شرکت های فضایی خصوصی این روزهاست که مترصد سفر به فضا و پرتاب ارزان قیمت ماهواره ها بوده است؛. طرح هایی که این شرکت حالا پس از مرگ پل آلن می گوید خیال ندارد بخش قابل توجهی از آن ها را دنبال کند.
طرح کلی شرکت استراتولانچ در اصل بر ساخت بزرگترین هواپیمای دنیا (دستکم از منظر پهنای بال) به همین نام استوار بود. هواپیمای غول آسایی که از بدنه و موتورهای دو هواپیمای بویینگ 747 ساخته شده و قرار بود بتواند تا ارتفاعات بالای جو پرواز کند و در آن نقطه محموله همراه خود را شامل موشک حامل ماهواره یا یک فضاپیمای کوچک رها کند و به این ترتیب بدون دردسر و پیچیدگی های پرتاب های فضایی از روی زمین، ماهواره بر یا فضای پیما باقی مسیر خود را تا رسیدن به مدار طی کند.
با این حال، استراتولانچ بیانیه ای منتشر و اعلام کرده استکه دیگر قصد توسعه موشک یا فضاپیمایی را برای پرتاب به فضا ندارد. بر اساس این اطلاعیه، شرکت از زیرساخت کنونی خود که شامل همان هواپیمای غول پیکری است که قرار بود موشک ها را به سوی فضا حمل کند، برای حمل و پرتاب موشک های پگاسوس اکس ال شرکت نورث روپ گرومن استفاده خواهد کرد.
***رقابت میلیاردرها بدون پل آلن
این اطلاعیه اگرچه اشاره مستقیمی به این موضوع نکرده بود که دقیقا چه بر سر سایر پروژه های کنونی این شرکت خواهد آمد، اما آن طور که بر می آید، مهندسان و کارگران زیادی در این شرکت شغل خود را به زودی از دست خواهند داد. به عبارت دیگر، اگر شرایط به همین ترتیب پیش برود یکی از مهمترین شرکت های خصوصی جهان از دنیای رقابت با سایرین عقب خواهد کشید. چیزی که تا پیش از این اختصارا به آن رقابت فضایی میلیاردرها می گفتند. همان رقابت دامنه داری که میان میلیاردرهایی مثل ریچارد برنسون با ویرجین گلکتیک، ایلان ماسک با اسپیس ایکس، پل آلن با ولکان ارواسپیس (مالک استراتولانچ) و جف بزوس صاحب بلو اورجین درگرفته و همچنان نیز در جریان است.
سرنوشت استارتولانچ و ولکان پس از پل آلن هنوز مشخص نیست، با این حال مهمترین طرح اجرا شده این شرکت یعنی هواپیمای غول پیکر استراتولانچ این روزها همچنان در حال طی کردن آزمایش زمینی خود در صحرای موهاوی در شمال کشور امریکا است. آزمایشاتی که اگر خوب پیش برود شاید بتوان امسال منتظر پرواز آن نیز بود.
ایسنا نوشت: شرکت فضایی "اسپیسایکس" تست نهایی موشکی را که قرار است کپسول دراگون را با ظرفیت ۷ فضانورد به فضا ببرد برای ۲۳ ماه فوریه برنامهریزی کرده است.
موتورهای موشکی که قرار است فضاپیمای دراگون متعلق به شرکت فضایی خصوصی اسپیسایکس(SpaceX) را به فضا ببرد روز پنجشنبه بعد از ظهر، به طور مختصر روشن شدند و پس از چند تأخیر، این شرکت در توئیتر اعلام کرد که برنامه دارد تا پرواز آزمایشی را در ماه فوریه انجام دهد اما تاریخ خاصی مشخص نکرد.
اکنون منابع ناشناس اعلام کردهاند که این پرواز آزمایشی برای ۲۳ فوریه برنامهریزی شده است.
شرکتهای اسپیسایکس و بوئینگ در حال آمادهسازی فضاپیماهای خود با قابلیت حمل سرنشین برای آزمایش نهایی هستند.
ناسا برای اینکه برای ارسال فضانوردان خود به ایستگاه فضایی بینالمللی مجبور به استفاده از فضاپیمای سایوز متعلق به روسیه نباشد و خودکفا شود تا بتواند از خاک خود به ایستگاه فضایی برود، فراخوان داد تا شرکتها پیشنهادات خود را ارائه دهند.
در نهایت شرکتهای اسپیسایکس و بوئینگ برگزیده شدند تا به توسعه فضاپیماهای سرنشیندار مشغول شوند و هرچه زودتر آن را در اختیار ناسا قرار دهند.
تکمیل این فضاپیماها هر بار به دلیل برخی مشکلات با تأخیر مواجه شده است و اکنون قرار است آزمایشهای نهایی را پشت سر بگذارند تا آماده تحویل به ناسا شوند.
پرسنل ناسا در حال حاضر بدون پرداخت هزینه پشتیبانی در این پروژهها کار میکنند، زیرا دولت آمریکا فعلاً در حالت تعطیلی به سر میبرد.
ایسنا نوشت: اسکن مغزی فضانوردانی که اقامت طولانی مدت در فضا را تجربه کردهاند نشان میدهد تغییرات سریعی در ماده سفید مغز آنها ایجاد شده است.
امروزه سازمانهای فضایی به دنبال فرستادن فضانوردان به ماموریتهای بلند مدت به مریخ و راهاندازی گردشگری فضایی هستند، اما محیط فضا چه تاثیری بر ب*دن انسان میگذارد؟ این سوالی است که ذهن دانشمندان ناسا را بیش از همه به خود مشغول کرده است.
مطالعه جدید و جالب محققان دانشگاه فلوریدا(UF) تلاش کرده است تا به این سوال پاسخ دهد و برخی از تغییرات در مغز فضانوردان را قبل و بعد از ماموریتهای فضایی کشف کند.
این مطالعه توسط دانشمندان دانشکده فیزیولوژی کاربردی و حرکتشناسی دانشگاه فلوریدا انجام شده است که با همکاری مرکز فضایی جانسون ناسا اسکن مغزی ۱۵ فضانورد مختلف ناسا را قبل و بعد از انجام ماموریت تجزیه و تحلیل کردند.
ارزیابی اسکنها تغییرات در ماده سفید مغز فضانوردان را در مناطق مربوط به حرکت و اطلاعات حسی نشان داد. این تغییرات به عنوان زوال توصیف شدهاند و طبق گفتههای دانشمندان شبیه آن چیزی است که به طور طبیعی در پیری در ب*دن انسان رخ میدهد، اگر چه که این تغییرات در فضا با سرعت بسیار بیشتری اتفاق میافتند.
اما شاید جالبترین چیزی که در این مطالعه به دست آمد شواهدی بود که از مایعات مغزی جمع شده در مخ(cerebrum) پس از پرواز فضایی خبر میداد. مخ بخش بزرگی از مغز است که قشر مغز را در خود جای میدهد و حوضهای مایع جمع آوری شده در زیر آن بدان معنی است که مغز فضانوردان اساسا در ماموریتهایشان در فضای میکرو گرانشی در جمجمهشان شناور میشود.
"راشل سیدلر" استاد دانشکده بهداشت دانشگاه فلوریدا میگوید: ما میدانیم که مایعات در سفر فضایی به سمت سر حرکت میکنند. هنگامی که عکسها و ویدیوهای فضانوردان در فضا را مشاهده میکنید، چهرههای آنها اغلب پف کرده به نظر میرسد، چرا که تقریبا گرانشی در آنجا وجود ندارد که مایعات ب*دن آنها را به پایین ب*دنشان هدایت کند.
بنابراین دانشمندان بر این باورند که این اثر، جایی که کمبود جاذبه باعث ایجاد مایع اضافی در جمجمه میشود، ممکن است عامل چیزی باشد که به عنوان سندرم عصبی-عضلانی وابسته به سفر فضایی شناخته میشود. این سندرم منجر به اثرات فیزیولوژیکی بر ب*دن انسان میشود که بر اثر سفر به فضا و اقامت طولانی مدت در آن اتفاق میافتد.
"سیدلر" میگوید: این سندرم میتواند بر روی عصب بینایی نیز تاثیرگذار باشد و باعث ایجاد تغییرات بصری و صاف شدن برخی قسمتهای چشم شود.
خوشبختانه دانشمندان بر این باورند که زوال ماده سفید پس از چند هفته بازگشت به زمین معکوس میشود و مغز میتواند خود را بازیابی کند. البته اثرات این سندرم ممکن است تا مدتی فضانوردان را درگیر کند.
دانشمندان میگویند حتی کمتحرکی و بیتحرکی در زمین هم تاثیر مشابهی بر روی بازوها و پاها دارد و منجر به کمتر شدن حس آنها و کندتر شدن انتقال احساس به مغز میشود.
"سیدلر" میگوید: شیوه زندگی بسیاری از افراد دنیا در حال حاضر بسیار کمتحرک است. البته تاثیر آن به اندازه اقامت در فضا نیست، اما اگر ما تحرک نداشته باشیم و ب*دن خود را به کار نگیریم آثار مشابهی را تجربه خواهیم کرد.
کسانی که میگویند زمین گرد نیست در تازهترین اظهارنظر بهعنوان تئوری پردازان توطئه اعلام کردند که شیء ناشناس دیگری غیر از زمین باعث خسوف اخیر در جهان شده است.
به گزارش خبرآنلاین، کاربری با انتشار یک پست در انجمن«زمین مسطح است»، ادعا کرد سایه زمین نبوده است که بین خورشید و ماه قرارگرفته، بلکه سایه یک شیء دیگری در مدار نزدیک به خورشید باعث وقوع خسوف شده است. {لینک}
طبق این نظر این شیء گریزان قمر خورشید است که سالی دوبار خسوف ایجاد میکند و به گفته این افراد زمین هیچ نقشی در ماهگرفتگی ندارد.
در این پست تأکید شده است که قرمز شدن ماه در خسوف به دلیل منقطع شدن جریان نور توسط این شیء است که نهایتاً میتواند سالی سه بار رخ دهد.
به گفته انجمن موسوم به The Flat Earth Society شیء مذکور به دلیل نزدیک بودن به خورشید توسط ما انسانها دیده نمیشود.بر این اساس اجرام آسمانی در طول روز به دلیل نزدیک بودن به خورشید و نور شدید خورشید توسط انسان قابلدرک نیست.
انجمن افراطی مذکور تا به آنجا پیش رفته که معتقد است این شیء آسمانی میتواند اجرام آسمانی مانند عطارد، ناهید یا حتی یک سیارک باشد!
گفتنی است خسوف کامل بعدی 26 ماه می 2021 رخ خواهد داد.