• خرید مجموعه داستان های درماندگان ژانر تراژدی و اجتماعی به قلم احمد آذربخش برای خرید کلیک کنید
  • دیو، دیو است؛ انسان، انسان. هاله‌های خاکستری از میان می‌روند؛ این‌جا یا فرشته‌ای و یا شیطان. رمان دیوهای بیگانه اثر آیناز تابش کلیک کنید
  • رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید

پادکست چیست؟

  • نویسنده موضوع Aseman♡
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 0
  • بازدیدها 209
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

Aseman♡

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2019-11-30
نوشته‌ها
2,756
لایک‌ها
16,680
امتیازها
114
محل سکونت
میان یه عالمه رویا
کیف پول من
1,806
Points
10
۱. پادکست چیست؟
پادکست عبارت است از گفت‌وگوهای رادیواینترنتی که می‌توانید فایل‌شان را دانلود و سر فرصت گوش کنید. کلمه‌ی پادکست (Podcast) از ترکیب دو واژه‌ی پاد (Pod) و برودکست (broadcast) تشکیل شده است. منظور از پاد همان دستگاه‌های آی‌پاد است. به این معنی که پادکست محتوایی قابل‌حمل است و می‌توانید در هرجایی به آن گوش کنید. برودکست نیز به ویژگی رادیویی پادکست‌ها اشاره دارد. بنابراین پادکست گفت‌وگوی صوتی ضبط‌شده‌ای بین مجری و مهمان است که می‌توانید درست مثل گفت‌وگوهای رادیویی به آن گوش کنید. پادکست حتی می‌تواند صبحت انفرادی کسی باشد که افکار و تجربیاتش را با دیگران به‌اشتراک می‌گذارد یا موضوع پادکست‌ها نیز محدودیتی ندارد و می‌تواند درباره‌ی هر موضوعی باشد، از کسب و کار و بازاریابی گرفته تا گردشگری، یوگا و غیره و اجتماعی و عاشقانه و....

۲. چگونه پادکست گوش کنیم؟
پادکست گوش‌کردن خیلی آسان‌تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید. می‌توانید فایل‌های صوتی را در آیتونز یا وب‌سایت پادکسترها (تولیدکنندگان پادکست) جست‌وجو کنید و فقط با فشردن دکمه‌ی پلی بشنوید. به‌عبارتی پادکست‌ها محبوب‌ترین نوع شنیدن محتواهای رادیویی در حین رفت‌وآمدهای روزمره هستند. پادکست‌ها را می‌توانید علاوه‌بر آیپاد روی لپ‌تاپ، آیفون یا گوشی‌های اندروید، ام‌پی‌تری پلیرها، تبلت‌ و هر دستگاه دیجیتال قابل‌حمل دیگری گوش کنید.

۳. فرق بین پادکست، فصل و اپیزود یا قسمت چیست؟
پادکست مجموعه‌ای از چندین محتوای ضبط‌شده است که درست مثل برنامه‌های تلویزیونی حول ایده یا درون‌مایه‌ی مشخصی می‌چرخد. این فایل‌های صوتی براساس ترتیب زمانی یا موضوعات ثانویه فصل‌بندی می‌شوند و هر فصل نیز خود شامل فهرستی از اپیزودهای مستقل است. یا ممکن است تکی و بدون فصل و ادامه باشد.
۴. آیا پادکست‌ها رایگان‌‌اند؟
بیشتر پادکست‌ها رایگان‌اند، اما برخی از آنها هم رایگان نیستد و قیمت کمی دارند که آنها در سایت‌های پادکست مانند آیتونز و نمونه‌های ایرانی سایت‌های مخصوص پادکست پیدا کنید.
۵. تایم‌شیفت یا تأخیر زمانی درباره‌ی پادکست‌ها به چه معناست؟

تایم‌شیفت درباره‌ی پادکست‌ها به این معناست که پادکست‌ برخلاف پخش در زمان واقعی، در زمان دلخواه شنونده قابل‌پخش است. یعنی هر پادکستی که می‌شنوید، از پیش ضبط‌‌شده است و به‌همین خاطر می‌توانید هروقت که دل‌تان می‌خواهد به آن گوش کنید. این درحالی است که برنامه‌های رادیویی ساعت مقرری دارند و اگر سر ساعت موفق به شنیدن‌شان نشوید، از کف‌تان رفته‌اند. مزیت دیگر پادکست‌ها این است که می‌توانید صحبت‌ها را جلو یا عقب ببرید یا یک قسمت را چند بار گوش کنید. همچنین در پادکست‌ها از وقفه‌ی پیام‌های بازرگانی نیز خبری نیست.
۶. آیا برای پادکست گوش‌کردن باید به اینترنت متصل بود؟
پادکست‌ برای زندگی‌های شلوغ‌پلوغ امروزی ساخته شده‌ است و کاربری آسانی دارد. می‌توانید اپیزودها را یکی‌یکی دانلود و بعدا به‌صورت آفلاین پلی کنید. همچنین می‌توانید از ویژگی‌های گوش‌کردن آفلاین اپلیکیشن‌های پادکست مانند آیتونز و استیچر (Stitcher) بهره ببرید.
۷. آیا برای پادکست گوش‌کردن حتما باید خوره‌ی تکنولوژی بود؟
به‌هیچ‌وجه! پادکست گوش‌کردن به‌سادگیِ قدم‌زدن در پارک است و اصلا هم نیازی نیست که حتما خوره‌ی تکنولوژی باشید.

۸. آیا پادکست‌ را باید با حواس کاملا جمع گوش کرد؟
لزوما این‌طور نیست. چون پادکست‌ها صوتی هستند، می‌توانید آنها را در پس‌زمینه‌ی فعالیت‌های دیگری که به تمرکز کامل نیاز ندارند (مثلا در حین رانندگی، انجام کارهای منزل یا پیاده‌روی) گوش‌ کنید. درواقع پادکست‌ها انجام کارهای تکراری و کسل‌کننده را ل*ذت‌بخش‌تر می‌کنند و به‌نوعی غذای فکر محسوب می‌شوند. اگر برای رشدوتوسعه‌ی فردی وقت کافی ندارید و فرصت زیادی برای شرکت در گفت‌وگوهای آموزنده پیدا نمی‌کنید، پادکست گوش‌کردن می‌تواند ترفند آسانی برای یادگیری و رشد‌ فردی شما باشد.
9. بهترین زمان پادکست گوش کردن چیست؟!
بیشتر افراد در طول روز آن‌قدر مشغله دارند که به‌سختی می‌توانند روی دریافت اطلاعات جدید و یادگیری تمرکز کنند. برای کسانی که مشتاق یادگیری هستند، شاید صبح‌ها در حالی‌ که برای شروع روز آماده می‌شوند زمان بهتری برای‌ پادکست گوش‌کردن باشد. همچنین، پادکست‌ها را می‌توانید در حین رفت‌وآمدهای روزمره گوش کنید. وقتی پس از پایان روز کاری درحال استراحت هستید نیز فرصت مناسبی برای پادکست گوش‌کردن است.

۱۰. پادکست گوش‌کردن چه فوایدی دارد؟
پادکست گوش‌کردن باعث افزایش قابل‌توجه زمان صرف‌شده برای یادگیری می‌شود. حتی اگر روزی چند دقیقه‌ی کوتاه هم باشد بی‌فایده نیست. آنچه یاد می‌گیرید، جایی بدون اینکه انتظارش را داشته باشید به‌دردتان خواهد خورد. همچنین، پادکست‌ها می‌توانند بسیار الهام‌بخش باشند و حتی باهوش‌ترتان کنند.

مطالعات نشان داده است که پادکست گوش‌کردن با فوایدی ازجمله تقویت مهارت‌های شنیداری و بهبود تمرکز همراه است. به‌علاوه چون هنگام پادکست گوش‌کردن معمولا سعی می‌کنیم ماجرایی را که می‌شنویم تصویرسازی کنیم، به قوه‌ی تخیل‌مان نیز کمک خواهد شد. همچنین جالب است بدانید که مطالعات نشان داده است بیشتر کسانی که به‌طور منظم پادکست گوش می‌کنند، معمولا درآمد متوسط یا بالاتر دارند و از قشر تحصیل‌کرده‌ هستند.

۱۱. چگونه پادکست‌های موردعلاقه‌مان را تشخیص دهیم؟
پلی‌لیست یا همان فهرست پخشِ بیشتر پادکست‌ها دارای مقدمه‌ای صوتی است که موضوعات پوشش داده‌شده را معرفی می‌کند و از این طریق می‌توانید تا حدودی به محتوای کلیِ مجموعه پی ببرید. همچنین هر اپیزود عنوان مختص به خودش را دارد که فکر یا ایده‌ی غالب گفت‌وگو را توضیح می‌دهد. به‌این‌ترتیب به‌راحتی می‌توانید پادکست موردعلاقه‌تان را از بین پادکست‌های مختلف تشخیص بدهید.

۱۲. آیا می‌توانیم مشترک پادکست موردعلاقه‌مان شویم؟
بله. به‌راحتی می‌توانید مشترک پادکست موردعلاقه‌تان شوید تا هروقت که اپیزود جدید منتشر شد باخبر شوید. برای این کار فقط کافی است روی کلید سابسکرایب یا اشتراک در وب‌سایت پادکستر یا آیتونز و استیچرز کلیک کنید تا به‌این‌ترتیب از به‌روزسانی‌ اپیزودها جا نمانید.

۱۳. چرا پادکست‌ها این‌قدر پرطرفدارند؟
پادکست‌ها به‌ویژه برای کسانی که زندگی پرمشغله‌ای دارند و فرصت یادگیری پیدا نمی‌کنند خیلی به‌درد می‌خورند، چراکه چکیده‌‌ی بهترین آموزش‌ها و ایده‌های الهام‌بخش مهمانان شناخته‌شده را در قالبی گیرا در اختیار شنونده قرار می‌دهند. اگر برای‌تان سخت است که برای رشدوتوسعه‌ی فردی خود وقت بگذارید، به‌کمک پادکست‌ها به‌راحتی می‌توانید خودتان را پیرامون موضوعات موردعلاقه‌تان به‌روز نگه دارید.

۱۴. با چه دستگاه‌هایی می‌توان پادکست گوش کرد؟
پادکست‌ها را می‌توانید روی دستگاه‌های مختلف مانند موبایل، لپ‌تاپ، تبلت و سایر دستگاه‌های دیجیتال قابل حمل اجرا کنید. حتی می‌توانید موبایل‌تان را به اسپیکر ماشین وصل کنید یا فایل‌ها را روی فلش بریزید و در حین رانندگی پادکست گوش کنید.

۱۵. آیا پادکست‌ها جنبه‌ی آموزشی دارند یا سرگرمی؟
پادکست‌ها درواقع آمیزه‌ای از آموزش و سرگرمی هستند و مشتاقان یادگیری و رشدوتوسعه‌ی فردی تفاوت خاصی بین این دو نمی‌بینند. با پادکست گوش‌کردن هم اطلاعات جدید یاد می‌گیرید و هم انگیزه و الهام پیدا می‌کنید.

۱۶. چطور می‌توان از پادکست‌ها نهایت استفاده را برد؟

اینکه چقدر می‌توانید از یک پادکست بهره ببرید، به انگیزه‌ی اصلی شما برای گوش‌دادن به آن پادکست بستگی دارد. اگر قصد دارید گوشه‌ای از وقت‌تان را به یادگیری مفاهیم و ایده‌های جدید اختصاص بدهید، فقط کافی است یک فنجان چای بریزید و هدفون‌تان را روی گوش بگذارید و هرچه را هم که یاد می‌گیرید در درفترچه‌ی یادداشت همراه‌تان بنویسید. به‌همین سادگی می‌توانید بخشی از وقت‌تان را به رشدوتوسعه‌ی فردی اختصاص بدهید. یا اگر دل‌تان خواست می‌توانید در حین پیاده‌روی، رانندگی یا انجام کارهای روزمره به پادکست موردعلاقه‌تان گوش کنید. و برای اینکه آنچه یاد می‌گیرید در ذهن‌تان بنشیند، می‌توانید اپیزودهای مدنظرتان را چند بار گوش کنید. پادکست گوش‌کردن با دوستان نیز فرصت خوبی برای به‌اشتراک گذاشتن تجربیات یادگیری و گفت‌وگو پیرامون مباحث مطرح‌شده است.

۱۷. چگونه می‌توان پادکست گوش‌کردن را به عادت تبدیل کرد؟
پادکست گوش‌کردن هم درست مثل سایر عادات موفقیت نیازمند مداومت است. هرچه عادات جدید کم‌زحمت‌تر باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که به آن عادات پایبند بمانید. پس عادت پادکست گوش‌کردن را برای خودتان ساده کنید: اگر هر روز رانندگی می‌کنید، کافی است جلوتر فایل‌های مدنظرتان دانلود و آماده کنید تا دفعه‌ی بعد که سوار ماشین شدید، فقط لازم باشد که بدون هیچ فکری فایل‌ها را پلی کنید. همچنین می‌توانید شب‌ها قبل از خواب صفحه‌ی پلی‌لیست پادکست‌ مدنظرتان را بوک‌مارک یا نشان‌گذاری کنید یا برای خودتان یک یادداشت یادآوری بنویسید تا صبح که از خواب بلند شدید در حین انجام کارهای آغازین روز به آن گوش کنید.

نکته اینجاست که پادکست گوش‌کردن را به‌زور در برنامه‌ی روزانه‌تان نگنجانید، بلکه از زمان‌های مرده و بی‌استفاده‌ای که در طول روز دارید استفاده کنید. مثلا می‌توانید وقتی در صف انتظار هستید، وقتی استراحت می‌کنید و کار خاصی ندارید یا حتی وقتی به انجام امور روزمره‌‌ای که نیازی به تمرکز ندارند مشغول‌اید پادکست گوش کنید تا هم چیزی یاد بگیرید و هم وقت‌تان مفرح‌تر سپری شود.
انجمن تک رمان
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

امضا : Aseman♡
بالا