• خرید مجموعه داستان های درماندگان ژانر تراژدی و اجتماعی به قلم احمد آذربخش برای خرید کلیک کنید
  • دیو، دیو است؛ انسان، انسان. هاله‌های خاکستری از میان می‌روند؛ این‌جا یا فرشته‌ای و یا شیطان. رمان دیوهای بیگانه اثر آیناز تابش کلیک کنید
  • رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید

آموزشی اجزا و عناصر داستان

  • نویسنده موضوع حبیب.آ
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 12
  • بازدیدها 959
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

حبیب.آ

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2019-12-05
نوشته‌ها
887
لایک‌ها
3,004
امتیازها
73
وب سایت
dastannevisg.blogsky.com
کیف پول من
-101
Points
0
از اجزا و عناصر داستان که شناخت اونا لازمه میشه به
1.موضوع یا قلمرو خلاقیت
2.درون مایه
3.پیرنگ ، الگوی حادثه
4.کشمکش
5.شخصیت و شخصیت پردازی
6.زاویه دید یا زاویه روایت
7.صح*نه و صح*نه پردازی
8.گفت و گو در داستان
9.لحن
10.فضا و رنگ و یا فضاسازی
11.حقیقت مانندی
12.گره افکنی
13.تعلیق
اشاره کرد
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

حبیب.آ

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2019-12-05
نوشته‌ها
887
لایک‌ها
3,004
امتیازها
73
وب سایت
dastannevisg.blogsky.com
کیف پول من
-101
Points
0
1.موضوع
موضوع شامل پدیده ها و حادثه هایی است که داستان را می آفریند.
به عبارت دیگر موضوع، قلمرو دیگری است که خلاقیت میتواند درون مایه ی خود را به نمایش بگذارد.
از نظر موضوع داستان به 5 دسته تقسیم می¬شود:
1_داستان های حادثه پردازانه 2- واقعی 3- وهمناک 4- خیال و وهم (فانتزی) 5- واقع گرایی جادویی
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

حبیب.آ

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2019-12-05
نوشته‌ها
887
لایک‌ها
3,004
امتیازها
73
وب سایت
dastannevisg.blogsky.com
کیف پول من
-101
Points
0
2.درونمایه
فکر حاکم و مسلط بر داستان را درونمایه میگویند.داستان وقتی میتواند داستان خوبی باشد که ساخت و ترکیب آن، در عناصر تشکیل دهنده اش، وحدت و یکپارچگی داشته باشد و همه ی عناصر حیاتی و اساسی در آن وابسته بهم باشد و هر عنصری دلالت ضمنی بر عنصرهای دیگر بکند. این خصوصیت، یعنی ایجاد هماهنگی و وحدت را، درونمایه به عهده میگیرد.درون مایه مفهومی است که از موضوع نشأت می گیرد.
دو داستان ر*ق*ص مرگ اثر علوى و آینه شکسته از هدایت هر دو با موضوع عشق هستند
اما درونمایه
آینه شکسته : شکست در عشق اغلب نتایج ناخوشایندی به بار می آورد.
ر*ق*ص مرگ : عشق موجب ایثار گری است.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

حبیب.آ

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2019-12-05
نوشته‌ها
887
لایک‌ها
3,004
امتیازها
73
وب سایت
dastannevisg.blogsky.com
کیف پول من
-101
Points
0
انواع درون مایه
۱.نیرو های جسمانی می تواند به عنوان درون مایه اصلی تجسم یابد،از آن جمله اند: درون مایه های شخصیت پردازی (از فرد به عنوان شخصیتی)، فصل های سال به عنوان برانگیختن زندگی( به ویژه در شعر). در این نوع آثار، زمان یا مکان می تواند مسلط باشد مانند: دور دنیا در هشتاد روز، ژول ورن و خاک خوب اثر پرل پاک. فیلم های مستند مثل نشان دادن موج و رودخانه نیز از چنین کیفیتی بر خوردار است.این نوع آثار می تواند گهواره با چهار چوب عمل قرار گیرد.
2. نیرو های عضوی و عالی(ارگانیک) در جلب و طرد دو ج*ن*س نقشی به عهده دارند مثل داستان ها و نمایشنامه هایی که روابط نامشروع میان دو ج*ن*س؛ ارتباط با محارم را مطرح می کند و درباره وفاداری یا عدم وفاداری در زندگی زناشویی بحث می کند، چون رمان پدران و فرزندان اثر تورگه نف.
3. نیروهای اجتماعی که ماورای خصوصیت جانور خویی عضوی-آلی فردی قرار می گیرند و به آنها شکل می دهند؛ از این جمله مسائل مربوط به تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش و سیاست و تبلیغات، مثل رمان ازدواج نوشته اچ. جی . ولز.
این دو گروه آخر پر موضوع ترین( شلوغ ترین) گروه را شامل می شود، زیرا در آنها مسائلی مورد بررسی قرار میگیرد که تکامل فرد را از بشر غریزی به بشر اندیشمند نشان می دهد(شخص از دریافت غریزی به دریافت عقلانی سیر می کند) مثل فاوست اثر گوته و براند نوشته ایبسن.
5. نیروی ربانی _ خارق العاده می تواند در درون فرد قرار داشته باشد، مانند رویای دانته، یا آن طور که در اثر اشیل، پرومته در زنجیر عرضه می شود که فرد در مقابل نیرو های ربانی قرار میگیرد یا کشتی گرفتن یعقوب با فرشته.
اساس داستان ها اصولا نحوه ی پیاده کردن درونمایه درون داستانه
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

حبیب.آ

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2019-12-05
نوشته‌ها
887
لایک‌ها
3,004
امتیازها
73
وب سایت
dastannevisg.blogsky.com
کیف پول من
-101
Points
0
نحوه ارائه درونمایه
نویسندگان اغلب در آثار خود از بیان صریح درونمایه های داستان خود پرهیز می کنند و شیوه هاى غیر صریح را برمیگزینند مثلا درونمایه ها را در افکار و عواطف و تخیلات شخصیت های داستان می گنجانند و خواننده از طریق تفسیر این افکار و تخیلات به درونمایه پی میبرد. زیرا هرچه درونمایه ظریف تر و غیر صریح تر ارائه شود تاثیرش بر خواننده بیشتر است. از این رو نباید انتظار داشت هر درون مایه ای حکمی اخلاقی را منعکس کند و درست نیست که خواننده همیشه در داستان به دنبال پند و اندرز بگردد و اگر آن را پیدا نکرد، داستان را مردود شمرد. در واقع معیار های اخلاقی را نباید برای سنجش مضمون های داستان به کار برد چون معیار های اخلاقی، معیار های قاطع ثابت و همیشگی نیستند ، امری که به نظر من بر طبق اصول اخلاقی است ، ممکن است در نظردیگری چنین نباشد.
یه قانون اصلى توی داستان هست که یکی از معیارهای اصلی خوندن داستانه
قانون "نگو نشون بده "
چیزی که داستان رو از گزارش متمایز میکنه این قانونه. مثلا خیلی سادش اگر بخوایم بگیم حالش بده تو داستان میگیم پو*ست ل*بش رو می کند نمیتونست بخوابه.
و تو تمام داستان باید دقت کنیم رد پای ما تو داستان نباشه
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

حبیب.آ

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2019-12-05
نوشته‌ها
887
لایک‌ها
3,004
امتیازها
73
وب سایت
dastannevisg.blogsky.com
کیف پول من
-101
Points
0
۳.پی رنگ(طرح) (plot)
مرکب از دو کلمه پی + رنگ است. پی معنای شالوده و یا پایه است و رنگ هم به معنای طرح و نقش می‌باشد. بنابراین در ترجمه تحت‌الفظی به معنای بنیاد نقش و یا شالوده‌ی طرح و در حالت کلی شبکه استدلالی حوادث در داستان را پی رنگ می‌گوییم و چون و چرایی را در داستان نشان می‌دهد به عبارت دیگر پی رنگ حوادث را در داستان چنان تنظیم و ترکیب می‌کند که در نظر خواننده منطقی جلوه کند.
پیرنگ وابستگی موجود میان حوادث داستان را به طور عقلانی و منطقی تنظیم می‌کند. پیرنگ یعنی حوادثی که در داستان رخ می‌دهد، باید علت و انگیزه‌ای داشته باشد و به نتیجه منطقی منجر شود.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
آخرین ویرایش توسط مدیر:

MAHTA☽︎

مدیرارشد بازنشسته+نویسنده اختصاصی
نویسنده اختصاصی
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-15
نوشته‌ها
1,739
لایک‌ها
12,257
امتیازها
113
کیف پول من
9,212
Points
2
با ابتدایی‌ترین عنصر سازنده‌ی یک داستان که پیرنگ بود، به اختصار آشنا شدیم. حال به مابقی عناصر یک داستان و به ترتیب قرارگیری آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.
برای بهتر و منظم نشان‌دادن عناصر در طول یک داستان، مجدداً، از ابتدایی‌ترین آغاز می‌کنیم.

•پیرنگ•
که با آن در پست قبل آشنا شدید.
پیرنگ، یا خط داستانی، اغلب به عنوان یکی از عناصر بنیادین ادبیات داستانی برشمرده می‌شود. پیرنگ عبارت‌است از: ساخت و پرداخت کنش‌های یک داستان. در سطح خرد، پیرنگ مجموعه‌ای‌ست که آن را با نموداری کمان شکل با خطوط زیگ‌زاگی برای نمایش اوج و فرود کنش داستان ترسیم می‌کنند. در سطح میانه، ساختار پیرنگ متشکل است از صح*نه و پایان‌بندی. صح*نه واحدی از درام است که در آن کنش واقع می‌شود. سپس، نوعی تحول یا گذار از موقعیت فعلی صورت می‌گیرد و در پی آن پایان‌بندی می‌آید: جمع‌بندی و پیامد داستان.


•گونه‌های پیرنگ•

√ترتیب زمانی:
تمام رویدادها به ترتیبی رخ می‌دهند که در متن آمده‌است. ممکن است اشاره‌هایی به گذشته یا آینده وجود داشته باشد، اما بازگشت به گذشته یا آینده در کار نیست.

√بازگشت به گذشته:
بازگشت به گذشته یا فلاش‌بک یعنی به میان آوردن صح*نه‌ای که روایت را از زمان فعلی داستان به زمانی در گذشته برمی‌گرداند. از فلاش‌بک اغلب به منظور بازنمایی رویدادهایی استفاده می‌شود که از نظر زمانی مقدم بر خط توالی اتفاقات داستان رخ داده‌اند یا اطلاعاتی ضروری در مورد پیش‌داستان (آن‌چه قبل از شروع داستان رخ داده) به دست می‌دهند. فلاش‌بک‌های مبتنی بر شخصیت، رویدادهای مهمی را از گذشته‌ی شخصیت بازگو می‌کنند که در رشد و گستردگی شخصیت نقش داشته‌است.

درست در نقطهٔ مقابل، بازگشت به آینده یا فلاش‌فوروارد، رویدادهایی را آشکار می‌کند که در آینده به وقوع خواهد پیوست. این تکنیک به منظور ایجاد تعلیق در داستان یا پرداخت شخصیت به کار برده می‌شود.


•••انجمن تک‌رمان•••
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
آخرین ویرایش:
امضا : MAHTA☽︎

MAHTA☽︎

مدیرارشد بازنشسته+نویسنده اختصاصی
نویسنده اختصاصی
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-15
نوشته‌ها
1,739
لایک‌ها
12,257
امتیازها
113
کیف پول من
9,212
Points
2
•مقدمه‌چینی•
مقدمه‌چینی به معنای خلق موقعیت داستانی اولیه است. در این مرحله، صح*نه به شیوه‌های گوناگون طراحی می‌شود، شخصیت‌ها معرفی می‌شوند، و کشمکش آغاز می‌شود. برای مثال:

«شبی تاریک و طوفانی بود. بیوه‌ی جوان به مرد غریبه که از سر و رویش آب می‌چکید و کف آشپزخانه‌ی زن را خیس می‌کرد، خیره شد. زن گفت:
- به شما گفتم شوهرم خانه نیست.
مرد به پهنای صورت لبخند زد، در را پشت سرش بست و گفت:
- به من چیزی بگویید که نمی‌دانم.»

«متن از ویکی‌پدیا»

•پیش‌آگاهی•
پیش‌آگاهی، تکنیکی است که نویسنده به کار می‌بندد تا سرنخ‌هایی را در اختیار خواننده قرار دهد. خواننده با استفاده از این سرنخ‌ها می‌تواند آنچه را که قرار است بعدتر در داستان اتفاق بیفتد پیش‌بینی کند. به عبارت دیگر، نویسنده به نکات ظریفی اشاره می‌کند که از رویدادهای آتی پیرنگ خبرمی‌دهند و بعداً در داستان به کار می‌آیند.


•••انجمن تک‌رمان•••
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHTA☽︎

MAHTA☽︎

مدیرارشد بازنشسته+نویسنده اختصاصی
نویسنده اختصاصی
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-15
نوشته‌ها
1,739
لایک‌ها
12,257
امتیازها
113
کیف پول من
9,212
Points
2
•کنش صعودی•
کنش صعودی، عنصر روایی یک اثر داستانی‌ست که از پس مقدمه‌چینی می‌آید و به نقطه اوج داستان می‌انجامد. کنش صعودی معمولاً به منظور ایجاد تعلیق تا رسیدن به نقطه‌ی اوج به کار می‌رود و نباید آن را با میانه‌ی داستان اشتباه کرد. هر آن‌چه بعد از نقطه‌ی اوج می‌آید را کنش فرودی می‌نامند.
در یک اثر داستانی، نقطه‌ی اوج جایی است که قهرمان با جدی‌ترن چالش خود مواجه می‌شود. چالشی که اجتناب‌ناپذیر است و بیم آن می‌رود که به شکست قهرمان بینجامد. نقطه‌ی اوج برای مخاطب غافلگیرکننده است و او را وامی‌دارد داستان را با اشتیاق تا پایان دنبال کند. نقطه‌ی اوج ، اغلب از سه بخش تشکل شده‌است. شخصیت دچار تغییر می‌شود، چیزی در مورد خودش یا یک شخصیت دیگر کشف می‌کند و مضمون داستان آشکار می‌شود.

•کنش نزولی•
کنش نزولی معمولاً در تراژدی‌ها و داستان‌های کوتاه دیده می‌شود. کنش نزولی پس از اوج می‌آید و تأثیرات آن را نمایش می‌دهد و در نهایت به پایان‌بندی یا عاقبت داستان (که گاه فاجعه‌بار است) می‌انجامد. داستان پایان می‌یابد و مخاطب اتفاقی که در اوج داستان رخ داده و پیامدهای آن را درک می‌کند.

•••انجمن تک‌رمان•••
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHTA☽︎

MAHTA☽︎

مدیرارشد بازنشسته+نویسنده اختصاصی
نویسنده اختصاصی
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-15
نوشته‌ها
1,739
لایک‌ها
12,257
امتیازها
113
کیف پول من
9,212
Points
2
کشمکش•
کشمکش عنصری ضروری در ادبیات داستانی‌ست و به معنای چالشی است که قهرمان با آن روبه‌رو می‌شود و در تمام گونه‌های ادبیات کاربرد دارد. انواع کشمکش را بر اساس ویژگی‌های قهرمان و ضدقهرمان معمولاً به این شکل طبقه‌بندی می‌کنند:

اغلب کشمکش را به پنج گونه‌ی اصلی تقسیم می‌کنند. در دوران مدرن فرد علیه ماشین یا فرد علیه تکنولوژی هم به این طبقه‌بندی افزوده شده‌است.

√فرد علیه خود
√فرد علیه فرد
√فرد علیه جامعه
√فرد علیه طبیعت
√فرد علیه فراطبیعت
√فرد علیه ماشین/تکنولوژی

•••انجمن تک رمان•••
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
آخرین ویرایش:
امضا : MAHTA☽︎
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بالا