ودیعه
مردی دو دینار و دیگری یک دینار نزد شخصی به
ودیعت گذاردند.
یک دینار از آنها تلف شد.
امير المؤمنين درباره آنان فرمود ها
مياسة
یک دینار از آنها به صاحب دو دیناری و یک دینار دیگر
بالمناصفه بین ایشان تقسیم می.شود والقه
نظیر این خبر است روایتی که شیخ صدوق و شیخ طوسی آن را به امام صادق ان نسبت داده اند که دو نفر بر
سر دو در هم با یکدیگر نزاع می.کردند
یکی از آنان هر دو درهم را از مال خود میدانست و
،دیگری یکی از آنها را
آن حضرت فرمود
کسی که میگوید یک درهم از من است اعتراف کرده که حقی از آن در هم دیگری ندارد و آن در هم دیگر که مورد نزاع است بین آنان بالمناصفه تقسیم می.شود
همچنین نظیر آن را شیخ کلینی و صدوق و طوسی به امام محمد باقر ان نسبت داده اند که از آن حضرت
پرسیدند:
،مردی غلامی از مرد دیگر خریده و فروشنده دو غلام به وی تسلیم داشته تا یکی از آنها را برای خود انتخاب کند و دیگری را رد نماید و قیمت غلام را از مشتری نیز تحویل
.گرفت
خریدار هر دو غلام را به طرف منزل روانه ساخت اتفاقاً
یکی از آن دو غلام در بین راه گریخت
آن حضرت فرمود: ،مشتری غلام موجود را به صاحبش رد میکند و نصف قیمتی را که به بایع داده پس میگیرد و برای پیدا کردن غلام جستجو میکند اگر آن را یافت باز اختیار دارد هر کدام از آن دو را نگه دارد و آن نصف قیمت را که از بایع گرفته باز به وی رد نماید و اگر غلام را پیدا نکرد آن غلام از مال هر دو رفته یعنی نصفش را فروشنده و نصف دیگرش
از خریدار میباشد.
مردی دو دینار و دیگری یک دینار نزد شخصی به
ودیعت گذاردند.
یک دینار از آنها تلف شد.
امير المؤمنين درباره آنان فرمود ها
مياسة
یک دینار از آنها به صاحب دو دیناری و یک دینار دیگر
بالمناصفه بین ایشان تقسیم می.شود والقه
نظیر این خبر است روایتی که شیخ صدوق و شیخ طوسی آن را به امام صادق ان نسبت داده اند که دو نفر بر
سر دو در هم با یکدیگر نزاع می.کردند
یکی از آنان هر دو درهم را از مال خود میدانست و
،دیگری یکی از آنها را
آن حضرت فرمود
کسی که میگوید یک درهم از من است اعتراف کرده که حقی از آن در هم دیگری ندارد و آن در هم دیگر که مورد نزاع است بین آنان بالمناصفه تقسیم می.شود
همچنین نظیر آن را شیخ کلینی و صدوق و طوسی به امام محمد باقر ان نسبت داده اند که از آن حضرت
پرسیدند:
،مردی غلامی از مرد دیگر خریده و فروشنده دو غلام به وی تسلیم داشته تا یکی از آنها را برای خود انتخاب کند و دیگری را رد نماید و قیمت غلام را از مشتری نیز تحویل
.گرفت
خریدار هر دو غلام را به طرف منزل روانه ساخت اتفاقاً
یکی از آن دو غلام در بین راه گریخت
آن حضرت فرمود: ،مشتری غلام موجود را به صاحبش رد میکند و نصف قیمتی را که به بایع داده پس میگیرد و برای پیدا کردن غلام جستجو میکند اگر آن را یافت باز اختیار دارد هر کدام از آن دو را نگه دارد و آن نصف قیمت را که از بایع گرفته باز به وی رد نماید و اگر غلام را پیدا نکرد آن غلام از مال هر دو رفته یعنی نصفش را فروشنده و نصف دیگرش
از خریدار میباشد.
آخرین ویرایش: