مدیریت افراد یک چالش دائمی است. حتی اگر همهی اعضای تیمتان به خوبی کار کنند، شما با یک جریان بیپایان تقاضا برای زمان و توجهتان مواجه خواهید شد. یک رهبر موفق بودن، نیاز به تولید خروجیهای بزرگ از ورودیهای کوچک دارد. باید برای بهترین کارکنان خود از اهرم استفاده کنید. همچنین باید کارکنان مشکلدارتان را شناسایی کنید و زمانی که تعلیم و بازخورد تأثیر مثبتی ندارد، اجازه دهید بروند.
اصل پارتو و یک مدیر فوق العاده
مدیریت افراد یک چالش دائمی است. حتی اگر همهی اعضای تیمتان به خوبی کار کنند، شما با یک جریان بیپایان تقاضا برای زمان و توجهتان مواجه خواهید شد. یک رهبر موفق بودن، نیاز به تولید خروجیهای بزرگ از ورودیهای کوچک دارد. باید برای بهترین کارکنان خود از اهرم استفاده کنید. همچنین باید کارکنان مشکلدارتان را شناسایی کنید و زمانی که تعلیم و بازخورد تأثیر مثبتی ندارد، اجازه دهید بروند.
این بخش، بر چگونگی استفاده از قانون ۸۰٫۲۰ برای پیشرفت حرفهتان، با در نظر گرفتن سناریوهای مختلف تمرکز کرده بود. ما در مورد استفاده از آن در هنگام جستجوی کار، مدیریت زمانتان در محل کار و رهبری دیگران در نقش یک مدیر صحبت کردیم؛ اما مهمترین نکته این است که قانون ۸۰٫۲۰ کاربردهای بیشماری دارد. هنگامی که آن را به کار میبرید نتایج همیشه مثبت هستند.
همانطور که جنبه های دیگری از تجربهی روزانهتان را به دقت بررسی میکنیم، این نکته به طور فزایندهای واضح خواهد شد. در بخش دوم، با نگاهی به این موضوع؛ که چگونه اصل پارتو میتواند زندگی خانوادگی شما را بهینه کند، این زمینه اصلی را گسترش داده و عمیقتر به آن خواهیم پرداخت.
کاربرد پذیری جامع قانون ۸۰٫۲۰
این بخش، بر چگونگی استفاده از قانون ۸۰٫۲۰ برای پیشرفت حرفهتان، با در نظر گرفتن سناریوهای مختلف تمرکز کرده بود. ما در مورد استفاده از آن در هنگام جستجوی کار، مدیریت زمانتان در محل کار و رهبری دیگران در نقش یک مدیر صحبت کردیم؛ اما مهمترین نکته این است که قانون ۸۰٫۲۰ کاربردهای بیشماری دارد. هنگامی که آن را به کار میبرید نتایج همیشه مثبت هستند.
همانطور که جنبه های دیگری از تجربهی روزانهتان را به دقت بررسی میکنیم، این نکته به طور فزایندهای واضح خواهد شد. در بخش دوم، با نگاهی به این موضوع؛ که چگونه اصل پارتو میتواند زندگی خانوادگی شما را بهینه کند، این زمینه اصلی را گسترش داده و عمیقتر به آن خواهیم پرداخت.
بخش دوم: چگونه زندگی خانوداگیتان را ۸۰٫۲۰ کنید.
در خانه، کارها هرگز تمام نمیشوند. از تمیز کردن حمام و پرداخت صورتحسابها، تا پخت شام و کندن علفهای هرز خارج از خانه. همیشه کار دیگری وجود دارد؛ که توجه شما را مطالبه میکند. مهم نیست، که چهقدر انجام کارها را مدیریت میکنید؛ همیشه در هر گوشه و کناری، کار بیشتری برای انجام دادن وجود دارد. اگر یک کار تمام وقت داشته باشید، اوضاع حتی بدتر هم میشود. در طول هفته، سخت کار میکنید. فقط برای اینکه آخر هفتهها را صرف کار اضافی در اطراف خانه کنید؛ اما چه میشود اگر بتوانید اکثریت کارهای عادی خانه را با کمترین وقت و تلاش به پایان ببرید؟ زمان بیشتری برای استراحت خواهید داشت. استرس کمتری را تجربه خواهید کرد و میتوانید به جای کارهایی که باید انجام دهید، به دنبال کارهایی که میخواهید انجام دهید، باشید.
اصل ۸۰٫۲۰ همانطور که در محل کار کاربرد دارد، در خانه هم قابل اجرا است. به عنوان مثال ۲۰% از اتاقها در منزلتان میزبان ۸۰% رفت و آمدها هستند. احتمالاً ۲۰% از لباسهای داخل کمد را در ۸۰% مواقع میپوشید و از میان تمام غذاهایی که میتوانید آماده کنید، احتمالا ۲۰% از آنها را در ۸۰% مواقع درست میکنید.
میتوانید از این بینش برای اهرم قرار دادن در وقتتان در خانه استفاده کنید و کارهای بیشتری را با اقدامات کمتری انجام دهید. با انجام این کار فرصت بیشتری برای استراحت کردن خواهید داشت و مطمئن خواهید بود که خانواده تان در حالت فوق العاده ای قرار دارد. این بخش یک قایق پر از ایده برای انجام دقیق این کار را به شما خواهد داد.
بخش دوم: چگونه زندگی خانوداگیتان را ۸۰٫۲۰ کنید.
در خانه، کارها هرگز تمام نمیشوند. از تمیز کردن حمام و پرداخت صورتحسابها، تا پخت شام و کندن علفهای هرز خارج از خانه. همیشه کار دیگری وجود دارد؛ که توجه شما را مطالبه میکند. مهم نیست، که چهقدر انجام کارها را مدیریت میکنید؛ همیشه در هر گوشه و کناری، کار بیشتری برای انجام دادن وجود دارد. اگر یک کار تمام وقت داشته باشید، اوضاع حتی بدتر هم میشود. در طول هفته، سخت کار میکنید. فقط برای اینکه آخر هفتهها را صرف کار اضافی در اطراف خانه کنید؛ اما چه میشود اگر بتوانید اکثریت کارهای عادی خانه را با کمترین وقت و تلاش به پایان ببرید؟ زمان بیشتری برای استراحت خواهید داشت. استرس کمتری را تجربه خواهید کرد و میتوانید به جای کارهایی که باید انجام دهید، به دنبال کارهایی که میخواهید انجام دهید، باشید.
اصل ۸۰٫۲۰ همانطور که در محل کار کاربرد دارد، در خانه هم قابل اجرا است. به عنوان مثال ۲۰% از اتاقها در منزلتان میزبان ۸۰% رفت و آمدها هستند. احتمالاً ۲۰% از لباسهای داخل کمد را در ۸۰% مواقع میپوشید و از میان تمام غذاهایی که میتوانید آماده کنید، احتمالا ۲۰% از آنها را در ۸۰% مواقع درست میکنید.
میتوانید از این بینش برای اهرم قرار دادن در وقتتان در خانه استفاده کنید و کارهای بیشتری را با اقدامات کمتری انجام دهید. با انجام این کار فرصت بیشتری برای استراحت کردن خواهید داشت و مطمئن خواهید بود که خانواده تان در حالت فوق العاده ای قرار دارد. این بخش یک قایق پر از ایده برای انجام دقیق این کار را به شما خواهد داد
تمیز کردن خانه، یکی از وقتگیرترین کارهاست و هر چه خانهتان بزرگتر باشد، زمان بیشتری طول میکشد؛ اما این کار، نیازی به صرف کردن همهی روزتان ندارد. واقعیت این است؛ که میتوانید ۸۰ درصد راه تمیز کردن خانه را، با ۲۰ درصد از تلاشی که بدون استفاده از این روش هزینه میکنید؛ طی کنید. همهی اینها نیازمند تغییر اندکی در اندیشه و تمایل به ترک گرایش وسواس است.
در ادامه، چند روش برای به کار بردن اصل پارتو در تمیز کردن خانهتان و بهره بردن از مزایای آن در کسری از زمان عادی، آورده شده است.
کاربرد قوانین ۸۰٫۲۰ در تمیز کردن خانه
تمیز کردن خانه، یکی از وقتگیرترین کارهاست و هر چه خانهتان بزرگتر باشد، زمان بیشتری طول میکشد؛ اما این کار، نیازی به صرف کردن همهی روزتان ندارد. واقعیت این است؛ که میتوانید ۸۰ درصد راه تمیز کردن خانه را، با ۲۰ درصد از تلاشی که بدون استفاده از این روش هزینه میکنید؛ طی کنید. همهی اینها نیازمند تغییر اندکی در اندیشه و تمایل به ترک گرایش وسواس است.
در ادامه، چند روش برای به کار بردن اصل پارتو در تمیز کردن خانهتان و بهره بردن از مزایای آن در کسری از زمان عادی، آورده شده است.
شما مدت زمان محدودی را در اختیار دارید. بنابراین مهم است؛ که بهترین استفاده را از آن داشته باشید. یک تاکتیک برای انجام این کار، این است که به خودتان مقدار زمان تعیین شدهای را برای تکمیل یک کار بدهید و به این چهارچوب زمانی، پایبند باشید.
هنگامی که زمانتان به آخر میرسد، کار را تمام شده بپندارید. من قانون پارکینسون را در چند کتاب دیگرم ذکر کردهام. این قانون، به خوبی با قاعدهی ۸۰٫۲۰ هماهنگ است. این قانون بیان میکند؛ که «کار» به اندازهای که زمان در دسترس برای تکمیلش را پر کند، گسترش مییابد. بنابراین اگر به خودتان پنج ساعت برای تمیز کردن خانه وقت بدهید، این کار پنج ساعت طول خواهد کشید. اگر مقدار زمان در دسترس را به دو ساعت کاهش دهید، همه چیز را در دو ساعت انجام خواهید داد. در ادامه، چند ایده برای استفاده از قانونهای ۸۰٫۲۰ و پارکینسون آورده شده است؛ که به طور چشمگیری، باعث افزایش
بهرهوریتان در هنگام تمیز کردن خانه میشود.
اول، روی مناطقی از خانهتان، که بیشترین استفاده را از آنها میکنید؛ تمرکز کنید. به احتمال زیاد، رفت و آمد بیشتری در آشپزخانه نسبت به اتاق مهمانتان دارید. بنابراین اولی را تمیز کنید و دومی را فراموش کنید؛ مگر اینکه در حال برنامهریزی برای میزبانی از یک مهمان باشید.
دوم، برای هر اتاق یک محدودیت زمانی تعیین کنید. به عنوان مثال ۱۵ دقیقه برای تمیز کردن آشپزخانه، ۱۰ دقیقه برای تمیز کردن حمام و ۵ دقیقه برای جارو کردن ایوان اختصاص دهید. اگر نیاز دارید فرشهایتان را جارو برقی بکشید، ۲۰ دقیقه وقت بگذارید، نه بیشتر.
سوم، از شر چیزهایی که دیگر مثل گذشته از آنها استفاده نمیکنید، یا نیازی به آنها ندارید خلاص شوید. در مورد این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.
متوجه خواهید شد، که این سه مرحله شما را ت*ح*ریک خواهند کرد؛ که سریعتر کار کنید. هر چه باشد، زمان محدودی را برای انجام کارها به خودتان میدهید. آیا خانهی شما بی عیب است و آمادهی این است؛ که در شمارهی بعدی مجلهی خانهداری خوب به چاپ برسد؟ نه؛ اما از دید افراد عادی عالی به نظر میرسد. علاوه بر این، وقت آزاد بیشتری در دسترس خواهید داشت.
زمان تمیز کردن را محدود کنید
شما مدت زمان محدودی را در اختیار دارید. بنابراین مهم است؛ که بهترین استفاده را از آن داشته باشید. یک تاکتیک برای انجام این کار، این است که به خودتان مقدار زمان تعیین شدهای را برای تکمیل یک کار بدهید و به این چهارچوب زمانی، پایبند باشید.
هنگامی که زمانتان به آخر میرسد، کار را تمام شده بپندارید. من قانون پارکینسون را در چند کتاب دیگرم ذکر کردهام. این قانون، به خوبی با قاعدهی ۸۰٫۲۰ هماهنگ است. این قانون بیان میکند؛ که «کار» به اندازهای که زمان در دسترس برای تکمیلش را پر کند، گسترش مییابد. بنابراین اگر به خودتان پنج ساعت برای تمیز کردن خانه وقت بدهید، این کار پنج ساعت طول خواهد کشید. اگر مقدار زمان در دسترس را به دو ساعت کاهش دهید، همه چیز را در دو ساعت انجام خواهید داد. در ادامه، چند ایده برای استفاده از قانونهای ۸۰٫۲۰ و پارکینسون آورده شده است؛ که به طور چشمگیری، باعث افزایش
بهرهوریتان در هنگام تمیز کردن خانه میشود.
اول، روی مناطقی از خانهتان، که بیشترین استفاده را از آنها میکنید؛ تمرکز کنید. به احتمال زیاد، رفت و آمد بیشتری در آشپزخانه نسبت به اتاق مهمانتان دارید. بنابراین اولی را تمیز کنید و دومی را فراموش کنید؛ مگر اینکه در حال برنامهریزی برای میزبانی از یک مهمان باشید.
دوم، برای هر اتاق یک محدودیت زمانی تعیین کنید. به عنوان مثال ۱۵ دقیقه برای تمیز کردن آشپزخانه، ۱۰ دقیقه برای تمیز کردن حمام و ۵ دقیقه برای جارو کردن ایوان اختصاص دهید. اگر نیاز دارید فرشهایتان را جارو برقی بکشید، ۲۰ دقیقه وقت بگذارید، نه بیشتر.
سوم، از شر چیزهایی که دیگر مثل گذشته از آنها استفاده نمیکنید، یا نیازی به آنها ندارید خلاص شوید. در مورد این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.
متوجه خواهید شد، که این سه مرحله شما را ت*ح*ریک خواهند کرد؛ که سریعتر کار کنید. هر چه باشد، زمان محدودی را برای انجام کارها به خودتان میدهید. آیا خانهی شما بی عیب است و آمادهی این است؛ که در شمارهی بعدی مجلهی خانهداری خوب به چاپ برسد؟ نه؛ اما از دید افراد عادی عالی به نظر میرسد. علاوه بر این، وقت آزاد بیشتری در دسترس خواهید داشت.
من قبلا یک کمال گرا بودم. این ویژگی به روشهای مختلفی آشکار میشد. از جملهی در مورد زمانی که برای حصول اطمینان از این که خانهام بی عیب است، سپری میکردم. امروز متوجه شدهام؛ که ساعتهایی که در مورد نگه داشتن همه چیز به صورت تمیز و آراسته وسواس به خرج میدادم، را تلف کردهام. در عین حال آن ظاهر تمیز و آراسته، مدت کوتاهی دوام میآورد و مجبور بودم هر هفته آن را دوباره تمیز کنم؛ تا ظاهر بینقصش را حفظ کند بالاخره در یک لحظه، این موضوع را درک کردم. زمانی که صحبت از تمیز کردن خانه است، «خوب» به اندازهی کافی خوب بود. خانهی من نیازی نداشت؛ که بی عیب به نظر برسد. هیچکس چنین انتظاری نداشت و وقتی که بی عیب بود، هیچ کس متوجه آن نمیشد. بنابراین شروع به استفاده از اصل پارتو کردم. در ادامه، چگونگی انجام این کار را ذکر کردهام.
اول، زمانی را که صرف هر کار مرتبط با تمیز کردن میکردم، به طور چشمگیری کاهش دادم. به عبارت دیگر، از قانون پارکینسون استفاده کردم. به عنوان مثال، عادت کرده بودم؛ که یک ساعت و نیم را صرف جارو کردن گوشه و کنارها و جابهجا کردن مبلمان، برای دسترسی به مکانهایی که به سختی قابل دسترس بودند، بکنم. بعد از لحظهای که این موضوع را متوجه شدم، ۲۰ دقیقه برای جارو کردن کل خانه به خودم وقت میدادم. برای اینکه خودم را کنترل کنم، از یک تایمر استفاده میکردم.
دوم، شروع به تمیز کردن موضعی کردم. انتظار برای روز تمیزکاری را متوقف کردم. در عوض اگر متوجه میشدم که میز عسلی در اتاق نشیمن گرد و غبار دارد ۳۰ ثانیه را صرف تمیز کردن آن میکردم، یا اگر متوجه میشدم؛ که خردهنان و چیزهای دیگری، روی فرش نزدیک درب ورودی ریخته است. ۳۰ ثانیه را صرف جارو کردن آنها میکردم.
سوم، نگرش به اندازهی کافی خوب را در مورد تمیز کردن خانه پرورش دادم. این مرحله ممکن است به نظر مهم نباشد؛ اما در حقیقت مهمترین مسئله، برای من بود. هنگامی که به خودم اجازه دادم، تا در ۸۰ درصد متوقف شوم؛ توانستم وسواس قبلیام را در مورد نگه داشتن خانهای، که بی عیب به نظر برسد؛ ترک کنم. این موضوع به سادگی دیگر یک اولویت نبود. اگر به طور معمول زمان زیادی را صرف تمیز کردن خانهتان میکنید، تشویقتان میکنم؛ که سه مرحلهی بالا را امتحان کنید.
ممکن است مثل من متوجه شوید؛ که ترجیح میدهید وقت آزاد بیشتری داشته باشید، تا خانهلی بی عیب که تنها تعداد کمی از افراد، یا هیچکس متوجه آن خواهند شد.
قبول کنید که خوب به اندازه کافی خوب است
من قبلا یک کمال گرا بودم. این ویژگی به روشهای مختلفی آشکار میشد. از جملهی در مورد زمانی که برای حصول اطمینان از این که خانهام بی عیب است، سپری میکردم. امروز متوجه شدهام؛ که ساعتهایی که در مورد نگه داشتن همه چیز به صورت تمیز و آراسته وسواس به خرج میدادم، را تلف کردهام. در عین حال آن ظاهر تمیز و آراسته، مدت کوتاهی دوام میآورد و مجبور بودم هر هفته آن را دوباره تمیز کنم؛ تا ظاهر بینقصش را حفظ کند بالاخره در یک لحظه، این موضوع را درک کردم. زمانی که صحبت از تمیز کردن خانه است، «خوب» به اندازهی کافی خوب بود. خانهی من نیازی نداشت؛ که بی عیب به نظر برسد. هیچکس چنین انتظاری نداشت و وقتی که بی عیب بود، هیچ کس متوجه آن نمیشد. بنابراین شروع به استفاده از اصل پارتو کردم. در ادامه، چگونگی انجام این کار را ذکر کردهام.
اول، زمانی را که صرف هر کار مرتبط با تمیز کردن میکردم، به طور چشمگیری کاهش دادم. به عبارت دیگر، از قانون پارکینسون استفاده کردم. به عنوان مثال، عادت کرده بودم؛ که یک ساعت و نیم را صرف جارو کردن گوشه و کنارها و جابهجا کردن مبلمان، برای دسترسی به مکانهایی که به سختی قابل دسترس بودند، بکنم. بعد از لحظهای که این موضوع را متوجه شدم، ۲۰ دقیقه برای جارو کردن کل خانه به خودم وقت میدادم. برای اینکه خودم را کنترل کنم، از یک تایمر استفاده میکردم.
دوم، شروع به تمیز کردن موضعی کردم. انتظار برای روز تمیزکاری را متوقف کردم. در عوض اگر متوجه میشدم که میز عسلی در اتاق نشیمن گرد و غبار دارد ۳۰ ثانیه را صرف تمیز کردن آن میکردم، یا اگر متوجه میشدم؛ که خردهنان و چیزهای دیگری، روی فرش نزدیک درب ورودی ریخته است. ۳۰ ثانیه را صرف جارو کردن آنها میکردم.
سوم، نگرش به اندازهی کافی خوب را در مورد تمیز کردن خانه پرورش دادم. این مرحله ممکن است به نظر مهم نباشد؛ اما در حقیقت مهمترین مسئله، برای من بود. هنگامی که به خودم اجازه دادم، تا در ۸۰ درصد متوقف شوم؛ توانستم وسواس قبلیام را در مورد نگه داشتن خانهای، که بی عیب به نظر برسد؛ ترک کنم. این موضوع به سادگی دیگر یک اولویت نبود. اگر به طور معمول زمان زیادی را صرف تمیز کردن خانهتان میکنید، تشویقتان میکنم؛ که سه مرحلهی بالا را امتحان کنید.
ممکن است مثل من متوجه شوید؛ که ترجیح میدهید وقت آزاد بیشتری داشته باشید، تا خانهلی بی عیب که تنها تعداد کمی از افراد، یا هیچکس متوجه آن خواهند شد.
شناسایی ۲۰% از داراییهایتان، که ارزش بیشتری برای شما دارند.
با توجه به اصل پارتو، ما بیشتر ل*ذتهایمان را، از بخش کوچکی از داراییها به دست میآوریم. این بدان معنی است؛ که میتوانیم از شر بسیاری از اموالمان خلاص شویم. بدون اینکه از تأثیر قابل توجه آن بر زندگیمان رنج ببریم.
مشکل این است؛ که اکثر ما نسبت به چیزهایی که داریم، احساس وابستگی میکنیم. به همین دلیل است؛ که دور انداختن آنها کار بسیار سختی است. بدون شک، برای دور انداختن آنها تردید خواهید داشت. حتی اگر سالها از آنها استفاده نکرده باشید. همه این احساس را دارند.
اگر میخواهید خانهتان را مرتب کنید؛ قانون ۸۰٫۲۰، قویترین متحد شما، خواهد بود. در ادامه، نحوهی استفاده از آن آورده شده است.
اول، تمام داراییهایتان را در یکی از این دو گروه دسته بندی کنید: چیزهایی که اغلب استفاده میکنید و مواردی که به ندرت استفاده میکنید. این کار را برای لباسها، کفشها، لوازم آشپزخانه، دیویدیها، وسایل دکوری، ملافههای تختها و روبالشیها، لوازم آرایش محصولات مراقبت از مو، ادویهها و غیره انجام دهید. سپس همه چیزهایی را که در گروه دوم قرار
دادهاید؛ دور بیندازید.
دوم، هر کدام از اقلام موجود در گروه اول را به دقت بررسی کنید. از خودتان بپرسید؛ که آیا واقعاً برایتان خوشبختی به ارمغان میآورند یا خیر؟ در بعضی موارد متوجه خواهید شد؛ که از روی عادت و نه برای یک هدف خاص از بعضی از این اقلام استفاده میکنید. اگر چنین است، آنها را نادیده بگیرید.
سوم، هر زمانی که میخواهید چیزی بخرید، فکر کنید؛ که آیا به یکی از اموالی تبدیل خواهد شد، که ۸۰ درصد مواقع از آن استفاده میکنید یا نه؟ اگر نه، در برابر وسوسهی خرید آن مقاومت کنید. این شیء، فقط خانهی شما را بههمریخته خواهد کرد.
این در مورد تبدیل شدن به یک انسان حداقل خواه نیست؛ بلکه در مورد حفظ یک فضای زندگی پاکیزه در کسری از زمانی که اگر تفکر متداول را نگه میداشتید صرف میکردید است. قانون ۸۰٫۲۰ یک اهرم است که اثر بخشی شما را در جهت رسیدن به هدف با حداقل اقدامات حداکثر میکند.
شناسایی ۲۰% از داراییهایتان، که ارزش بیشتری برای شما دارند.
با توجه به اصل پارتو، ما بیشتر ل*ذتهایمان را، از بخش کوچکی از داراییها به دست میآوریم. این بدان معنی است؛ که میتوانیم از شر بسیاری از اموالمان خلاص شویم. بدون اینکه از تأثیر قابل توجه آن بر زندگیمان رنج ببریم.
مشکل این است؛ که اکثر ما نسبت به چیزهایی که داریم، احساس وابستگی میکنیم. به همین دلیل است؛ که دور انداختن آنها کار بسیار سختی است. بدون شک، برای دور انداختن آنها تردید خواهید داشت. حتی اگر سالها از آنها استفاده نکرده باشید. همه این احساس را دارند.
اگر میخواهید خانهتان را مرتب کنید؛ قانون ۸۰٫۲۰، قویترین متحد شما، خواهد بود. در ادامه، نحوهی استفاده از آن آورده شده است.
اول، تمام داراییهایتان را در یکی از این دو گروه دسته بندی کنید: چیزهایی که اغلب استفاده میکنید و مواردی که به ندرت استفاده میکنید. این کار را برای لباسها، کفشها، لوازم آشپزخانه، دیویدیها، وسایل دکوری، ملافههای تختها و روبالشیها، لوازم آرایش محصولات مراقبت از مو، ادویهها و غیره انجام دهید. سپس همه چیزهایی را که در گروه دوم قرار دادهاید؛ دور بیندازید.
دوم، هر کدام از اقلام موجود در گروه اول را به دقت بررسی کنید. از خودتان بپرسید؛ که آیا واقعاً برایتان خوشبختی به ارمغان میآورند یا خیر؟ در بعضی موارد متوجه خواهید شد؛ که از روی عادت و نه برای یک هدف خاص از بعضی از این اقلام استفاده میکنید. اگر چنین است، آنها را نادیده بگیرید.
سوم، هر زمانی که میخواهید چیزی بخرید، فکر کنید؛ که آیا به یکی از اموالی تبدیل خواهد شد، که ۸۰ درصد مواقع از آن استفاده میکنید یا نه؟ اگر نه، در برابر وسوسهی خرید آن مقاومت کنید. این شیء، فقط خانهی شما را بههمریخته خواهد کرد.
این در مورد تبدیل شدن به یک انسان حداقل خواه نیست؛ بلکه در مورد حفظ یک فضای زندگی پاکیزه در کسری از زمانی که اگر تفکر متداول را نگه میداشتید صرف میکردید است. قانون ۸۰٫۲۰ یک اهرم است که اثر بخشی شما را در جهت رسیدن به هدف با حداقل اقدامات حداکثر میکند.
پخت و پز تا زمانی که شما به آن اجازه دهید طول میکشد. سپری کردن ساعتها در آشپزخانه، برای آماده کردن غذاهای مفصل امکانپذیر است. همچنین سپری کردن بخشی از این زمان، برای تهیهی غذاهای سادهای که همان میزان رضایت را برایتان به ارمغان بیاورد هم، ممکن است.
اگرچه من از آشپزی ل*ذت میبرم؛ اما برایم یک اولویت نیست. هر زمانی، که امکان پذیر باشد؛ سعی میکنم، تا زمانی را که صرف آماده کردن غذا میکنم، حداقل کنم. ترجیح میدهم آن زمان را برای مطالعه، نوشتن یا ل*ذت بردن از سایر فعالیتهای مربوط به اوقات فراغت صرف کنم. به این منظور، هر زمان که آشپزی میکنم؛ از قانون ۸۰٫۲۰ استفاده میکنم. اگر میخواهید زمان کمتری را در آشپزخانه سپری کنید، تاکتیکهای زیر را توصیه میکنم.
استفاده از اصل پارتو برای آسانتر کردن پخت و پز
پخت و پز تا زمانی که شما به آن اجازه دهید طول میکشد. سپری کردن ساعتها در آشپزخانه، برای آماده کردن غذاهای مفصل امکانپذیر است. همچنین سپری کردن بخشی از این زمان، برای تهیهی غذاهای سادهای که همان میزان رضایت را برایتان به ارمغان بیاورد هم، ممکن است.
اگرچه من از آشپزی ل*ذت میبرم؛ اما برایم یک اولویت نیست. هر زمانی، که امکان پذیر باشد؛ سعی میکنم، تا زمانی را که صرف آماده کردن غذا میکنم، حداقل کنم. ترجیح میدهم آن زمان را برای مطالعه، نوشتن یا ل*ذت بردن از سایر فعالیتهای مربوط به اوقات فراغت صرف کنم. به این منظور، هر زمان که آشپزی میکنم؛ از قانون ۸۰٫۲۰ استفاده میکنم. اگر میخواهید زمان کمتری را در آشپزخانه سپری کنید، تاکتیکهای زیر را توصیه میکنم.
مهارت پیدا کردن در بسیاری از دستورالعملهای آشپزی، پیچیده و دشوار است. مطمئنا این غذاها طعم خوبی دارند و میتوانند تحسین مهمانانتان را برانگیزند؛ اما آماده سازی آنها به زمان بسیار زیادی نیاز دارد. به عنوان مثال، غذای بیف ولینگتن که ماهرانه آماده شده است. حتی بدخلقترین کارشناس غذا را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ اما آیا ارزش صرف ساعتها برای آمادهسازی آن را دارد؟ به نظر من، نه! اگر شما هم همین احساس را دارید، در ادامه چگونگی ساده سازی پخت و پز را خواهید آموخت.
اول، روی غذاهایی که نیاز به مواد کمی دارند، تمرکز کنید. توصیه میکنم تعداد مواد تشکیل دهنده را به پنج عدد محدود کنید.
دوم، دستورالعملهای آسان را جمع آوری کنید. آنها را ذخیره کنید، تا هرگز در موقعیتی قرار نگیرید؛ که ندانید برای آماده کردن غذاها چه کار باید بکنید و به یاد داشته باشید، که آسان الزاما به معنی کسل کننده نیست. غذاهای بیشماری وجود دارند که درست کردنشان آسان است و باعث ت*ح*ریک ذائقه چشایی شما خواهند شد.
سوم، یاد بگیرید که غذاهای باقی مانده را دوست داشته باشید. این کار به شما آزادیای برای آماده کردن غذاها خواهد داد؛ که بتوانید شبهای متوالی از آن ل*ذت ببرید و زمان آمادهسازی را کاهش خواهد داد. به عنوان مثال، یک خوراک گوشت گاو لذیذ، فردا شب هم به اندازه امشب خوشمزه خواهد بود. تنها تفاوت این است؛ که مجبور نخواهید بود فردا شب برای آماده کردن آن
وقت بگذارید. ایدهی این بخش این است؛ که زمان کمتری را در آشپزخانه سپری کنید و با این وجود باز هم با غذاهایی که آماده می کنید ، احساس رضایت داشته باشید.
آماده کردن غذاهایی که حداقل تلاش را نیاز دارند.
مهارت پیدا کردن در بسیاری از دستورالعملهای آشپزی، پیچیده و دشوار است. مطمئنا این غذاها طعم خوبی دارند و میتوانند تحسین مهمانانتان را برانگیزند؛ اما آماده سازی آنها به زمان بسیار زیادی نیاز دارد. به عنوان مثال، غذای بیف ولینگتن که ماهرانه آماده شده است. حتی بدخلقترین کارشناس غذا را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ اما آیا ارزش صرف ساعتها برای آمادهسازی آن را دارد؟ به نظر من، نه! اگر شما هم همین احساس را دارید، در ادامه چگونگی ساده سازی پخت و پز را خواهید آموخت.
اول، روی غذاهایی که نیاز به مواد کمی دارند، تمرکز کنید. توصیه میکنم تعداد مواد تشکیل دهنده را به پنج عدد محدود کنید.
دوم، دستورالعملهای آسان را جمع آوری کنید. آنها را ذخیره کنید، تا هرگز در موقعیتی قرار نگیرید؛ که ندانید برای آماده کردن غذاها چه کار باید بکنید و به یاد داشته باشید، که آسان الزاما به معنی کسل کننده نیست. غذاهای بیشماری وجود دارند که درست کردنشان آسان است و باعث ت*ح*ریک ذائقه چشایی شما خواهند شد.
سوم، یاد بگیرید که غذاهای باقی مانده را دوست داشته باشید. این کار به شما آزادیای برای آماده کردن غذاها خواهد داد؛ که بتوانید شبهای متوالی از آن ل*ذت ببرید و زمان آمادهسازی را کاهش خواهد داد. به عنوان مثال، یک خوراک گوشت گاو لذیذ، فردا شب هم به اندازه امشب خوشمزه خواهد بود. تنها تفاوت این است؛ که مجبور نخواهید بود فردا شب برای آماده کردن آن
وقت بگذارید. ایدهی این بخش این است؛ که زمان کمتری را در آشپزخانه سپری کنید و با این وجود باز هم با غذاهایی که آماده می کنید ، احساس رضایت داشته باشید.
حفظ کردن بسیاری از رژیمها نیاز به وقت و تلاش و گاهی اوقات پول - زیادی دارد. به عنوان مثال، رژیم غذایی ۱۷ روزه که توسط دکتر فیل نویسنده و روانشناس توصیه شده است؛ عملا نیاز به یک دفترچه یادداشت برای نظارت بر همه چیز دارد. بدتر از آن این رژیم بر خلاف نامش صرفا ۱۷ روز طول نمیکشد هر دورهی این رژیم غذایی ۱۷ روز طول میکشد. چهار دوره
وجود دارد. این رژیم اگرچه محبوب است؛ اما طبق گزارشات پردردسر است و اگرچه رایج است؛ اما اگر بخواهید با استفاده از آن به تناسب اندام برسید، الزامات سختی دارد. اگر قصد دارید یک رژیم غذایی را دنبال کنید، توصیه میکنم با استفاده از اصل پارتو رژیمی را انتخاب کنید که پیچیدگیاش به شما فشار بیش از حد، وارد نکند.
اول، نگاهی به چگونگی سازماندهی این رژیم غذایی بیندازید. توجه داشته باشید که آیا نیاز دارد که از یک رژیم روزانهی پیچیده پیروی کنید یا نه؟ برای مثال، خوردن غذای الف در روز ۱ غذای ب در روز ۲ و غذا ج در روز ۳ و غیره. همچنین توجه داشته باشید؛ که آیا از یک سیستم امتیاز بندی پیچیده استفاده میکند یا نه. مانند آنچه در رژیم ویت و اجرز استفاده شده است. اگر هر کدام از این موارد وجود داشت از آن اجتناب کنید.
دوم، ملاحظه کنید که آیا این رژیم غذایی با سبک زندگی شما هماهنگ هست یا نه؟ اگر از محیط خارج از منزل ل*ذت میبرید، خودتان را با رژیم غذاییای که نیاز به آمادهسازی طولانی مدت غذا یا غذاهایی که باید همیشه در یخچال نگهداری شوند دارد درگیر نکنید.
سوم، احساس نکنید که باید کلمه به کلمه از یک رژیم غذایی خاص پیروی کنید. مشتاق میانبر زدن باشید با انجام این کار، بدون اینکه بر نتیجه تاثیر زیادی گذاشته باشید، در زمان صرفه جویی خواهید کرد. خیلی دقیق بودن میتواند باعث نتایج معکوس شود و زمانی که انگیزهای برای ادامه دادن ندارید، شما را وادار کند که تسلیم شوید. در این مواقع بر طی کردن ۸۰ راه تمرکز کنید.
اجتناب از رژیمهای غذایی مرسوم و پردردسر
حفظ کردن بسیاری از رژیمها نیاز به وقت و تلاش و گاهی اوقات پول - زیادی دارد. به عنوان مثال، رژیم غذایی ۱۷ روزه که توسط دکتر فیل نویسنده و روانشناس توصیه شده است؛ عملا نیاز به یک دفترچه یادداشت برای نظارت بر همه چیز دارد. بدتر از آن این رژیم بر خلاف نامش صرفا ۱۷ روز طول نمیکشد هر دورهی این رژیم غذایی ۱۷ روز طول میکشد. چهار دوره وجود دارد. این رژیم اگرچه محبوب است؛ اما طبق گزارشات پردردسر است و اگرچه رایج است؛ اما اگر بخواهید با استفاده از آن به تناسب اندام برسید، الزامات سختی دارد. اگر قصد دارید یک رژیم غذایی را دنبال کنید، توصیه میکنم با استفاده از اصل پارتو رژیمی را انتخاب کنید که پیچیدگیاش به شما فشار بیش از حد، وارد نکند.
اول، نگاهی به چگونگی سازماندهی این رژیم غذایی بیندازید. توجه داشته باشید که آیا نیاز دارد که از یک رژیم روزانهی پیچیده پیروی کنید یا نه؟ برای مثال، خوردن غذای الف در روز ۱ غذای ب در روز ۲ و غذا ج در روز ۳ و غیره. همچنین توجه داشته باشید؛ که آیا از یک سیستم امتیاز بندی پیچیده استفاده میکند یا نه. مانند آنچه در رژیم ویت و اجرز استفاده شده است. اگر هر کدام از این موارد وجود داشت از آن اجتناب کنید.
دوم، ملاحظه کنید که آیا این رژیم غذایی با سبک زندگی شما هماهنگ هست یا نه؟ اگر از محیط خارج از منزل ل*ذت میبرید، خودتان را با رژیم غذاییای که نیاز به آمادهسازی طولانی مدت غذا یا غذاهایی که باید همیشه در یخچال نگهداری شوند دارد درگیر نکنید.
سوم، احساس نکنید که باید کلمه به کلمه از یک رژیم غذایی خاص پیروی کنید. مشتاق میانبر زدن باشید با انجام این کار، بدون اینکه بر نتیجه تاثیر زیادی گذاشته باشید، در زمان صرفه جویی خواهید کرد. خیلی دقیق بودن میتواند باعث نتایج معکوس شود و زمانی که انگیزهای برای ادامه دادن ندارید، شما را وادار کند که تسلیم شوید. در این مواقع بر طی کردن ۸۰ راه تمرکز کنید.