Zahra jafarian
صاحب امتیاز سایت
پرسنل مدیریت
صاحب امتیاز سایت
کاربر ویژه انجمن
ادمین پورتال
کتابخوان انجمن
روی تامسون و کریستوفر جی بون در کتاب دستور زبان نما، هر آنچه برای ساخت یک فیلم نیاز است را گامبهگام آموزش میدهند. از قوانین ابتدایی گرفته تا اصول حرفهای؛ و بهاینصورت کمک میکنند زبان بصری خاص خود را بیابید. نویسندگان در این کتاب به مفاهیمی مثل اصول نورپردازی، کمپوزوسیون، حرکات دوربین، گرفتن و وصل کردن نماها به یکدیگر میپردازند و به اطلاعات و نکاتی کاربردی اشاره میکنند که باعث میشود بینش عمیقتری در تولید یک پیدا کنید.
دربارهی کتاب دستور زبان نما
سال 1895، زمانی که برادران لومیر با دستگاه ابداعیشان، سینماتوگراف، تصاویری کوتاه ضبط کردند، عملاً سینما متولد شد. طولی نکشید که این هنر تازهوارد متوجه قرار گرفت و به شهرت رسید. بسیاری از هنرمندان وقتی با امکانات گستردهی سینما مواجه شدند، آن را مدیومی ایدهآل برای بیان ایدههایشان یافتند. این شد که سینما خیلی زود جای تئاتر و ر*ق*ص و دیگر هنرهای نمایشی را گرفت. سینما این فرصت را میداد تا بتوان خیلی از خیالات و تصورات را به تصویر کشید؛ از رفتن به ماه تا عمق دریاها، از نشان دادن موجوداتی موهوم و افسانهای تا دنیای آینده. همین باعث شد مردم این فرم را جادوییتر از دیگر فرمهای هنری ببینند و مسحورش شوند. در اواخر دههی 1920 اولین تحول بزرگ رخ داد و صدا هم وارد فیلمها شد. با شکلگیری کمپانیهای بزرگ فیلمسازی، سینما مسیر صنعتی شدن را پیش گرفت. گرچه هر چه بیشتر به سمت صنعت سرگرمی متمایل گشت، از وجههی هنریاش کاسته شد ولیکن این مسأله قابلانکار نیست که بخش زیادی از پیشرفتهای آن مرهون همین صنعتی شدن است. کمپانیها برای بهدست آوردن سود بیشتر، روی گسترش سینما و تکنولوژی آن سرمایهگذاری زیادی کردند و همین مساله کمک کرد این مدیوم بهمراتب علمیتر و حرفهایتر و البته دسترسپذیرتر شود. مفاهیم سینمای امروز بهمراتب پیچیدهتر و دشوارتر از مفاهیم صدسال پیش است ولی از سوی دیگر حالا تقریباً همهی ما این امکان را داریم که فیلم بسازیم. امکانات و فناوری در دسترس است و هزینهها هم بهمراتب پایینتر آمده. ما فقط باید دانش فیلمسازی را فرابگیریم.
دربارهی کتاب دستور زبان نما
سال 1895، زمانی که برادران لومیر با دستگاه ابداعیشان، سینماتوگراف، تصاویری کوتاه ضبط کردند، عملاً سینما متولد شد. طولی نکشید که این هنر تازهوارد متوجه قرار گرفت و به شهرت رسید. بسیاری از هنرمندان وقتی با امکانات گستردهی سینما مواجه شدند، آن را مدیومی ایدهآل برای بیان ایدههایشان یافتند. این شد که سینما خیلی زود جای تئاتر و ر*ق*ص و دیگر هنرهای نمایشی را گرفت. سینما این فرصت را میداد تا بتوان خیلی از خیالات و تصورات را به تصویر کشید؛ از رفتن به ماه تا عمق دریاها، از نشان دادن موجوداتی موهوم و افسانهای تا دنیای آینده. همین باعث شد مردم این فرم را جادوییتر از دیگر فرمهای هنری ببینند و مسحورش شوند. در اواخر دههی 1920 اولین تحول بزرگ رخ داد و صدا هم وارد فیلمها شد. با شکلگیری کمپانیهای بزرگ فیلمسازی، سینما مسیر صنعتی شدن را پیش گرفت. گرچه هر چه بیشتر به سمت صنعت سرگرمی متمایل گشت، از وجههی هنریاش کاسته شد ولیکن این مسأله قابلانکار نیست که بخش زیادی از پیشرفتهای آن مرهون همین صنعتی شدن است. کمپانیها برای بهدست آوردن سود بیشتر، روی گسترش سینما و تکنولوژی آن سرمایهگذاری زیادی کردند و همین مساله کمک کرد این مدیوم بهمراتب علمیتر و حرفهایتر و البته دسترسپذیرتر شود. مفاهیم سینمای امروز بهمراتب پیچیدهتر و دشوارتر از مفاهیم صدسال پیش است ولی از سوی دیگر حالا تقریباً همهی ما این امکان را داریم که فیلم بسازیم. امکانات و فناوری در دسترس است و هزینهها هم بهمراتب پایینتر آمده. ما فقط باید دانش فیلمسازی را فرابگیریم.