• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان عاشقانه و جنایی کاراکال به قلم حدیثه شهبازی کلیک کنید
  • خرید رمان عاشقانه، غمگین، معمایی دلداده به دلدار فریبا میم قاف کلیک کنید

اجزای کامپیوتر

  • نویسنده موضوع ALII
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 1
  • بازدیدها 80
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

ALII

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-30
نوشته‌ها
316
لایک‌ها
2,371
امتیازها
73
محل سکونت
میانِِ روشنی افکار
کیف پول من
4,751
Points
455

نواع قطعات کامپیوتر​

اگر بخواهیم اجزای کامپیوتر را از نظر عملکرد دسته بندی کنیم به گروه های زیر می رسیم:

۱ – Input Unit: واحد گرفتن ورودی ها که داده ها را به سیستم می دهد تا پردازش شوند.

۲ – Storage Unit: این واحد وظیفه دارد داده ها را ذخیره کند تا پردازش شوند.

۳- واحد خروجی: این واحد برای ذخیره کردن خروجی حاصل از پردازش کامپیوتر است.

۴ – پردازش: تمام پردازش ها در این قسمت اتفاق می افتد. این واحد شامل منطق حساب ( ALU ) و کنترل ( CU ) می شود.

( واحد منطق و حساب مسئول انجام محاسبات و توابع است و واحد کنترل ورودی و خروجی و پردازش کامپیوتر را کنترل میکند. )
سخت افزار ها قسمت هایی از کامپیوتر هستند که می توان آن ها را لمس کرد. مانند کیبورد و یا اسکرین کامپیوتر.

نرم افزار ها اما برنامه هایی هستند که روی کامپیوتر ها نصب می شوند. مانند نرم افزار ورد که روی کامپیوتر شما قابل نصب است، مانند برنامه ورد برای کامپیوتر یا نرم افزار های مثل فتوشاپ و…

سخت افزار کامپیوتر​

در ادامه به معرفی برخی اجزای سخت افزار کامپیوتر می پردازیم.

سی پی یو​

CPU همان پردازش گر کامپیوتر است که وظیفه اجرا کردن برنامه های کامپیوتری را دارد. این قطعه دارای یک مدار الکترونیکی ست که با اجرا کردن دستور العمل های مختلف سبب اجرا شدن یک برنامه را ایجاد می کنند.

سی پی یو چهار مرحله اصلی دارد که به ترتیب زیر هستند:

۱ – واکشی یا فراخوانی دستورات ( Fetch )

۲- رمزگشایی دستورات ( Decode )

۳ – اجرای دستورات ( Execute )

۴ – بازنویسی یا ذخیره دستورات در حافظه ( Write back )

در مرحله اول پردازش گر کامپیوتر دستورالعمل های برنامه را از حافظه بازیابی می کند. در واقع در طی این مرحله دستوراتی که پردازندهه باید اجرا کند از حافظه خوانده می شوند. در مرحله رمزگشایی وظایف قسمت های مختلف تعیین می گردد که هر بخش چه دستورالعملی را اجرا کند.

مرحله سوم برای اجرای فعالیت هایی است که مطابق با دستورالعمل برنامه هستند و در نهایت در مرحله آخر پردازنده نتایجی که از عمل به دستورات حاصل شده است را در حافظه کامپیوتر ذخیره می کند.

مادربورد​

بورد اصلی کامپیوتر شامل سوکت هایی است که ریزپردازنده ها داخل آن ها قرار می گیرند. این بورد دارای شیار یا اسلات های حافظه و مجموعه ای از چیپ ست ها است که به عنوان ر*اب*طه میان گذرگاه یا باس سی پی یو و گذرگاه های جانبی عمل می کنند.

هارد دیسک​

هارد دیسک قطعه ای از درایو دیسک است که اطلاعات را ذخیره می کند و سبب می شود دسترسی به آن ها در سریع ترین حالت ممکن اتفاق بیفتد. هارد دیسک یک مجموعه از دیسک هاست که اطلاعات را روی دوایر هم مرکز با عنوان شیار ضبط می کند. هارد دیسک حافظه ای غیر فرار ( RAM ) است که وظیفه آن ذخیره کردن اطلاعات رمزگذاری شده دیجیتال است.

بسته به نوع، هارد دیسک ها می توانند از ۱۲۰ گیگابایت الی ۲ ترابایت را ذخیره کنند. لپتاپ ها معمولا هارد های کوچک تر و با ظرفیت کم تری دارند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

ALII

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-30
نوشته‌ها
316
لایک‌ها
2,371
امتیازها
73
محل سکونت
میانِِ روشنی افکار
کیف پول من
4,751
Points
455

حافظه کامپیوتر​

همان طورکه از نام این قطعه پیدا است، برای حفظ کردن اطلاعات دیجیتال به کار می رود. یکی از مهم ترین بخش های کامپیوتر حافظه آن است.

در کامپیوتر های اولیه از طبله یا درام های مغناطیسی به عنوان حافظه استفاده می شد اما به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی و کامپیوتر ها تراشه های سیلیکونی کوچک جای آن ها را گرفتند که به کامپیوتر ها حافظه بالاتری می داد.

RAM یا حافظه با دسترسی تصادفی یک نوع از ذخیره سازی کامپیوتر است که بسیار کوچک و سبک است. در این قطعه می توان اطلاعات را به صورت موقت حفظ کرد.

حافظه RAM فرار است اما کامپیوتر ها برای ذخیره اطلاعات اولیه نیاز به یک حافظه غیر فرار نیز دارند تا قادر به خواندن برنامه های بزرگ تر باشند. نام این حافظه غیر فرار ROM یا حافظه فقط خواندنی است.

RAM می تواند شامل فلش مموری، نوار مغناطیسی، کارت پانچ و فلاپی نیز باشد

صفحه نمایش​

صفحه نمایش برای نمایش خروجی هایی که حاصل از پردازش کامپیوترهستند به کار می آید.اولین صفحه نمایش ها از فناوری CRT استفاده می کردند تا تصاویر را به کاربران نمایش دهند اما امروزه بیش تر کامیپوتر ها با LCD و یا پلاسما ساخته می شوند


کیبورد​

کیبورد یکی از مهم ترین عناصر کامپیوتر است که باعث می شود وارد کردن اطلاعات به کامپیوتر ساده تر شود و در واقع، یک ورودی برای کامپیوتر محسوب می شود. کلید های موجود روی صفحه کلید یا کیبورد سوئیچ های الکترونیکی هستند که هر کدام از آن ها برابر با یک نماد نوشتاری است.

کیبورد ها پردازنده و مداری جداگانه دارند که از یک ماتریس کلیدی تشکیل شده است.

ماوس​

موس با حرکات دو بعدی می تواند حرکت دست شما را تبدیل به یک سیگنال قابل فهم برای کامپیوتر کند. موس ها به سه دسته اصلی مکانیکی، نوری مکانیکی و نوری تقسیم می شوند.

موس مکانیکی یک گوی پلاستیکی یا فلزی دارد که قادر است به تمام جهت ها حرکت کند. ماوس های مکانیکی دارای سنسوری هایی هستند که وظیفه آن ها تشخیص جهت حرکت گوی است.

موس نوری-مکانیکی برای تشخیص حرکت از سنسور های نوری استفاده می کنند و در موس های نوری، برای تشخیص جهت حرکت موس از لیزر استفاده می شود. سرعت موس های نوری نسبت به دو نوع دیگر بیش تر است.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا