اگر اهل بازی و یا ادیت ویدئو باشید حتما نام ویرم به گوشتان خورده است. بر خلاف باور بسیاری، این حافظه اولیه و سریع با مموری کلی یک سیستم تفاوت دارد.
به طور کلی ویرم یا Video RAM، همانطور که از نامش پیداست، نوعی از رم است که برای پردازش تصاویر و ویدئو از آن استفاده میشود. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.
دقت کنید که رم با رام متفاوت است. پس شاید دانستن تفاوت رم (RAM) و رام (ROM) هم برای شما کارآمد باشد.
بدهی است که ویرم نیز کاربردی مشابه رم اصلی سیستم را داشته باشد. با روی کار آمدن کارتهای گرافیک و پردازشهای تصویری سنگینتر، نیاز رم اختصاصی برای پردازش تصاویر به وجود آمد و به همین دلیل نیز ویرم به صورت از قبل نصب شده بر روی پردازندههای گرافیکی عرضه شد.
وجود مقدار ویرم بالا اما بدین معنا نیست که برای تجربه بازیها یا کار با نرمافزارهای ادیت ویدئو و گرافیکی نیازی به رم اصلی نخواهد بود، چراکه بسیاری از اطلاعات و دیتای مربوط به این برنامهها همچنان رویرم اصلی لود میشوند.
در اصل میتوان گفت که ویرم به تکسچر، بافت و نگهداری فریمهای لود شده اختصاص داده میشود. یعنی کارتگرافیک بعد از پردازش یک فریم از بازی، آن را داخل ویرم کپی کرده و از آنجا به صفحهنمایش منتقل میشود.
به طور کلی ویرم یا Video RAM، همانطور که از نامش پیداست، نوعی از رم است که برای پردازش تصاویر و ویدئو از آن استفاده میشود. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.
تفاوت رم و وی رم
به طور خلاصه و ساده، رم یکی از قطعات حیاتی یک کامپیوتر بوده که در واقع حافظهای با سرعت بسیار بیشتری از HDD یا SSD، که برای ذخیره اطلاعاتمان از آنها استفاده میکنیم، است. با استفاده از این حافظه یا مموری است که کامپیوتر میتواند برنامهها را با سرعت اجرا کند و این اجازه را به ما میدهد که بدون نیاز به صبر بین پنجرهها جابهجا شویم.دقت کنید که رم با رام متفاوت است. پس شاید دانستن تفاوت رم (RAM) و رام (ROM) هم برای شما کارآمد باشد.
بدهی است که ویرم نیز کاربردی مشابه رم اصلی سیستم را داشته باشد. با روی کار آمدن کارتهای گرافیک و پردازشهای تصویری سنگینتر، نیاز رم اختصاصی برای پردازش تصاویر به وجود آمد و به همین دلیل نیز ویرم به صورت از قبل نصب شده بر روی پردازندههای گرافیکی عرضه شد.
وجود مقدار ویرم بالا اما بدین معنا نیست که برای تجربه بازیها یا کار با نرمافزارهای ادیت ویدئو و گرافیکی نیازی به رم اصلی نخواهد بود، چراکه بسیاری از اطلاعات و دیتای مربوط به این برنامهها همچنان رویرم اصلی لود میشوند.
در اصل میتوان گفت که ویرم به تکسچر، بافت و نگهداری فریمهای لود شده اختصاص داده میشود. یعنی کارتگرافیک بعد از پردازش یک فریم از بازی، آن را داخل ویرم کپی کرده و از آنجا به صفحهنمایش منتقل میشود.