داستانهایی را انتخاب کنید که دارای شعر و قافیه یا تکرار هستند
داستانهایی که در قالب شعر و همراه با قافیه هستند و یا بخشهای تکرار شونده دارند، برای کودکانی که در گفتار یا زبان مشکل دارند، مفیدتر خواهند بود. کتابهایی را پیدا کنید که شامل صدای حیوانات و یا دیگر اصوات باشند؛ مثلا گربه میگه: “میو، میو” یا صدای آب: “چلپ، چلوپ”. این امر کودکان را به تولید صدا و صحبت کردن تشویق میکند.
برای کودکانی که اختلال بینایی یا شنوایی دارند، کتابهایی انتخاب کنید که تصاویر ساده و واضح داشته باشند
زمانی که کودکان دارای اختلالات بینایی یا شنوایی باشند، حواس دیگرشان قویتر میشود. برای آنها کتابهایی را انتخاب کنید که تصاویرشان دارای رنگهای واضح و عکسهایی از اشیاء واقعی داشته باشند(کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم نیز این مورد را ترجیح میدهند). کتابهای با قطع بزرگ به کودکان کمک میکنند تا شخصیتها را بهتر ببینند. همچنین میتوانید از قرار دادن طلقهای شفاف رنگی بر روی صفحات کتاب کمک بگیرید (البته بسته به هر فرد ممکن است رنگهای مختلفی مورد نیاز باشد).
هنگام خواندن کتاب برای کودک، لحن و زیر و بمی (گام) صدای خود را تغییر دهید
خواندن کتاب با ترکیبی از صداها و لحنهای متفاوت، برای همهی بچهها مخصوصا کودکانی که اختلال شنوایی دارند، جالب است. فراموش نکنید که هنگام خواندن کتاب از حرکات مختلف و زبان ب*دن کمک بگیرید و در صورت امکان، از صداهای ضبط شده نیز استفاده کنید.
هنگام خواندن کتاب، سوال بپرسید
زمانی که کودکان فعالانه درگیر یک موضوع شوند، بیشتر میآموزند و پرسیدن سوالهای مختلف هنگام خواندن کتاب میتواند منجر به پیشبُرد گفتگو شود. میتوانید قسمتی از کتاب را بخوانید و از فرزند خود بخواهید که داستان را به اتمام برساند یا از او بپرسید که به نظرش در بخش بعدی چه اتفاقی خواهد افتاد.
فراموش نکنید که کتاب خواندن، یکی از بهترین روشهای برقراری ارتباط و تعامل با کودکان است. از دل داستانهایی که برای کودکان میخوانید و داستانهایی که از زبان آنها میشنوید، میتوانید دنیای درونشان را بهتر درک کنید و کودکان معلول نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
انجمن رمان نویسی
دانلود رمان