• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان عاشقانه و جنایی کاراکال به قلم حدیثه شهبازی کلیک کنید
  • خرید رمان عاشقانه، غمگین، معمایی دلداده به دلدار فریبا میم قاف کلیک کنید

نقد و بررسی لپ تاپ ایسوس Zephyrus M16 2022

ساعت تک رمان

Tobi_am

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-25
نوشته‌ها
1,879
لایک‌ها
46,468
امتیازها
168
سن
16
کیف پول من
13,879
Points
568
سطح
  1. حرفه‌ای
آزمون پایداری عملکرد CPU
اینتل می‌گوید هسته‌های پرقدرت Core i9-12900H با توان مصرفی پایه‌ی ۴۵ واتی به فرکانس ۲٫۵ گیگاهرتز و با توان توربوی ۱۱۵ واتی به فرکانس لحظه‌ای ۵ گیگاهرتز دست می‌یابند. از طرفی هسته‌های کم‌مصرف نیز در همین شرایط به فرکانس ۱٫۸۰ و ۳٫۸ گیگاهرتز می‌رسند.

فرکانس هسته‌های پرقدرت Core i9 12900H در تست پایداری Zephyrus M16

همان‌طور که در نمودارها مشاهده می‌کنید، فرکانس هسته‌های پرقدرت در هر سه پروفایل Turbo و Balanced و Silent برای لحظاتی به همسایگی ۵ گیگاهرتز می‌رسد؛ اما سپس به‌ترتیب در محدوده‌های ۳٫۸-۴٫۱، ۳٫۱ و ۲٫۸ گیگاهرتز نوسان می‌کند.

فرکانس هسته‌های کم‌مصرف Core i9 12900H در تست پایداری Zephyrus M16

هسته‌های کم‌مصرف نیز بعد از دستیابی کوتاه‌مدت به همسایگی ۳٫۸ گیگاهرتز، در پروفایل‌های عملکردی Turbo و Balanced و Silent به‌ترتیب در محدوده‌های ۲٫۸-۳٫۲، ۲٫۵ و ۲٫۳ گیگاهرتز پایدار می‌شوند.

توان مصرفی Core i9 12900H در تست پایداری Zephyrus M16

در پروفایل Turbo، لپ‌تاپ برای لحظات کوتاهی توان ۱۳۰ وات را به پردازنده تزریق می‌کند و سپس توان مصرفی آن را در محدوده‌ی ۹۰ تا ۱۱۰ وات نگه می‌دارد. در پروفایل Balanced، توان بیشینه برای لحظاتی به ۹۰ وات می‌رسد، سپس روی ۶۰ وات پایدار می‌شود. در سوی دیگر میدان، پروفایل Silent، توان لحظه‌ای را به بیش‌از ۶۰ وات می‌رساند و وضعیت ماندگار آن را به محدوده‌ی ۴۵ وات برمی‌گرداند.

دمای Core i9 12900H در تست پایداری Zephyrus M16

فن‌های Zephyrus M16 در حالت Turbo برای انتقال حرارت بسیار زیاد پردازنده به بیرون، با سرعت و صدای بسیار زیادی کار می‌کنند، وضعیت در مورد پروفایل Balanced با شدت کمتری، مشابه است. دمای میانگین پردازنده در هر دو پروفایل برای لحظاتی به ۹۶ درجه‌ی سلسیوس نیز می‌رسد، سپس در محدوده‌ی ۸۵ درجه‌ی سلسیوس پایدار می‌شود. در پروفایل Silent، دمای بیشینه‌ی ۸۵ و دمای پایدار ۷۶ درجه‌ی سلسیوس را شاهد هستیم.

آزمون پایداری عملکرد GPU
وضعیت در مورد گرافیک وخیم‌تر است؛ پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3070 Ti در پروفایل Turbo با فرکانس حدود ۱۵۰۰ و در پروفایل Balanced با فرکانس تقریبی ۱۲۰۰ مگاهرتز کار می‌کند.

فرکانس گرافیک RTX 3070 Ti در تست پایداری Zephyrus M16

لپ‌تاپ Zephyrus M16 برای دستیابی به چنین سطح عملکردی، در پروفایل‌های Turbo و Balanced به‌ترتیب توان پایدار ۱۲۰ و ۹۶ وات را به‌طور مداوم به گرافیک تزریق می‌کند.

توان مصرفی گرافیک RTX 3070 Ti در تست پایداری Zephyrus M16

دمای گرافیک RTX 3070 Ti پس از ۲۰ دقیقه اجرای آزمون پایداری عملکرد، در پروفایل‌های Turbo و Balanced به‌ترتیب به ۸۴ و ۸۰ درجه‌ی سلسیوس می‌رسد که برای گرافیک درجه‌حرارت بسیار بالایی به‌حساب می‌آید. توجه داشته باشید که در طول آزمایش، دمای د*اغ‌ترین قسمت تراشه به ۹۳-۹۴ درجه‌ی سلسیوس هم رسید.

دمای گرافیک RTX 3070 Ti در تست پایداری Zephyrus M16

در طول هر دو آزمایش پایداری عملکرد CPU و GPU، دمای بدنه‌ی دستگاه نیز به‌شدت د*اغ شد؛ به‌طوری که لمس بدنه در مجاورت کلیدهای Function بسیار آزاردهنده بود.

عملکرد لپ‌تاپ در حالت متکی به باتری (Unplugged)
برای آنکه رفتار دستگاه در حالت متکی به باتری (Unplugged) را بسنجیم، سراغ آزمون‌های پایداری عملکرد در دو پروفایل Balanced و Silent رفتیم؛ توجه داشته باشید که نرم‌افزار Armoury Crate امکان انتخاب پروفایل Turbo را در حالت Unplugged‌ نمی‌دهد. ازآنجاکه با پایین‌آمدن سطح باتری، ممکن است رفتار دستگاه نیز تغییر کند، آزمون پایداری عملکرد CPU را در پروفایل Silent با دو سطح ۱۰۰ و ۵۰ درصد باتری تکرار کردیم.

آزمون پایداری عملکرد CPU در حالت Unplugged
فرکانس هسته‌های پرقدرت Core i9 12900H در تست آنپلاگد Zephyrus M16

در شرایطی‌ که سطح باتری به زیر ۵۰ درصد افت نکند، رفتار پروفایل‌های Silent و Balanced کم‌وبیش مشابه است؛ در هر دو حالت، هسته‌های پرقدرت به‌طور لحظه‌ای به همسایگی فرکانس ۳٫۵ گیگاهرتز هجوم می‌برند؛ اما فرکانس پایدار آن‌ها روی ۲٫۵ گیگاهرتز (۰٫۶ گیگاهرتز پایین‌تر از حالت Plugged) باقی می‌ماند، با آمدن باتری به زیر ۵۰ درصد، فرکانس پایدار پروفایل Silent به ۲٫۲ گیگاهرتز کاهش می‌یابد.

فرکانس کم‌مصرف Core i9 12900H در تست آنپلاگد Zephyrus M16

هسته‌های کم‌مصرف رفتار مشابهی را با فرکانس‌هایی متفاوت به‌نمایش می‌گذارند؛ در حالتی که سطح بالاتری به زیر ۵۰ درصد نرسیده است، هسته‌ها گهگاه به فرکانس حدود ۲٫۵ گیگاهرتز می‌رسند؛ اما فرکانس پایدارشان در هر دو حالت Balanced و Silent در محدوده‌ی ۲٫۱-۲٫۲ گیگاهرتز باقی می‌ماند و با رسیدن باتری به زیر ۵۰ درصد، فرکانس نیز به حدود ۱٫۸ گیگاهرتز کاهش می‌یابد؛ به‌نظر می‌رسد که فرکانس‌ هسته‌های کم‌مصرف در حالت Unplugged به‌شدتِ هسته‌های پرمصرف کاهش نمی‌یابد.

توان مصرفی Core i9 12900H در تست آنپلاگد Zephyrus M16

در حالت Unplugged و با سطح باتری بیش‌ از ۵۰ درصد، در هر دو پروفایل Balanced و Silent، توان مصرفی پردازنده همواره ۴۰ وات است؛ اما با رسیدن باتری به زیر ۵۰ درصد، توان مصرفی به ۳۰ وات افت می‌کند.

دمای Core i9 12900H در تست آنپلاگد Zephyrus M16

دمای پردازنده در حالت Unplugged متعادل‌تر است؛ در حالت Balanced، پردازنده حدود ۱۵ دقیقه با دمای میانگین ۷۵ درجه‌ی سلسیوس کار می‌کند، سپس دما تا حدود ۷۰ درجه‌ی سلسیوس پایین می‌آید. در حالتی که سطح باتری بیش‌ از ۵۰ درصد باشد، پروفایل Silent رفتار مشابهی را به‌نمایش می‌گذارد؛ البته دما زودتر افت می‌کند. با آمدن سطح باتری به زیر ۵۰ درصد، دمای پردازنده نیز خیلی زود، در محدوده‌ی ۶۵ درجه‌ی سلسیوس قرار می‌گیرد.

آزمون پایداری عملکرد GPU در حالت Unplugged
به‌ محض آنکه جریان متناوب برق از لپ‌تاپ جدا می‌شود، گرافیک RTX 3070 Ti دچار افت شدید عملکرد می‌شود؛ گویی اصلاً چنین تراشه‌ی قدرتمندی درون دستگاه نیست. فرکانس گرافیک در هر دو حالت Balanced و Silent به حدود ۷۸۰ مگاهرتز (از ۱۲۰۰ مگاهرتز) افت می‌کند؛ اما همان‌طور که مشاهده می‌کنید، فرکانس به‌اندازه‌ای ناپایدار است و به‌طور لحظه‌ای افت می‌کند که نمی‌توان به تراشه‌ی گرافیکی در اجرای بازی‌ها اتکا داشت.

توان گرافیک نیز از محدوده‌ی ۹۴ وات در حالت Plugged افت کرده است و به‌طور مداوم بین اعداد ۴۴ تا ۵۴ وات نوسان دارد.

توان مصرفی RTX 3070 Ti‌ در تست آنپلاگد Zephyrus M16 2022

دمای گرافیک در وضعیت Unplugged در پروفایل‌های Balanced و Silent به‌طور پایدار در محدوده‌ی ۷۰ و ۶۰ درجه‌ی سلسیوس نوسان دارد.


برای آنکه دید مناسبی از عملکرد Zephyrus M16 داشته باشید، می‌توانید به اعداد درج‌شده در جدول زیر توجه کنید که اختلاف امتیاز دستگاه در حالت‌های مختلف Plugged‌ و Unplugged را نشان می‌دهد.
ایسوس باتری ۴ سلولی و بسیار حجیم ۹۰ وات‌ساعتی را برای لپ‌تاپ Zephyrus M16 تدارک دیده است و می‌گوید با این باتری می‌توان تا ۱۰ ساعت ویدئو پخش کرد. تایوانی‌ها لپ‌تاپ گیمینگ خود را با شارژر ۲۴۰ واتی به‌فروش می‌رسانند که ظرف ۳۰ دقیقه، ۵۰ درصد از ظرفیت باتری را شارژ می‌کند. توجه داشته باشید که با توجه به پشتیبانی USB-C لپ‌تاپ از Power Delivery می‌توان از شارژرهای کوچک‌ترِ ۱۰۰ واتی نیز برای Zephyrus M16 استفاده کرد.
همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، لپ‌تاپ Zephyrus M16 در حالت Unplugged ازطریق نرم‌افزار Armoury Crate تنها دو پروفایل مصرف انرژی Balanced و Silent را دراختیارتان می‌گذارد؛ چنانچه در حالت Unplugged قصد استفاده از دستگاه برای کاربری‌های روزمره نظیر وب‌گردی، مطالعه، ویرایش متن یا تماشای فیلم را دارید، پروفایل Silent کاملاً پاسخگوی نیازهایتان خواهد بود.

کوین نیک بنر
بررسی زومیت نشان می‌دهد که در پروفایل Silent، دستگاه می‌تواند بالغ‌بر ۸ ساعت و ۱۰ دقیقه در استفاده‌های روزمره شارژدهی کند؛ اما چنانچه پروفایل را به Balanced تغییر دهید، شارژدهی حدود یک ساعت کاهش خواهد یافت.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Tobi_am

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-25
نوشته‌ها
1,879
لایک‌ها
46,468
امتیازها
168
سن
16
کیف پول من
13,879
Points
568
سطح
  1. حرفه‌ای
جمع‌بندی و مقایسه Zephyrus M16 با رقبا
لپ‌تاپ‌های سال ۲۰۲۲، بیشتر از انویدیا، زمینه را برای قدرت‌نمایی اینتل فراهم کردند؛ لپ‌تاپ Zephyrus M16 قدرت پردازشی کم‌نظیری را در برخی از کاربری‌ها ارائه می‌دهد و حتی در برخی سناریوها، بهترین لپ‌تاپ‌های اپل را نیز کنار می‌زند. پردازنده‌‌ی Alder Lake اینتل در صورت اتصال دستگاه به برق، خود را به‌سطح دسکتاپ می‌رساند و در توان‌های مصرفی پایین نیز عملکرد آبرومندانه‌ای دارند؛ هرچند که هنوز به سطح بهینگی خانواده‌ی M1 اپل نرسیده‌اند.

در سوی دیگر میدان، برای گرافیک انویدیا وضعیت کاملاً متفاوتی وجود دارد؛ مادامی‌ که لپ‌تاپ به جریان برق متصل باشد، RTX 3070 Ti عملکرد شگفت‌انگیزی را ولو با توان مصرفی زیاد ارائه می‌دهد؛ بازی‌ها با نرخ فریم سه رقمی اجرا می‌شوند و کارهای گرافیکی با نرم‌افزارهایی مثل SolidWorks عالی صورت می‌گیرند؛ اما با جداسازی کابل برق، ماهیت لپ‌تاپ به‌کل تغییر می‌کند!

زومیت گردی با لپ تاپ Zephyrus M16 2022 ایسوس

ما نسل ۱۲ اینتل را نقطه‌ی شروع خوبی برای شرکت‌ها در مسیر رقابت با اپل می‌دانیم و چشم‌به‌انتظار گرافیک‌های سری RTX 4000 با لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC می‌مانیم.

بنر ماتریس مایا
گذشته از بحث عملکرد، Zephyrus M16 از لحاظ طراحی ایراداتی دارد؛ بدنه‌ی دستگاه چربی دست و لکه‌ها را به‌شدت به خود می‌گیرد، بدنه در پردازش‌های سنگین به‌شدت د*اغ می‌شود و سیستم خنک‌کننده نیز هوای د*اغ را به‌طور مستقیم به سمت صفحه‌نمایش پرتاب می‌کند.

زفیروس M16 مدل ۲۰۲۲ ترکیب متعادلی از لپ‌تاپ گیمینگ، حرفه‌ای و روزمره به‌شمار می‌آید؛ اما در هیچ‌کدام بهترینِ بازار نیست؛ چراکه با برچسب قیمتی همین لپ‌تاپ می‌توان سراغ دستگاه‌های گیمینگ قدرتمندتر، لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای کارآمدتر و اولترابوک‌های خوش‌ساخت‌تر رفت.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Tobi_am

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-25
نوشته‌ها
1,879
لایک‌ها
46,468
امتیازها
168
سن
16
کیف پول من
13,879
Points
568
سطح
  1. حرفه‌ای
نکات مثبت

پردازنده و گرافیک بسیار قدرتمند
پایداری بسیار خوب عملکرد پردازنده
مجموعه‌ای متنوع از پورت‌های کارآمد
یک روز کاری شارژدهی در کاربری روزمره
طراحی مدرن و باریک با نمایشگر بدون حاشیه


نکات منفی

د*اغ‌شدن بدنه و صدای زیاد فن‌ها
پایین‌بودن وضوح نمایشگر به‌نسبت ابعاد
جذب‌شدن سریع لکه و چربی روی سطح بدنه
افت فاحش عملکرد گرافیک در حالت Unplugged
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا