#بنیانگذار_تاریخ_هجری
مشهور است که بنیانگذار تاریخ هجری خلیفه دوم بوده است.....
مورخان می نویسند در سال شانزدهم هجری خلیفه دوم برای تعیین مبدا تاریخ اسلام با اصحاب پیامبر ص مشورت نمود ...
علی ع پشنهاد کرد که هجرت پیامبر ص از مکه به مدینه را مبدا قرار دهند خلیفه این پیشنهاد را پذیرفت و از آن سال ، هجرت پیامبر ص به عنوان مبدا تاریخ رسمیت یافت ............ اما بررسی های جدید نشان می دهد که خلیفه دوم تنها به این تاریخ رسمیت بخشید در حقیقت بنیانگذار این امر خود پیامبر ص بوده است گروهی از مورخان بزرگ اسلامی بر آن اند که پیامبر پس از هجرت به یثرب در ربیع الاول دستور داد از آن ماه تاریخ گذاری کنند نامه ها و اسناد و مکاتبات پیامبر ص نیز گواه این مدعاست از آن جمله در پیمانی که پیامبر ص با مسیحیان نجران منعقد کرده آمده است ((پیامبر ص به علی دستور داد که در آن بنویسند این پیمان در سال پنجم هجرت نوشته شده است )) ...
بنابر این بنیانگذار تاریخ هجری پیامبر اسلام ص بوده اما به احتمال تا زمان خلافت عمر چندان عمومیت نیافته است ولی چون در زمان خلافت او چند مورد اختلاف در زمان حوادث و تاریخ...پیش آمده بود او در سال شانزدهم این امر را به رسمیت بخشید و به جای ربیع الاول (ماه ورود پیامبر ص) ماه محرم را مبدا شمارش سال هجری قرار داد
منبع؛ کتاب تاریخ اسلام از سقیفه تا کربلا 103 و 104
تالیف حجت الاسلام و المسلمین مهدی_پیشوایی
مشهور است که بنیانگذار تاریخ هجری خلیفه دوم بوده است.....
مورخان می نویسند در سال شانزدهم هجری خلیفه دوم برای تعیین مبدا تاریخ اسلام با اصحاب پیامبر ص مشورت نمود ...
علی ع پشنهاد کرد که هجرت پیامبر ص از مکه به مدینه را مبدا قرار دهند خلیفه این پیشنهاد را پذیرفت و از آن سال ، هجرت پیامبر ص به عنوان مبدا تاریخ رسمیت یافت ............ اما بررسی های جدید نشان می دهد که خلیفه دوم تنها به این تاریخ رسمیت بخشید در حقیقت بنیانگذار این امر خود پیامبر ص بوده است گروهی از مورخان بزرگ اسلامی بر آن اند که پیامبر پس از هجرت به یثرب در ربیع الاول دستور داد از آن ماه تاریخ گذاری کنند نامه ها و اسناد و مکاتبات پیامبر ص نیز گواه این مدعاست از آن جمله در پیمانی که پیامبر ص با مسیحیان نجران منعقد کرده آمده است ((پیامبر ص به علی دستور داد که در آن بنویسند این پیمان در سال پنجم هجرت نوشته شده است )) ...
بنابر این بنیانگذار تاریخ هجری پیامبر اسلام ص بوده اما به احتمال تا زمان خلافت عمر چندان عمومیت نیافته است ولی چون در زمان خلافت او چند مورد اختلاف در زمان حوادث و تاریخ...پیش آمده بود او در سال شانزدهم این امر را به رسمیت بخشید و به جای ربیع الاول (ماه ورود پیامبر ص) ماه محرم را مبدا شمارش سال هجری قرار داد
منبع؛ کتاب تاریخ اسلام از سقیفه تا کربلا 103 و 104
تالیف حجت الاسلام و المسلمین مهدی_پیشوایی