معماری معماری شهر شوش

  • نویسنده موضوع F A L C O N
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 4
  • بازدیدها 187
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

F A L C O N

معاون بازنشسته
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-08-11
نوشته‌ها
2,120
لایک‌ها
22,043
امتیازها
138
سن
23
محل سکونت
جهنم سبز
کیف پول من
91,466
Points
798
سطح
  1. حرفه‌ای

نخستین اکتشافات بزرگ درخصوص هنر و معماری ایرانی ما قبل تاریخ ، از حفاری های منطقه شوش واقع در جنوب غرب ایران بدست آمده است.​

تا سال ها منشاء هنر و معماری ایرانی ما قبل تاریخ معلوم نبود، زیرا شباهت بسیاری با آثار کشف شده از مناطق بین النهرین داشت. اما در دهه های اخیر، در نتیجه حفاری های متعدد در مناطق مختلف ایران، این مسئله روشن شد که آثار و صنایع بدست آمده در شوش، جزئی از تمدن گسترده ای بوده که در تمام فلات ایران و نواحی اطراف آن وجود داشته است .

خرابه ها و بازمانده های معماری گذشته ایران در چهار تپه مهم در شوش بدست آمده که شامل شهر اصلی، قلعه مرکزی، قصر پادشاهی و خانه های معمولی است.

حفاری ها در این منطقه از سال 1891 میلادی آغاز شد و آثار متعددی در این منطقه کشف شد. علاوه بر آن در تپه گیان(GIAN ) نزدیک نهاوند، تپه سیلک(SIYALK) نزدیک کاشان، تورنگ تپه(TORANG) نزدیک گرگان و تپه حصار( HESAR) نزدیک دامغان، ‌چشمه علی نزدیک ری، و منطقه لرستان، حفاری هایی به عمل آمده که جملگی بیانگر وجود تمدن کهن و ارزشمند ایران قدیم است. تمامی این مناطق در محدوده ای قرار
گرفته اند که مرکز فلات ایران نامیده می شود.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

F A L C O N

معاون بازنشسته
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-08-11
نوشته‌ها
2,120
لایک‌ها
22,043
امتیازها
138
سن
23
محل سکونت
جهنم سبز
کیف پول من
91,466
Points
798
سطح
  1. حرفه‌ای
باتوجه به آثار بدست آمده، می توان گفت که وحدت فرهنگی در حکاکی ها و همچنین سفالینه های منقوش ایران در این مناطق تا یک هزار سال ادامه داشته است، ولی با آغاز هزاره سوم قبل از میلاد، تحت فشار نیروهای خارجی، این وحدت فرهنگی از بین رفته است.
تا پیش از آمدن مادها و پارسها و تا حدود هزار سال قبل از میلاد ، تاریخ سرزمین ایران منحصر به تاریخ عیلامی ها است.
اطلاع ما از معماری آن دوران، تنها مربوط به شکل معابد آنان است. در برخی نقش ب*ر*جسته ها، معابد به صورت یک بنای مربع مستطیل بلند بر یک شالوده ایوان دار، نشان داده شده که نمای جلوی آن دارای روزنه هایی بوده است.

در قسمت پشتی آن بنا، احتمالا پله هایی برای دسترسی به داخل معبد وجود داشته است که هم اکنون اثری از آنها دیده نمی شود. در این نماها، دو چارچوب در دیده می شود که در سمت چپ یک پرده از ج*ن*س نی، داخل را دربرابر نور آفتاب محافظت می کند. در سمت راست نیز نمایی از یک در مشاهده می شود. جالب ترین ویژگی معماری این معابد، ‌سه شاخ بزرگ است که در دو طرف دیوارهای معبد نصب شده است .
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

F A L C O N

معاون بازنشسته
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-08-11
نوشته‌ها
2,120
لایک‌ها
22,043
امتیازها
138
سن
23
محل سکونت
جهنم سبز
کیف پول من
91,466
Points
798
سطح
  1. حرفه‌ای
معماری عیلامی، نشانگر اقلیم نیمه بیابانی در سرزمینهای پست و کم ارتفاع خاورمیانه است. در ناحیه ای که چوب کمیاب بود، خشت گل که در آفتاب خشک می شد، بهترین ماده برای کار ساختمانی بود. در این معماری، اتاق های ساختمان به اندازه های مختلف و با سقفهای بلند ساخته می شد. خانه ها دارای پنجره های کوچک بود که به حیاط داخلی باز می شد و به ساکنان امکان خلوت کردن را می داد .
در هزاره دوم قبل از میلاد در شوش تمام خانه ها و حتی عمارتهای اعیانی براساس همین نقشه بنا می شد. تنها امتیاز خانه های اعیانی، وجود تالار پذیرایی در مرکز ساختمان بود که به حیاط داخلی راه می یافت .

برج پلکانی هرمی شکل ( زیگورات ) در چغازنبیل Choghazanbil نمونه ای بارز از معماری عیلامی است که تا حدودی محفوظ مانده و نمونه دیگری از آن یافت نشده است
.در برخی نقش ب*ر*جسته های‌ توأم با نقوش و نوشته های متنوع ، این بنا یادبودی از " اونتاش گال " نامیده شده است . احتمالا" این بنا در کنار " ارگ " ( محل استقرار شاه ) ساخته شده که با دو معبد پیرامونی آن، محلی برای انجام مراسم آیینی بوده است. در نقوش به جا مانده در این بنا، کاهنانی درحال اجرای مراسم قربانی، در مقابل دو ساختمان پلکان دار در یک میدان نشان داده شده اند .
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

F A L C O N

معاون بازنشسته
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-08-11
نوشته‌ها
2,120
لایک‌ها
22,043
امتیازها
138
سن
23
محل سکونت
جهنم سبز
کیف پول من
91,466
Points
798
سطح
  1. حرفه‌ای
چغازنبیل، عمارتی پنج طبقه بوده است که بر روی هم چیده شده و هرچه بالاتر برویم ، طبقات کوچک تر می شود. طبقه اول مانند مکعبی میان تهی است که دور تا دور حیاطی به طول و عرض حدود صد متر جای گرفته است. می توان تصور کرد، درون این ساختمان، مراسم گوناگون مذهبی انجام می شده است .

چهار ردیف پلکان، هر طبقه را به طبقه بالایی متصل می کند، اما برای رسیدن به بالای بام بنای چغا زنبیل، تنها یک ردیف پلکان درنظر گرفته شده است
.دروازه شکوهمندی که راه ورود به محوطه معبد است ، تزئینات فراوانی دارد. در این نوع معماری، ایرانیان برای نخستین بار از لعاب کاشی استفاده کرده اند تا به رنگ یکنواخت خشت ها که زرد است ، تنوع ببخشند . قدیمی ترین نوع کاشی در این ساختمان، عبارت است از خشت مربع لعابدار که با یک برجستگی، به بدنه دیوار متصل و استوار می شود
.سکوی نذورات در جلوی معبد نیز با خشت‌های لعابدار لاجوردی و دایره های سیاه و سفید روکش شده است. قطعات کاشی به جا مانده از این معبد، تصویرهای رنگینی از جانوران اساطیری را نشان می دهد که همین نقش ها را در تزئینات معماری هخامنشی نیز می بینیم . ساخت طاقهای هلالی شکل بر روی راهرو ها و پلکان معبد نیز نشانگر موفقیت معماران ایران باستان در طراحی داخلی بوده است. همچنین آثاری از قدیمی ترین تصفیه خانه آب دنیا در این محل بدست آمده است .
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

F A L C O N

معاون بازنشسته
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-08-11
نوشته‌ها
2,120
لایک‌ها
22,043
امتیازها
138
سن
23
محل سکونت
جهنم سبز
کیف پول من
91,466
Points
798
سطح
  1. حرفه‌ای
تاریخ ساخت بنای چغازنبیل ، حدود 1265 قبل از میلاد است و بر روی خرابه های شهر باستانی " دور آنتش " ساخته شده است . این بنا حدود 52 متر ارتفاع داشته است که اکنون بر اثر فرسایش و گذشت زمان ، ارتفاع آن به نصف رسیده است. چغازنبیل در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است .

در حومه شهر شوش و دورتر از این معبد، کاوشگران، بقایای سه کاخ را پیدا کرده اند که یکی دارای گورهای خانگی است. در این خانه ها افراد در زیر خانه های خود دفن می شدند و از تمامی اتاقها ، پلکانی به این آرامگاه راه داشته است. در این ساختمان ها، از طاق های استفاده می شده و آرامگاه ها نیز با تزئینات خاص پوشیده شده است .

اما قبایلی که در اواخر هزاره دوم(ق . م) از سمت شمال به ایران مهاجرت کردند، همه چیز از جمله معماری ایرانی را متحول ساختند. آنان چون در مناطق پر درخت و در مجاورت جنگل ها زندگی می کردند، استفاده از چوب را در معماری ایرانی رواج دادند. از آن پس، به کارگیری ستون‌های چوبی ، در خانه سازی ایرانی رایج شد.
در معماری آنان، مرکز خانه ها، تالار ستوندار بزرگی بود که مجزا بود و یا از اتاق نشیمن راهی به آن باز می شد. در کاوش‌های منطقه حسنلو Hasanlu در شمال غرب ایران، معلوم شده که این شیوه معماری در مرحله ای کاملا" پیشرفته، همراه با سفالهای خاکستری رنگ، وارد ایران شده است.

پایان هزاره دوم تا اوایل هزاره اول قبل از میلاد، در تاریخ به عنوان "قرون تاریک" ‌نامیده می شود، چرا که دورانی سرشار از مهاجرت اقوام، رشد دولتهای کوچک و فروپاشی امپراتوریهای بزرگ است.

اما دراین میان هنرمندان عیلامی فارغ از تحولات، ‌زمام امور خود را تا قرنها دراختیار داشتند و پس از چندین قرن، قبایل دیگر بر جای ایشان تکیه زدند. مهمترین این قبایل" سکاها" بودند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا