هنر نساجی
قدیمیترین مدرک مربوط به چاپ پارچه را از نقش دیوارههای مقابر مصری مربوط به دو هزار و صد سال ق. م بدست آوردهاند و کهنترین نشانههای موجود که از ساختن قالبهای شبیه قالبهای قلمکار حکایت دارد نیز در همین زمان با پارچههای بازیافته از قبور «سکاها» مکشوفه در سرزمین مصر است. قدیمیترین قالبهای تراشیده شده از سنگ همراه با آثار سفالی سدههای چهارم و پنجم میلادی در حفاریهای نیشابور بدست آمدهاند که در فواصل نقوش آن آثار باقیمانده از پشم به چشم میخورد. ایجاد طرح و نقش رنگی به وسیله باسمه یا قالب روی پارچه در سده چهارم پ. م در هند به وجود آمد. در کارنامهها و اسناد چینی نوشته شده که از سال ۱۴۰ پ. م این نوع پارچه از هند به چین وارد شد. این شیوه سپس به اروپا رفت ولی روش آن با شرق متفاوت بود؛ چنانکه در اروپا مواد رنگی را با نوعی چسب مخصوص آمیخته و به پارچه منتقل میکردند. این ماده به پارچه نفوذ نمیکرد و فقط روی آن ایجاد نقش میکرد. اما در شرق نقاشی روی پارچه به وسیله قالب انجام میشد و بنابراین تارو پود پارچه را رنگ میکرد. یکی از شیوههایی که در دوره سلجوقی جهت تزیین پارچه استفاده میشد، نقاشی روی پارچه بود. علیرغم عقیده عدهای که معتقدند نقاشی روی پارچه پس از حمله مغول و به دلیل ورود کالاهای چینی از جمله پارچههای نقاشی شده چینی به ایران رایج شد، ولی نقاشی به وسیله قالب و مهر بر روی پارچه گویا قبل از حمله مغول، در دوره سلجوقی مرسوم بودهاست. درکتاب جوامع احکام النجوم که راجع به صنایع و حرف و آداب و رسوم اشاراتی دارد آمدهاست: «اگر زهره و مریخ در مکان عمل بود، مولود رنگرز بود که کرباس مهر کند» و میتوان چنین استنباط کرد که شیوه کار به صورت تهیه پارچههای قلمکار بودهاست. بهطور کلی قلمکاری و نقاشی روی پارچه از دوره مغولها در ایران مرسوم و متداول گشتهاست، بدین دلیل که در دوره فوق به علت حمایت و پشتیبانی خوانین مغولی پارچههای منقوش چینی در بازارهای ایران فروش فوقالعادهای پیدا کرده بود؛ و ایرانیها نیز جهت رقابت با چینیها و همچنین به منظور جلب نظر خوانین مذکور دست به ابتکاراتی زدند که از آن جمله ابداع نقاشی روی پارچه یا به اصطلاح اختراع پارچههای قلمکار است، سپس در دوره صفویه این هنر گسترش بیشتری پیدا کرد یا به عبارت دیگر دوره صفوی اوج ترقی این رشتهٔ هنری بود و به تدریج در دورههای بعدی کارگاههای متعدد پارچههای قلمکار یکی پس از دیگری تعطیل گردید. طی کاوشهای باستانشناسی در ضلع شمالی ارگ شهر بلقیس یک عدد شی سفالی از ج*ن*س گل پخته به رنگ نخودی کشف گردید که متأسفانه این قالب در زمان کشف به دلیل فشار و عوامل جوی شکسته شده بود که وصالی گردید. این قالب به ابعاد ۱۲×۸ سانتیمتر میباشد که در قسمت پشت قالب یک برجستگی جهت گرفتن قالب تعبیه شدهاست. در سطح این قالب نقوش اسلیمی حک شدهاست. با توجه به شکل و نقوش میتوان گفت احتمالاً این شی یک قالب سفالی بوده که ساکنین شهر تاریخی بلقیس از آن برای نقش اندازی پارچههای قلمکار استفاده میکردند. این قالب با توجه به تکنیک ساخت و همجواری با مواد مربوط به سدههای ۸–۶ ه. ق به دوره سلجوقی- ایلخانی تاریخگذاری میشود.
مشاهیر و رجال سیاسی و مذهبی اسفراین
شهر تاریخی اسفراین یکی از شهرهای بوده که بسیاری از دانشمندان، مشاهیر، رجال سیاسی را به این شهر نسبت دادهاند که معروفترین آنها به شرح ذیل میباشد:
ابو عوانه: از حفاظ و عالم علم حدیث
ابوحامِدِ اِسْفَرایِنی، احمد بن محمد بن احمد(۳۲۴–۴۰۶ق/۹۵۵–۱۰۱۶م)، فقیه بزرگ شافعی.
ابو اسحاق ابراهیم اسفراینی: مشایخ فقهاء شافیه و استاد کلام
حمویه بن علی: امرای بزرگ سامانیان
ابوالعباس فضل بن احمد اسفراینی: وزیر سبکتکین و سلطان محمود
ابن معتمد: واعظ و صوفی و متکلم
آذری طوسی اسفراینی: از شاعران نامی قرن نهم هجری
همایون اسفراینی: از شاعران اواخر قرن نهم هجری
عصامالدین اسفراینی: از فضلای حنفی مذهب و اشعری مسلک بودهاست.
بقایی اسفراینی: وی به روش مولانا شعر میگفته و طبعی شوخ داشتهاست.
انجمن رمان نویسی
دانلود رمان