فاصله دوربین تا سوژه را تغییر دهید
در عکس بالا، من دوربین را به توپ بیسبال نزدیک تر کرده و در f/2.8 عکس گرفتم. نزدیک تر کردن دوربین به سوژه باعث می شود عمق میدان کاهش یافته (صفحه فوکوس باریک تر شده)، در نتیجه پس زمینه هر چه بیشتر مات گردد. پس اگر به دنبال ایزوله کردن سوژه یا جدا کردن آن از پس زمینه هستید، دیافراگم باز و نزدیک کردن دوربین به سوژه را امتحان کنید.
صفحه راهنمای زیر سه عامل تاثیر گذار بر عمق میدان (دیافراگم، فاصله کانونی و فاصله دوربین تا سوژه) را نشان می دهد. برای مشاهده اندازه بزرگ روی تصویر کلیک کرده و آن را ذخیره نمایید تا بتوانید تمامی این حالات را روی اشیاء تمرین نمایید. دو عامل را ثابت نگه دارید (مثلا فاصله کانونی و دیافراگم) سپس عامل دیگر (فاصله دوربین تا سوژه) را تغییر داده و عکاسی نمایید تا تاثیرش بر عمق میدان را به خوبی متوجه شوید.
در اینجا من فاصله کانونی و فاصله دوربین تا سوژه را ثابت نگه داشته و از توپ فوتبال با سه دیافراگم مختلف عکاسی کرده ام و شما می توانید تاثیر «دیافراگم» بر عمق میدان را بهتر مشاهده نمایید.
این عکس با دیافراگم f/32 گرفته شد. توجه کنید که پس زمینه چقدر واضح و شارپ است
اکنون، توجه کنید که ما چطور شروع به از دست دادن جزئیات (مات شدن) در کابینت پشت می کنیم. عکس بالا در f/11 گرفته شد.
در آخر، با عکاسی در f/2.8، پس زمینه بیشتر از فوکوس خارج و کمتر حواس پرت کننده شده است.
خب چیزی که شما در این مطلب لنزک یاد گرفتید یک راه عالی برای تمرین عمق میدان در خانه است – حتی در یک روز بارانی! بنابراین دوربین خود را برداشته، چند شیء کوچک برای عکاسی پیدا کرده و این کار ها را (با توجه به حالات مختلف در صفحه راهنما) در خانه تمرین کنید.
لطفا در قسمت نظرات زیر به اشتراک بگذارید که چطور کنترل عمق میدان توانست بر نحوه عکاسی شما تاثیر بگذارد. با انجام این تمرین چه چیز هایی یاد گرفتید؟
نویسنده: ویکی لویس (Vickie Lewis)
انجمن رمان نویسی
دانلود رمان