• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان ترسناک.فانتزی.عاشقانه‌ مَسخِ لَطیف به قلم کوثر حمیدزاده کلیک کنید

حقوق مالیات بر ارث

  • نویسنده موضوع A_h
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 0
  • بازدیدها 175
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

A_h

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2019-12-22
نوشته‌ها
3,158
لایک‌ها
7,090
امتیازها
123
محل سکونت
میان یک عالمه رمان
وب سایت
forum.taakroman.ir
کیف پول من
65
Points
0
مرگ واقعه ای است که آثار و تبعات حقوقی متفاوتی دارد ، که از جمله آن می توان به ارث اشاره کرد . احکام و قواعد حاکم بر ارث کمترین تغییر را نسبت به سایر قوانین دارد ، زیرا قواعد آن از فقه گرفته شده است . در واقع ارث عبارت است از دارایی متوفی بعد از کسر حقوق و دیون و نیز واجبات مالی و وصایای میت تا ثلث که به بازماندگان و وارثان او تعلق می گیرد .

در واقع قبل از پرداخت دیون متوفی امکان تقسیم ارث وجود ندارد . یکی از حقوق و دیونی که باید قبل از تقسیم ارث از دارایی کسر گردد بر طبق قانون مدنی ، مالیات است . در این مقاله به بررسی مالیات بر ارث چیست ، وراث طبق قانون مالیات های مستقیم و نحوه محاسبه مالیات بر ارث می پردازیم .



مالیات بر ارث چیست ؟
برای پاسخ به این سوال که مالیات بر ارث چیست باید گفت که وراث متوفی باید از اموال و دارایی های او فهرستی به اداره امور مالیاتی محل سکونت متوفی ارائه نمایند و با سایر مدارک لازم به شورای حل اختلاف تقدیم کنند . بعد از تقدیم فهرست اموال و دارایی متوفی ، میزان سهم الارث هر یک از وراث از دارایی متوفی طبق گواهی انحصار وراثت تعیین می گردد .

قبل از این که سهم هر یک از وراث محاسبه شود ، ابتدا بدهی های متوفی پرداخت می شود که از جمله آن ها مالیات است . بنابراین در گواهی انحصار وراثت بعد از کسر دیون اعم از ( مهریه ، وام و مالیات و غیره ) تعداد ، اسامی و میزان سهم الارث هر یک از وراث تعیین می گردد .




وراث طبق قانون مالیات های مستقیم
برای بررسی مالیات هر طبقه از وراث ابتدا باید گفت که طبق قانون مالیات های مستقیم وراث به سه طبقه ذیل تقسیم می شوند :


1-وراث طبقه اول كه عبارتند از: پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد و اولاد اولاد
2- وراث طبقه دوم كه عبارتند از: اجداد، برادر، خواهر و اوالد آنها
3- وراث طبقه سوم كه عبارتند از: عمو، عمه، دايي، خاله و اوالد آنها


مالیات بر ارث با توجه به میزان ماترک و تعداد وراث متفاوت است ، به این معنا که باید ابتدا ارزش کل ماترک به جا مانده از متوفی مشخص شود و بعد از کسر هزینه و بدهی ها ، سهم هر کدام از وراث مشخص شود .

بیشتر بخوانید: طبقات و درجات ارث

نحوه محاسبه مالیات بر ارث
مالیات هر طبقه از وراث ، طبق تقسیم بندی وراث در قانون مالیات با توجه به نوع دارایی ، میزان مالیاتی که به هر طبقه می رسد ، متفاوت می باشد . بعد از آنکه میزان مالیات هر کدام از وراث با توجه به درصد های زیر محاسبه و بعد از پرداخت مالیات و صدور گواهی واریز آن ، امکان انتقال ماترک فراهم می شود .

اظهار نامه مالیاتی یک کارنامه مالی محسوب می شود که تجار ، کسبه و شرکت های تجاری باید هر ساله نسبت به تکمیل و تسلیم آن به اداره مالیات اقدام کنند که بر اساس آن میزان مالیاتی که لازم است پرداخت شود ، مشخص خواهد شد . این اظهار نامه ها در گذشته به صورت کاغذی تکمیل و ارسال می شد اما از سال 1391 روند تکمیل و ارسال آن ها به صورت الکترونیکی است .
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

امضا : A_h
بالا