• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان ترسناک.فانتزی.عاشقانه‌ مَسخِ لَطیف به قلم کوثر حمیدزاده کلیک کنید

عفاف و حجاب زنان و حجاب

  • نویسنده موضوع Negin_SH
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 0
  • بازدیدها 199
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

Negin_SH

سرپرست بخش کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست بخش
تیزریست
کاربر VIP انجمن
کتابخوان برتر
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-06
نوشته‌ها
4,583
لایک‌ها
14,918
امتیازها
193
سن
19
محل سکونت
سومرو
کیف پول من
80,724
Points
280
با گسترش جهانی مهاجرت و تبادلات بین فرهنگی و حضور آشکار زنان محجبه در کشورهای غربی و گسترش روز افزون اسلام گرائی، موضوع حجاب از سوی بسیاری از صاحب نظران غربی در حال بررسی است. نفوذ فرهنگ شرق به ویژه حجاب زنان، در درون فرهنگ غرب، ترس از شرق شدن غرب را علنی کرده است. نویسنده در این مقاله مسئله گرایش به حجاب را واکنش‏های فردی زنان نسبت به فرایندهای جهانی می داند. لذا در این نوشتار درصدد است با توجه به اصول حاکم بر حجاب، مفاهیم مرتبط با پوشش در قرآن را بیان کند و در ادامه با استناد به نظرات دو طیف از زنان، انتخاب حجاب زنان را در ریشه‏ها و در دنیاهای مختلف، مسئله‏ای سیاسی و فردی شمارد و حتی گرایش آشکار زنان به حجاب را نوعی فمینیسم معکوس و اعتراض علیه مصرف گرائی و غرب گرائی محسوب ‏نماید.

«نوع حجاب»، بسیار متنوع است. از چادر مشکی یکدست که زنان در ایران بعد از انقلاب اسلامی به سر می‏کنند تا روسری‏های «رنگارنگ» و منحصر به فرد زنان در حکومت اشرافی جدید مصر. این طیف گسترده از اشکال پوشش – از لباس‏های رسمی دولتی تا مدل‏های فردی- عرصه‏ای فراگیر برای ارائه الگوهای محلی پوشش است که روسری‏های رنگی دختران روستایی ترک، نوع خاص پوشش زنان مسلمان اروپا (موسوم به تای‏راک)[1]، پوشش سفید زنان الجزایر (مــرسوم به هـایـک)[2] و بـرقـع[3]زنـان عمـانی همـه را دربر می‏گیرد. هر یک از این اشکال گوناگون لباس، در اهداف عملی و نمادین حجاب، یعنی حفظ حجب و حیا و شرم از برهنگی ریشه دارد.
از دیدگاه مفسران غربی هیچ شکلی از لباس مانند حجاب این قدر موضوع مناقشه نبوده است. کثرت کتاب‏هایی که درباره زنان و وضعیت حجاب آنها نوشته شده است، ما را به این نکته مهم رهنمون می‏کند که مشارکت و فعالیت عمده زنان مسلمان در جامعه، معطوف به «حالتی از حجاب» است. نزد نویسندگان غیر مسلمان، حجاب به عنوان پوششی دست و پاگیر و محدودکننده، نشانه بارز ظلم به زنان و یک نوع محدودیت اجتماعی محسوب می‏شود که به لحاظ دینی مؤید لزوم پنهان ماندن زن از نگاه مرد بوده و اوضاع سیاسی- اجتماعی را تحت‏الشعاع قرار می‏دهد. به عقیده یونی ویکن[4] دیدگاه خاص غربی‏ها نسبت به حجاب به این امر اشاره دارد که «حجاب به خاطر محدودیت‏هایی که بر سر راه فعالیت و استقلال زنان ایجاد می‏کند، ذاتاً سرکوبگر و در نتیجه ظالمانه است.[5] (1982، ص105). نویسندگان بومی، چه مسلمان و چه غیر مسلمان که دیدگاه مثبت‏تری نسبت به حجاب دارند، بر نیروی رهایی‏بخش حجاب و امتیاز ویژة «عدم جلب توجه شدن»[6] فرد در اجتماع تأکید دارند. الجندی[7] می‏گوید: در مصر زنان جوانی که به حجاب روی می‏آورند، با توجه به حضور روزافزونشان در مکان‏های عمومی، نگران حفظ «پاکدامنی»[8] و «نا*مح*رم بودن»[9] خود هستند. (1981، صص85-465) ر*اب*طه منطقی بین دو نیروی «محدودکننده» و «رهایی‏بخش» حجاب، پیچیده‏تر از پیامدهای احتمالی حضور این پدیده در جامعه است. فرح آذری معتقد است در ایران «محدودیتی که یک حکومت اسلامی بر زنان تحمیل کرد، هزینه اندکی بود که می‏بایست آنها در ازای امنیت، اقتدار و عزتی که همین حکومت به آنان ارزانی کرده بود، بپردازند.» (1983- ص71) از مطالب کوتاهی که درباره تفاسیر مختلف و اغلب ضد و نقیض درباره حجاب بیان شد، روشن است که حجاب هم بعد عملی و هم بعد نمادین دارد.
بحث حجاب و پوشش، جایگاه ویژه‏ای در مباحث روز دنیا درباره فرایند جهانی شدن و پست‏مدرنیته دارد. مناقشات زیادی در مورد معنا و اهمیت حجاب در جوامع گذشته و حال وجود دارد. به نظر می‏آید حجاب، به عنوان یک موضوع مورد مناقشه عمومی، به یک اندازه مورد علاقه مفسران و صاحبنظران باشد. این موضوع مرزهای فرهنگی بین شرق و غرب و مسلمان و غیر مسلمان را درنوردیده است. مباحثی که درباره حجاب مطرح شده است، شامل نظریات مناقشه‏برانگیز و پرطمطراقی است که بر مسائل پسامدرنی از قبیل سبک[10]، نمادشناسی[11]، مصرف‏گرایی و مسائل قدرت و بازنمود[12] استناد می‏کند. وقتی که سلمان رشدی در کتاب آیات شیطانی، فاحشه‏خانه[13]را «حجاب» نامید، نشانه روشنی از یک نمادگرایی منطبق با دیدگاه غربی‏ها از حجاب را ارائه داد.
گوته[14] در آغاز قرن نوزدهم پیش‏بینی کرد که مفاهیم «شرق و غرب»[15]، دیگر موضوعیت نخواهد داشت. این مطلب اشاره به زوال تقسیم‏بندی‏های قدیم شرق و غرب و ظهور نگرانی «عصر جدید روشنگری» به همراه جهانی‏شدن بشر دارد. روزهای پایانی قرن بیستم، پیش‏بینی گوته مبنی بر همگرایی شرق و غرب را نادرست جلوه داد؛ چرا که شکاف بین آن دو بیشتر شد و در نتیجه سخن کیپلینگ[16] که می‏گفت «شرق، شرق است و غرب، غرب» بر سخن گوته غالب آمد. (بنگرید: حورانی، 1991، فصل پنجم) به نظر می‏رسد که از دیدگاه خاص پست‏مدرن، دو قطب شرق و غرب همچنان وجود خواهند داشت و با وجود تأثیرات شگرف بر یکدیگر، همزیستی مسالمت‏آمیزی خواهند داشت. اگرچه بسیاری از مشخصه‏های تمایزات فرهنگی کمرنگ شده‏اند، با وجود این، مردم در بسیاری از مناطق جهان، شدیداً به ویژگی‏های نژادی و احیای سنت‏های خود وفادار هستند و این نکته در مورد حجاب بسیار صادق است. گسترش جهانی مهاجرت و تبادلات بین فرهنگی موجب حضور آشکار زنان محجبه در کشورهای غربی شده است. با این همه این بدان معنا نیست که یک مفهوم کثرت‏گرایانه و حساس از حجاب در تصور عموم مردم غرب نقش بسته است. حجاب هنوز در نگاه غرب، نماد غیریت اسلام است و به عنوان مظهر ظلم به زنان تقبیح می‏شود؛ شواهدی وجود دارد که نشان می‏دهد احساسات ضد اسلامی معاصر در اروپا بیانگر موضوعی متفاوت با گفتة کیپلینگ است، این موضوع، ترس از «شرق‏شدن غرب»، در نتیجه حضور علنی و آشکار فرهنگ‏های دیگر در غرب است.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

بالا