هنگدرام از پیوند علم و هنر زاده شد. وجود پنج هزار نوازنده و گرایش روزافزون به یادگیری و خرید این ساز نشاندهندهی ارتباط عمیقی است که افراد با صدای آن برقرار میکنند. هنگدرام توسط دو موزیسین سوییسی به نامهای فلیکس روهنر و سابینا شارر و کارکنانشان ساخته شد. آنها در اصل سازندگان ساز استیلپن بودند که پس از تحقیقاتی در زمینهی تکنولوژی و صدای آن ساز، در اواخر دههی ۱۹۹۰ هنگ را ساختند. این دو موزیسین سوییسی صاحب کمپانی PANArt Hangbau AG هستند که در سال ۱۹۹۳ بهمنظور حمایت مالی و فرهنگی از ساخت ساز استیلپن در سوییس تاسیس شد.
جالب است بدانیم که نام «هنگدرام» بهگفتهی سازندگان این ساز، کاربرد اشتباهی است و نام اصلی آن هنگ است.
گامهای موسیقی در هنگدرام
تیونرهای PANART بهجای استفاده از گامهای کروماتیک معمول استیلپن، شروع به مطالعهی سیستمهای تونال کردند و در نهایت میراثی غنی از فرهنگهای موسیقی در سراسر جهان یافتند و گامهای مختلفی بر روی هنگ قرار دادند. این رویکرد مبتنی بر موسیقیشناسی قومی، در سال ۲۰۰۶ به نتیجه رسید و نوازندگان هنگ در نقاط مختلف جهان به گامهایی مثل پتاتونیک و بهویژه گامهای مینور پتیتونیک، تمایل نشان دادند.
علاوه بر این، برخی نتها از بقیه صدای بهتری داشتند. تیونرها با دقت بیشتری به ریسپانسهای خود و هنگ گوش کردند. آنها نوعی فضای کلیسایی آکوستیک و فضایی ایجاد کردند که بر پایهی رزونانس هوای هنگ هنگامی که روی پاهای نوازنده و با دستان او نواخته میشود بنا شده بود. در نهایت این رزونانس هلمهولتز (ر در اکتاو دو) بخش اصلی یک نسل جدید از هنگ شد. در قسمت دینگ ساز، نت ر در اکتاوهای دو و سه کوک شد و لا در اکتاو ۳ پایینترین نت در دایرهی صدا شد و نتهای ر و لا اکتاو چهارم نیز اضافهشدند. این ساختار صدایی پایهی همهی سازهای هنگ است.
* قتام از خانوادهی سازهای کوبهای است که با دست نواخته میشود و ظاهری شبیه ساز کوزه دارد