• خرید مجموعه داستان های درماندگان ژانر تراژدی و اجتماعی به قلم احمد آذربخش برای خرید کلیک کنید
  • دیو، دیو است؛ انسان، انسان. هاله‌های خاکستری از میان می‌روند؛ این‌جا یا فرشته‌ای و یا شیطان. رمان دیوهای بیگانه اثر آیناز تابش کلیک کنید
  • رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید

حقوق شرط رضایت پدر در ازدواج دختر

  • نویسنده موضوع A_h
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 1
  • بازدیدها 250
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

A_h

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2019-12-22
نوشته‌ها
3,158
لایک‌ها
7,090
امتیازها
123
محل سکونت
میان یک عالمه رمان
وب سایت
forum.taakroman.ir
کیف پول من
65
Points
0


*اسپم ندهید*


در ازدواج هر دختر ب*ا*کره، اجازه پدر و حضور وی در جلسه عقد و امضا کردن دفتر و عقدنامه، از سوی او لازم است. همچنین اصل شناسنامه عروس و داماد، دو برگ فتوکپی از صفحه اول شناسنامه‌های عروس و داماد، دو قطعه عکس از هر کدام از عروس و داماد، یک برگ فتوکپی پشت و رو از کارت ملی عروس و داماد، اصل شناسنامه پدر عروس، داشتن جواب آزمایشگاه و پرداخت هزینه ثبت ازدواج، مورد نیاز است.

در صورتی که ازدواج دوم هر کدام از عروس و داماد یا یکی از آنها باشد، باید کپی صفحه دوم شناسنامه و نیز طلاق‌نامه رسمی یا گواهی فوت همسر قبلی یا اجازه دادگاه (برای مردها) ارایه شود.
پاسخ آزمایشگاه‌های خصوصی، برای ثبت رسمی ازدواج، اعتبار ندارد. ضمن آنکه پاسخ آزمایشگاه‌های دولتی یک شهر برای دفترخانه رسمی شهر دیگر معتبر نیست مگر آن که خود دفترخانه محل ثبت ازدواج، عروس و داماد را برای آزمایش به آنجا معرفی کرده باشد. اگر پسر یا دختر یا هر دو به سن قانونی نرسیده باشند باید دادگاه به آنها «گواهی رشد» بدهد.
همانطور که گفته شد، در ازدواج اول هر دختری، اجازه پدر و حضور وی در جلسه عقد و امضا کردن دفتر و عقدنامه، لازم است. در صورتی که پدر عروس از دنیا رفته باشد فتوکپی گواهی فوت که از طرف سازمان ثبت احوال شهر محل سکونت وی صادر شده باشد، باید در روز ثبت ازدواج روی میز منشی دفترخانه باشد.

اگر پدر عروس مخالف ازدواج دخترش باشد، امکان ثبت وجود ندارد مگر اینکه دختر به دادگاه مراجعه و تقاضای «اجازه ازدواج» کند. به این ترتیب پس از اخذ اجازه دادگاه، دفترخانه مجاز به ثبت ازدواج دختر است.
اگر پدر دختر آدرس مشخص نداشته باشد یا به هر علت دیگری حضورش در جلسه عقد ممکن نباشد در این شرایط هم باید «اجازه ازدواج» را دادگاه بدهد.

پس از طی مراحل گفته‌شده برای ثبت در دفاتر اسناد رسمی، مرحله بعدی، ثبت ازدواج در شناسنامه است. پس از آنکه در دفترخانه عقد ازدواج جاری شد و عروس و داماد، پدر عروس و سایر معرف‌ها و شاهدان، قباله ازدواج و دفتر رسمی را امضا کردند، این واقعه توسط سردفتر ازدواج در شناسنامه طرفین هم درج شده و مهر و امضا می‌شود.
کسانی که قبلا ازدواج کرده‌اند اما این موضوع را در شناسنامه‌هایشان ثبت نکرده‌اند، کافی است برای این مرحله، با ارایه اقرارنامه رسمی مبنی بر ر*اب*طه زوجیت و اصل شناسنامه، به اداره ثبت احوال محل سکونت مراجعه کنند و درخواست ثبت بدهند.

پس از ارایه درخواست، اگر محل صدور شناسنامه‌ها، اداره ثبت احوال محل مراجعه باشد، ثبت ازدواج در شناسنامه و تحویل آن بیشتر از یک روز طول نمی‌کشد، اما اگر محل صدور شناسنامه‌ یا شناسنامه‌ها، اداره ثبت احوال شهر دیگری باشد، بعد از استعلام از اداره ثبت، ازدواج در شناسنامه ثبت می‌شود. این اقدام به این منظور است که اطمینان حاصل شود زن و مرد در عقد ازدواج شخص دیگر نباشند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

امضا : A_h

Parmin

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-06
نوشته‌ها
226
لایک‌ها
118
امتیازها
43
کیف پول من
0
Points
0
آیا برای ازدواج دوم دختر اجازه پدر لازم است؟
کسب اجازه از پدر یا جد پدری برای ازدواج دختر فقط در صورتی مورد نیاز است که دختر دوشیزه یا ب*ا*کره باشد. به همین دلیل در صورتی که دختری قبلا یک مرتبه ازدواج کرده باشد، دیگر به لحاظ قانونی نیازمند کسب اجازه و یا رضایت پدر یا جد پدری نیست.

فرارو- به موجب ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی نکاح دختر ب*ا*کره، اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد، موقوف به اجازه پدر یا جد پدری است و هر گاه پدر یا جد پدری بدون دلیل موجه از دادن اجازه مضایقه کند، اجازه او ساقط و در این صورت، دختر می‌تواند با معرفی کامل مردی که می‌خواهد با او ازدواج کند و شرایط نکاح و مهریه که بین آن‌ها قرار داده شده، پس از اخذ اجازه از دادگاه، به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام کند؛ بنابراین بر اساس ماده مذکور، دخترانی که ب*ا*کره هستند، باید از پدر و یا جد پدری خود رضایت یا اجازه ازدواج گرفته باشند و در این خصوص، تفاوتی نمی‌کند که دختران در چه سنی باشند. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا در ازدواج دوم دختر، باز هم اجازه پدر یا جد پدری الزامی است؟

چه دخترانی ب*ا*کره محسوب می‌گردند؟
سؤال مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چه دخترانی ب*ا*کره به حساب می‌آیند؟ آیا دختری که در اثر ورزش بکارتش را ازدست داده باز هم ب*ا*کره به حساب می‌آید؟ و یا آیا دختری که در اثر زنا بکارتش را از دست داده است هنوز ب*ا*کره به حساب می‌آید؟

اگر بکارت دختری به علتی غیر از ر*اب*طه ج*نس*ی مانند پرش، ورزش، عمل جراحی و... زایل شده باشد وصف ب*ا*کره از وی سلب نمی‌گردد همچنین هرگاه دختری ازدواج کرده باشد، ولی بکارت وی زایل نشده باشد همچنان ب*ا*کره محسوب می‌شود و نکاح مجدد وی موقوف به اذن پدر یا جد پدری است. اما اگر بکارت دختری در اثر ر*اب*طه ج*نس*ی اعم از شرعی یا غیر شرعی زایل گردد چنین زنی ب*ا*کره نیست و ولایت پدر یا جد چدری ساقط می‌گردد بنابرین، برای ازدواج نیاز به اذن پدر یا جد پدری ندارد.

همانگونه که در متن ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی اشاره شده است، کسب اجازه از پدر یا جد پدری برای ازدواج دختر فقط در صورتی مورد نیاز است که دختر دوشیزه یا ب*ا*کره باشد. به همین دلیل در صورتی که دختری قبلا یک مرتبه ازدواج کرده باشد، دیگر به لحاظ قانونی نیازمند کسب اجازه و یا رضایت پدر یا جد پدری نیست.

ذکر این نکته ضروری است که اگر قبلا دختر یک مرتبه به عقد نکاح مردی درآمده، اما قبل از اینکه ر*اب*طه زناشویی میان آنان واقع شود، عقد نکاح منحل شده و خاتمه پیدا کرده باشد، از آنجا که هنوز دختر ب*ا*کره است، برای ازدواج نیازمند کسب رضایت یا اجازه پدر یا جد پدری است؛ بنابراین در این حالت ازدواج مجدد بدون رضایت پدر یا جد پدری صحیح نخواهد بود.

منبع: فرارو

 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا